![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De Paus is onfeilbaar
Iemand die onfeilbaar is, is geen mens. De paus is dus geen mens. Bovendien staat het biezonder belabberd en slaat hij een modderfiguur als onsterfelijke door zich bij de Moslims te verontschuldigen vanwege een van zijn uitspraken. Natuurlijk, sommige uitspraken van onfeilbaren vallen voor echte mensen soms moeilijk te begrijpen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Intelectueel orgasme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() 8o
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Ben jij wel een mens?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij blijft onfeilbaar als pauselijk persoon, meer zelfs, hij heeft respect afgedwongen. Zowel bij de christenen die zich vragen stellen bij de Islam van vandaag, als bij de Moslims. Nl. door het citaat van zijn toespraak (die uit de context gerukt zijn) terug in het geheel te plaatsen dmv zichzelf te verduidelijken. Gematigde moslims zijn ook blij met die verduidelijking en rechtzetting: hij stuurt aan tot een zelfreflectie om dit te gebruiken als aanknopingspunt in het interreligieus debat.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 september 2006 om 11:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hij heeft zich gedragen als een kluns. Moet je afkomen met uitspraken van Manuel Paleologos... Doet me denken aan de kluns Bush met zijn nieuwe kruistochten... Dat Benedict zich terugtrekt in het klooster van Manuel in Mistras, Pelopponesos. Het is er al die tijd bliiven staan ...Het zal de studie van Benedict over Byzantium ten goede komen. Ondertussen is de schade onoverzienlijk. Laatst gewijzigd door eno2 : 18 september 2006 om 11:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Hij heeft nooit gepraat over kruistochten en ook nooit erop aangestuurd, en dat zal hij ook niet doen. Hij wil net een kruistocht voorkomen! (Eigenlijk moet ik zeggen een Maantocht ipv Kruistocht) Maar helaas is de boodschap niet doorgedrongen, hebben radicale -dove- moslims alles uit hun context gerukt en zitten we weer van voorafaan. ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Het was uiteraard wèl de bedoeling om boel te zoeken, alles is netjes georcestreerd. En het was voordehandliggend dat iets van die aard ooit eens boel moest veroorzaken. De massa is vrij voorspelbaar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 18 september 2006 om 13:07. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik zei juist dat wat gij zei NIET waar was.
![]() Maar gij zult dan ook aan de kant van de Paus staan. Een kant kiezen is echt laag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een kant kiezen is laag? Ik volg niet alles wat de paus zegt hoor. Maar in deze materie steun ik hem. Ik steun hem en vind deze steun niet laag, integendeel. Ik vind het grootmoedig dat hij zich verduidelijkt heeft vorige week zondag, en ik vind het belachelijk hoe sommige moslimgemeenschappen reageren.
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() Mag ik dit eventjes nuanceren, beste Judokus?
Het dogma van de onfeilbaarheid geldt alleen voor uitspraken ex cathedra, niet voor de persoon van de paus zelf. Als de paus dus een uitspraak ex cathedra doet (wat hij overigens helemaal niet zo vaak doet als sommigen denken), dan geloven wij, katholieken, dat de H. Geest hem op dat eigenste ogenblik bijstaat en zijn woorden stuurt. Die uitspraak wordt dan beschouwd als van God Zelf afkomstig, en zij bindt dus bijgevolg alle gelovigen. De paus is slechts het medium waardoor God spreekt. Een paus kan dus als persoon nooit onfeilbaar zijn. Hij is en blijft een "arme zondaar", zoals wij allemaal. Pausen hebben daarom ook een biechtvader. En paus Johannes-Paulus II heeft nog gebiecht toen hij zijn einde voelde naderen, nog voor hij het bewustzijn verloor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Maar ik ga even terug naar de stomende debatten hierover tussen de katholieken onderling in de 19de eeuw. Velen waren anti. Uiteindelijk hebben de pro - met de paus zelf als fanatiek voorstander - het gehaald en dit tot verdriet van de anti en groot leedvermaak van de niet-katholieken. Volgens mij heeft dit dogma meer schade dan voordeel gebracht voor uw kerk. Ik heb u - in uw posts - leren kennen als een niet-bekrompen katholiek. Vandaar mijn vraag. Stel dat gij in die tijd had mogen mee debatteren, welke kant zoudt u dan hebben gekozen?
"Als een menselijke maatschappij het recht van de sterkste wil uitschakelen om menselijker wetten te scheppen, dan moet ze eerst maar bewijzen dat ze daar sterk genoeg voor is." Legh Freeman op de vooravond van de strafexpeditie naar Julesburg. Laatst gewijzigd door puud : 19 september 2006 om 07:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het zijn niet alleen de Moslims die nu zere tenen hebben... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() dit onderwerp maar richting prullenbak.
![]() Thread gesloten |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Onsterfelijk is hij nog niet. Tenzij hij blijkt te verrijzen natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Zijn redevoering lijkt mij -zij het op een meer verfijnde manier- de "Eurabia" en "dhimmitude" stellingen van Bat Ye'or te bevestigen (zie bvb. haar boek "Face au Danger Intégriste -Juifs et Chrétiens sous l' Islam-")... Blijkbaar is nu ook het Vaticaan het niet langer eens met de door Europa gevolgde politiek van slaafse onderworpenheid aan de olie-landen en wordt dit nu duidelijk gemaakt..Deze politiek voert inderdaad tot een volledige ontkerstening van Europa. |
|
![]() |
![]() |