Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 8 oktober 2006, 11:29   #1
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Ongeldig, blanco, afwezig?

Last minute vraagje... Hoe zit dat nu eigenlijk? Wat is het grote verschil tussen ongeldig, blanco en afwezig t.o.v. het aantal stemmen en de zetelverdeling? En hoe zit dat nu met die boetes?

(Jaja, beetje laat, maar toch...)
Heftruck is offline  
Oud 8 oktober 2006, 12:38   #2
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Blanco en ongeldig

Op http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...em/index.shtml lees ik:
Citaat:
Het resultaat van een blanco stem en een ongeldige stem is hetzelfde: uw stem wordt genegeerd bij de zetelverdeling. Geen enkele lijst heeft er voordeel bij.

Wie elektronisch stemt, kan blanco stemmen door het vakje "blanco stem" aan te vinken, bovenaan het kiesscherm.

Wie met een papieren stembiljet stemt, kleurt geen enkel bolletje en schrijft ook niets op het stembiljet.
Terwijl ik op http://www.nee-antwerpen.be/stats-verdeeldestemmen.htm het volgende lees (over de gemeenteraadsverkiezingen van 2000 in Antwerpen):
Citaat:
Uit de cijfers van de vorige gemeenteraadsverkiezingen blijkt dat de stem van meer dan 19 procent van de kiesgerechtigde Antwerpenaars gewoon leuk verdeeld werd onder de partijen. Meer dan 19 procent. Dat is de stem van meer dan 60.000 of één op vijf kiesgerechtigden. Vertaald in zetels is dat meer dan de twaalf SP.a.-zetels die de burgemeester in Antwerpen levert.
Niet opdagen

Op http://www.belgium.be/eportal/applic...age&docId=4266 lees ik:
Citaat:
De vervolgingen en de straffen, waaraan de kiezers, die niet aan de stemming hebben deelgenomen zich blootstellen, worden voorgeschreven in de artikelen 209 en 210 van het Algemeen Kieswetboek.

Een eerste, niet gewettigde onthouding wordt naar gelang van de omstandigheden gestraft met berisping of met een geldboeten van 5 euro tot 10 euro.

Bij herhaling is de geldboete 10 euro tot 25 euro.

N.B. De geldboetes, die vermeld zijn in het Kieswetboek, moeten worden vermenigvuldigd met de wettelijke opdeciemen of met een factor 5. Dus in dit geval bedragen de geldboetes effectief 25 tot 50 euro en bij herhaling, 50 tot 125 euro.

Vervangende gevangenisstraf wordt niet uitgesproken.

Indien de niet gewettigde onthouding ten minste vier maal voorkomt binnen vijftien jaar, wordt de kiezer voor tien jaar van de kiezerslijsten geschrapt en kan hij gedurende die tijd geen benoeming, bevordering of onderscheiding krijgen van een openbare overheid.
Andere

Enkele maanden geleden reeds stelde ik hier ergens ook de vraag of ik met de computer ongeldig kan stemmen. Volgens sommigen was dat mogelijk door de magneetkaart (? (ik ben nog nooit gaan stemmen dus weet eigenlijk niet waarover ik spreek)) meteen in de urne (?) te steken zonder een stemhokje aan te doen.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 oktober 2006 om 12:51.
StevenNr1 is offline  
Oud 8 oktober 2006, 12:49   #3
StevenNr1

Standaard

Hm, eigenlijk spreken VRT en NEE elkaar niet tegen, zie ik nu
StevenNr1 is offline  
Oud 8 oktober 2006, 12:52   #4
@BuRnS
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Blanco en ongeldig

Op http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...em/index.shtml lees ik:
Terwijl ik op http://www.nee-antwerpen.be/stats-verdeeldestemmen.htm het volgende lees (over de gemeenteraadsverkiezingen van 2000 in Antwerpen):

Niet opdagen

Op http://www.belgium.be/eportal/applic...age&docId=4266 lees ik:

Andere

Enkele maanden geleden reeds stelde ik hier ergens ook de vraag of ik met de computer ongeldig kan stemmen. Volgens sommigen was dat mogelijk door de magneetkaart (? (ik ben nog nooit gaan stemmen dus weet eigenlijk niet waarover ik spreek)) meteen in de urne (?) te steken zonder een stemhokje aan te doen.

laat ons het resultaat is weten
@BuRnS is offline  
Oud 8 oktober 2006, 13:01   #5
StevenNr1

Standaard

Ik heb die regel geschrapt omdat ik toch nog twijfel vermits ik ook niet wil dat door die optie het VB gemakkelijker een zetel haalt.
Soit, 'k zal 't wel gewoon proberen. (Nog een vraagje, blijkbaar moet die magneetkaart in een machine (een soort urne dus eigenlijk) gestoken worden na het stemmen, zou die controleren of er iets op de magneetkaart staat?)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 oktober 2006 om 13:03.
StevenNr1 is offline  
Oud 8 oktober 2006, 13:25   #6
StevenNr1

Standaard

Heb het geprobeerd, nam dus die kaart aan en stak die meteen in die machine, toch wel met het pijltje naar de verkeerde kant, had geen tijd meer om dat om te draaien want ze stonden met 5 te roepen dat ik eerst moest stemmen. Heb dan maar NEE voor gemeenteraad en tweemaal blanco gestemd. Ik weet dus niet of het mogelijk is, maar ik vermoed dat die machine dat wel gewoon slikt (ik had natuurlijk ook gewoon in dat hokje die kaart niet moeten insteken en dan meteen teruglopen maar dacht daar natuurlijk weer niet aan, sorry dus.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 8 oktober 2006 om 13:26.
StevenNr1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be