Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2003, 15:34   #1
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Eind jaren zeventig zorgden de Leuvense economen Van Rompuy en Bilzen voor politieke opschudding toen ze uitpakten met een studie over de geldstromen tussen de gewesten. Met harde cijfers werd aangetoond dat er een voortdurende transfer is vanuit Vlaanderen naar Wallonië. De studie werd een aantal keren opgefrist, maar botste bij de Franstaligen steeds op verontwaardiging.

De studiedienst van de KBC bevestigde in het verleden de stellingen van Van Rompuy en Bilzen. De onderzoekers van de bank wezen er trouwens ook op dat er sinds de jaren negentig ook een geldstroom van Vlaanderen naar Brussel plaats heeft. En nu is er dus een nieuwe studie.

Volgens het recente onderzoek (van Johan Van Gompel en Bart Van Craeynest - KBC) is de financiële transfer van Vlaanderen naar Wallonië in 2002 nog toegenomen. De beide economen becijferen de totale geldstroom nu op 5,4 miljard euro. Daarvan vloeide 1 miljard naar Brussel en 4,4 miljard naar Wallonië.

Het laat zich vermoeden dat er vanuit Franstalige kringen weer een gehuil zal opstijgen over het zogenaamde Vlaamse egoïsme en de heilige nationale 'solidariteit'. Maar de beruchte transfers vormen een onaanvaardbare aanslag op onze toekomst. Daarom zeggen wij, meer dan ooit: Vlaamse welvaart in Vlaamse handen!

www.vlaamsblok.be
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 16:13   #2
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Eind jaren zeventig zorgden de Leuvense economen Van Rompuy en Bilzen voor politieke opschudding toen ze uitpakten met een studie over de geldstromen tussen de gewesten. Met harde cijfers werd aangetoond dat er een voortdurende transfer is vanuit Vlaanderen naar Wallonië. De studie werd een aantal keren opgefrist, maar botste bij de Franstaligen steeds op verontwaardiging.

De studiedienst van de KBC bevestigde in het verleden de stellingen van Van Rompuy en Bilzen. De onderzoekers van de bank wezen er trouwens ook op dat er sinds de jaren negentig ook een geldstroom van Vlaanderen naar Brussel plaats heeft. En nu is er dus een nieuwe studie.

Volgens het recente onderzoek (van Johan Van Gompel en Bart Van Craeynest - KBC) is de financiële transfer van Vlaanderen naar Wallonië in 2002 nog toegenomen. De beide economen becijferen de totale geldstroom nu op 5,4 miljard euro. Daarvan vloeide 1 miljard naar Brussel en 4,4 miljard naar Wallonië.

Het laat zich vermoeden dat er vanuit Franstalige kringen weer een gehuil zal opstijgen over het zogenaamde Vlaamse egoïsme en de heilige nationale 'solidariteit'. Maar de beruchte transfers vormen een onaanvaardbare aanslag op onze toekomst. Daarom zeggen wij, meer dan ooit: Vlaamse welvaart in Vlaamse handen!

www.vlaamsblok.be
Is er ergens een link naar die transferstudie?

Ik wil eens weten hoe de transfer van Vlaanderen naar Brussel berekend is.
Als men puur rekening houdt met hoe belastingsgeld wordt geinvesteerd kan ik me gerust een transfer voorstellen. Als je echter kijkt naar hoe dat belastingsgeld verdiend is, en waar, dan denk ik dat er eerder een stroom van Brussel naar Vlaanderen is. Het lijkt me veel eerlijker om te kijken naar de plaats van verdienste dan naar de plaats van de belastingsinning, Brussel moet immers voor de infrastructuur zorgen voor die economische activiteit.
Oud 4 november 2003, 16:29   #3
k9

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Is er ergens een link naar die transferstudie?
Ik wil eens weten hoe de transfer van Vlaanderen naar Brussel berekend is.
Als men puur rekening houdt met hoe belastingsgeld wordt geinvesteerd kan ik me gerust een transfer voorstellen. Als je echter kijkt naar hoe dat belastingsgeld verdiend is, en waar, dan denk ik dat er eerder een stroom van Brussel naar Vlaanderen is. Het lijkt me veel eerlijker om te kijken naar de plaats van verdienste dan naar de plaats van de belastingsinning, Brussel moet immers voor de infrastructuur zorgen voor die economische activiteit.
Inderdaad er komen enkele honderd duizenden niet brusselaars werken in brussel van zowel vlaamse als waalse kant .

Ik denk wel dat aan franstalige kant zo'n studie niet in dank zal afgenomen worden, wallonie zal er nog slechter uitkomen .
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 16:38   #4
Tegendradigaard

Standaard

das gelijk mijn kinderen. Die blijven ook maar groeien
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 16:41   #5
Rechts België
Vreemdeling

Rechts België's schermafbeelding

Standaard

Vuile tactiek van even vuile separatisten.

Rechts België is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 16:45   #6
Tegendradigaard

Standaard

Waarom zou men moeten sterven voor den koning ?
wat een belachelijkheid. Dat is nog erger dan ikzelf.

Ne goeie raad van nen tegendraadse persoon :als ge dan toch moet sterven, zorg dan dat ge het voor uw eigen doet.

Trouwens, sterven is stoppen met doodgaan.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 16:53   #7
William
Provinciaal Statenlid

William's schermafbeelding

Standaard

Het ging er weer aankomen! Terug -elk jaar opnieuw en opnieuw en opnieuw en...- blijven ze maar stijgen. Elk jaar opnieuw weer stijgen de tranfers van noord naar zuid met oogverblindende bedragen, bedragen die we ons eigenlijk moeilijk kunnen voorstellen!
5,4 Miljard EURO eventjes omgerekend is dat meer dan 220 Miljard Bef of met andere woorden 220.000.000 Bef. Ik zeg het; ik wordt er duizelig van om te weten dat we elk jaar onze zuurverdiende centen zomaar moeten afstaan. Maar begrijp me niet verkeerd; ik vind dat we solidair moeten zijn tegenover de andere gewesten in de Belgische unie maar dit vind ik niet meer solidair maarr beroof!! Diefstal!
Als ik weet dat onze 'ministers' terug weer besparingen moeten doorvoeren omdat de begroting niet in evenwicht is en dat wij in Vlaanderen -voornamelijk de bejaarden, mindervalliden, minderbedeelden en ook wijzelf natuurlijk- daarvan weer de dupe zullen zijn dat begin ik echt te wenen als ik die transfers zonder boe of ba zie overvliegen!
P.S.: En moesten ze ons daar nu nog dankbaar voor zijn
Oud 4 november 2003, 17:26   #8
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door William
maar dit vind ik niet meer solidair maarr beroof!! Diefstal!
En dat kunnen we natuurlijk enkel en alleen afleiden uit de omvang van het bedrag. Ik hoop dat u in uw ganse maatschappijvisie even consequent bent en er dus ook van overtuigd bent dat de sociale zekerheid dringend moet worden ingeperkt tot enkel het broodnodige.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2003, 20:02   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag mij af, kameraad Rechts België, of de koning waar gij zo graag voor wilt sterven, ook zo graag voor u zou sterven.
Oud 4 november 2003, 21:08   #10
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

die miljardentransfers zijn al meer dan dertig jaar aan de gang... waarom zouden die plots stoppen "�* la mutuelle que la vie est belle"
het profitariaat moet doorgaan als je de actieve bevolking eens bekijkt (die statistieken bestaan hoor !) zal je het wel snel snappen
Bovendien de 50-50 politiek is ook een schande gezien de meerderheid van Vlamingen tegenover walen
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 10:39   #11
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechts België
Vuile tactiek van even vuile separatisten.
Inderdaad, objectieve feiten aanhalen in plaats van de andere voor racist en fascist te brandmerken, je moet maar durven!
Zo werken we hier niet hé, maak het onze belgicistische vrienden toch niet te moeilijk door met argumenten te werken! Dat kunnen ze immers helemaal niet.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 11:06   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
5,4 Miljard EURO eventjes omgerekend is dat meer dan 220 Miljard Bef of met andere woorden 220.000.000 Bef.
Is wel 220.000.000.000 bef (miljardeju) of ongeveer zo'n 50.000 bef per vlaming, of 200.000 bef per gemiddeld gezin. En het einige antwoord van de ps, als men dit ook maar ter sprake wil brengen is "non". Maar ja, wat willen we, ook Dutroux, zijn vader en zijn vrouw waren invalide.
Nu, mijn idee, deze transfers zijn uiteindelijk het cement van belgie. Moesten zij niet bestaan, dan waren we al lang gescheiden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 11:31   #13
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:
5,4 Miljard EURO eventjes omgerekend is dat meer dan 220 Miljard Bef of met andere woorden 220.000.000 Bef.
Is wel 220.000.000.000 bef (miljardeju) of ongeveer zo'n 50.000 bef per vlaming, of 200.000 bef per gemiddeld gezin. En het einige antwoord van de ps, als men dit ook maar ter sprake wil brengen is "non". Maar ja, wat willen we, ook Dutroux, zijn vader en zijn vrouw waren invalide.
Nu, mijn idee, deze transfers zijn uiteindelijk het cement van belgie. Moesten zij niet bestaan, dan waren we al lang gescheiden.
Dat er solidariteit is tussen Wallonië en Vlaanderen kan ik begrijpen maar het mag niet meer en meer gelijken op ontwikkelingshulp. Waarom is er een tekort? Waar en wat is het probleem? En daar dan proberen op werken zodat op termijn die transfers zouden kunnen verminderen. Ik heb de indruk dat het juist dat is die niet gebeurd, ik heb zelfs de indruk dat niet de kleinste moeite wordt gedaan.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be