Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 3 oktober 2006, 16:43   #1
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard Orthodoxe joden mogen niet naar stembus

03/10 Orthodoxe joden mogen niet naar stembus Meer dan 3.000 orthodoxe joden zullen zondag bij de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht stemmen. Zelf stemmen mag niet vanwege het Loofhuttenfeest. Van 6 oktober tot 14 oktober wordt het joodse Loofhuttenfeest gevierd. Orthodoxe joden mogen tijdens die periode van vrijdagavond tot zondagavond niet schrijven, geen elektriciteit gebruiken en kunnen dus ook niet gaan stemmen. In februari zei Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Marino Keulen (VLD) dat de orthodoxe joden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen per volmacht konden stemmen. Toch is de joodse gemeenschap niet helemaal tevreden met de volmachtregeling. In eerste instantie wou ze gaan stemmen op 6 oktober. "Maar dat was uiteindelijk te moeilijk", zegt Diane Keyser, secretaris-generaal van het Forum van Joodse Organisaties. "We zijn er heel lang mee bezig geweest, maar we hebben de indruk dat de politieke wil ontbreekt. Men heeft altijd gezegd dat het systeem van de volmachten moet volstaan." Overigens blijken er ook in de stemkantoren rond de Lamorinièrestraat problemen te zijn om bijzitters te vinden wegens het Loofhuttenfeest Bron/GVA Verdraagzaamheid hé *kuuuuuuuuuuuug* Ik zou zeggen elke Belg gelijk voor de wet
Oud 3 oktober 2006, 17:02   #2
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Dat is hier al eens gepost geweest...

Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch?
Heftruck is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:09   #3
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Je kan inderdaad argumenteren "iedere Belg gelijk", maar ik ben gene moeilijke mens op dat vlak. Wie wordt daar nu slecht van als we die datum een weekje verzetten. No problemo toch?
Zouden ze het voor mij verzetten?
Dit zou niet mogen vind ik zelf,als ge weet de ze oudjes die moeilijk te been zijn wel verplichten dan moet dat ook maar voor de orthodoxe joden
Oud 3 oktober 2006, 17:13   #4
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Joden zijn de vriendjes van het VB, dus geen probleem, die mogen uitzonderingen vragen, geen kritiek daarop.

wacht maar tot het einde vanhet jaar, dan valt het offerfeest samen met onze eindejaarsfeesten.
Dat zal wel meer topics opleveren over uitzonderingen.
spherelike is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:14   #5
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Leuk hé, niet gaan stemmen,.
Lincoln is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:15   #6
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Dat is dan brute pech. Ze stemmen overigens wel. Per volmacht. Onzintitel dus.
Griffin is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:18   #7
Lincoln

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht

Waar kan ik da vinden, ik zou graag de reacties willen lezen,.
Oud 3 oktober 2006, 17:22   #8
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Goed dat ik het weet. Ik zal maar niet te vroeg naar het stemkantoor gaan want anders kan ik nog gaan bijzitten. Maar 't zal wel een pakske sneller gaan voor mij als de orthodoxe niet mogenn gaan stemmen.
Bazilfunk is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:36   #9
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Dat is dan brute pech. Ze stemmen overigens wel. Per volmacht. Onzintitel dus.
Zo stond het nogtans in de krant(titel)
Maar per volmacht stemmen als je niet ziek ziek bent of in het buitenland zit kan niet
Oud 3 oktober 2006, 17:40   #10
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Zo stond het nogtans in de krant(titel)
Maar per volmacht stemmen als je niet ziek ziek bent of in het buitenland zit kan niet
Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Griffin is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:46   #11
benarty
Burger

Standaard

Ik zal al die volmachten wel aanvaarden en allemaal op de VB lijst zetten LOL
Bah, van een mug een olifant maken noemen ze dat.
benarty is offline  
Oud 3 oktober 2006, 17:50   #12
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan wel als je een goeie reden hebt. Ik kan me voorstellen dat men aanvaard dat je geloofsovertuiging een goeie reden is. Al moet ik dan natuurlijk wel opmerken dat er straks tientallen gelovigen zullen opduiken die hun eigen religie aanhangen: "ik mag niet stemmen van God want dan ga ik naar de hel, en bijzitten kan ik ook niet!"
Het kan mss.stom lijken dat ik het hier zo zeg maar dan moeten ze de hoofdoeken van de bijzitters ook maar toe laten
In de naam van je geloof of overtuiging kan het dan?
Oud 3 oktober 2006, 20:09   #13
CutTheCrap
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Onnozel een geloofsovertuiging is geen reden om iets niet te moeten doen, het is enkel een bewijs van debiliteit en dat zou misschien wel een goede reden zijn om ze niet te laten stemmen.
Verder is het goed dat daar geen rekening mee gehouden wordt, nu zondag zijn het de joden die verhindert zijn, als ze het zouden verplaatsen to later, dan zouden het de moslims zijn die het einde van de rammendan met Brussels vuurwerk moeten vieren, later zouden het de katholieken zijn in de advent of zoiets en dat ze hun bakske met stro voor het kinneke jezus moeten vullen.
CutTheCrap is offline  
Oud 4 oktober 2006, 05:23   #14
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

De zoveelste nederlaag voor de seculiere maatschappij. Burgerlijke wetten die zich plooien naar dubieuze religieuze regeltjes, in plaats van omgekeerd.

Triestig.
Oud 4 oktober 2006, 06:02   #15
Lodi
Provinciaal Gedeputeerde

Lodi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
De zoveelste nederlaag voor de seculiere maatschappij. Burgerlijke wetten die zich plooien naar dubieuze religieuze regeltjes, in plaats van omgekeerd.

Triestig.
Ik vind ook dat er met de religie geen rekening zou mogen gehouden worden. Iedereen gelijk voor de wet.
Oud 4 oktober 2006, 09:42   #16
groen rechts
Schepen

groen rechts's schermafbeelding

Standaard

wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN

in elk geval, ze moeten zich maar plooien naar de wet , of vertrekken uit dit land...

anderzijds, als ze op een, andere dag mochten stemmen... kunnen we eindelijk eens zien op wie die mensen stemmen...

op hun volksgenoten? op het vb(de nazis boehoe)?
het ware interessant geweest
groen rechts is offline  
Oud 4 oktober 2006, 11:38   #17
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen rechts Bekijk bericht
wel geestig dat een aantal eerder linkse forumbezoekers toch de moed vinden om te zeggen dat de joodse gemeenschap zich moet aanpassen aka INTEGREREN
Vervang het vetgedrukte door "eender welke religieuze gemeenschap" en we zijn er. Kwestie van consequent te blijven. Vele forummers alhier zijn heel kieskeurig en beperken hun aanvallen tot één welbepaalde religie (alom gekend over welke religie ik het hier heb...), maar wensen terzelfdertijd geen onvertogen woord te horen over hun eigen religie.

Wat dat aanpassen of opkrassen van jou betreft, wie weigert te gaan stemmen omwille van religieuze redenen moet dan maar de boete betalen die voorzien is, in plaats van toegevingen te krijgen om te stemmen per volmacht. Niets minder, maar ook niet meer.
Oud 4 oktober 2006, 12:30   #18
solo
Vreemdeling

Standaard

het idee dat ze anderen laten stemmen per volmacht is compleet uit de lucht gegrepen.
een chasidim mag namelijk tijdens zijn shabbat geen andere voor zich laten werken (stemmen wordt gezien als werk)
de rabbijnen hebben tevens beslist dat iedereen zijn boete maar netjes moet betalen.
ze gaan dus allemaal niet stemmen

Laatst gewijzigd door solo : 4 oktober 2006 om 12:31.
solo is offline  
Oud 4 oktober 2006, 12:38   #19
solo
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groen rechts Bekijk bericht

in elk geval, ze moeten zich maar plooien naar de wet , of vertrekken uit dit land...

anderzijds, als ze op een, andere dag mochten stemmen... kunnen we eindelijk eens zien op wie die mensen stemmen...

op hun volksgenoten? op het vb(de nazis boehoe)?
het ware interessant geweest
integratie wordt door de streng! orthodoxe joden gezien als assimilatie (het stilletjes opgaan in een andere gemeenschap) dit willen ze pertinent NIET en zullen dit ook nooit doen. ze hebben hun eigen scholen , winkels en onderwijs , het is een utopie te denken dat dit ooit gebeurt.
kinderen leren bv in school aan de hand van tekeningen dat vlaamse kindjes helemaal fout zijn (groot kruis over het vlaamse kindje) we zijn onrein en dus te mijden. let wel dit is alleen bij de zeer orthodoxe groepen (satmar bv) gelieve niet alle joden over dezelfde kam te scheren
solo is offline  
Oud 4 oktober 2006, 12:56   #20
Heftruck

Standaard

Waarom doen jullie daar allemaal toch zo moeilijk over? Verzuurd omdat je moet gaan stemmen? Waar zijn de grote heiligen die oproepen tot verdraagzaamheid plots heen? Of telt dat hier niet mee?

Ik heb er echt geen probleem mee om 't een weekje te verzetten ofzo.
Heftruck is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be