Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2003, 08:46   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Vrijdag 10 oktober keek ik tegen het twijfelachtige genoegen aan, een feestrede te 'mogen' aanhoren over 'Vrijheid en democratie'
Gezien de strekking en positie van de orator vreesde ik het ergste.
Ik verwachtte een loodzwaar halfuurtje:
  • ergernis
    aandrang om tegen te spreken bevechten
    het ondergaan van afzeik
    woordenkramerij
    krompraat
    .................

Niets was echter minder waar

Een synthese:
-----------------------------------------
De kerel beschreef eerst feilloos onze fysieke beperkingen die tot onvrijheid leiden, dan onze maatschappelijke beperkingen: vrijheid stopt waar die van een ander begint, en daarna volgde een fraai betoog over het inperken van onze geestelijke vrijheid: de enige die tot hiertoe onbeperkt leek.

Ik kon ten zeerste smaken, dat de spreekaard ook ervoor waarschuwde, dat dit beknotten der geestelijke vrijheid dan nog vaak onder het mom van democratie plaatsgreep!
Als voorbeeld vermeldde hij een techniek die met recht en rede de tyrannie van de politieke minderheid mag geheten worden:'trading' van minderheden. Een minderheid (15%) propageert een item: 35% tekort. Een andere minderheid (35%) wenst een ander minderheidstandpunt door te drukken: 15% tekort. Iedereen snapt direct dat door het lenen van mekaars stemmen een fameus loopje genomen wordt met wat de burgermeerderheid echt wenst.
Dit is werkelijk de ultieme uitwas van particratie en het toppunt van gesjoemel met de stem van de burger.

Ook de beknotting van de menigsuiting door 'politiek correcten', met behulp van muilkorfwetten, werd ongenadig door de mangel gehaald: het is niet aan de wetgever om de ideeënwereld te regelen. Ideeën moeten vrijelijk kunnen geuit en bestreden worden.

Tot slot werden de toehoorders aangemoedigd de vrijheid van hun denkwereld nooit aan banden te laten leggen, daar die enige vrijheid die ons nog rest, garant staat voor echte vooruitgang en ontwikkeling, zowel persoonlijk als maatschappelijk.
---------------------------------------

Uiteraard komt het lichtjes hypocriet over, wanneer dergelijke kritische standpunten vertolkt worden door iemand die een exponent en profiteur is van het politieke bestel dat aan de grond van zijn wrevel ligt.
Desondanks deed het reuzedeugd om te horen dat de roep om vrijheid nog niet verstomd is. Zelfs niet bij .............

.......Rarara, wie zou deze rede ten beste hebben gegeven
.................................................. .........................................
.................................................. .........................................
Oud 13 oktober 2003, 09:13   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heerlijk!

Maar welke machtspoliticus kan nu zo'n woorden gebruiken gebruiken zonder ook maar één keer de daad bij het woord te voegen?

Verhofstadt?
Oud 13 oktober 2003, 11:54   #3
Voltaire
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Heerlijk!

Maar welke machtspoliticus kan nu zo'n woorden gebruiken gebruiken zonder ook maar één keer de daad bij het woord te voegen?

Verhofstadt?
Ik denk in dezelfde richting. Warm of koud, Superstaaf®?
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 12:01   #4
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Heerlijk!

Verhofstadt?
Ik denk in dezelfde richting. Warm of koud, Superstaaf®?
Wanneer driekwart van de geïnteresseerden in de 'Verdiepingstopics' geraden hebben,
dan zal ik een hint geven.

Nog één poster te gaan dus.
Oud 13 oktober 2003, 12:01   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Dit is inderdaad schitterend. Maar ik kan mij niet meteen een toppoliticus voorstellen die zoiets komt vertellen. Misschien komt het Blok nog het meest in aanmerking. Van Hecke?
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 14:44   #6
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
.......Rarara, wie zou deze rede ten beste hebben gegeven
Ik weet het meester, ik weet het! Het was kamervoorzitter De Croo! En omdat we blijkbaar nog niet aan die 150tekens zitten zullen we er u nog bijvermelden dat hij dit naar voren bracht tijdens Polspoel & Desmet
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2003, 16:11   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Kamervoorzitter De Croo???

Dan wordt het wel HOOGTIJD dat deze kamervoorzitter zijn partijopperhoofd dringend begint aan te manen er zijn eigen burgermanifesten nog eens op na te lezen

Woorden om het volk te paaien maar niet gevolgd door de passende daden zijn we al teveel gewend van De Croo's en consoorten.

Als 'staatslieden' van het 'niveau' van de Croo echter al op deze wijze beginnen te 'praten', dan kan er nog heel wat anders staan te gebeuren.

Ik vraag me met reuze nieuwsgierigheid af wat d�*t zou kunnen zijn...

Zit het Belgiekske toch op de wip?
En wil De Croo 'erbij zijn' als de belangrijkste postjes in het totaal vernieuwde, 'politieke landschap' verdeeld worden?
Oud 13 oktober 2003, 16:28   #8
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik denk ook aan een VLD-er.
In de vroegere boekjes van Verhofstadt vind je ook dit soort gedachten en uitspraken. Of in sommige VLD-congresteksten.
Ze weten het dus wel.
Maakt het nog erger, denk ik soms.
Oud 13 oktober 2003, 17:38   #9
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat wel meer VLD'ers van het 1ste uur er zo over denken en ik geloof heus niet dat Verhofstadt niet meer achter zijn burgermanifest zou staan. Ik vrees echter dat ze - zoals De Croo ook zelf zei - inzagen dat ze op die wijze nooit mee aan de macht zouden komen en ze aldus ook nooit iets zouden kunnen veranderen. Eigenlijk toont dit in een klap aan dat ons systeem niet bereikt wat het zou moeten bereiken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 13 oktober 2003, 17:56   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En de prijs gaat naar Dies die het als eerste raadde.

Het was zijn speech op een feestavond van AVSG, een Aalsterse studentenvereniging uit de medische sector, al dan niet studerend of afgestudeerd.

Inderdaad verscheen hij 's avonds laat nog bij P&DS maar of dat rechtstreeks was, daar heb ik geen idee van, en wat hij aldaar afbriefde, daar kon ik me niet op concentreren (steeds last mee-verdoemde lichtbak)

Leuke evolutie.
Eveneens het opnemen van het BROV in het BuB-programma!
Oud 14 oktober 2003, 17:08   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik denk dat wel meer VLD'ers van het 1ste uur er zo over denken en ik geloof heus niet dat Verhofstadt niet meer achter zijn burgermanifest zou staan. Ik vrees echter dat ze - zoals De Croo ook zelf zei - inzagen dat ze op die wijze nooit mee aan de macht zouden komen en ze aldus ook nooit iets zouden kunnen veranderen. Eigenlijk toont dit in een klap aan dat ons systeem niet bereikt wat het zou moeten bereiken.
Ze ZIJN nu aan de macht, Dies!

Hebben ze al plannen in de richting waar ze zo mooi over kunnen PRATEN?
Oud 14 oktober 2003, 18:11   #12
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Knuppel, herlees eventjes wat er in de post van Superstaaf - in de speech van De Croo - bovenaan deze topic geschreven stond en u zal onmiddelijk uw vraag beantwood zien worden.
Oud 14 oktober 2003, 20:50   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Uiteraard komt het lichtjes hypocriet over, wanneer dergelijke kritische standpunten vertolkt worden door iemand die een exponent en profiteur is van het politieke bestel dat aan de grond van zijn wrevel ligt.

Nou ja...

Wie houdt De Croo eigenlijk tegen om alsnog, als voorzitter van de kamer, de politieke daad bij het welgemeende woord te voegen?

Of wat moet eens mens nog meer zijn om daar een begin mee te kunnen maken?

Staat De Croo misschien op een lijst voor de volgende verkiezingen voor het 'Vlaams' Parlement?
Of voor Europa?

Mooi, dan kan hij misschien zijn democratische neigingen gaan bewijzen en zijn invloed laten gelden bij de opstelling van een nieuwe proeve van Europese grondwet?
Oud 14 oktober 2003, 20:58   #14
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

__________________________________________________ __________

Dju toch!

Waarom ben ik ook altijd zo negatief wat politici betreft...

__________________________________________________ ___________
Oud 14 oktober 2003, 21:17   #15
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Trek het u niet aan Knuppel, zolang ge - voor de rest - maar gelukkig zijt zeker
Nu was dat niet echt het stukje tekst waar ik op zinnespeelde, ik dacht namelijk eender aan het volgende: "Als voorbeeld vermeldde hij een techniek die met recht en rede de tyrannie van de politieke minderheid mag geheten worden:'trading' van minderheden. Een minderheid (15%) propageert een item: 35% tekort. Een andere minderheid (35%) wenst een ander minderheidstandpunt door te drukken: 15% tekort. Iedereen snapt direct dat door het lenen van mekaars stemmen een fameus loopje genomen wordt met wat de burgermeerderheid echt wenst.

Zelfs wanneer De Croo, Verhofstadt en de voltallige VLD-fractie achter dit standpunt zou staan en er daadwerkelijk iets zou aan wensen te veranderen, dan is het zeer de vraag of ze hier ooit zouden in kunnen slagen. Om zoiets te bekomen dient er namelijk een meerderheid gevormd te worden en zou er opnieuw op een ander vlak een toegeving dienen te gebeuren en bovendien is het nog maar de vraag of er in een andere partij zelfs maar enigszins mensen te vinden zouden zijn die hier ook wel een grond van waarheid inzien.
__________________________________________________ __________

Dju toch!

Waarom ben ik ook altijd zo positief wat politici betreft 8)
Oud 15 oktober 2003, 07:23   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dies schreef:

Citaat:
Zelfs wanneer De Croo, Verhofstadt en de voltallige VLD-fractie achter dit standpunt zou staan en er daadwerkelijk iets zou aan wensen te veranderen, dan is het zeer de vraag of ze hier ooit zouden in kunnen slagen. Om zoiets te bekomen dient er namelijk een meerderheid gevormd te worden en zou er opnieuw op een ander vlak een toegeving dienen te gebeuren en bovendien is het nog maar de vraag of er in een andere partij zelfs maar enigszins mensen te vinden zouden zijn die hier ook wel een grond van waarheid inzien. __________________________________________________ __________

Dju toch!

Waarom ben ik ook altijd zo positief wat politici betreft
Gelukzak! Om zo positief te kunnen zijn.
Alhoewel...
De 'mensen' waarover je het hebt in de in vetjes gezette tekst, daar ben je evenmin erg positief over.

Feit is echter dat de VLD met de sp-a in zee is gegaan en dat die partij op het vlak van het BROV op een héél andere golflengte zit. (Zie uitspraken van de 'volksmens' Stevaert )

Dat er weer op een ander vlak toegevingen dienen gedaan te worden INDIEN de VLD eindelijk de daad bij het woord zou voegen, wijst eveneens op het weinig democratisch gehalte van veel politici. Hadden ze dat immers wél dan hoefden er helemaal geen toegevingen gedaan te worden, maar steunden ze ALLEMAAL de weg naar meer democratie. Het is echter duidelijk dat ze het vooral zichzelf gemakkelijk maken door de burger te dwingen een hele legislatuur lang aan de kant te blijven staan en toe te kijken.
Oud 27 oktober 2003, 12:10   #17
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een tegendraadse toppoliticus over een heel ander onderwerp:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Morgen van 21 oktober 2003.
[size=6]Vande Lanotte 'weet niet' of hij bij een referendum pro Europa zou stemmen [/size]

Vice-premier Johan Vande Lanotte (SP.A) "weet niet" of hij bij een mogelijke volksraadpleging over de nieuwe Europese grondwet wel 'ja' zou stemmen. Vande Lanotte uit zijn twijfels in een interview in Dag Allemaal dat vandaag verschijnt. "Europa is als een religie: je bent een aanhanger, en dus een gelovige, of je bent dat niet. Wie kritisch staat tegenover dat geloof, wordt, zoals in de kerk, als een afvallige beschouwd en voor ketters is er kennelijk geen plaats", zegt Vande Lanotte. De SP.A-vice-premier noemt zichzelf een groot voorstander van een volksraadpleging over de hervorming van de Europese Unie. "Het zou niet eenvoudig zijn, ook al omdat ik vandaag zelf nog niet eens weet of ik dan ja zou stemmen", geeft Vande Lanotte toe. "Al veertig jaar timmeren we aan de realisatie van een mooie droom, de Europese eenmaking. Maar nog nooit heeft men het nodig geacht aan de mensen uit te leggen waarom dat eigenlijk zo belangrijk was en is."............

De Morgen van 21 oktober 2003.
Oud 4 november 2003, 12:00   #18
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

IK PROTESTEER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als er iemand een patent heeft op het Tegendraads toppoliticus zijn dan ben ik het.

Moet ik nu niet op het blauwe knopje drukken

En ge moet niet afkomen met de opmerking TOP want ik ben de TOP van mijn eenmansparij, dus ik bben ook nen toppoliticus en dan nog wel den enige en echte Tegendraadse
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 12:07   #19
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard
IK PROTESTEER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Als er iemand een patent heeft op het Tegendraads toppoliticus zijn dan ben ik het.

Moet ik nu niet op het blauwe knopje drukken

En ge moet niet afkomen met de opmerking TOP want ik ben de TOP van mijn eenmansparij, dus ik bben ook nen toppoliticus en dan nog wel den enige en echte Tegendraadse
Inviteer me eens voor uw volgende pubieke optreden.
Wanneer uw tegendraadsheid groot genoeg is, dan schrijf ik met plezier een artikeltje op dit forum.
Het wordt gegarandeerd gelezen door minstens vier deelnemers (tenzij het dubbelnicks zijn).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be