Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2006, 21:44   #1
vooruit
Gouverneur

Standaard Wallonië roept zijn onafhankelijk uit

Dit is een scenario waar we ook rekening mee moeten houden.

Meer en meer mensen beginnen te beseffen/denken dat een splitsing van het land niet zozeer een kwestie van of? maar van wanneer? is. En al helemaal iedereen beseft dat er extra bevoegdheden naar de deelstaten zullen moeten gaan. Vanaf de dag dat men in Wallonië de indruk begint te krijgen dat het onvermijdelijk is zullen ze er zich zo snel mogenlijk vanaf willen maken.
Wie wil er nu een dag langer samenleven met die rascistische, fascistische, boerse, egoïstische seperatisten?

Hoe meer de franstalige pers schande roept over Leterme en co hoe minder de Walen bij ons willen blijven. Ik weet niet of er een doelbewuste tactiek achter zit of dat het een mooi toeval is, maar door Leterme zijn uitspraken maakt hij niet alleen zichzelf, maar ook 'de vlaming' in Wallonië onpopulair.
Ik ben er echt van overtuigd dat als we vanuit vlaanderen gewoon blijven eisen waar we recht op hebben (meer bevoegdheden, respecteren van de taalgrenzen, ...) de Walen er op en dag zo genoeg van gaan hebben dat ze zelf weggaan. Niemand maakt graag ruzie, zeker als je begint te geloven dat je toch alleen maar kan verliezen.

Ik denk dat ik geen tekening moet maken bij de voordelen hiervaan: Geen onredelijke Vlaamse toegevingen, een grote kans op het behouden van Brussel (met bescherming voor de Franstaligen), ...

Uiteindelijk was het ook slovakije dat zich afscheurde van Tsjechië, terwijl die laatste net de Vlaming in dat huwelijk was.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:23   #2
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Dit is een scenario waar we ook rekening mee moeten houden.

Meer en meer mensen beginnen te beseffen/denken dat een splitsing van het land niet zozeer een kwestie van of? maar van wanneer? is. En al helemaal iedereen beseft dat er extra bevoegdheden naar de deelstaten zullen moeten gaan. Vanaf de dag dat men in Wallonië de indruk begint te krijgen dat het onvermijdelijk is zullen ze er zich zo snel mogenlijk vanaf willen maken.
Wie wil er nu een dag langer samenleven met die rascistische, fascistische, boerse, egoïstische seperatisten?

Hoe meer de franstalige pers schande roept over Leterme en co hoe minder de Walen bij ons willen blijven. Ik weet niet of er een doelbewuste tactiek achter zit of dat het een mooi toeval is, maar door Leterme zijn uitspraken maakt hij niet alleen zichzelf, maar ook 'de vlaming' in Wallonië onpopulair.
Ik ben er echt van overtuigd dat als we vanuit vlaanderen gewoon blijven eisen waar we recht op hebben (meer bevoegdheden, respecteren van de taalgrenzen, ...) de Walen er op en dag zo genoeg van gaan hebben dat ze zelf weggaan. Niemand maakt graag ruzie, zeker als je begint te geloven dat je toch alleen maar kan verliezen.

Ik denk dat ik geen tekening moet maken bij de voordelen hiervaan: Geen onredelijke Vlaamse toegevingen, een grote kans op het behouden van Brussel (met bescherming voor de Franstaligen), ...

Uiteindelijk was het ook slovakije dat zich afscheurde van Tsjechië, terwijl die laatste net de Vlaming in dat huwelijk was.
Wallonië was toch bezig met het opeisen van een corridor zodat ze kunnen afscheuren en vervolgens Brussel opeisen? Of zie ik dit nu verkeerd?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 22:51   #3
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Goh, eerlijk gezegd, de dag dat de kansen keren en delen van Wallonië "vernederlandsen", is zulk een scenario best mogelijk. Eerder zie ik dat niet echt gebeuren.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:08   #4
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Wallonië was toch bezig met het opeisen van een corridor zodat ze kunnen afscheuren en vervolgens Brussel opeisen? Of zie ik dit nu verkeerd?
Wallonië zal nooit uit zichzelf willen afscheuren van Vlaanderen, toch niet zolang de transfers blijven bestaan, daarvoor hebben ze het nu te goed. Wallonië wil de rechtstreekse "corridor" naar Brussel, zodat ze het makkelijker kunnen opeisen indien Vlaanderen zich zou willen afscheuren.

edit: Bovendien, met "te goed" bedoel ik de zichtbare voordelen die België nog biedt voor Wallonie (een identiteit, bijvoorbeeld, want het Waalse natiegevoel is zo goed als onbestaande, en uiteraard de transfers, de francofonie van de Belgische staat, het francofone koningshuis). Het is niet eens zo gek dat Walen zich veel meer verbonden voelen met de Belgische staat dan Vlamingen, ik zie ze dan ook niet onmiddelijk de secessie eisen.

Laatst gewijzigd door end : 31 augustus 2006 om 23:18.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2006, 23:10   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dit is op zich wel een interessant scenario. Zoals gezegd, in Tsjechië/Slowakije is het ook zo gegaan dat het "zwakke" broertje het is afgestapt. Dus waarom niet in Belgie?

Ik ben er zeker van dat ook de Walen Belgie beu worden. Het constante communautaire gekibbel is dodelijk. Dit gekibbel is onlosmakelijk verbonden met Belgie: geen Belgie zonder communautaire blokkeringen. Eens de Walen dit inzien, kan het snel gaan.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 06:26   #6
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Zit iets in! De vraag is natuurlijk of ze onafhankelijk willen opereren of bij Frankrijk wensen aan te sluiten. Dan kunnen ze daar gezamelijk frans praten en TF1 kijken, zoals ze nu al doen.
Ik ben blij als ik zie dat er communautair gestreden wordt voor Brussel, dat toont aan dat men stiekem denkt aan later.
Wat als het zou gebeuren denken ze. Feit is dat het een doorn in het oog is voor die Walen te aanvaarden dat Brussel op Vlaams grondgebied ligt.
Dat de meerderheid er nu frans praat doet er geen bal toe.
Wat er dan wel weer toedoet is dat ik in het Nederlands wens bedient te worden in alle Brusselse winkels. Dat is mijn recht omdat Brussel officieel tweetalig is.
Ze mogen fier zijn op hun regio: mensen die leven van Vlaanderen, weinig bedrijven en veel werkloosheid en dan zitten afgeven op die mensen die het hun alles mogelijk maakt namelijk: de Vlamingen.
Triestig. Je zou zo een mentaliteit en regio voor minder wegshotten.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 07:14   #7
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dat Wallonie ooit van Vlaanderen zal wil afscheuren is een natte van jou, maar daar zal dat altijd bij blijven.
En dat ze bij Frankrijk willen aansluiten daar kunnen wij eens van dromen
Zij willen dat evenzeer als wij bij Nederland ingelijfd willen worden.
Voor de doorsnee Waal moet er eigenlijk maar 1 ding veranderen.
En dat is het grote werkgebrek daar. De meeste van hen snappen zelfs niet waarom al die heisa rond de taalgrens en Brussel gemaakt word en ligt er ook niet van waker.
En dat is nu net een groot verschil met Vlaanderen, de doorsnee Waal is minder in politiek geïnteresseerd dan de Vlaming en die ligt er eigenlijk al niet veel waker van.
Beiden vinden dat ze te veel belastingen moeten betalen en dat er te weinig werkgelegenheid is. En dat ze te weinig verdienen.
En dat er te veel Illegale in ons land verblijven.
En de rest is voor de doorsnee Belg eigenlijk gewoon politieke zever.
Als ze eens hun mening in een peiling moeten geven, ja dan denken ze eens na en zeggen dan dat België gewoon een geheel moet blijven, maar eens daar op geantwoord zijn ze sneller dan de Vlaming vergeten dat ze daaraan hebben meegedaan en wat de vragen eigenlijk waren.
En voor de Waalse politici is bij Frankrijk gaan gelijk aan politieke zelfmoord.
En zij weten dat Wallonië afhankelijk is van Vlaanderen als zij iets willen veranderen of blijven bestaan als maatschappij. Want zelf hebben ze de middelen en mogelijkheden niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 07:33   #8
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Het is niet eens zo gek dat Walen zich veel meer verbonden voelen met de Belgische staat dan Vlamingen
Het is hùn staat: zij hebben hem in 1830 gemaakt, zij hebben hem ingericht naar hun beeld en gelijkenis, het is hun belangensyndikaat.

Hun grote frustratie is nu precies dat het er naar uitziet dat het niet langer alleen hun staat is, dat ze hem moeten delen en dat er een nieuwe machtspartner bijkomt.

Die ontgoocheling is de reden dat België uiteen aan het vallen is, en niets anders.
Oud 1 september 2006, 11:46   #9
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het is hùn staat: zij hebben hem in 1830 gemaakt, zij hebben hem ingericht naar hun beeld en gelijkenis, het is hun belangensyndikaat.

Hun grote frustratie is nu precies dat het er naar uitziet dat het niet langer alleen hun staat is, dat ze hem moeten delen en dat er een nieuwe machtspartner bijkomt.

Die ontgoocheling is de reden dat België uiteen aan het vallen is, en niets anders.
Perfecte analyse.
Oud 1 september 2006, 12:02   #10
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Kan me iemand uitleggen wat het grote belang van Brussel in feite is?
Ook het Brusselse gewest is toch deficitair? Het wordt overspoeld door ééntalige (enfin) allochtonen die geen job hebben omdat ze geen Nederlands wensen te leren.

De Vlaamse instellingen in Brussel zullen sowieso moeten verhuizen;
Blijft over: de Europese instellingen. Heeft Vlaanderen (België) daar zo'n grote meerwaarde van? of gaan die inkomsten netjes naar Europa?
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 12:05   #11
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Wie wil Brussel er nu bij? Het zit vol vuiligheid, en ik betaal al genoeg huisvuilbelasting...

En Zaventem ligt in Vlaanderen.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 12:13   #12
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Wie wil Brussel er nu bij? Het zit vol vuiligheid, en ik betaal al genoeg huisvuilbelasting...

En Zaventem ligt in Vlaanderen.
Vlaanderen neemt Brussel er bij.
En wel om drie redes
1) dan kunnen we eindelijk die stal eens uitmesten
2) dan kunnen we ze leren werken
3) anders gaan ze bij Europa huilen en kunnen we toch blijven betalen voor hen, als we ze in handen hebben kunnen we zelf zeggen wat er met het geld gebeurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2006, 12:25   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

België begint minder en minder Frans georiënteerd te worden. Dat betekent haar einde. La Belgique sera latine ou sera pas. Ewel, ge weet ook wat het zal worden.
Oud 1 september 2006, 16:40   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor wanneer is dat,die onafhankelijkheidsverklaring?

Ik ga beslist naar Moeskroen mee gaan vieren

Wij,van de streek tussen Kortrijk en Menen gunnen het onze buren van harte yesss....W
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 19:12   #15
vooruit
Gouverneur

Standaard

57 pct Franstaligen wil andere burgemeester

Vier dagen voor de gemeente- en provincieraadsverkiezingen zegt 57 procent van de Franstaligen dat ze in hun gemeente een nieuwe burgemeester wil, 43 procent is tevreden met de huidige burgemeester. Dat blijkt uit een peiling van Belga/IVOX voor het verkiezingsprogramma "Le grand défi" (RTL-TVi).
De Franstalige kiezer zegt zijn keuze bij voorrang te maken op basis van de eerlijkheid van de kandidaat (50,2 pct), de veiligheid (31,4 pct), de politieke aanhorigheid van de kandidaat (14,6 pct) en de netheid in de gemeente (3,8 pct). Iets meer dan 60 pct vindt dat de gemeentelijke mandatarissen hun werk correct uitvoeren tegenover 38,4 pct die het tegenovergestelde denkt. Een kwart van de Franstaligen (25,5 pct) is gewonnen voor een onafhankelijk Franstalig België. De peiling werd uitgevoerd op 29 september jongstleden bij 1.007 personen in Wallonië en Brussel. (TVP) BELGA

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...=B346286061005

Oud 5 oktober 2006, 19:35   #16
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vooruit Bekijk bericht
Een kwart van de Franstaligen (25,5 pct) is gewonnen voor een onafhankelijk Franstalig België. De peiling werd uitgevoerd op 29 september jongstleden bij 1.007 personen in Wallonië en Brussel.
25.5% die een onafhankelijk Wallonië wil Dat is hoger dan ik durfde dromen.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 19:38   #17
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
25.5% die een onafhankelijk Wallonië wil Dat is hoger dan ik durfde dromen.
Inderdaad! De mythe dat heel Franstalig Belgie pro-Belgie is, is nu ook wel doorprikt. Hoopvolle signalen.
Oud 5 oktober 2006, 21:08   #18
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Inderdaad! De mythe dat heel Franstalig Belgie pro-Belgie is, is nu ook wel doorprikt. Hoopvolle signalen.
Niks van geloven! Deze peiling is gemanipuleerd door het Waelsche mediacomplot!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 21:20   #19
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Niks van geloven! Deze peiling is gemanipuleerd door het Waelsche mediacomplot!
Waar zit hans onze hans1 trouwens?
Oud 5 oktober 2006, 23:16   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Vlaanderen neemt Brussel er bij.
En wel om drie redes
1) dan kunnen we eindelijk die stal eens uitmesten
2) dan kunnen we ze leren werken
3) anders gaan ze bij Europa huilen en kunnen we toch blijven betalen voor hen, als we ze in handen hebben kunnen we zelf zeggen wat er met het geld gebeurd.
Leren werken? Alle Franstalige Brusselaars zijn dus werkloos voor u?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be