Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten Euro-ambtenaren belastingen betalen?
Neen, ze werken reeds té hard. 3 7,32%
Ja, waarom niet? 38 92,68%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 oktober 2003, 23:06   #1
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Een tijdje geleden had ik een 'verrijkend' gesprek met een bankdirecteur nav mijn laatst belastingsaangifte.

"Ongeveer 60% van mijn inkomen als zelfstandige gaat naar de staat" bekloeg ik mij.
Waarop de man antwoordde: "Een loontrekkende houdt zelfs maar 30% van zijn arbeidsopbrengst over! Heb je geen familie die bij één of andere Europese instelling of agentschap werkt? Probeer het daar eens, dan betaal je geen cent aan de fiscus of RSZ, met het EU-document dat je hem bezorgt komt er een '0' in het vakje 'Belastbare Inkomsten'."

Zo heb ik wat inlichtingen ingewonnen bij verschillende instanties en personen : het verhaal is nog sterker.

Van de wedde die de EU uitbetaalt wordt 12.7% afgehouden voor 'sociale voorzieningen', de rest is netto. Zo verdient een parkeerwachter al snel meer dan 100.000 Bef per maand, een universitair zit rond de 300.000 Bef. Deze mensen betalen ook geen frank gemeentebelasting en ze zijn zelfs vrijgesteld van roerende voorheffing.
De EU-ziekteverzekering is zeer royaal en betaalt praktisch alle zorgen terug waar een gewone sterveling zelf moet voor opdraaien.

Om deze sukkelaars toe te laten zich te verplaatsen geven automerken verminderingen tot 40% (geen BTW+korting).

Maar als lid van die 'nieuwe adel' ben je pas goed af als je bv. in Maastricht (EuroControl) gaat werken als pendelaar: een dikke 'ontheemdingsvergoeding' en schoolgeld voor de kinderen (die in België school lopen!).

De echtgenote van een EU-ambtenaar vertrouwde mij toe dat hun op het hart gedrukt wordt niet te vertellen dat ze bij 'Europa' werken. Mag dat dan niet geweten worden?

Als elke Belg gelijk is voor de wet en 'Europa' eist dat iedereen belasting betaalt in het land waar men werkt, hoe is het dan mogelijk juist zij op de kap van de anderen een riant leventje kunnen leiden?

Als dat 'Europa' is dan bedank ik ervoor!
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 23:09   #2
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Ooit al eens met iemand van EuroControl gepraat?
Dat werk hou je, als normaal mens, maximum 2 jaar uit...

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 23:12   #3
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom? Ik heb al en persoonlijke rondleiding van de directeur in Eurocontrol Maastricht gekregen, en zie geen enkele reden waarom dat zo zou zijn
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 23:17   #4
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Omdat je niet weet welke stress het leven van een verkeersleider bij EuroControl met zich mee brengt.
Ik ken iemand zéér goed die het gedaan heeft!

Oud 1 oktober 2003, 23:42   #5
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Omdat je niet weet welke stress het leven van een verkeersleider bij EuroControl met zich mee brengt.
Natuurlijk maar je kan ook met een keerborstel rondlopen aan de pree van een universitair in de privésector. Ge moet natuurlijk wel de juiste mensen kennen hé. Met wat geluk mag je zelfs thuis ( betaald door de eu) blijven en toch een pree krijgen.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 23:51   #6
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Hoe doe je dat? Dat spreekt me wel aan!

Oud 2 oktober 2003, 00:00   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verklaar u nader, misschien kunnen we dan meepraten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 08:01   #8
giserke
Banneling

Standaard

weet u dat Euroambtenaren geen pensioen hebben? en ook geen sociaal opvangnet
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 10:39   #9
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik werk hier nog steeds ( wel als consultant ) , en ik wil hier gerust de rest van mijn dagen doorbrengen.

Stress ? Druk ? Waar haal je dat ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 10:43   #10
Coverman
Vreemdeling

Coverman's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Coverman
Standaard

Gelijken,

Als zelfstandigen in België hebben we het niet gemakkelijk maar ik zou nu ook niet te veel aan de klaagmuur staan. We hebben er zelf voor gekozen!

Als zelfstandige zijn er natuurlijk ook tal van voordelen. Ik zou nooit nog in een bediendenstatuut willen gaan werken.

Waarom betalen wij zoveel belasting? Deze vraag lijkt me veel interessanter dan het %, laat ons deze discussie eens voeren.

Ik pleit voor een rationalisering van het beleid!

Ik vind dat we als Vlamingen de kracht hebben om uit deze situatie lessen te trekken, en om onze messen te scherpen voor de toekomst.
Coverman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 14:48   #11
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Euroambtenaren hebben wel pensioen. Ik ken er persoonlijk eentje dus ik kan het weten. Hij, simpele chauffeur, verdiende meer dan goed zijn brood en nu hij op pensioen is blijft het bedrag quasi ongewijzigd. En ook alle andere voordelen.
Oud 2 oktober 2003, 17:33   #12
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
Euroambtenaren hebben wel pensioen. Ik ken er persoonlijk eentje dus ik kan het weten. Hij, simpele chauffeur, verdiende meer dan goed zijn brood en nu hij op pensioen is blijft het bedrag quasi ongewijzigd. En ook alle andere voordelen.
Juist, de pensioenbijdrage zit vervat in de 12.7% die ze betalen. Maar voor deze luttele centen krijgen zij én hun partner (als deze niet te veel verdient) tot aan hun dood 100% van hospitalisatiekosten vergoed.
De onnozele burger betaalt wel meer dan 50% van zijn arbeidsopbrengst aan sociale bijdragen en nadien gaat de fiscus nog eens met een pak aan de haal.
Ga dus bij de EU 'werken' en betaal geen frank aan de Staat, de anderen worden in uw plaats gepluimd!
Oud 2 oktober 2003, 20:02   #13
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Als je voor de VN werkt hoef je ook geen belasting te betalen. Dan krijg je je volle brutoloon.
Max is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 20:18   #14
H. Guderian
Banneling

H. Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
Natuurlijk maar je kan ook met een keerborstel rondlopen aan de pree van een universitair in de privésector. Ge moet natuurlijk wel de juiste mensen kennen hé. Met wat geluk mag je zelfs thuis ( betaald door de eu) blijven en toch een pree krijgen.
Idd, de lonen bij de EU swingen de pan uit, in alle beroepscategorieën.
H. Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 20:35   #15
Trol
Provinciaal Gedeputeerde

Trol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
Een tijdje geleden had ik een 'verrijkend' gesprek met een bankdirecteur nav mijn laatst belastingsaangifte.

"Ongeveer 60% van mijn inkomen als zelfstandige gaat naar de staat" bekloeg ik mij.
Waarop de man antwoordde: "Een loontrekkende houdt zelfs maar 30% van zijn arbeidsopbrengst over! Heb je geen familie die bij één of andere Europese instelling of agentschap werkt? Probeer het daar eens, dan betaal je geen cent aan de fiscus of RSZ, met het EU-document dat je hem bezorgt komt er een '0' in het vakje 'Belastbare Inkomsten'."

Zo heb ik wat inlichtingen ingewonnen bij verschillende instanties en personen : het verhaal is nog sterker.

Van de wedde die de EU uitbetaalt wordt 12.7% afgehouden voor 'sociale voorzieningen', de rest is netto. Zo verdient een parkeerwachter al snel meer dan 100.000 Bef per maand, een universitair zit rond de 300.000 Bef. Deze mensen betalen ook geen frank gemeentebelasting en ze zijn zelfs vrijgesteld van roerende voorheffing.
De EU-ziekteverzekering is zeer royaal en betaalt praktisch alle zorgen terug waar een gewone sterveling zelf moet voor opdraaien.

Om deze sukkelaars toe te laten zich te verplaatsen geven automerken verminderingen tot 40% (geen BTW+korting).

Maar als lid van die 'nieuwe adel' ben je pas goed af als je bv. in Maastricht (EuroControl) gaat werken als pendelaar: een dikke 'ontheemdingsvergoeding' en schoolgeld voor de kinderen (die in België school lopen!).

De echtgenote van een EU-ambtenaar vertrouwde mij toe dat hun op het hart gedrukt wordt niet te vertellen dat ze bij 'Europa' werken. Mag dat dan niet geweten worden?

Als elke Belg gelijk is voor de wet en 'Europa' eist dat iedereen belasting betaalt in het land waar men werkt, hoe is het dan mogelijk juist zij op de kap van de anderen een riant leventje kunnen leiden?

hahahaha EUROCONTROL, ja dat is wel luchtverkeersleider he jonge man.
Daar heb ik ingangsexamens gaan doen. Gefaald. Die mensen mogen stevig betaald worden voor mij. Dat luxe jobke is niet zo van de poes.

hehe, wist niet da er toch nog iemand was die da kende
Nu binnen 2 jaar probeer ik terug voor luchtverkeersleider. Dan zit ik toch in de luchtvaart 8)

"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 21:37   #16
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, naar welk land zou de belasting op hun loon moeten gaan?
Oud 2 oktober 2003, 22:39   #17
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Een EU-richtlijn stelt dat de werknemer zijn belastingen betaalt in het land waar hij werkt en sociale bijdragen in het land waar hij woont.
Maar dat telt blijkbaar niet voor hun eigen nomenclatura.
Ze zijn wel sterk in het vertellen wat een ander moet doen terwijl ze zelf buiten schot blijven.
Oud 2 oktober 2003, 22:48   #18
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:

hahahaha EUROCONTROL, ja dat is wel luchtverkeersleider he jonge man.
Daar heb ik ingangsexamens gaan doen. Gefaald. Die mensen mogen stevig betaald worden voor mij. Dat luxe jobke is niet zo van de poes.

hehe, wist niet da er toch nog iemand was die da kende
Nu binnen 2 jaar probeer ik terug voor luchtverkeersleider. Dan zit ik toch in de luchtvaart 8)
hahahaha EUROCONTROL is een Europees Agentschap waar hetzelfde fiscale gunstregime van kracht is als bij bv EURATOM, de ECB, EUROSTAT etc.
Het niveau van verkeersleider, dat enkel een diploma MO vereist, is hoogstens een A1 waard maar die gasten lopen wel met een vette 150.000 Bef per maand als beginwedde naar huis.
Een startende burgerlijk ingenieur moet het met 3x minder stellen!

Luxe jobke? 't Is te merken aan de Porsches van die snotneuzen op de parking van EuroControl .
Oud 2 oktober 2003, 22:54   #19
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Ja Trol,

Iemand die het ernstig meent met de politiek, heeft wel de nodige kennis van zaken nodig. Dus weet ik ook goed wat EuroControl is en hoe het daar aan toe gaat.

Spijtig dat de meerderheid hier spreekt vanuit veronderstellingen en misvattingen. Maar dat zal dan wel de zg. "Nieuwe Politieke Cultuur" zijn zeker?

Oud 2 oktober 2003, 23:55   #20
Max
Gouverneur

Max's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een EU-richtlijn stelt dat de werknemer zijn belastingen betaalt in het land waar hij werkt en sociale bijdragen in het land waar hij woont.
Maar dat telt blijkbaar niet voor hun eigen nomenclatura.
Ze zijn wel sterk in het vertellen wat een ander moet doen terwijl ze zelf buiten schot blijven.
Maar iemand die voor de EU werkt , werkt niet in een land. Juridisch werkt hij op grondgebied van de EU. Zoals bij ambassades.

In ieder geval druipt de nijd en jaloezie weeral van de topic , een Belgisch/Vlaams (schrappen wat niet past) complex. Zend uw solicitatie-brief zou'k zeggen of zoek een bijverdienste in't zwart.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be