Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2006, 00:42   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard doing business

Waarom nog ondernemen via België als het ook anders kan?
Vb; in België kost het een ondernemer al gauw 35% vennootschapsbelasting en personenbelasting gaande van 25 tot 50% na aftrek van kosten + 14,5 tot 19,5% aan sociale bijdragen.
Hallucinant, het kan niet anders of men moet zwart werken om niet te vervallen in armoede.

Ondernemen via Polen, het kan perfect.
Vennootschapsbelasting circa 22% en personenbelasting slechts 2 tarieven, 18 of 32%

Personeel België. Kostprijs minimaal netto loon x 1.6 tot 1.8
Personeel Polen. Kostprijs minimaal Polen beschikt over een goed opgeleide bevolking maar de lonen zijn laag, gemiddeld slechts 2380 zloty (+/- 610 EUR) per maand. Voor 2006 werd het minimumloon vastgelegd op 899 zloty (+/- 225EUR). De Poolse vakbonden staan zeer zwak

Een bedrijf oprichten kost bijna niks.
http://www.doingbusiness.nl/bedrijf_...n_in_polen.htm
Bedrijf oprichten in Polen
Compleet 298,- euro
Dat is een startprijs natuurlijk. Maar kom.
Ik bedoel maar er zijn nog veel watertjes te doorzwemmen maar als België zo halsstarrig aan de dure lonen blijft vastklampen zal op vrij korte termijn iedere onderneming zich vestigen via Polen en hier gewoon verder doen.
Bouwbedrijven zijn al volop bezig via dit kanaal te werken. Een busje met polen ééns per week over de grens zetten is veel goedkoper dan een busje Belgen uit te betalen. Het verschil is dikke winst.
En niet alleen Polen, ook andere landen binnen de zone bieden even interessante voorwaarden. Momenteel heeft Polen ongeveer 9 miljard dollar buitenlandse investeringen aan inkomsten.
Bij ons als ik het goed heb, hebben we 70 buitenlandse bedrijven en samen goed voor circa 4000 jobs. En of ze nog lang gaan blijven is koffie dik kijken natuurlijk.

http://www.diplomatie.be/nl/press/ex...p?TEXTID=55725
Oud 18 oktober 2006, 00:52   #2
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Indien de loonkost het enige zou zijn wat telt, zouden alle bedrijven reeds lang naar China of India uitgeweken zijn : de loonkost bedraagt daar 10 % van wat die hier kost. het is intussen reeds zover dat ontwikkelingslanden zoals bv; peru niet met zijn "te dure loonkost" kan concurreren tegen China bv; in de productie van T-shirts. Het "chinese probleem" is heel eenvoudig :
als ze hun klanten financieel nekken, kunnen ze geen geld meer verdienen.
Om te exporteren moet je een markt vinden van mensen die je producten kunnen kopen !

De industriële revolutie kende eerst dan een boom van het ogenblik dat men inzag dat de producten die men de arbeiders in de fabrieken liet maken, door diezelfde arbeiders ook gekocht moeten kunnen worden.

Ik had beter in een Rolls Royce fabriek gewerkt.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2006, 10:04   #3
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Indien de loonkost het enige zou zijn wat telt, zouden alle bedrijven reeds lang naar China of India uitgeweken zijn : de loonkost bedraagt daar 10 % van wat die hier kost. het is intussen reeds zover dat ontwikkelingslanden zoals bv; peru niet met zijn "te dure loonkost" kan concurreren tegen China bv; in de productie van T-shirts. Het "chinese probleem" is heel eenvoudig :
als ze hun klanten financieel nekken, kunnen ze geen geld meer verdienen.
Om te exporteren moet je een markt vinden van mensen die je producten kunnen kopen !

De industriële revolutie kende eerst dan een boom van het ogenblik dat men inzag dat de producten die men de arbeiders in de fabrieken liet maken, door diezelfde arbeiders ook gekocht moeten kunnen worden.

Ik had beter in een Rolls Royce fabriek gewerkt.
Dat is juist maar enkel in het geval van ter plaatse productie. Bovendien is de situatie de laatste tijd snel aan het veranderen. Bv tot over kort kon men zich wel vestigen in een ander niet europees land maar was het een probleem om met die mensen hier te werken. Nu is dat probleem er niet meer.
Toegegeven dat niet alle bedrijven op die manier kunnen werken, maar toch heel veel.
En wie bv 50 mensen te werk stelt en op die manier kan werken spaart toch maar mooi 5 zijn loonkost en nog meer uit. En dat is geweldig veel geld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be