![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Banneling
|
FORD GENK: Genoeg woorden, oplossingen gevraagd
De werknemers van Ford-Genk blijven verweesd achter. Het is een voorbeeld uit velen. Voor Paars II begon had de Regering het over 200.000 nieuwe jobs creëren, nu kan dit sociaal drama blijkbaar niet vermeden worden. En er is geen enkele politicus die het opneemt voor de mensen die in de kou blijven staan, die iedere dag in de fabriek moeten om rond te komen. Op een ander niveau denkt schijnbaar niemand na over de diepere oorzaken van deze ramp die duizenden banen zal kosten. Het klimaat voor buitenlandse investeerders in België is gewoonweg ongunstig. Allereerst dient de regering een drastische lastenverlaging door te voeren. Maar dat volstaat niet. Het is nu genoegzaam bewezen dat het roer definitief moet omgegooid worden. De lasten op arbeid en de daaraan gekoppelde hogere productiviteitskosten zetten vandaag een domper op een rendabele economie. Voor ons is wat er zich vandaag in Ford-Genk afspeelt het zoveelste bewijs dat deze torenhoge lasten best afgeschaft worden, en liefst nog op Europees niveau. Elke Belg een gelijk startinkomen te ontvangen. Enkel door dit de daaraan gekoppelde verlaging van de productiviteitskosten- en dus een hogere productiviteit- (zoals gezegd worden de lasten op arbeid afgeschaft) ligt een valabel soelaas voor de huidige situatie . Verder dienen er nog meer maatregelen genomen te worden opdat het voor buitenlandse bedrijven interessant is om te investeren in België, zoals bijvoorbeeld een drastische vermindering (of zelfs opheffing) van de lasten op buitenlandse ondernemingen, op voorwaarde dat ze tegemoet komen aan een bepaald quotum aan Belgische/Europese (EU) werknemers. De corruptie die in de vakbonden heerst en ertoe leidt dat het overleg tussen werkgevers en werknemers nagenoeg steeds tot conflicten leidt moet eveneens hard aangepakt worden. Door de invoering van het startinkomen krijgen beide beroepscategorieën trouwens een gelijk statuut. Tenslotte zijn ook de Gewesten onbekwaam om deze transnationale materies te behandelen. De volle economische bevoegdheden moet dan ook nationaal blijven (of desgevallend terug worden) en aan de provincies dienen financiële verdeelsleutels toegewezen te worden. Zo ontsnapt Limburg aan de verstikkende greep die het Vlaams Gewest uitoefent. De B.U.B. gooit dus harde, maar noodzakelijke maatregelen op tafel. Voor werknemers én werkgevers. Want die verdienen beter dan de banale euforie van Verhofstadt II. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
Volledig akkoord.
Maar ik begrijp niet waarom u 'cavalier seul' wilt spelen. Hebt u dan zo'n moeite met Vivant ? Of is het een louter persoonlijke kwestie ? Zo gaan we niet vooruit, natuurlijk |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Banneling
|
Ik heb geen problemen met Vivant, maar de partij neemt geen Belgische standpunten in, zoals administratieve vereenvoudiging (6 regeringen). Bovendien wordt er ook over andere punten geen duidelijk standpunt wordt geformuleerd.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
Tja, binnen VLD, CD&V, SPa, ... bestaan ook verschillende strekkingen. En ze zijn zelfs groot genoeg om elk apart op te komen en toch nog de kiesdrempel te halen.
Is dat probleem dan zò onoverbrugbaar ? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Banneling
Geregistreerd: 20 oktober 2002
Berichten: 679
|
Ook dient er een einde te worden gemaakt aan fiscale diabolisering van de auto. De auto wordt veel te veel beschouwd als een fiscale melkkoe. Ook de verplaatsingskosten van en naar het werk zouden integraal fiscaal aftrekbaar moeten zijn. Vele mensen hebben nu eenmaal geen alternatief dan zich via de wagen te verplaatsen naar het werk.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
|
Ook een oplossing:
Agalev wil dat Vlaamse regering Limburg een nieuw toekomstperspectief geeft ************************************************** **** Agalev hoopt dat bij Ford Genk maximaal arbeidsplaatsen kunnen worden behouden. De ontslagen zijn echter ook een duidelijk signaal over de kwetsbaarheid van een regio als de economische activiteit in sterke mate afhankelijk is van de aanwezigheid van enkele grote industriële bedrijven. Het is dan ook de opdracht van de Vlaamse Regering om er voor te zorgen dat Limburg een nieuw industrieel perspectief krijgt dat gestoeld is op toekomstgerichte economische ontwikkeling. Gelet op de uitdaging die onder meer het Kyoto-protocol stelt, is het duidelijk dat op gebied van hernieuwbare energiebronnen en energie-arme gebouwen duidelijke afzetmarkten aan het groeien zijn in tal van Europese landen. Het is nu aan Vlaanderen om ook qua industrieel beleid in te spelen op deze groeiende markt in Europa. Dirk Holemans legt dit idee nader uit in een interview op Kanaal Z dat dit weekend wordt uitgezonden. Holemans verwijst naar het voorbeeld van het Duitse Ruhrgebied. Ook het Ruhrgebied kent een verleden van zware industrie en enkele grote arbeidsverschaffers. In de jaren '90 koos de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen samen met de stad Gelsenkirchen ervoor om van de sector van hernieuwbare energiebronnen de groeisector te maken. Het hoofddoel was een nieuwe business en werkgelegenheid te creëren in een moderne industriële sector die ook toelaat investeringen aan te trekken. Het resultaat anno 2003 is verheugend. Er zijn in het Ruhrgebied nu 2.100 bedrijven actief in hernieuwbare energietechnologie, die samen 15.000 mensen tewerkstellen. De stad Gelsenkirchen herbergt onder meer de grootste productie-eenheid in Europa inzake zonnecellen, het grootste bouwproject van een geïntegreerde fotovoltaïsche energiecentrale (een 1 megawatt centrale) ter wereld, een biogas centrale alsook een 'zonnehuis wijk' waar de vooruitstrevende technieken inzake energie-arm wonen worden uitgetest. Minister-President Somers heeft bij zijn septemberverklaring aangekondigd dat de Vlaamse Regering in 2004 negentig miljoen euro extra wil investeren in onderzoek en innovatie, met bijzondere aandacht voor milieutechnologie. Holemans stelt nu concreet voor om 20 miljoen euro te reserveren voor een Vlaams Actieprogramma Duurzame Technologie. Het is evident dat bij de uitwerking van dit actieprogramma het VITO als bestaande instelling een belangrijke rol kan spelen. Bij de uitwerking van dit actieprogramma kan specifiek gefocust worden, zowel qua onderzoeksmogelijkheden als industriële spin-offs, op de mogelijkheden die in Limburg aanwezig zijn. Op die wijze zou, net als in het Ruhrgebied, een Ecoplan Limburg ontwikkeld kunnen worden dat Limburg perspectieven biedt in een toekomstgerichte industriële sector. De recente investeringen bij Hansen in Limburg - het verschaft 300 nieuwe banen voor de productie van tandwielkasten voor windmolens- tonen dat er nu reeds voldoende aanknopingspunten zijn om hier snel werk van te maken. Dirk Holemans, Politiek Secretaris Agalev |
|
|
|
|
|
#7 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
Citaat:
En ge vraagt u tevens ook af waarom ze Agalev communisten noemen zeker?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Banneling
|
het zijn toch al maffiosi:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
Een oplossing voor Ford Genk is niet nodig. Het is sowiezo slecht om onze arbeidskostsen artificieel hoog te houden door onrendabele bedrijven hier te houden.
In Belgi? krijgen we meer en meer een dienstensector ipv industrie: ![]() Vlaanderen heeft geen toekomst als autoconstructeur. We kunnen beter investeren in bedrijven die hier wel een toekomst hebben!
__________________
[SIZE=1] [/SIZE]
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 6 januari 2003
Berichten: 341
|
Ford Genk is weeral het bewijs dat een land niet afhankelijk mag zijn van buitenlandse bedrijven.
en zeker niet als die bedrijven komen uit landen die om de haverklap een oorlog beginnen. een oorlog kost nu eenmaal geld , en als het geld opgeraakt aan bommen en vliegtuigen komt de economie van die landen in gevaar met alle gevolgen vandien. zo sleuren ze andere landen mee in hun ondergang. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Vreemdeling
Geregistreerd: 5 oktober 2003
Berichten: 30
|
Ik werk in de autosector en ken de moeilijkheden van de assamblagebedrijven. Het is volgens mij ook geen goed idee om per sé deze bedrijfstak hier te willen houden.
Het valt niet te ontkennen dat lageloon landen dit werk goedkoper en efficienter kunnen dan wij. Daaraan helpt geen loonlastenverlaging of overheidssteun. We moeten ons neerleggen bij het feit dat seriewerk stilaan zal verhuizen naar andere contreien. Ik vind het daarom ook een té gemakkelijk excuus om alle schuld op de politici te schuiven zoals CD&V in hun reactie op het débacle in Genk. De toekomst voor Vlaanderen ligt in de dienstensector, de vrijetijdssector én de de ontwikkeling van nieuwe technieken, bv. in de milieu- en energiesector. |
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Banneling
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
|
Citaat:
Maar als we zo verder boeren dan is er uberhaupt na 2030 geen enkele industrie meer in Belgie (professor De Grauwe bevestigde zulks vandaag nog in De Zevende Dag). W�*�*r gaat die dienstensector dan voor werken ? Mijn voorstel : laat de producerende industrie (of het nu om auto's, yoghurt of behangpapier gaat) in België produceren aan een arbeidsbelasting die deze van de intern-Europese concurrerende lageloon-landen (Portugal, Turkije, Polen, ...) benadert. Zodanig dat deze industrietak zich goed voelt in België. En er bovenop kan genieten van onze prachtige infrastructuur en zeer uitgebouwde dienstverlening. Die (voorlopig) wél (nog) werkt op het gangbare niveau van arbeidsbelasting. De rest zien we later en stellen we dan bij. MAAR ZORG EERSTENS DAT DE PRODUCERENDE INDUSTRIE HIER BLIJFT !!! |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 5 september 2003
Berichten: 7.241
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
Citaat:
Daar ligt een zeer succesvolle fabriek van VW en Skoda, waar vele investeringen elkaar opvolgen. Om je een idee te geven van de loonkost in zo'n land: een bol ijskreem in een ijskreembar kost 5 frank, een halve liter bier op café 26 frank (1 slovaakse kroon is 1 frank, omrekenen naar euro is me iets teveel moeite). Tracht zelf eens uit te maken voor welk loon deze mensen van job zouden veranderen. En of dat een loon is waarvoor mensen in België willen werken, zelfs al is de belasting op arbeid 0%. Het antwoord is heel simpel: Neen. Dat willen wij niet. Meer zelfs, we zouden er nog geen appartement van kunnen huren. Er persé voor moeten zorgen dat de producerende industrie hier blijft lijkt mij even zinvol als ervoor zorgen dat de landbouw zeker hier blijft. Je maakt mij niet wijs dat de vele interventies in de landbouw ervoor gezorgd hebben dat onze economie nu goed draait.
__________________
[SIZE=1] [/SIZE]
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Banneling
|
Belastingen op arbeid afschaffen, gekoppeld aan een afschaffing - of drastische vermindering- van lasten op vestiging van bedrijven is geen mirakeloplossing, maar beter dan nu. Bovendien dient het startinkomen best op Europees niveau ingevoerd te worden en de accijnzen voor import van goederen van buiten de EU-zone opgetrokken.
|
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
|
Citaat:
Ge kunt voor uw maatschappelijke oplossingen een allegaartje van populistische maatregelen voorstaan, maar kwa economie zou ik u dat ten stelligste afraden.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte. |
|
|
|
|
|
|
#18 | |
|
Europees Commissaris
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
|
Citaat:
__________________
[SIZE=1] [/SIZE]
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tja, Boer Bavo.
Ik weet een trukje om de steenkoolmijnen terug te openen, en iets of wat positiever te hebben kwa nut voor de gemeenschap. We hebben teveel misdadigers om in de verouderde gevangenissen te proppen, vandaar dat de helft toch al terug vrij is terwijl slachtoffers hun verklaringen nog afleggen, en de andere elft komt veel vroeger dan eigenlijk voorzien is vrij. Ook zijn de gevangenissen peperduur, desondank de overbevolking ervan. We zetten gewoon barakken op de terreinen van de steenkoolmijnen.Stevig hekje errond, en onze beste veroordeelden mogen dan voor hun eigen kostje zorgen.Om het menselijk te houden zouden alleen de gezonde en sterke jongens dit mogen doen(die anders toch perfect hadden kunnen werken,maar te lui zijn,na een rondje steenkoolmijn zal hun interesse in misdaad wel wat zakken, want misdaad zorgt voor hard werk als je gepakt word.)Voor de minder sterke of gezonde figuren zal ik wel iets anders uitvinden,daar twijfel ik niet aan. Zoiets als de boswachters en stropers...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Gisteren met een werknemer van Ford Genk gesproken.
Zijn idee was zo slecht nog niet. Gewoon zo hard en veel mogelijk wagens produceren, zolang het kan, de parkeerplaatsen volzetten, en dan die afgewerkte producten gijzelen.Die zijn meer waard dan de onderdelen die nu nog vrij makkelijk in andere fabrieken verwerkt kunnen worden. 1 ze bewijzen ermee dat de Vlamingen niet bij het minste de winsten willen kelderen. 2 ook dat er haar op de tanden staat. beter dan de hele boel al een hele tijd op voorhand oninteressant te maken. Ook dat er het idee spookt niet de weg van Renault te volgen, slaafs afwachten tot het doek valt, en dan met een ontslagpremietje van niks naar de dop te stappen. Ik vrees dat Ford hier een "heet" hangijzer aan gaat krijgen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
|
|