Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 oktober 2006, 17:56   #1
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard Ik ben geen gevaarlijk man

Citaat:
Leterme spreekt Waalse zakenwereld over staatshervorming

''Réformer pour mieux gouverner''

BRUSSEL - Onder de noemer ''réformer pour mieux gouverner'' heeft Vlaams minister-president Yves Leterme donderdag in Namen voor een resem Waalse zakenlui zijn ideeën over een volgende staatshervorming uit de doeken gedaan. Hij herhaalde dat die voor beide partijen een win-winsituatie moet opleveren. Leterme kondigde ook aan vaker naar Wallonië te trekken.
Dat Leterme enkele dagen na de gemeenteraadsverkiezingen in het sjieke ’Cercle de la Wallonie’ ging spreken, is toeval, luidde het in zijn omgeving. De afspraak was al enkele maanden oud. Leterme benadrukte achteraf dat hij overal hetzelfde zegt in dezelfde termen. Alleen wil hij dat graag oog in oog met de mensen doen. Franstalige kranten maken er immers soms een potje van, luidde het.

De Vlaamse regeringsleider kondigde aan dat hij in de toekomst vaker over de taalgrens wil trekken. In Vlaanderen trekt Leterme elke week op bedrijvenbezoek. Het zou goed zijn nu en dan ook eens bij Waalse bedrijven een blik te gaan werpen, is de teneur.

Hij brak meteen het ijs door te zeggen dat hij geen gevaarlijk man is - een verwijzing naar de manier waarop vicepremier Laurette Onkelinx (PS) hem enkele maanden terug omschreef. ,,Integendeel, ik ben gekomen als een vriend van Wallonië.''

Leterme herhaalde grotendeels zijn visie op de staatshervorming en ontkende dat er geen tegenstelling is tussen bezig zijn met de problemen van de mensen enerzijds en anderzijds met de werking van de instellingen en bevoegdheden. ,,Ik wil hervormen om beter te kunnen regeren. Het is geen kwestie van ideologie of fetisj'', zei hij.

Verantwoordelijk federalisme

Naast een staatshervorming met de daaraan gekoppelde overdracht van bepaalde hefbomen, verdedigde Leterme zijn idee over een ’verantwoordelijk federalisme’. Hij wil ook een objectivering van de transfers tussen het noorden en zuiden van het land, zoniet is een debat over de federalisering onmogelijk. Leterme benadrukte dat hij de interpersoonlijke solidariteit wil behouden, maar dan moet die volledig transparant gebeuren.

Ook het Marshallplan, dat de Waalse economie nieuw leven moet inblazen en dat iets meer dan een jaar geleden het levenslicht zag, kwam aan bod. Leterme noemde het plan goed, maar het volstaat wat hem betreft niet. Er is een meer structurele aanpak nodig.

Er was ook tijd voor een vragenronde. Daarin kreeg Leterme de obligate vraag voorgeschoteld of hij de ambitie heeft volgend jaar premier te worden. De minister-president liet vanzelfsprekend niet in zijn kaarten kijken over zijn plannen, maar gaf aan dat hij er alles aan wil doen om zijn partij voor de derde maal op rij een verkiezingsoverwinning te laten boeken. Hoe dat moet gebeuren, is nog niet beslist.
Leterme die weer koud en warm blaast. Ik heb maar weinig vertrouwen meer in die "grote stappen in de staatshervorming" van de CD&V/N-VA.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 12 oktober 2006 om 17:57.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 18:01   #2
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Vlak voor de verkiezingen moest hij wel een stunt uithalen, getuige zijn recente uitspraken over de talenkennis van onze Waalse landgenoten.
Nu wordt duidelijk dat we van den Yves niet veel spectaculairs zullen moeten verwachten.
Het is nu eenmaal een Belgisch gegeven: de Vlamingen knikken met het hoofd, de Walen schudden ermee.
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 18:08   #3
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Leterme die weer koud en warm blaast. Ik heb maar weinig vertrouwen meer in die "grote stappen in de staatshervorming" van de CD&V/N-VA.
Wat zou je willen , op basis van de huidige peilingen wordt Leterme de volgende premier .
En dan is het zaak een beetje wijn bij veel water te doen, een tsjeef blijft een tsjeef !
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 18:12   #4
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Vlak voor de verkiezingen moest hij wel een stunt uithalen, getuige zijn recente uitspraken over de talenkennis van onze Waalse landgenoten.
Nu wordt duidelijk dat we van den Yves niet veel spectaculairs zullen moeten verwachten.
Het is nu eenmaal een Belgisch gegeven: de Vlamingen knikken met het hoofd, de Walen schudden ermee.
kruimels ... duurbetaalde kruimels zullen we krijgen. Hij sluit liever voorakkoorden met paars dan voor één keer te dreigen met het opblazen van het cordon.De VLD heeft daar geen problemen mee als hete r op aankomt hoor. Leterme is een echte tsjeef... zoals dehaene en co.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 12 oktober 2006 om 18:16.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 18:23   #5
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
leer eens positief denken.
het is de enige, ik herhaal de enige die op dit ogenblik zowel durft te spreken, als met reeële macht kan spreken.
PieterP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 18:24   #6
ilfalco
Minister-President

Standaard

Hij gaat al op de buik voor dat hij federaal premier is.... je moest verhofstadt eens bezig horen voor hij in de regering zat...
Oud 12 oktober 2006, 18:26   #7
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
kruimels ... duurbetaalde kruimels zullen we krijgen.
leterme bekijkt de toestand en als manager. beter dan de tafelspringer Dewinter.

Als u wil non, non, non bekomen moet u vooral VB laten praten of leiver roepen.
Oud 12 oktober 2006, 18:27   #8
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Hij gaat al op de buik voor dat hij federaal premier is.... j
?????

u moet uw paardebril vervangen.
Oud 12 oktober 2006, 18:39   #9
PieterP
Gouverneur

Standaard

Leterme en de huidige CD&V genieten voor mij het voordeel van de twijfel.

De uitspraken van Leterme hebben , voor zover ik kan zien, geen strubbelingen veroorzaakt binnen de CD & V. Vroeger was dat wel eens anders, met de uitspraken van Vanderbrande.

Er is een brede concensus aan het groeien dat een verdere evolutie naar bredere zelfstandigheid de beste kans is voor Vlaanderen, anders stagneren we in vergelijking met het buitenland.

Het enige riscio dat ik zie is de behoudsgezinde houding van ACW-ACV en dit wegens hun heilige schrik voor splitsing van de sociale zekerheid en daardoor het verlies van hun inkomsten. Reken maar dat Vlaanderen de uitbetaling van de werkloosheid aan sociale secretariaten zal toevertrouwen wat veel goedkoper is.

Daarom lijkt mij de beste garantie te zijn opdat CD&V op zijn élan verder gaat, is een stem voor NV&A om het risico op een scenario tsjeven 2 te vermiijden. Bovendien hebben ze nog de knapste koppen. Denken we maar aan het uitvlooien van de miljarden tranfers ism de Warande groep. In VB hebben ze zelfs geen studiedienst en het geld wordt gepompt in een propagandadienst.
Oud 12 oktober 2006, 21:40   #10
Banneling

Standaard

Citaat:
Wel, ik ben ook huiverig tgo de tjeefse mentaliteit, maar was wel aangenaam verrast toen ik tijdens het RTBf nieuws een fragment zag waarin Leterme zijn stappen naar de staatshervorming motiveert naar die Waalse werkgevers toe. Hij gaf de indruk het te menen, en zei op onomfloerste wijze waar het om ging. Geen gedraai en gekonkel, geen gepaai. Ik kon zelf even mijn oren niet geloven. Als dat 'gespeeld' was, dan is hij een verdomd goed acteur.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2006, 22:03   #11
ilfalco
Minister-President

Standaard

Maar het bevogdhedenlijstje is wel zeer kort ... geen splitsing van justitie, geen splitsing van de sociale zekerheid... en niet raken aan de transfers.

Dan heeft het helemaal niets meer met confederalisme te maken; Dan mag vlaanderen enkel ebslissen om meer werklozen te schorsen maar niet om het geld te houden. Of nu ..ze mogen meer flitspalen zetten, maar het geld flitst naar wallonie.

Als je al met een minimale eisenbundel naar de tafel stap dan blijft er allciht niet veel over. Denken we maar aan de eis tot splitsing van b-h-v.

En dan nog is er de vraag welke prijs men betaald voor die kruimels.

In het verleden is gebleken dat die verdomd hoog is.

Men zou beter een weigeringsfront vormen tegen belgie zodat men meteen kan onderhandelen over de splitsing van de SZ? justitie etc. Zodat er sprake is van echt confederalisme . Het confederalisme is bij de cdenv al begraven voor de verkiezingen het vage verantwoord federalisme kompt in de plaats...

Dat is ongezien. men begraaft het eigen programma al voor de verkiezingen en stapt al met de eeuwige transfers als cadeau naar de onderhandelingstafel en vraagt een aalmoes.
Zelfs verhofstadt wachtte tot na de verkeizingen om zijn programma te begraven. Leterme doet het nu al. Verantwoord federalisme begot.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 12 oktober 2006 om 22:29.
Oud 12 oktober 2006, 23:29   #12
PieterP
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar het bevogdhedenlijstje is wel zeer kort ... geen splitsing van justitie, geen splitsing van de sociale zekerheid... en niet raken aan de transfers.

Dan heeft het helemaal niets meer met confederalisme te maken; Dan mag vlaanderen enkel ebslissen om meer werklozen te schorsen maar niet om het geld te houden. Of nu ..ze mogen meer flitspalen zetten, maar het geld flitst naar wallonie.

Als je al met een minimale eisenbundel naar de tafel stap dan blijft er allciht niet veel over. Denken we maar aan de eis tot splitsing van b-h-v.

Men zou beter een weigeringsfront vormen tegen belgie zodat men meteen kan onderhandelen over de splitsing van de SZ? justitie etc. Zodat er sprake is van echt confederalisme . Het confederalisme is bij de cdenv al begraven voor de verkiezingen het vage verantwoord federalisme kompt in de plaats...

Dat is ongezien. men begraaft het eigen programma al voor de verkiezingen en stapt al met de eeuwige transfers als cadeau naar de onderhandelingstafel en vraagt een aalmoes.
Zelfs verhofstadt wachtte tot na de verkeizingen om zijn programma te begraven. Leterme doet het nu al. Verantwoord federalisme begot.
Het is duidelijk dat u als Vlaams Belang nog geen ervaring hebt met onderhandelen. Misschien wel met eisen stllen en roepen.

Als men alles op tafel gooit in één keer wordt er zelfs niet gepraat. Het is bij het dessert dat men de buit binnen haalt. Win win you know.
Oud 13 oktober 2006, 00:17   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Volledig akkoord. Het is wollig taalgebruik nu maar het zullen wollige resultaten zijn die we krijgen na de zogenaamde staatshervorming. We hebben geen tijd meer voor "steen per steen". Het is nu of nooit.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 13 oktober 2006, 00:21   #14
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PieterP Bekijk bericht
Het is duidelijk dat u als Vlaams Belang nog geen ervaring hebt met onderhandelen. Misschien wel met eisen stllen en roepen.

Als men alles op tafel gooit in één keer wordt er zelfs niet gepraat. Het is bij het dessert dat men de buit binnen haalt. Win win you know.
Tsjechië heeft zich in 1 keer onafhankelijk verklaard. Het met Wallonië vergelijkbare Slowakije was binnen twee jaar over zijn onoverkombare economische problemen. Bliksemflits. Donder donder... op twee jaar tijd was hun Wallonië een leefbaar gebied geworden. Als de noodzaak zich aandient, eh...

Als dat gedaas met Wallonië hier nog lang aansleept, dan ben ik hier ook weg. Laat maar iemand anders betalen.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 13 oktober 2006, 00:47   #15
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen gevaarlijk man .
Onderwerp gemaakt door Jazeker .
Slaat dat op Leterme of op Jazeker ?
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 06:53   #16
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
leterme bekijkt de toestand en als manager. beter dan de tafelspringer Dewinter.

Als u wil non, non, non bekomen moet u vooral VB laten praten of leiver roepen.

Als u serieus bent dan zal u als u geen 'Non, non, non' wil bereiken nochthans maar twee opties hebben:
- ofwel weer op de meest waanzinnige tegeneisen van de franstaligen ingaan.
- ofwel op zijn minst de bereidheid hebben om - indien nodig - Belgique op te blazen.
Als Leterme de tweede optie niet kiest is het duidelijk wat het zal worden imo.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 07:08   #17
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Het is duidelijk dat U als ervaren onderhandelaar al vele dingen verwezenlijkt hebt voor Vlaanderen. de sociale zekerheid tussen de soep en de patatten gesplitst, justititie gesplitst tussen het patatten en het dessert is vom BHV te splitsen.....

Volgens mij is er maar 1 manier om de Franstaligen te dwingen van te luisteren en zich neer te leggen bij de meerderheid. ALLE, (ja ALLE) Vlaamse partijen die zich er schriftelijk toe verbinden geen Belgsiche regering te maken als deze 3 zaken niet gesplitst zouden worden.

En gewoon tegen de Walen zeggen : dit zal worden uitgevoerd, of er is geen Belgie meer.

Het Vlaamse parlement roept dan de onafhankelijkheid uit en dag Belgique....
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 07:42   #18
Tegendradigaard

Standaard

Leterme is inderdaad geen gevaarlijk man....

Die heeft al ne pot vaseline gekocht voor binnen een half jaar om het Di Rupo gemakkelijk te maken en voor zichzelf minder pijnlijk....
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 10:31   #19
ilfalco
Minister-President

Standaard

Ik vraag me af wat de n-va'ers van dat vroegtijdig begraven van
het confederalisme vinden en van het betonneren vand e transfers etc...
na de verkiezingen tootn leterme steeds zijn ware gelaat. Hij zal nog wel een paar keer straffe uitspraken doen, maar zijn eisen zijn wat ze zijn.

Het waalse land afreizen voor kruimels en voor het premierschap ... anders zou hij de walen zo niet paaien uiteraard.
Oud 13 oktober 2006, 10:32   #20
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Wat zou je willen , op basis van de huidige peilingen wordt Leterme de volgende premier .
En dan is het zaak een beetje wijn bij veel water te doen, een tsjeef blijft een tsjeef !
Om te eindigen als Verhofstadt? Dat hij zich nog maar eens goed bezint...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be