Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Heeft dit land een monarchie nodig?
neen 123 79,35%
ja 32 20,65%
Aantal stemmers: 155. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2002, 10:22   #1
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Als we ons koningshuis in de media bekijken zien we dat haar rol beperkt blijft tot het doorknippen van lintjes, naar concerten gaan, en het brengen van bedrijfsbezoeken.
Ik vind dus dat het koningshuis nog een louter protocolaire functie heeft.
Is het daarom nodig dat de staat er zoveel geld in steekt met het geven van dotaties aan het koningspaar en hun kinderen.
Kortom, hebben wij nog een monarchie nodig??

PS Wat vinden jullie dat prins Filip de titel van Doctor Honoris Causa heeft gekregen van de univ?? Het is misschien wel een oude koe uit de sloot halen, maar toch graag even jullie mening!
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 10:27   #2
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Ik blijf bij mij mening: het koningshuis mag blijven, als het maar geen geld kost. Dan heb ik er geen probleem mee. Maar hou zo'n instituut aub niet in stand door geld van de burger af te romen en elk jaar vriendelijk te doneren. Er zijn dan nog van die monarchisten die cadeaus kopen bij speciale gelegenheden. Die mensen staan dan nog eens een deel van het loon af om daar met een popje voor Prinses Elisabeth te komen aandraven. Onverstaanbaar
Oud 17 augustus 2002, 17:00   #3
Denker
Vreemdeling

Standaard

Misschien toch even nadenken over je vraagstelling in die poll

Dit land heeft geen koningshuis nodig. We zouden ook een republiek kunnen zijn . Maar nu we het toch hebben: waarom moeten we er vanaf?

Wel zo dat een erfrecht in staatskundige zin geen 100% democratisch principe is. Maar de verzoening tussen de twee systemen is wel gemaakt.

Soit, ik wil de keuze van de omwenteling in 1830 niet ongedaan maken. Toen hebben "we" er zelf voor gekozen
Denker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2002, 20:22   #4
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Hm hebben we het koningshuis nodig?
Hebben we een republiek nodig?

Op beide antwoorden neen!!!

In dit federaal belgië is voor mij een republiek onmogelijk! Je zit met wel 7 regeringen, drie talen en wel 50 partijen! Een koning is neutraal, terwijl een president dat niet is. Dan komt het er nogbij dat de president ook nog alle decreten zou moeten onderteken dat ook helemaal niet te onderhouden is! De koning is goed zolang België 1 is.
Indien vlaanderen onafhankelijk is, pleit ik voor geen republiek en geen monarchie, het parlement de baas!!! puur democratisch! En misschien een bondskanselier als democratische koning.

bondsrepubliek past het best in België
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 08:34   #5
Robrecht
Burger

Standaard

Het Koningshuis kan naar de buitenwereld wel een protocolaire funktie acteren, de werkelijkheid is echter anders.
Naast rechtstreekse inmenging in de binnenlandse politiek, bij aanstellen van regeringsformateurs en informateurs, is er ook de benoeming van ministers door de koning, die-zo bleek in het verleden- soms slechts minster konden worden op goedkeuring van de koning.
Daarnaast zijn er nog de onrechtstreekse invloeden door het koningshuis(meestal onder gedaante van de kabinetchef) bij de "haute finance", dus machtsbastions in dit land.
Of we er nu moeten voor betalen of niet, is een vraag van 2de rangorde. De eigenlijke vraag is of de monarchie, en de macht die ze nog kan uitoefenen, wel te rijmen valt met de ondemocratische aanwijzing tot koning.
Robrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 09:57   #6
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Het Koningshuis kan naar de buitenwereld wel een protocolaire funktie acteren, de werkelijkheid is echter anders.
Naast rechtstreekse inmenging in de binnenlandse politiek, bij aanstellen van regeringsformateurs en informateurs, is er ook de benoeming van ministers door de koning, die-zo bleek in het verleden- soms slechts minster konden worden op goedkeuring van de koning.
Daarnaast zijn er nog de onrechtstreekse invloeden door het koningshuis(meestal onder gedaante van de kabinetchef) bij de "haute finance", dus machtsbastions in dit land.
Of we er nu moeten voor betalen of niet, is een vraag van 2de rangorde. De eigenlijke vraag is of de monarchie, en de macht die ze nog kan uitoefenen, wel te rijmen valt met de ondemocratische aanwijzing tot koning.
Eindelijk eens een visie die wat verder reikt dan het naïeve geloof van velen in een zuiver protocollair vorstenhuis.
Hun macht is wel degelijk reëel.
Volg de geldstroom.................
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 10:15   #7
jimmyl
Partijlid

Standaard

Wil toch niet zeggen dat de tentakels van het belgisch vorstenhuis reiken tot bij de haute finance, ruimtelijke ordening, ... dat men dan maar moet afstappen van het streven naar een protocollaire functie. een soort superdiplomaat. Persoonlijk heb ik er niets op tegen dat we een ondemocratisch gekozen koning hebben, hij mag zelfs betaald worden voor zijn functie, hij mag zelfs een ambtswoning gebruiken. Hij wordt momenteel echter te veel betaald. (zijn hele entourage moet hier echter ook van betaald worden) en hij heeft tè veel macht.
jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 11:32   #8
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Eindelijk eens een visie die wat verder reikt dan het naïeve geloof van velen in een zuiver protocollair vorstenhuis.

Schaf de geldstroom (van burger naar vorstenhuis) af. Laat enkel diegene die het vorstenhuis een warm hart toedragen hun hoogaangeschreven instituut onderhouden. Eens kijken of ze dan nog zo happig zullen zijn.
Oud 18 augustus 2002, 14:18   #9
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:

Schaf de geldstroom (van burger naar vorstenhuis) af. Laat enkel diegene die het vorstenhuis een warm hart toedragen hun hoogaangeschreven instituut onderhouden. Eens kijken of ze dan nog zo happig zullen zijn.
Ik blijf het herhalen!!!

Voor mij geen koning, geen president!

een regeling zoals in duitsland is zeer goed, de bondskanselier heeft bijna geen politieke inmening!

Een democratische koning dus! En die zijn nie me 1000 man waarvoor wij moeten betalen: " diensten aan de staat "

thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 18:28   #10
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik blijf het herhalen!!!

Voor mij geen koning, geen president!

een regeling zoals in duitsland is zeer goed, de bondskanselier heeft bijna geen politieke inmening!
Tis maar dat ge het weet, maar Duitsland heeft wel een president hoor (weliswaar met zeer beperkte bevoegdheden).
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 20:39   #11
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfs ik kan daarmee akkoord gaan Pieterjan,
MITS dezelfde werkwijze voor de financiering van:
godsdiensten
politieke partijen
jeugdbewegingen
jeugdhuizen
sportclubs
hobbyclubs
onderwijs
bibliotheken
kindergeld
.............

Laat inderdaad iedereen (maar dan ook echt iedereen) voor zijn eigen hobby opdraaien. Prinses Matille zal ik met plezier onderhouden, al moest ik er mee aanhouden, begot! Dat mag me een lieve frank kosten!
Oud 18 augustus 2002, 20:55   #12
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Hobby?

-Als ik de kinderen van mijn buurman met een sjaatlje en hemd fier naar hun lokalen zie lopen dan ben ik ontroerd. Ze slenteren niet langs de straten, gaan niet op café,...
-Als ik op zondagmorgen de oudjes van hier achter naar de mis zie trekken dan ben ik tevreden. Ze sluiten zich niet af van de buitenwereld als menig blanke man.
-Als ik militanten van eender welke partij de straat zie optrekken om affiches te gaan ophangen met het hoofd van hun lijsttrekker dan ben ik tevreden. Dan zijn er toch nog mensen die de hoop niet opgeven.
...

Als ik op 21 Juli de straten bekijk dan zie ik ze leeg en verlaten. Genietend van de warme zonnestralen liggen vader en moeder in het zonnetje een kleurtje op te doen, de kinderen spelen in het met veel moeite opgeblazen badje.
Als Mathilde en Filip door de straten van Vlaanderen hun blijde intrede doen dan zie ik een stel idioten voor gek staan zwaaien met Belgische vlaggetjes. Niet beseffend dat ze zopas de 23ste poseleinen bordenset van Paolo helpen betalen hebben. Niet wetend dat de Ferarri van Laurent uit hun zakken komt. Niet wetend dat de volgescheten luiers van Elisabeth op hun rekening stond. Niet wetend dat het deux-pieceke van Astrid door hen betaald werd. Niet wetend dat de beugel van Amadeo aan hen doorgerekend werd. Niet wetend dat...
Oud 18 augustus 2002, 21:04   #13
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hobby?

-Als ik de kinderen van mijn buurman met een sjaatlje en hemd fier naar hun lokalen zie lopen dan ben ik ontroerd. Ze slenteren niet langs de straten, gaan niet op café,...
-Als ik op zondagmorgen de oudjes van hier achter naar de mis zie trekken dan ben ik tevreden. Ze sluiten zich niet af van de buitenwereld als menig blanke man.
-Als ik militanten van eender welke partij de straat zie optrekken om affiches te gaan ophangen met het hoofd van hun lijsttrekker dan ben ik tevreden. Dan zijn er toch nog mensen die de hoop niet opgeven.
...

Als ik op 21 Juli de straten bekijk dan zie ik ze leeg en verlaten. Genietend van de warme zonnestralen liggen vader en moeder in het zonnetje een kleurtje op te doen, de kinderen spelen in het met veel moeite opgeblazen badje.
Als Mathilde en Filip door de straten van Vlaanderen hun blijde intrede doen dan zie ik een stel idioten voor gek staan zwaaien met Belgische vlaggetjes. Niet beseffend dat ze zopas de 23ste poseleinen bordenset van Paolo helpen betalen hebben. Niet wetend dat de Ferarri van Laurent uit hun zakken komt. Niet wetend dat de volgescheten luiers van Elisabeth op hun rekening stond. Niet wetend dat het deux-pieceke van Astrid door hen betaald werd. Niet wetend dat de beugel van Amadeo aan hen doorgerekend werd. Niet wetend dat...
Beste Pieterjan.

Het ware voor mij nu een koud kunstje om alle melige hobbyclubs en verenigingen, die je daar met een krop in je oog en een traan in je keel, laat defileren, eens ferm door mijn verbale gehaktmolen te draaien.

Ik zal me van mijn milde kant tonen en gewoon jouw redenering in één zinnetje samenvatten:

"Alleen de hobbies die mij en de mijnen interesseren mogen aan de gemeenschap geld kosten."
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 21:07   #14
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Waar zit het nut? Waar zit het tijdverdrijf? Waar zit de meerwaarde? Waar zit het hem dat je aan deze 'hobby' zoveel meer miljoenen mag spenderen dan aan alle andere samen? Is uw hobby dan zoveel meer belastingsgeld waard dan al die andere?
Oud 18 augustus 2002, 21:16   #15
calamity
Vreemdeling

Standaard

denk je niet dat het eerder het grote aantal ministers is,dat ons geld kost.De koninklijke familie krijgt inderdaad een dotatie maar betaalt daar zelf wel een hoop dingen mee : o.a. hun personeel.
Met het "uitvinden" van verschillende regereingen,werden er een hoop ministers bijgekweekt en het zijn die,die geld kosten.Al eens gevraagd hoeveel een minister maandelijks heeft en of hij daar belastingen op betaalt?
calamity is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 21:19   #16
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Dat zijn functies met nut (weliswaar is er een overaanbod van ministers) maar zij richten meer uit dan handjes schudden en familiewandelingen doen.
Zijn hebben geen tientallen kastelen, zij hebben tientallen auto's, zij hebben geen 10.235.065 personeelsleden.
Zij doen iets, en ze dragen een enorme verantwoordelijkheid. Als je hun lonen vergelijkt met die van een topmanager uit de privé dan komen ze er maar bekaaid van af.

Loon naar werken!
Oud 18 augustus 2002, 21:21   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar zit het nut? Waar zit het tijdverdrijf? Waar zit de meerwaarde? Waar zit het hem dat je aan deze 'hobby' zoveel meer miljoenen mag spenderen dan aan alle andere samen? Is uw hobby dan zoveel meer belastingsgeld waard dan al die andere?
Het is een kwestie van visie, Pieterjan.
Maar goed, iedereen heeft het recht om iets niet te begrijpen, zelfs jij.
Ik zal eens proberen of iets anders aan jouw gevoel voor verhoudingen appelleert.
Besef je dat er naast de burgers die al eens kwijlen boven een royalty-blaadje, of die schokkend rechtveren bij een toespraak van zijne majesteit de koning, er ook een menigte mensen bestaan, die dankzij de koninklijke poppenkast een inkomen genieten? En niet alleen vetbetaalde adviseurs, generaals, of vleugeladjudanten, maar ook simpele werkmensen zoals bedienden, tuinmannen, onderhoudspersoneel, of zelfstandigen zoals hofleveranciers, klusjesmannen, ondernemers, traiteurs, .......... Of dacht je echt dat koninklijke dotaties linea recta naar een zwitserse rekening gingen om daar tot het einde der tijden te liggen opbrengen?

Dat je iemands hobby niet kan smaken, tot daar aan toe, maar misgun je je medeburgers hun job? Of is dat materie die de jong NV-Aarsen aan de reet kan roesten wegens student, en vader en moeder geld genoeg om zulks lang te blijven
Oud 18 augustus 2002, 21:30   #18
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Het is een kwestie van visie, Pieterjan.
Maar goed, iedereen heeft het recht om iets niet te begrijpen, zelfs jij.
Ik zal eens proberen of iets anders aan jouw gevoel voor verhoudingen appelleert.
Besef je dat er naast de burgers die al eens kwijlen boven een royalty-blaadje, of die schokkend rechtveren bij een toespraak van zijne majesteit de koning, er ook een menigte mensen bestaan, die dankzij de koninklijke poppenkast een inkomen genieten? En niet alleen vetbetaalde adviseurs, generaals, of vleugeladjudanten, maar ook simpele werkmensen zoals bedienden, tuinmannen, onderhoudspersoneel, of zelfstandigen zoals hofleveranciers, klusjesmannen, ondernemers, traiteurs, .......... Of dacht je echt dat koninklijke dotaties linea recta naar een zwitserse rekening gingen om daar tot het einde der tijden te liggen opbrengen?
De vetbetaalden laat ik maar onmiddellijk buiten beschouwing. Zij vinden sowieso wel een goedbetaalde job. Eveneens de hofleveranciers laat ik buiten beschouwing omdat zij reeds een reputaytie hadden voor het hofleverancier zijn.
Dan snij je enkele interessantere (lees: zwaardere) jobs aan. Klusjesmannen, ondernemers en dergelijke. Mijn voorstel is, stop alle gekroonde hoofden, opvolg(st)ers,..in 1 kasteel. Kies nog maar het grootste. De rest wordt cultureelerfgoed en wordt het hele jaar opengesteld voor het publiek. Enig in Europa! Tuinmannen, gidsen, traiteurs (voor het restaurant), klusjesmannen,....allen kunnen blijven!
Oud 18 augustus 2002, 22:52   #19
kritikaster
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas
Hm hebben we het koningshuis nodig?
Hebben we een republiek nodig?

Op beide antwoorden neen!!!

In dit federaal belgië is voor mij een republiek onmogelijk! Je zit met wel 7 regeringen, drie talen en wel 50 partijen! Een koning is neutraal, terwijl een president dat niet is. Dan komt het er nogbij dat de president ook nog alle decreten zou moeten onderteken dat ook helemaal niet te onderhouden is! De koning is goed zolang België 1 is.
Indien vlaanderen onafhankelijk is, pleit ik voor geen republiek en geen monarchie, het parlement de baas!!! puur democratisch! En misschien een bondskanselier als democratische koning.

bondsrepubliek past het best in België
Moesten ze in China zoveel ministers hebben als wij per inwoner dan hadden ze er zo ca. 2.000.000. En dan hebben wij nog een heel koninglijk cirkus ook te onderhouden. Gewoon belachelijk. Ondertussen zijn ons belastingen draconisch geworden en gaan buitenlandse investeerders België als te duur en te halfslachtige wetgevingen en bestuursorganen, voorbij. Min 80% laatste jaar...... Duidelijk zekers?
Wakker worden akieve mensen!
Trop c'est trop, te veel is te veel, zij Van Den Boeinandts...... nadat zijn zakken vol zaten.
Oud 19 augustus 2002, 00:05   #20
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Superstaaf, ge zult uw standpunten op een simpelere manier moeten verwoorden want niet iedereen blijkt in staat te zijn op dit niveau te redeneren. Spijtig maar helaas.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be