![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja artsen genoeg in vlaanderen alleen bedden teweinig .Dus als onze oma moet geopereerd worden neemt ze gewoon haar bed mee.Maar het is inderdaad erg dat die dame zoiets moest meemaken.Het is zelfs onmenselijk want bedenk maar eens hoeveel doden er al zijn omdat ze niet zo slim waren als die dame.Zij die gewoon wachten tot het aan hen is hoeveel zijn er daar al van overleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Artsen genoeg, maar hoelang zullen de oma’s deze nog kunnen betalen.
Besparing na besparing op de sociale zekerheid maak de medische kosten voor velen nu al onbetaalbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ja dat is juist.Mijn ma moet nu al betalen om mijn oma in bejaardetehuis te kunnen plaatsen en dan is dat nog maar om te verblijven he dan zijn er nog geen artsen bij geweest.Dus als men oma ziek word moet men ma waarschijnlijk meer betalen.Maar als men ma voor oma sterft wie betaald er dan oma haar arts en bejaardehuis
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu haalt u natuurlijk naar alle waarschijnlijkheid een van de slechts denkbare voorbeelden aan die er te bedenken zijn. Bejaardenzorg is nu net niet wat men verstaat onder levensnoodzakelijke medische behandelingen. Dit werk wordt tenslotte ook - bijna volledig - niet door dokters uitgevoerd, maar door verplegend personeel.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niet te optimist zijn!! België evolueert zachtjes(?) in dezelfde richting! Het probleem ligt minder bij het aantal artsen (hoewel na de numerus clausus van vorige jaren dit jaar toch ook de vrees over een toekomstig tekort aan artsen werd uitgesproken), dan bij de botte bezuinigingen in de gezondheidszorg sinds Tindemans...:voor scintillographie, CT-scan en magnetic resonance scan zitten een sommige hospitalen hier nu ook al met wachtlijsten van maanden, zodat een ietwat snuggere dokter zijn patienten langs de spoedafdeling laat binnenkomen, wat ook niet de bedoeling is uiteraard... en/of het hospitaal kiest in functie van de lengte van de wachtlijst, wat prompt het Medisch Instituut Edith Cavell met zijn korte wachtlijsten( weken ipv maanden) deed evolueren tot het duurste van België. Liberale markteconomie ongetwijfeld, d�*t wel! Je zal maar ziek zijn en d�*t nodig hebben! Wie herinnert zich de klucht met de eerste CT-scan niet?: om bezuinigings reden mocht er maar één in elk landsdeel zijn, niet meer, toen één meer nodig bleek werd die toegewezen aan... het militair hospitaal in Neder-Over Heembeek... Ik woonde toen in Antwerpen, mijn dokter oordeelde dat die radio nodig was,( terecht, bleek uit de resultaten) maar de wachtlijsten waren te lang, dus werd ik geradiografeerd op traumatizerende wijze met de techniek uit WO1... inguis- en carotisarteriografie voor de medisch onderlegden (hoewel ik betwijfel dat d�*t nu nog gebruikt wordt). ![]() Mijn schoonmoeder moest een reeks bestralingen tegen kanker ondergaan, enkele jaren geleden: BEF 225.000 REMGELD NA DE TUSSENKOMST VAN DE EXTRAVERZEKERING van de werkgever, (en niet in een privékliniek!!) Alsof dergelijk remgeld nodig zou zijn om overconsumptie tegen te gaan : Ooit al eens een patient (of een dokter)tegengekomen die om nutteloze bestralingen vroeg? Thans is mijn schoonmoeder opgenomen in een ouderlingentehuis, (en geen luxueus!). Ze bleef zolang mogelijk in eigen huis wonen, maar de dokter vondt dat terecht niet meer verantwoord. Natuurlijk (bijna natuurlijk!!) volstaat haar volledig weduwenpensioen niet, dus passen we bij: bijna het equivalent van een leefloon per maand, uiteraard in mindering op ons pensioen! (btw,zou dat fiscaal aftrekbaar zijn? en zo j�*, hoe lang nog?). Wat zal er met haar gebeuren als wij morgenvroeg niet meer wakker worden??? Mijn vrouw is enig kind, maar ik ben "gelukkig" een wees ![]() Wie kloeg er daar over sociale hangmat ipv sociaal vangnet en sprak over "noodzakelijke gedeeltelijke afbraak van de sociale zekerheid en over overconsumptie en responsabilizering van de patient?" Was dat ene Guy V? of was dat ene Frank VDB, die ooit doodleuk kwam vertellen dat hij 6 mio BEF deed verbranden en na d�*t schandaal wat "liberale economie" ging doctoreren aan een engelse universiteit, de tijd nodig om zijn politieke maagdelijkheid te herstellen? Of was dat de CD&V? Of spraken ze alle drie dezelfde taal? In Wallonnië , waar inkomens en pensioenen lager liggen, en waar de gemiddelde leeftijd van de bevolking hoger ligt tracht men er iets aan te doen in het voordeel van de patient, en dan beginnen NVA en zwartblok om ter luidst te brullen over "sociale transfers, aan Vlaanderen ontstolen". De andere vlaamse partijen durven niet anders dan wat mee roepen in die zin, en, om het goede voorbeeld te geven, de buikriem in Vlaanderen nog wat verder aan te halen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor de technische mogelijkheden wordt "the sky the limit", maar financieel zal er hoe langer hoe meer een rem opgezet worden. Momenteel maakt het weinig uit, wat de persoon in kwestie zijn financiele mogelijkheden zijn (ok er zullen wel uitzonderingen zijn). Maar mijn open vraag is wel "hoe lang gaat dit nog blijven duren ?" Mijn voorspelling, is dat we gaan naar een soort basisziektezorg, en wil men daar van afwijken, dan zal men het zelf moeten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onderzoeken die levensnoodzakelijk zijn worden nog amper terugbetaald. Endoscopie bvb wordt maar voor 1/3 terugbetaald. Wanneer we dan bedenken dat de arts op zijn ereloon 50% belastingen betaalt, kan men zich afvragen hoeveel de maatschappij dan nog in werkelijkheid bijdraagt. Ik heb niet echt een probleem om naar een soort basisziektezorg te gaan zolang deze voor iedereen betaalbaar blijft. Luxegeneeskunde kan door een bijkomende privé-verzekering gedekt worden voor wie dat wil. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of beide landsdelen besparen evenveel, of men bespaart nergens. Het kan niet dat de Vlamingen moeten besparen maar wel moeten meebetalen aan de meerkost in Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik meen dat deze bestralingen volledig terugbetaald worden uit een speciaal kankerfonds. Maar mogelijks was dat ooit anders. ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
dat lelijk tegenvallen, zonder dat JIJ daarvoor koos. Uiteindelijk is het je dokter die onderzoeken of behandelingen voorschrijft, jij hebt meesal geen keuze. Valt je aandoening te behandelen met d ie basisgezondheidszorg, dan heb je geluk, anders heb je pech... Zo wordt het een lotto...en d�*t is wel asociaal!![/quote] PS, is bob=bobke? [/b] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() [quote="filosoof"]
Citaat:
Citaat:
dat lelijk tegenvallen, zonder dat JIJ daarvoor koos. Uiteindelijk is het je dokter die onderzoeken of behandelingen voorschrijft, jij hebt meesal geen keuze. Valt je aandoening te behandelen met d ie basisgezondheidszorg, dan heb je geluk, anders heb je pech... Zo wordt het een lotto...en d�*t is wel asociaal!![/quote Citaat:
![]() ![]() Ik weet dat je het moeilijk hebt met quoten dus ben ik zo vrij u te verbeteren. Citaat:
Citaat:
Met basisgezondheidszorg bedoel ik alles wat nodig is om gezond te worden en/of te blijven. Dus geen luxegeneeskunde zoals schoonheidsgeneeskunde, borstvergrotingen enz. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk dat het gewoonweg niet anders gaat kunnen. Laat ons hierover zelf niets wijsmaken (staatsschuld, lawine van de vergrijzing op komst, concurentie van de lageloonlanden en dit zelf voor hoogtechnologische jobs, uitbreiding europa, regering met een kortetermijnvisie...). Uiteindelijk zal men keuzes moeten maken. En inderdaad Bob is niet gelijk met Bobke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk dat de vraag uiteindelijk eerder gaat worden. Wat is het asociaalste ? Voor iedereen het niveau beperkt houden, of ne uitweg laten voor deze die het zelf willen betalen. Daar vraag ik mij wel af, moet de solidariteit zo ver gaan, dat degenen die het zelf zouden willen betalen, het niet mogen ? Let wel, ik denk hierbij aan bvb. preventieve onderzoeken of ingrepen met een zeer kleine kans op slagen, niet aan hartoperaties of zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik reeds schreef: Endoscopie bvb wordt maar voor 1/3 terugbetaald. Wanneer we dan bedenken dat de arts op zijn ereloon 50% belastingen betaalt, kan men zich afvragen hoeveel de maatschappij dan nog in werkelijkheid bijdraagt. En wat de luxegeneeskunde betreft, daar kun je ook de tandbeugels bij de jongeren bij rekenen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Weet den kostenstruktuur voor een endoscopie niet juist. Heb wel het idee dat de de uitvoerende artsen allemaal groene ziekenbriefjes geven (bvba), zodat hetgeen wij betalen maar voor een gedeelte bij de arts terugkomt, gedeelte waar dan nog vennootschapsbelasting op wordt betaald, die lager is. Zijn tandbeugels bij jongeren luxeproducten ? In principe zou ik zeggen nee, maar zeg er tegelijkertijd bij, als men ooit gaat moeten kiezen tussen bvb het terugbetaalbaar houden van een hartoperatie, of het terugbetaalbaar houden van een tandbeugel, dan denk dat men toch maar één keuze heeft. |
|
![]() |
![]() |