![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier vond ik een artikel dat mij bijzonder droevig stemt :
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF11102006_012 >>> woensdag 11 oktober 2006 | Bron: anp EEN DERDE VROUWEN SLACHTOFFER VAN HUISELIJK GEWELD NEW YORK - Zeker 1/3de van alle vrouwen heeft al te maken gehad met fysiek, seksueel of psychisch geweld door de partner. Dat blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties dat dinsdag is gepubliceerd. „Er is overtuigend bewijs dat geweld tegen vrouwen alomtegenwoordig en hevig is”, zei VN-baas Kofi Annan bij de presentatie van het rapport. De studie is uitgevoerd in ruim zeventig landen met sterk uiteenlopende resultaten. In een land als Japan is 'slechts' 6 procent van de vrouwen slachtoffer van seksueel geweld in huiselijke kring, tegen 59 procent in Ethiopië. Ruim 130 miljoen vrouwen, vooral in islamitische landen, hebben een besnijdenis moeten ondergaan. In westerse landen als de Verenigde Staten, Australië, Israël, Canada en Zuid-Afrika vinden relatief de meeste partnermoorden plaats. <<< Dat vrouwenbesnijdenis vooral in islamitische landen plaatsvindt, heeft volgens mij niet zozeer met de Islam zèlf te maken, dan wel met het feit dat de invoering van de Islam spijtig genoeg niet geleid heeft tot een uitdrukkelijk verbod van deze praktijk. Dit komt dus eigenlijk neer op een 'gedoogbeleid' waarvoor ik alleen maar afkeer en verachting kan opbrengen. In dergelijke gevallen kan ik onmogelijk een 'cultuurrelativistische' houding aannemen. Dat de meeste partnermoorden blijkbaar plaatsvinden in westerse landen vind ik vrij eigenaardig, maar er zal ongetwijfeld wel een verklaring voor bestaan. Zelf vermoed ik dit fenomeen in verband staat met de 'gelijke rechten' die de vrouwen in deze samenlevingen terecht hebben opgeëist en gelukkig ook verworven, en met de moeite die het veel mannen nog steeds kost dat ook te aanvaarden, vooral wanneer ook de eigen partner van die gelijke rechten gebruik wil gaan maken. Wellicht speelt ook angst een grote rol. Wat denken jullie hierover ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burger
|
![]() Ik denk dat de situatie verschillend is voor een westerse vrouw dan voor
een Islamitische vrouw Een westerse vrouw zal sneller reageren en hulp vragen , zij kan als ze wil uit het dal komen zelfstandig gaan wonen en ( mits hulp soms) alleen voor haar kinderen zorgen . Natuurlijk zijn sommige vrouwen van karakter zo onderdanig of laten zij zich psychisch zo onderdrukken dat die stap te groot is , wat dan misschien uiteindelijk resulteerd in partnermoord Toen ik mijn eerste en nog steeds bestaande relatie begon heb ik van bij het begin laten verstaan dat één klap of een poging daartoe onmiddelijk zou resulteren in een scheiding . Een gewaarschuwd man is er TWEE waard! Een Islamitische vrouw , ook Aziatische vrouwen ;worden als jong meisje al onderdrukt . Een alleenstaande vrouw is een rariteit dit wordt zeker niet getolereerd, onmiddelijk zal zij het statuut van Hoer krijgen , ook al zijn daar geen bewijzen van . Zij worden door hun vader , broers onderdrukt en krijgen te horen dat alleen het huishouden hun domein is .Kleine jongetjes lopen al met vriendjes op straat , meisjes moeten thuis blijven mogen niet sporten of enig kontakt hebben buiten school dan . Hoe zouden deze vrouwen ingeval van huiselijk geweld kiezen voor de onbekende en boze buitenwereld ? Als zo'n meisje getrouwd is ,al dan niet uitgehuwelijkt en er is een probleem tussen haar en haar man moet ze ook niet gaan uithuilen bij haar ouders, zij is immers nu het BEZIT van haar man ! Ik begrijp niet dat wij westerlingen die gevochten hebben voor gelijkberechtiging van man en vrouw niet konsekwent optreden en deze praktijken FORS aanklagen ? Ik wijs hiervoor beschuldigend naar het pamperbeleid van de Politiek Correcten die te bang zijn om hiervan een discussiepunt te maken |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Ik ben heel blij voor u dat u zo sterk in uw schoenen staat, en ik hoop van harte dat u nooit het slachtoffer van partner- of ander geweld wordt. 3. Ik vrees dat u de waarheid hier toch een beetje geweld aandoet, hoor. Veel hangt af van de lokale cultuur. Er bestaan overal ter wereld sterke vrouwen die zich door niets of niemand laten doen (en gelukkig maar), en ook in Azië (al of niet Islamitisch) zijn er verschillende lokale culturen die in mindere of meerdere mate 'vrouwvriendelijk' zijn. Ik zal u één naam geven die u eventueel - mocht u dat willen, natuurlijk - kunt 'googlen', zodat u uw wereldbeeld wat kunt bijschaven (ik wil er uitdrukkelijk op wijzen dat ik u helemaal niet wens te indoctrineren, het staat u vrij uw eigen conclusies te trekken). Hier volgt de naam : ' Rania al-Baz ' (TV-presentatrice in Saoedi-Arabië) 4. Ik steun in deze materie de VN-organisaties die van die gelijkberechtiging werk willen maken, en ik hoop dat die wantoestanden zo snel mogelijk verdwijnen. Ik denk dat onze eigen politici al langer weten dat er niet eens meer gediscussieerd hoeft te worden, maar dat integendeel preventieve actie ten zeerste aangewezen is. Het aantal vrouwen dat in vluchthuizen een toevlucht zoekt neemt immers nog steeds toe, en dat heeft als gevolg dat er steeds méér middelen nodig zijn om voor een deftige opvang te zorgen. En die middelen worden nog altijd bij de overheid gezocht. Vriendelijke groet, djimi |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
… Merkwaardig overigens, dat de senatrice geen quota eist voor sociale woningen (waar 19% van de woningen naar niet-belgen gaan; De Standaard , 10 juni 02) of voor het aantal allochtone vrouwen in vluchthuizen (vier vijfden van het totaal; De Standaard, 25 mei 02, p.39), of nog voor het aantal allochtonen dat in het ‘Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding’ deel uitmaakt van de ‘cel racismebestrijding’ (6 van de 13 stafleden) en van de cel ‘vorming in diversiteit’ (3 van de 6) (Zie voor dit laatste de brief van Johan Leman in HUMO, 3 october 2000, in antwoord op aantijgingen van Dyab Abou Jahjah. Hoe groot is de kans dat 9 van 19 personen uit één bevolkingsgroep komen, die 10% van de totale bevolking uitmaakt? Juist: 3 kansen op 100.000 ; geen vuiltje aan de lucht dus...) …
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 11 oktober 2006 om 20:25. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat je het zo ver niet moet gaan zoeken...Dichter bij huis en je zou nogal ogen trekken...
Dat van gelijke rechten opeisen heeft daar zelfs imo niets mee te maken. Aard van het beestje. DAAR zit het probleem meer dan eens. Teveel vrouwen zijn zelfs te onmondig, te bang, of gewoon niet sterk genoeg om er iets tegen te gaan doen of aan te doen. Ik denk dat gene ene man de impact beseft wat agressie in een huishouden betekend voor een vrouw die dagdagelijks dat allemaal mag ondergaan. En kom niet bij mij af met de standaardzin : "Het ligt aan uzelf, dan moet ge der maar van weggaan!" Zo simpel is het enkel in theorie, niet in de praktijk. En er is geen verschil tussen hoe vrouwen reageren op huishoudelijk geweld, of ze nu islamitisch of christelijk of wat dan ook zijn. Laatst gewijzigd door Duupje : 11 oktober 2006 om 21:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Het is niet alleen partnergeweld.
In Nederland wordt om de week een kind omgebracht. In België niet veel minder. De heilige familie is allerminst een pacifieke ruimte... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Burger
|
![]() Citaat:
in vele niet westerse culturen is het niet de gewoonte meisjes te laten studeren. Bovendien kan een westerse vrouw gemakkelijker en openlijker praten over een mogelijke scheiding . Dit wordt in de meeste andere culturen helemaal niet aanvaard , zo'n vrouw kan geen kant op . Er zullen wel altijd uitzonderingen op de regel zijn natuurlijk zoals Rania-al-Baz. Verder mogen we dan nog gelukkig zijn dat hier in het westen vluchthuizen bestaan, bestaan ze in Pakistan , India , Iran enz --- ? ( Ik bedoel dan niet door westerse hulpverleners gerunt ? In Pakistan wordt een vrouw die haar man niet meer behaagd in brandgestoken , wat kies je besnijdenis of de dood tot gevolg door verbranding ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |