![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Waarom moet de federale staat de staatsschuld alleen dragen?
Op de "Zevende Dag" van 12.10.2003 werd gezegd door een minister van het Vlaams Gewest (één van de 60 ministers die ons land "rijk" is) dat De Lijn beter werkt dan de NMBS en dat het spoor dan ook moet geregionaliseerd worden. We zijn het natuurlijk gewoon van onze vele en duur betaalde excellenties dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en voortdurend hun eigen macht willen vergroten. Men heeft inderdaad veel geregionaliseerd in de afgelopen 30 jaar, maar er is één zaak die men vergeten is te regionaliseren: de Belgische staatsschuld van 10.000 miljard oude Belgische franken. Natuurlijk is deze schuld aangegaan voor het belang van héél het land: steenkoolmijnen, staalfabrieken, zeehavens, luchthavens, autosnelwegen, openbaar vervoer, scholen, sociale zekerheid, politie, gerecht enz. Dan lijkt het ook niet meer dan normaal dat ook deze staatsschuld in de huidige federale staat verdeeld wordt over de gewesten. Het is inderdaad niet logisch dat deze belangrijke last alleen door de Belgische staat gedragen wordt. Bijgevolg is het probleem van de NMBS en de Post geen typisch "Belgisch fenomeen", maar wel naast een eigentijds, Europees en socio-economisch probleem (de mensen nemen liever de bus of de auto voor korte afstanden en communiceren liever via e-mail), een probleem van geld. Indien de Vlaamse regering dezelfde lasten had als de nationale, zou De Lijn niet beter werken dan de NMBS (uitgenomen de louter economische voorkeur van de consumenten). Dat is de realiteit. Let wel, de BUB pleit uiteraard niet voor verdere regionaliseringen, integendeel. Maar indien men in België ooit nog het slechte idee zou hebben om een federale materie te regionaliseren in plaats van de gewesten af te schaffen, zoals wij dat voorstellen, dan moet het de staatsschuld zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Even opmerken dat een splitsing van de staatsschuld pas kan gebeuren, wanneer ook het federaal staatsapparaat volledig gesplitst wordt. M.a.w. als we naar een echte confederale staat gaan of naar een onafhankelijkheid van de verschillende landsdelen. In een dergelijke confederale staat zullen de deelstaten dan ook zelf belastingen heffen en innen. Dat is nu immers nog steeds niet het geval: de gewesten en gemeenschappen ontvangen nog steeds het grootste deel van hun inkomsten uit federale hand. De federale overheid int nog steeds centraal de belastingen en deelt een gedeelte ervan vervolgens uit aan gewesten en gemeenschappen volgens een bepaalde verdeelsleutel. Veel eenvoudiger en gemakkelijker ware natuurlijk dat de deelstaten volledig instaan voor heffing en inning van hun belastingen. Dan kan ook het financieel beheer volledig op hun niveau gebracht worden, en dus, logischerwijze, ook de staatsschuld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
In Nederland is de Post geprivatiseerd. In Duitsland gaat de Post heel andere wegen op. In Duitsland worden meerdere lijnen (vaak de kleine) door private ondernemingen uitgebaat. Allemaal geslaagde voorbeelden van geslaagde innovatie. Straatsburg is dan weer een succesverhaal in Frankrijk, waar het stadsbestuur een volledig eigen bus- en tramnet heeft uitgebouwd in samenwerking met allerlei bedrijfspartners. Innovatie en durf zijn de sleutelwoorden, en daar ontbreekt het bij "onze" probleemgevallen. Ook gedeeltelijk geblokkeerd door het immobilisme van de PS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En dan de NMBS. Hoe kom je erbij dat er minder mensen met de trein zouden gaan. In tegendeel, het worden er steeds meer. Het openbaar vervoer heeft een flinke dip gehad in de jaren zestig en zeventig, toen de automobiliteit toenam en veel onrendabele lijnen werden gesloten, maar tegenwoordig komen er alleen maar stations bij. Bovendien worden er vooral in de stedelijke gebieden in Nederland allerlei nieuwe projecten opgestart voor stedelijke railnetwerken, met lightrailvoertuigen die zowel over trein- als over tram- of metrospoor kunnen rijden. Voorbeelden zijn Randstadrail tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer, en de Rijn-Gouwelijn tussen Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden, Katwijk en Noordwijk. http://www.randstadrail.nl en http://www.rijngouwelijn.nl Voor de doorgaande spoorlijnen in Zuid-Holland worden plannen gemaakt voor de invoering van een 'Hollandse Stedenbaan', lichte treinen in een metrodienstregeling naar het voorbeeld van de Duitse S-Bahn. Als de HSL en de Betuwelijn klaar zijn komt er nl. op de bestaande spoor veel capaciteit vrij. Ook voor andere delen van Nederland bestaan zulke plannen en projecten, zoals rond Utrecht (Randstadspoor) en Groningen (Kolibri). http://www.prorail.nl/ProRail/Bouw+P...dstadspoor.htm http://www.kolibri-ov.nl Kortom: met de nodige innovatie en investeringen kan het openbaar vervoer enorm verbeterd worden. Bij alle plannen worden aanzienlijk meer reizigers voorspeld, vanwege de betere en snellere dienstregeling, meer stations, en minder overstappen. Citaat:
Maar op zich geen slecht idee, die regionalisering van de staatsschuld. 8) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Tiens, Jan, ik wist niet dat de Lijn geprivatiseerd was.
Wat we door dit persbericht willen zeggen, is dat het nogal gemakkelijk is een efficiënt beleid te voeren als je geen schulden moet dragen. De (gedeeltelijke) splitsing van de staatsschuld betekent hoegenaamd niet het einde van België, maar wel een rechtvaardigere verdeling van de lasten. Waarom inkomsten doorhevelen, maar geen schulden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Wel werd er gezegd dat er een hele weg is afgelegd en dat er ingrijpende veranderingen zijn gebeurd. En dat sedert de regionalisering. Vroeger hadden we de unitaire Buurtspoorwegen, een voorbeeld van immobilisme, logge bureaucratie en star bestuur. De Buurtsporenwegen waren ook in grote mate verlieslatend. Met de regionalisering en de omvorming tot een nieuw bedrijf, De Lijn, zijn er grote stappen voorwaarts gezet. En daar draait het hier om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Maar ik heb helemaal geen bezwaar tegen een splitsing van de staatsschuld. Komt dat erdoor, dan betekent dat ook het einde van België. Dan zal er immers een volledige financiële autonomie zijn van de verschillende deelstaten. Het omhulsel België heeft dan geen enkel nut meer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Dat is een absurde conclusie: wie geld krijgt, moet dan ook een deel van de schulden dragen. Dat heeft NIETS te maken met het einde van België, integendeel, we zullen dan eens zien hoe beter de Lijn het zal doen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Splits de volledige staatsschuld, laat de deelstaten hun belastingen volledig autonoom innen, en daarmee wordt het einde van België ingeluid. Het Belgische omhulsel heeft dan geen enkel nut meer, zeker voor de Walen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() U hebt nog steeds niets van onze tekst begrepen.
U wil het dan ook niet begrijpen. Droom maar verder. ![]() U bent een man van het verleden, maar u beseft het niet. De toekomst is Europa. U wil juist de omgekeerde richting uit. Dat noem ik debiel en idioot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
De tekst is duidelijk: u suggereert de noodzaak van een splitsing van de schuldenlast. Welnu, als Vlaamsnationalist vind ik dat uitstekend. Splitsing van de schuldenlast veronderstelt echter ook dat de overheid die deze schuld op zich neemt ook de nodige inkomsten zelf kan innen en beheren. Daarom is de volledig of verdere splitsing van het belastingssysteem noodzakelijk. Hiermee wordt de staat België verder uit elkaar gehaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Belange niet: België geeft de gewesten massa's geld, dan mag het hen ook massa's schulden van het unitaire verleden doorschuiven. Of niet soms? Ik vind dat niet meer dan logisch.
Voor zolang de gewesten nog zullen bestaan natuurlijk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Nog steeds is de Belgische staat de inner en beheerder van het grootste deel van de belastingen (wat de gewesten mogen innen is te verwaarlozen in vergelijking met de federale pot). Het federale niveau beslist ook hoeveel en in welke mate er gelden naar de gewesten en gemeenschappen worden doorgesluisd. M.a.w. de federale overheid draagt die verantwoordelijkheid. Ze int en beheert. Ook de schulden worden door haar beheerd. Wil men de schuldenlast splitsen dan moet men ook de verantwoordelijkheid van inning splitsen. Dit betekent dan ook dat men de deelstaten volledige financiële autonomie verleent. Hieruit volgt dat de gewesten en gemeenschappen innen en beheren, dus ook de overeenkomstige schuldenlast beheren. Zolang er dus geen splitsing is gekomen van de belastingsinning is een splitsing van de staatsschuld niet mogelijk. De eindverantwoordelijkheid ligt immers tot nu toe bij het federale beleidsniveau. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
|
![]() Blijkbaar bent u niet op de hoogte van de huidige staatsstructuur.
De gewesten innen reeds -spijtig genoeg - belastingen: bijv. onroerende voorheffing. Voor de rest stort de staat geld door volgens de bijzondere wet van 1988, die de federale overheid niet kan veranderen. Dus: een belangrijk deel van het Belgisch geld gaat naar de gewesten, rechtsstreeks of onrechtsstreeks. Bijgevolg mag ook een belangrijk deel van de schulden naar die gewesten gaan. Hoe oud bent u dat u dat niet begrijpt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Citaat:
De verdeelsleutel voor de doorstorting wordt iedere keer weer onderhandeld. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |