Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 september 2006, 16:01   #1
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard Christus en Mohammed

Voor wie lezen wil:

http://www.standaard.be/Meningen/For...forumId=264978

Over Christus en Mohammed, maar ook over de gewelddadigheid die ingebakken zit in de mohammedaanse leer, en over mohammedaans haantjesgedrag, zoals:
Het duidelijkst zie je dat in het haantjesgedrag van hangjongeren: aan de ene kant klagen zij erover dat zij niet de discotheek in mogen, aan de andere kant krijgen hun zussen van hen een pak slaag als zij dat ook willen. Want de vrouwen die zij daar aantreffen, en waar zij wanhopig naar verlangen, zijn in hun ogen allemaal ‘hoeren’. En als ze die dan als hoeren behandelen, of proberen te behandelen, dan zijn ze verwonderd dat ze buiten vliegen waar ze toch binnen zijn geraakt. Herinner je de brave procureur van Hasselt, die decreteerde dat proces verbaal voor racisme kon opgesteld worden aan de ingang van de dancings maar al na twee maanden moest toegeven dat hij grenzeloos naïef was geweest: de klagende ‘kleurjongens’ boden zich spontaan aan zonder ‘kleurmeisjes’ in hun gelederen, en verstoorden zo het evenwicht in de dancings. De brave borst deed dan een oproep tot de Marokkaanse haantjes om voortaan meisjes mee te brengen, maar hij realiseerde zich niet dat hij van de broers vroeg om hun zussen tot hoeren te degraderen.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 20:11   #2
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Beste Basy Lys,

Ik heb ook eventjes doorgelinkt naar het artikel dat je hier aanreikt. Best interessant en het snijdt best hout.

Ik heb niet de brontekst gelezen van die Omar, waarop Eddy Daniëls reageert. Maar wel lijkt het me iemand die gevangen zit in wat ik al eerder elders op Politics.be schreef:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EFL
Ik vind het een oneerlijke houding om enerzijds (overigens niet geheel onterecht) te stellen dat zelfs gematigde moslims zich te weinig krachtig distantiëren van de misdaden gepleegd door hun fundamentalistische geloofsgenoten, maar anderzijds elke uitspraak vanwege diezelfde gematigden van tafel te vegen, als plegen de fundamentalisten niet zozeer misdaden in naam van de islam, maar ook tegen de islam. Hoe wil je nu nog dat een gematigd moslim zich de moeite getroost om zich te distantiëren, als hij voelt dat hij hierin niet wordt ernstig genomen?
Ik vind me terug in Daniëls stelling als zou het islamitisch rolmodel waaraan hij refereert - de (inderdaad!) nogal "dubieuze" figuur van Mohammed, vergeleken met Christus - moslims een achterstand bezorgen in het aangaan van een zinvolle discussie.

Daarom stel ik me nogal geduldig op jegens moslims die wél de dialoog trachten aan te gaan, hoe lastig dat hen ook valt. Keulen en Rome zijn immers ook niet op één dag gebouwd. Een Yahyazakarya bijvoorbeeld mag op een flinke dosis krediet van mijnentwege rekenen, hoe oneens ik het ook met hem ben. En dat krediet krijgt hij, enkel en alleen al omdat hij zijn (weliswaar ietwat naïeve) betoog durft te houden te midden van forumleden waarvan sommigen kritisch en anderen ronduit vijandig tegenover de islam staan. En een deel van mijn krediet heeft hij ongetwijfeld te wijten aan zijn - naar ik vermoed - nog redelijk jonge leeftijd. Een "groentje" maak je immers niet af; een groene plant dien je met liefde te verzorgen, zodat hij tot volle bloei en wasdom komt.

Voor Uh-Huh geldt hetzelfde. Sommige kritiek aan haar adres is zeker terecht, maar een pak kritiek is dat - althans volgens mij - niet. Het is hetzelfde soort kritiek waarvan ook katholieken vandaag het voorwerp uitmaken wanneer lui, die niets (meer) van het christendom of de katholieke Kerk (willen) weten hun na 400 jaar nog steeds met de Spaanse Inquisitie om de oren komen slaan. Zomin als ik, katholiek, verantwoordelijk ben voor misdaden van anderen (in het verleden of vandaag, dat speelt geen rol), stel ik individuele moslims verantwoordelijk voor andermans terreuraanslagen, waar dan ook ter wereld.

Ik vind het enorm belangrijk dat mensen als Yahyazakarya en Uh-Huh (en nog een paar anderen met wie ik nog niet in dialoog ben gegaan) hier hun zegje blijven doen en dat ze weten dat er tenminste naar hen wordt geluisterd - zonder evenwel de garantie dat ze zondermeer hun gelijk halen. Ik wil hen het signaal geven dat ik voor mezelf heb bepaald hen niet te beschouwen als een "voorhoede met een vriendelijk masker", dat door list en bedrog een bijzonder tirannieke islam ingang moet kunnen doen vinden in onze landen.

Tegelijkertijd wil ik hen er ook voor waarschuwen - daarbij jou en anderen enigszins geruststellende, mag ik hopen - dat ik weliswaar een man van goede wil ben, maar geenszins naïef. Wie mij wil bedriegen (list en bedrog) komt tenslotte zelf bedrogen uit. Wie me niet bedriegt heeft er alleen maar bij te winnen. Ik heb in de loop der jaren voldoende zelfvertrouwen gekweekt - o.a. vanuit mijn eigen geloofsbeleving - om me dergelijke houding te kunnen veroorloven.

Ik veronderstel dat ik hier niet de enige ben; hier en daar lees ik hier toch iets van een min of meer gelijkgestemde ziel. Ik blijf vasthouden aan de hoop dat ook anderen voldoende zelfvertrouwen aankweken om die bijzonder gevoelige, lastige dialoog met moslims aan te gaan. Dus als ik iets in die richting ondermeer bij jou kan bewerkstelligen, dan neme je me mijn initiatief niet kwalijk. (En lukt het me niet, even goede vrienden...)

Het alternatief is immers te gruwelijk om eerst niet alles in het werk te stellen om het te vermijden...
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2006, 21:00   #3
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Beste Basy Lys,

Ik heb ook eventjes doorgelinkt naar het artikel dat je hier aanreikt. Best interessant en het snijdt best hout....
De bedenkingen van Omar Fathi vindt je op
http://www.standaard.be/meningen/for...forumId=259917

Zijn bedenkingen waren een reactie op de meer dan 1700 posts die er toen reeds aan dat onderwerp (Moet de paus zijn excuses aanbieden aan de moslimwereld?) gewijd waren (op het ogenblik dat ik dit schrijf zijn het er 1871).

Mijn vertrouwen in iedereen die onderworpen is aan het mohammedaanse gedachtengoed is zeer laag, wat nog niet wil zeggen dat ik daaronder niemand heb die ik als vriend beschouw. Ik kan terecht bij nogal wat mensen die zich moslim noemen, op heel wat plekken op deze aardbol, maar ik zou liever niet de loyauteit testen, zelfs niet mijn ongezouten mening over Mohammed en zijn leer durven suggereren. Met hen ben ik dan politiek zeer correct ... Oneerlijk?

Met Omar Fathi heb ik het reeds enkele malen zwaar aan de stok gehad, maar ook al samen lekkere Trappist gedronken. Ik hou ook nogal wat teksten van hem bij.
Oud 30 september 2006, 12:43   #4
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
De bedenkingen van Omar Fathi vindt je op
http://www.standaard.be/meningen/for...forumId=259917

Zijn bedenkingen waren een reactie op de meer dan 1700 posts die er toen reeds aan dat onderwerp (Moet de paus zijn excuses aanbieden aan de moslimwereld?) gewijd waren (op het ogenblik dat ik dit schrijf zijn het er 1871).

Mijn vertrouwen in iedereen die onderworpen is aan het mohammedaanse gedachtengoed is zeer laag, wat nog niet wil zeggen dat ik daaronder niemand heb die ik als vriend beschouw. Ik kan terecht bij nogal wat mensen die zich moslim noemen, op heel wat plekken op deze aardbol, maar ik zou liever niet de loyauteit testen, zelfs niet mijn ongezouten mening over Mohammed en zijn leer durven suggereren. Met hen ben ik dan politiek zeer correct ... Oneerlijk?

Met Omar Fathi heb ik het reeds enkele malen zwaar aan de stok gehad, maar ook al samen lekkere Trappist gedronken. Ik hou ook nogal wat teksten van hem bij.
Beste Basy Lys,

Allereerst bedankt voor het linken naar de tekst van Omar Fathi.

Je stelt weinig vertrouwen te hebben in "iedereen die onderworpen is aan het mohammedaanse gedachte(n)goed". In zekere zin is dit wantrouwen niet ten onrechte, en déél ik het zelfs met je.

De vraag dringt zich dan op wat dat "mohammedaanse gedachtegoed" inhoudt. En dan zijn er twee mogelijkheden.

Ofwel stellen we dit gedachtegoed gewoon boudweg gelijk met de islam. Desgevallend ontnemen we m.i. de moslims elke mogelijkheid om zonder gezichtsverlies uit de (fundamentalistische) impasse te raken.

Ofwel verlenen we onze onvoorwaardelijke steun aan al wie binnen de moslimwereld aan (zelf)kritiek doet en geven we deze mensen - die maar al te vaak doodgezwegen worden - een stem. En vergeten we zeker niet diegenen aan te klagen die deze mensen in naam van het mohammedaanse gedachtegoed vervolgen, bedreigen en vermoorden.

Zelf raak ik er intussen stilletjesaan achter dat lang niet alle moslims zich zonder meer onderwerpen aan het mohammedaanse gedachtegoed, en lees ik ook in jouw bijdrage (met enig plezier zelfs) dat je het niet alleen geregeld met Omar Fathi aan de stok hebt, maar dat je je ook niet te min voelt om met hem een goeie trappist achterover te kieperen.

Als paus Benedictus XVI oproept tot dialoog, dan betekent dat niet dat beide partijen elkaar moeten sparen, en dat de discussie soms zelfs beenhard mag worden gevoerd. Het knuffelbeleid heeft zijn falen inmiddels al ten overvloede bewezen: je kan nog beter in alle oprechtheid ruziemaken dan helemaal niet meer tegen mekaar praten. Dat we soms moeite hebben met het opbrengen van enig respect voor andermans mening hoeft ons respect voor de andere persoon nog niet in de weg te staan. Na een stevige, zelfs harde discussie, mag het kunnen dat beide partijen klinken op een betere verstandhouding (hetzij met "onze" trappist, hetzij met "hun" sterke thee).

Ik meen dat dergelijk spanningsveld - zoals het vandaag bestaat tussen gematigde moslims en (eveneens gematigde) niet-moslims overigens niks nieuws onder de zon is. Dergelijke taferelen speelden zich ook in vroeger tijden af, lees maar eens de verhalen van Giovanni Guareschi over de lotgevallen van ene Don Camillo en zijn eeuwige tegenstrever (doch eigenlijk ook bondgenoot) Peppone. (En als je goed leest, dan merk je vanzelf wel dat sommige van die verhalen eerder tragisch dan komisch zijn... en dat ze een goed beeld geven van het Italië van vlak na de Tweede Wereldoorlog.)

Als ik vandaag in de krant lees, en op het journaal hoor, dat zowat 4 op 10 Vlaamse jongeren (16-18 jaar) geen vertrouwen heeft in vreemdelingen, waar dit er in Wallonië "slechts" 2 op 10 zijn, dan moeten we ons inderdaad gaan afvragen of het echt zo is dat Vlaamse jongeren doorgaans minder met vreemden in contact komen en méér in "eigen gelederen" opgroeien dan Waalse. Vergeten we niet dat het fenomeen "concentratieschool" eerder een Vlaams dan een Belgisch verschijnsel is. Werk aan de winkel voor ons (overigens kwalitatief hoogstaande) Vlaamse onderwijs...?

Als je nog wat van dergelijke teksten van Omar Fathi - of andere moslims - hebt, dan zou ik volgend verzoek tot je willen richten. Als je er wat tijd aan kan besteden, plaats dan teksten (of fragmenten eruit) op dit forum, en laten we erover in dialoog gaan, liefst ook met de (weinige) moslims op dit forum. Slechter zal niemand hier van worden, dacht ik... al was het maar dat elk van beide partijen tenminste enig inzicht krijgt in hoe de andere partij de situatie aanvoelt en inschat.

Voorlopig beperk ik me tot Omars schrijfsels op Politics.be, die al van een jaar of twee geleden dateren.
Oud 30 september 2006, 17:43   #5
Basy Lys
Minister

Standaard

Omar Fathi is iemand van wie ik héél veel geleerd heb, en als ik iets ongenuanceerd brutaals zeg over de islam moet ik vaak weer aan hem denken en voel ik me schuldig dat ik hem misschien over dezelfde kam scheer.

Ik weet echter niet of hij ermee zou gediend zijn indien ik stelselmatig zijn teksten op dit of een ander forum zou behandelen. Ik neem me voor van ze wel te citeren als het pas geeft.
Oud 30 september 2006, 17:55   #6
ElFlamencoLoco
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Omar Fathi is iemand van wie ik héél veel geleerd heb, en als ik iets ongenuanceerd brutaals zeg over de islam moet ik vaak weer aan hem denken en voel ik me schuldig dat ik hem misschien over dezelfde kam scheer.

Ik weet echter niet of hij ermee zou gediend zijn indien ik stelselmatig zijn teksten op dit of een ander forum zou behandelen. Ik neem me voor van ze wel te citeren als het pas geeft.
Geen probleem, want met deze posting geef je te kennen dat wij onderling ook wel één en ander te bespreken hebben, ten gepaste tijde.
Oud 30 september 2006, 18:08   #7
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Geen probleem, want met deze posting geef je te kennen dat wij onderling ook wel één en ander te bespreken hebben, ten gepaste tijde.
Tiens, mijn frank is misschien laat gevallen, maar je woont toevallig niet in Spanje. Of je vader?
Oud 30 september 2006, 21:58   #8
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Echt heerlijk zo'n respectvolle dialoog.
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 22:08   #9
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader Bekijk bericht
Echt heerlijk zo'n respectvolle dialoog.
Ja hé. Ik vind dit zalig.

Er ontstaan op een forum meer hechte vriendschappen dan men zich zou kunnen inbeelden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be