Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2006, 10:28   #1
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard Polariteit

Een woord dat heden steeds vaker terugkomt.
Een opsplitsing in twee uitersten met niets er tussenin.
Gemakkelijkheidhalve (ik weet dus dat dit niet helemaal correct is) noem ik deze uitersten links en rechts.
Beide maken ze aanspraak op het absolute gelijk en het totale ongelijk van de ander.

In de meest extreme vorm vreest rechts dat links tot een islamstaat in Vlaanderen zal leiden.
In de meest extreme vorm vreest links dat rechts tot fascisme in Vlaanderen zal leiden.

Bij zowel links als rechts is deze vrees gebaseerd op een geloof, niet op wetenschap.
Het geloof/vrees dat het één tot het ander zal leiden.

De vele discussies tussen beide strekkingen op dit forum kunnen dan ook gezien worden als een poging om de tegenpartij van het eigen geloof te overtuigen.
De argumenten die gehanteerd worden liggen in verwijzingen naar de geschiedenis of bestaande toestanden in het heden.
Hoewel dit misschien de enige manier is om te argumenteren is deze argumentatie zeker geen bewijsvoering.
Er zijn immers teveel ongekende parameters om een volledig betrouwbare prognose te kunnen maken.
Het valt me dan ook wat tegen dat men het eigen gelijk zo vaak als onomstotelijke waarheid probeert voor te stellen.
Het is volgens mij dan ook beter om de nodige ruimte toe te laten voor onzekerheid over het eigen standpunt.

Natuurlijk hoeft het meest extreme scenario niet bewaarheid te worden.
Ook een gedeeltelijke realisatie is reeds voldoende om de partijen zich naar hun loopgraven te laten begeven.
Wie gelijk heeft zal moeten blijken uit wat de toekomst brengen zal.

Persoonlijk stel ik vast dat ik me op dit punt meer in het rechtse kamp terugvind.
Ik heb reeds doorheen diverse threads aangegeven waarom dit zo is.
Ik nodig iedereen die dit wil uit, om zijn standpunt hier toe te lichten.
Ik vraag tevens om er geen discussiethread van te maken.
Dit gebeurd elders immers reeds voldoende.
Graag enkel een toelichting van je persoonlijk standpunt dus.
Bij voorbaat bedankt

Laatst gewijzigd door satiper : 13 oktober 2006 om 10:30.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2006, 12:55   #2
Wimpeus
Gouverneur

Standaard

Zoals bij zovele zaken in het leven, de gulden middenweg is steeds de beste.
Frappant is trouwens dat of je nu extreem-links of extreem-rechts bent, je eigenlijk voor een groot stuk hetzelfde doel nastreeft zijnde een vorm van een totalitair regime. De één aanbidt Hitler, de andere aanbidt Mao terwijl deze twee in feite net hetzelfde gedaan hebben (modernisatie van hun land en het uitmoorden van miljoenen mensen).

Ikzelf ben progressief op een heel aantal vlakken: voor homohuwelijk, euthanasie, aandacht voor het milieu, tegen sociale uitsluiting en een te verregaand liberalisme enz... maar ben op andere vlakken waarschijnlijk weer vrij rechts te noemen daar ik niet geloof in een multiculturele maatschappij waarin we vredig samenleven (vredig naast elkaar leven is heden ten dage vaak al te hoog gegrepen).

Als ik mij dan afvraag voor welke partij ik moet stemmen, met het oog op mijn standpunten, kom ik uit op een groot vraagteken daar omwille van de huidige polarising het blijkbaar onmogelijk is geworden om binnen een partij een gezonde mix tussen linkse en rechtse standpunten te vinden. Het cordon sanitaire heeft er trouwens mee voor gezorgd dat vandaag de dag enkel het VB nog als rechtse partij kan beschouwd worden daar al de andere omwille van hun vele uitgebreide coalities (noodgedwongen) naar links opgeschoven zijn.

Hoe spijtig het ook is, de gulden middenweg is tegenwoordig blijkbaar onbestaande geworden in onze politiek.
Wimpeus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be