![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zijn er, behalve de beeldenstorm uiteraard, belangerijke dingen uit Zuid-Vlaanderen gekomen, die je nu nog kan merken in Vlaanderen?
Literair, wetenschappelijk,...gelijk wat van betekenis in de geschiedenis. Gewoon ff uit curiositeit.
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat bedoelt u juist met Zuid-Vlaanderen? Bedoelt u hier mee Zuid-Vlaanderen Vlaams-Brabant, Brussel en Zuid-Limburg? Of hebben we het hier over Wallonië?
![]()
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Gezien de beeldenstorm denk ik dat hij het over West-Vlaanderen heeft.
![]() ![]() ------------------------------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------ |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Frans-Vlaanderen....
De correcte ( ![]() Dus... iemand een idee?
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Nope, ik vraag het gewoon :s
Wat een wantrouwen hier zeg. ![]() En nu nog wat vulling.... (150 weet je wel......pffff..........amai, dit steekt tegen zeg.)
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() OK sorry dan.
Ik weet eigenlijk weinig erover, behalve dat Lille en omstreken een zeer belangrijk economisch centrum was in de 19e eeuw en dat Hitler daar de laatste geallieerder van het vasteland heeft gejaagd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Zeg maar Rijsel
![]() En het is niet enkel was, het is het nog altijd, 3e grootste stedelijke agglomeratie van Frankrijk. Prachtige stad om te gaan winkelen.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() "Zuid-Vlaanderen" kan alleen het zuiden van "Vlaanderen" zijn, hè !
![]() Tenzij je natuurlijk spreekt over Frans Vlaanderen, maar dat is Frankrijk en niet "Vlaanderen". Even voor de duidelijkheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
|
![]() Citaat:
http://home-1.worldonline.nl/~ac24396/bel08NL.htm |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() Ah, Dimitri heeft familie in Rijsel !
![]() .................................................. .................................................. ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Me dunkt dat Hans van de Cauter nogal veel puntjes gebruikt inplaats van woorden om aan slechts honderdvijftig karakters te geraken. En dat voor een advokaat...
![]()
![]() |
#14 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een echte Vlaams-nationalist; vandaar die[size=7] F-[/size]VL zeker
![]() ![]() ![]() ![]() Nuja, goed dat ze in Frankrijk zo'n sterke Vlaamse identiteit hebben... dan moeten ze ons, Belgen, er niet mee lastig vallen ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wist u trouwens dat de Franse politie in het departement Nord een Vlaams schild op de rechterbovenmouw draagt? Hoogstwaarschijnlijk niet... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reeds zovele jaren kom ik in Frans-Vlaanderen, en iedere keer weer valt het mij op dat juist mensen die de Nederlandse taal al een generatie of twee verloren zijn, juist het sterkst staan op hun Vlaamse identiteit. Wie eens door Rijsel loopt, merkt al hoeveel kroegen en restaurants namen dragen die naar Vlaanderen verwijzen. In Rijsel is er op plaatselijk vlak een Vlaamse partij. In Rijsel worden er heel veel avondcursussen Nederlands (en zelfs Vlaams dialect) georganiseerd. Er zijn Vlaamse dansgroepen, er zijn folkloregroepen, enzovoort. Ik herinner me trouwens nog hoe ik eens op bezoek was bij een Frans-Vlaams gezin. Het koppel sprak geen woord Nederlands; beiden hadden trouwens ook te Parijs gestudeerd, maar waren nu naar hun geboortestreek teruggekeerd. Ondanks het taalverlies waren ze heel identiteitsbewust. Juist bij de Vlaamstaligen van de streek merk ik dat meestal niet. Dat is eigenlijk het heel merkwaardige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zozo... eentalige Franse leden van de Franse Staat die in Frans-Vlaanderen wonen zijn wel Vlamingen, maar bijvoorbeeld perfect Nederlandstalige mensen uit het Zuiden van Ons België moeten eruit....
hoe bepaal je wie Vlaming is en wie niet? Rassenleer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Over welke "perfect Nederlandstalige mensen uit het zuiden van ons België" hebt u het eigenlijk (even de spellingsfouten eruit gehaald)? |
|
![]() |
![]() |