Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2007, 19:16   #1
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard Globale terreurstatus daalt sinds Bin Laden's mislukte gok van 9/11.

De tekst is in het Engels, waarvoor excuses, maar o zo pertinent!

Citaat:
Rationality of the insane

Global terror's status declining since Bin Laden's misguided 9/11 gamble Published: 04.12.07, 19:38 / ynet/ opinion

Mahmoud Ahmadinejad did not release the 15 British soldiers out of the goodness of his heart, nor out of fear. Namely: It was out of fear, but a type of fear that has become rational. It is a fear that has aged like meat and wine, and which has been injected into the veins of Arab state leaders who have built themselves a system of laws and regulations.

It is a fear that over the years has changed pan-Islamic, anti-American dynamics from within. Ironically, it is fear of terror, because the definition of "terror" is terrible, monstrous fear.

Fear of terror is fear of its use; an executive fear pertaining to decision making. The rationale that guides it is economical, monetary - a rationale of leniency. It is fear of choosing the path of terror that doesn't stem from humanitarian motives or public opinion, but rather, from the futility of the measure, because in recent years it has become more detrimental than beneficial. Instilling rationale in fanatic terror cells lacking any human character constitutes the West's true victory.

Terror began as a wonderful start-up, the radicals of the world who had tired of the futility of protests and who lost hope in bringing about change through democratic means - and who had lost hope itself – turned to violence and bloodshed, and to harming innocent people - to the grandiose plasticity of killing. They realized that this was the only way they could achieve their objectives, or shift public opinion in their favor, and draw attention to their plights and just struggle, more or less. And it worked. They were termed "freedom fighters."

Terror became an affective tool in the hands of users who achieved cross-border support and occasionally also international intervention. Terror proved that there was a power greater than the power of the State to impose law and order on its citizens: It was the power to instill fear in their hearts.

History's greatest gamble

Yet the world became accustomed to the situation. Over the years terror became bearable and even reasonable. To their surprise, leaders discovered that once rage had subsided, terror became beneficial image-wise, tactically, strategically and economically. The world became accustomed to the new situation. Not only Israel became accustomed to buses exploding, cafes being blown sky high, dead babies and children with amputated limbs.

And then Bin Laden came along, and he didn't give a damn. And to this the world (namely America) wasn't accustomed. It didn't expect such a severe blow to two of its most prominent symbols (the Twin Towers and the Pentagon.)

The events of September 11 can be described in mini-dramatic terms, but more than anything they were a gamble. History's greatest gamble. Bin Laden went for the entire kitty (Allah only knows what he thought he would gain.)

This gamble failed, and the outcome of the failure directly impacted the way terror is perceived today. It is no longer a legitimate tool, not a predicament we must learn to live (and die) with for the sake of human rights, or so that gas would continue to flow into the Ford in Connecticut, or so that dubious defense institutions would approve outrageous budgets.

The events of 9/11 led to the depreciation of the terror coin. Now it barely has any value. In fiscal terms: The number of virgins available to a suicide bomber has dropped from 72 to 7.2.

This is why Ahmadinejad released the captives: Because it wouldn't have been worth his while. And that's why it has been quiet here in recent years. Relatively quiet.
Ik had het niet beter kunnen formuleren.
Oud 12 april 2007, 21:09   #2
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon Bekijk bericht
De tekst is in het Engels, waarvoor excuses, maar o zo pertinent!

Ik had het niet beter kunnen formuleren.

tuurlijk niet, formuleren is niet een van je sterkste kanten
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2007, 22:13   #3
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Wat ik er heb van verstaan is te formuleren in één zin.
Terrorisme is zo alledaags geworden dat de mogelijkheden die er kunnen uitvloeien sterk beperkt worden!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen

Laatst gewijzigd door baseballpolitieker : 12 april 2007 om 22:17.
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 08:20   #4
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Terrorisme is zo alledaags geworden dat de mogelijkheden die er kunnen uitvloeien sterk beperkt worden!
Dan heb je het helemaal verkeerd verstaan. Opnieuw lezen is de boodschap.
Oud 13 april 2007, 09:34   #5
Akufen
Staatssecretaris

Standaard

Hier en daar wel juist maar over het algemeen krijg ik de indruk dat dit artikel zwaar de bal mis slaat.

Bin Laden's gamble failed? Hoezo failed? En wat was z'n gamble?

Citaat:
Ahmadinejad's decided to release the hostages because there's nothing to gain through terrorism
Watte!?? Ahmadinejad's spelletje met de Britse militairen is een strategische zet waar de Amerikanen een puntje aan kunnen zuigen, maar dit vergelijken ze met een terroristische daad?

Laatst gewijzigd door Akufen : 13 april 2007 om 09:35.
Akufen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 13:48   #6
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Dan heb je het helemaal verkeerd verstaan. Opnieuw lezen is de boodschap.
Dan mag jij me de tekst eens formuleren want ik heb ook dit goed gelezen:
Citaat:
Ahmadinejad's decided to release the hostages because there's nothing to gain through terrorism

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 13 april 2007, 14:26   #7
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akufen Bekijk bericht
Hier en daar wel juist maar over het algemeen krijg ik de indruk dat dit artikel zwaar de bal mis slaat.
Ik vind van niet. In het algemeen is dat artikel een scherpe analyse.

Citaat:
Bin Laden's gamble failed? Hoezo failed? En wat was z'n gamble?
Dat staat er toch duidelijk in.

Citaat:
Watte!?? Ahmadinejad's spelletje met de Britse militairen is een strategische zet waar de Amerikanen een puntje aan kunnen zuigen, maar dit vergelijken ze met een terroristische daad?
Mensen in internationale wateren plukken om ze te gijzelen, hoe noem jij dat dan?
Oud 13 april 2007, 14:27   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan mag jij me de tekst eens formuleren want ik heb ook dit goed gelezen:
Ik zou de tekst eens moeten vertalen, maar ik heb er spijtig genoeg geen tijd voor.
Oud 13 april 2007, 16:58   #9
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen in internationale wateren plukken om ze te gijzelen, hoe noem jij dat dan?
En die tientallen afghanen, pakistani en irakezen die door de VS opgepakt zijn in hun eigen land om zonder proces jarenlang opgesloten en gemarteld te worden? Hoe noem jij dat?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 17:00   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
En die tientallen afghanen, pakistani en irakezen die door de VS opgepakt zijn in hun eigen land om zonder proces jarenlang opgesloten en gemarteld te worden? Hoe noem jij dat?
Je bedoelt toch niet de mensen die in terroristenkampen aan het trainen waren om aanslagen te plegen in het Westen?
Oud 13 april 2007, 17:08   #11
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt toch niet de mensen die in terroristenkampen aan het trainen waren om aanslagen te plegen in het Westen?
Nee, die bedoel ik niet, ik bedoel de onschuldigen.

Je weet toch ook wel dat in Guantanamo Bay mensen zitten die op basis van 'geruchten' werden opgepakt? Naar verluid zouden er zelfs kinderen van 12 jaar oud zitten.

En die "terroristen" plegen zelfst tot het uiterste verzet.
Door zelfmoord te plegen bijvoorbeeld, de schurken.

Citaat:
Three die in Guantanamo suicide pact

President George W Bush expressed “serious concern” about their deaths, but Rear Admiral Harry Harris, commander of the Joint Task Force Guantanamo, said the men were dedicated terrorists and jihadists.“This was not an act of desperation, but an act of asymmetric warfare committed against us.”
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2007, 19:19   #12
lyot
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Inderdaad, dat is de kern van die tekst, die in mijn ogen de bal misslaat. Terrorism wordt nog steeds héél serieus genomen door politieke beleidsmakers. De VS zitten niet voor niets in Iraq, Afghanistan en weet ik waar nog allemaal. Idem dito in een resem andere landen.
Oud 13 april 2007, 19:25   #13
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lyot Bekijk bericht
Inderdaad, dat is de kern van die tekst, die in mijn ogen de bal misslaat. Terrorism wordt nog steeds héél serieus genomen door politieke beleidsmakers. De VS zitten niet voor niets in Iraq, Afghanistan en weet ik waar nog allemaal. Idem dito in een resem andere landen.
De anderen lezen precies andere dingen maar wat durven ze niet zeggen!

Oud 13 april 2007, 19:37   #14
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Waarschijnlijk en klein misverstandje.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be