![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006. |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
03/10 Orthodoxe joden mogen niet naar stembus Meer dan 3.000 orthodoxe joden zullen zondag bij de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht stemmen. Zelf stemmen mag niet vanwege het Loofhuttenfeest. Van 6 oktober tot 14 oktober wordt het joodse Loofhuttenfeest gevierd. Orthodoxe joden mogen tijdens die periode van vrijdagavond tot zondagavond niet schrijven, geen elektriciteit gebruiken en kunnen dus ook niet gaan stemmen. In februari zei Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) dat de orthodoxe joden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht konden stemmen. Toch is de joodse gemeenschap niet helemaal tevreden met de volmachtregeling. In eerste instantie wou ze gaan stemmen op 6 oktober. "Maar dat was uiteindelijk te moeilijk", zegt Diane Keyser, secretaris-generaal van het Forum van Joodse Organisaties. "We zijn er heel lang mee bezig geweest, maar we hebben de indruk dat de politieke wil ontbreekt. Men heeft altijd gezegd dat het systeem van de volmachten moet volstaan." Overigens blijken er ook in de stemkantoren rond de Lamorinièrestraat problemen te zijn om bijzitters te vinden wegens het Loofhuttenfeest Bron/GVA Verdraagzaamheid hé *kuuuuuuuuuuuug* Ik zou zeggen elke Belg gelijk voor de wet
|
|
#2 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Dat is hier al eens gepost geweest...
Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch? |
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Dit zou niet mogen vind ik zelf,als ge weet de ze oudjes die moeilijk te been zijn wel verplichten dan moet dat ook maar voor de orthodoxe joden
|
|
|
#4 |
|
Europees Commissaris
|
Joden zijn de vriendjes van het VB, dus geen probleem, die mogen uitzonderingen vragen, geen kritiek daarop.
wacht maar tot het einde vanhet jaar, dan valt het offerfeest samen met onze eindejaarsfeesten. Dat zal wel meer topics opleveren over uitzonderingen. |
|
|
|
|
#5 |
|
|
Leuk hé, niet gaan stemmen,.
![]() |
|
|
|
|
#6 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Dat is dan brute pech. Ze stemmen overigens wel. Per volmacht. Onzintitel dus.
|
|
|
|
|
#7 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
#8 |
|
Minister
|
Goed dat ik het weet. Ik zal maar niet te vroeg naar het stemkantoor gaan want anders kan ik nog gaan bijzitten. Maar 't zal wel een pakske sneller gaan voor mij als de orthodoxe niet mogenn gaan stemmen.
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar per volmacht stemmen als je niet ziek ziek bent of in het buitenland zit kan niet
|
|
|
#10 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"
|
|
|
|
#11 |
|
Burger
|
Ik zal al die volmachten wel aanvaarden en allemaal op de VB lijst zetten LOL
Bah, van een mug een olifant maken noemen ze dat. |
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In de naam van je geloof of overtuiging kan het dan?
|
|
|
#13 | |
|
Provinciaal Statenlid
|
Citaat:
Verder is het goed dat daar geen rekening mee gehouden wordt, nu zondag zijn het de joden die verhindert zijn, als ze het zouden verplaatsen to later, dan zouden het de moslims zijn die het einde van de rammendan met Brussels vuurwerk moeten vieren, later zouden het de katholieken zijn in de advent of zoiets en dat ze hun bakske met stro voor het kinneke jezus moeten vullen. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
De zoveelste nederlaag voor de seculiere maatschappij. Burgerlijke wetten die zich plooien naar dubieuze religieuze regeltjes, in plaats van omgekeerd.
Triestig.
|
|
#15 |
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Ik vind ook dat er met de religie geen rekening zou mogen gehouden worden. Iedereen gelijk voor de wet.
|
|
#16 |
|
Schepen
|
wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN
in elk geval, ze moeten zich maar plooien naar de wet , of vertrekken uit dit land... anderzijds, als ze op een, andere dag mochten stemmen... kunnen we eindelijk eens zien op wie die mensen stemmen... op hun volksgenoten? op het vb(de nazis boehoe)? het ware interessant geweest |
|
|
|
|
#17 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Wat dat aanpassen of opkrassen van jou betreft, wie weigert te gaan stemmen omwille van religieuze redenen moet dan maar de boete betalen die voorzien is, in plaats van toegevingen te krijgen om te stemmen per volmacht. Niets minder, maar ook niet meer.
|
|
|
#18 |
|
Vreemdeling
|
het idee dat ze anderen laten stemmen per volmacht is compleet uit de lucht gegrepen.
een chasidim mag namelijk tijdens zijn shabbat geen andere voor zich laten werken (stemmen wordt gezien als werk) de rabbijnen hebben tevens beslist dat iedereen zijn boete maar netjes moet betalen. ze gaan dus allemaal niet stemmen Laatst gewijzigd door solo : 4 oktober 2006 om 12:31. |
|
|
|
|
#19 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
kinderen leren bv in school aan de hand van tekeningen dat vlaamse kindjes helemaal fout zijn (groot kruis over het vlaamse kindje) we zijn onrein en dus te mijden. let wel dit is alleen bij de zeer orthodoxe groepen (satmar bv) gelieve niet alle joden over dezelfde kam te scheren |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Waarom doen jullie daar allemaal toch zo moeilijk over? Verzuurd omdat je moet gaan stemmen? Waar zijn de grote heiligen die oproepen tot verdraagzaamheid plots heen? Of telt dat hier niet mee?
Ik heb er echt geen probleem mee om 't een weekje te verzetten ofzo. |
|
|