Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2006, 23:17   #1
MaXiMuS
Banneling

MaXiMuS's schermafbeelding

Standaard Rooms katholicisme !

Beste vrienden,
kameraden.

Reeds te lang wordt het Ware Geloof onderdrukt door horden heidenen die menen de waarheid in pacht te hebben. Als koeien in wolvenvacht vertrappelen zij de onder oorverdovend geloei de sappige weides van Kennis en Waarheid. Op deze belachelijke wijze doen zij niet enkel zichzelf onrecht aan, doch ook hun buren, die zo de Waarheid niet kunnen horen en in zich opnemen.

Laten wij brainstormen opdat het geloei moge verstillen en het gras moge groeien als in een heerlijke lentezon, en laten wij hier de ideeën neertypen, als schrijven wij een waarlijk 12-puntenplan.

Salvete!

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 2 februari 2006 om 23:23.
MaXiMuS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 23:23   #2
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Punt I

Druk moet er massaal gezet worden, via betogingen, petities en rechtszaken allerhande opdat het katholieke onderwijs niet langer gediscrimineerd zou worden ivm subsidies.
Oud 3 februari 2006, 17:38   #3
MaXiMuS
Banneling

Standaard

even deze topic weer bovenaan plaatsen
Oud 3 februari 2006, 18:06   #4
redwasp
Staatssecretaris

redwasp's schermafbeelding

Standaard

assalaam alaikum

het katholicisme kan nooit echt tot bloei komen zo lang het niet beseft dat het één van de duizenden bloemen in de schitterende tuin van de religies is. dat heeft het trouwens met alle andere religies gemeen. zo lang het katholicisme zichzelf als enige heilspad blijft beschouwen, zal het nooit echt tot bevrijding kunnen leiden.

ik wens al mijn katholieke broeders en zusters dan ook toe dat ze de deuren en ramen van de kerk openzetten en naar buiten kijken. vandaag de dag zijn hier in belgië maar weinig echt gedreven katholieke mensen meer, zeker de jongeren worden met de jaren minder enthusiast.

we zien echter wel honderden jonge moslims, hindu's, buddhisten. jongeren die veelal uit de migratie afkomstig zijn en uit hun land van oorsprong een frisse en sprankelende beleving van hun religie hebben meegebracht. volgens mij zou de katholieke kerk in belgië echt weer tot bloei kunnen komen als ze leren van de frisheid en de sprankelendheid van deze jonge broeders en zusters uit andere tradities.

dit jaar zullen wij met een aantal jongeren tijdens de maand ramadan (23 september tot 23 oktober) samen vasten voor vrede en meer onderling begrip. de deelnemers komen uit verschillende tradities. sommigen zijn moslim, anderen hindu of christen. de reactie van de paar katholieke jongeren die vorig jaar deelnamen was dat ze in het vasten in groep heel positief ervaren hadden. ze waren op een heel diepe en intense manier geconfronteerd met een vorm van spiritualiteit die ze in hun eigen parochie niet meer vonden. zij hebben dan ook beslist om dat gevoel mee te nemen naar de veertigdagentijd en in hun parochie een echte vastenactie te organiseren.

volgens mij heeft de katholieke kerk hier in belgië heel veel van die ontmoetingen nodig. de heilige geest werkt blijkbaar steeds minder goed door in de katholieke christenen. misschien moeten de christenen opnieuw gedoopt worden met het aenthusiasme van hun niet christelijke broeders en zusters. als deze jonge gelovige hindus, moslims, buddhisten... er in slagen om hun heilige geest terug over te planten bij hun katholiek vrienden, dan zal de kerk terug een levend organisme worden.

lieve maximus, ook al ben ik zelf geen belijdend katholiek, toch wil ik je danken voor je oproep die je hier lanceert. ik weet dat het niet evident is, het is in dit land niet cool om toe te geven dat je gelovig bent. ik weet ook dat jouw oproep hoe dan ook het katholicisme vooruit zal helpen. incha'allah zal de heilige geest terug helemaal neerdalen op alle leden van de katholieke kerk en zal die kerk ook echt weer een bezield organisme zijn.

ik wens je heel veel succes toe op je pad en hoop dat je echte vreugde en echte vrede mag ontmoeten, waar dat pad je ook brengt,

assalaam alaikum

redwasp
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:10   #5
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ramadan is toch geen vasten ? Tijdens de ramadan komt de gemiddelde moslim een paar kilo's aan (gemiddeld 2 vertelde een moslim mij) vermits men tijdens deze maand elke nacht grootse feestmaaltijden tot zich neemt !
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:16   #6
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

er zijn verschillende manieren om te vasten. een paar vriendinnen van mij zijn inderdaad al een maand voor het begin van ramadan bezig met het zoeken naar het beste dieet om de vasten-kilo's weer kwijt te geraken. een paar marokkaanse jonge gasten die ik ken slapen tijdens de ramadan van 'smorgens tot een stuk in de namiddag, 'snachts brassen ze dan aan één stuk door.

er zijn echter ook mensen die echt vasten tijdens de vasten. zelf probeer ik iedere dag met iftaar (zonsondergang) in de moskee te zijn waar ik dan een lichte maaltijd (wat dadels, soep, rijst, eventueel nog een stuk fruit) tot mij neem. 'savonds laat eet ik nog iets kleins, of drink ik gewoon nog een kop thee waarna ik relatief vroeg ga slapen. 'smorgens sta ik vroeg op en probeer ik nog rap wat cornflakes en eventueel een koffie te drinken voor zonsopgang.

de deelnemers aan ons vastenproject vullen het concept vasten natuurlijk zelf in, maar ik heb gemerkt dat de meesten die periode toch ook echt zien als een periode van onthouding en van afstand doen.

assalaam alaikum

redwasp
Oud 3 februari 2006, 18:21   #7
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ooit in Algerije tijdens de ramadan in de zeer late avond een geweldige maaltijd genoten met oa; konijn met pruimen en ik kan de ramadan echt niet als een vastenmaand beschouwen, zoals de katholieke kindjes hier vroeger 40 dagen al hun snoepekes opspaarden om pas na de vasten in een boulemische
snoeporgie te verorberen. Religie, zowel Islam als katholicisme is toch in veel gevallen een inhoudsloze folklore geworden..
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 18:47   #8
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

in veel gevallen helaas wel ja. maar in iedere religieuse traditie bestaan er mensen die nog steeds de wortels van die traditie, de beleving van het heilige zeg maar, proberen te herontdekken. zowel in de islam als in het katholicisme zijn er mensen die eerlijk op zoek zijn naar manieren om hun godsdienst weer fris en sprankelend te maken. wat zou het anders betekenen als we zeggen dat de heilige geest over een gemeenschap neerdaalt.

uit je nickname leid ik af dat je nogal met zen-buddhisme bezig bent. volgens mij zien we daar hetzelfde als in veel andere religies. zeker het westerse zen-buddhisme is enorm verwaterd. het is verworden tot een stijlkenmerk, een esthetische categorie. maar ook binnen de zentraditie zijn er mensen die heel hard hun best doen om opnieuw naar de wortels van de beleving te gaan.

als we een religie bekijken moeten we de twee kanten willen en durven zien. enerzijds is er de pure religieuze beleving die in de wortels zit, maar er is ook het oppervlakkige geloof, de zinloze herhalingen van rituelen, het rotsvast metafysisch geloof in mythologie... die de buitenkant van een religie vormen. als we de twee kanten kunnen zien, en tegelijk oog hebben voor de miljoenen mensen die binnen die religie eerlijk op weg zijn, dan kunnen we misschien helpen om de heilige geest terug te wekken binnen die gemeenschap.

als we echter alleen maar de negatieve kanten van iets willen zien, zullen we ter plaatse blijven trappelen.

ik wens je in elk geval veel vreugde en vrede toe

assalaam alaikum

redwasp
Oud 3 februari 2006, 20:04   #9
MaXiMuS
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
assalaam alaikum

het katholicisme kan nooit echt tot bloei komen zo lang het niet beseft dat het één van de duizenden bloemen in de schitterende tuin van de religies is. dat heeft het trouwens met alle andere religies gemeen. zo lang het katholicisme zichzelf als enige heilspad blijft beschouwen, zal het nooit echt tot bevrijding kunnen leiden.

Met ware woorden zet gij uw these in! Edoch ben ik zo vrij u te wijzen op een klein mankement in uw conclusie: naar mijn bescheiden mening dient men het onderscheid te maken tussen enerzijds 'het zichzelf zien als enige heilspad' en anderzijds 'welke consequenties heeft dit'.

Uiteraard is het Rooms Katholicisme het enige heilspad. Alle andere paden zijn overwoekerd met distels en bezaaid met scherpe keien. Maar dit wil niet zeggen dat de ware Rooms Katholiek zijn buren moet lastig vallen. Neen: respecteren zullen wij elkander als ware wij broeders van hetzelfde geloof.

Citaat:
ik wens al mijn katholieke broeders en zusters dan ook toe dat ze de deuren en ramen van de kerk openzetten en naar buiten kijken. vandaag de dag zijn hier in belgië maar weinig echt gedreven katholieke mensen meer, zeker de jongeren worden met de jaren minder enthusiast.
Met de gezegdende leeftijd van 21 jaar valt dit zeer zeker mee. Edoch is het openzetten van ramen en deuren inderdaad de juiste strategie voor verdraagzaamheid.

Citaat:

lieve maximus, ook al ben ik zelf geen belijdend katholiek, toch wil ik je danken voor je oproep die je hier lanceert. ik weet dat het niet evident is, het is in dit land niet cool om toe te geven dat je gelovig bent. ik weet ook dat jouw oproep hoe dan ook het katholicisme vooruit zal helpen. incha'allah zal de heilige geest terug helemaal neerdalen op alle leden van de katholieke kerk en zal die kerk ook echt weer een bezield organisme zijn.

ik wens je heel veel succes toe op je pad en hoop dat je echte vreugde en echte vrede mag ontmoeten, waar dat pad je ook brengt,

Ik dank ú voor uw interessante these. Moge Mohammed het pad van u en de uwen eveneens verlichten!

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 3 februari 2006 om 20:05.
Oud 3 februari 2006, 20:08   #10
Jampie
Minister

Standaard

Jongens, hou eens op met zagen. Religie is een privé-aangelegenheid. Val ons daar niet mee lastig, danku.
Jampie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 20:33   #11
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

sta me toe om op het volgende even te reageren:

>> Uiteraard is het Rooms Katholicisme het enige heilspad. Alle andere paden
>> zijn overwoekerd met distels en bezaaid met scherpe keien.

er staat geschreven "Ga binnen door de nauwe poort. Want wijd is de poort en breed is de weg die naar de ondergang leidt; er zijn vele mensen die daarlangs gaan. Hoe nauw is de poort en hoe smal de weg die naar het leven leidt; er zijn maar weinig mensen die hem vinden." een overwoekerde en met stenen bezaaide weg leidt volgens mij naar bevrijding en naar eenheid met god. een gemakkelijke, brede weg leidt alleen maar naar een gemakkelijk en oppervlakkig leven.

het katholicisme, de islam, het protestantisme, het hinduisme, het buddhisme... zijn allemaal mogelijke uiterlijke vormen van dat ene nauwe pad dat naar bevrijding lijdt. maar het kunnen allemaal ook evengoed uiterlijke vormen zijn van het pad dat naar vernietiging leidt. zo lang je merkt dat jouw pad breed en gemakkelijk is, moet je je eens afvragen of je je niet te gemakkelijk tot vanalles laat verleiden...

>> Met de gezegdende leeftijd van 21 jaar valt dit zeer zeker mee.

ik had het over het algemene plaatje he. gelukkig bestaan er nog jongeren als jij die dieper kunnen kijken dan het oppervlakkige MTV discours.

>> Edoch is het openzetten van ramen en deuren inderdaad de juiste
>> strategie voor verdraagzaamheid.

het is veel meer dan dat. door de deuren en vensters open te zeten komen de katholieken in contacte met dat wat mooi en interessant is in andere tradities. tegelijk geven ze mensen uit die tradities de kans om het katholicisme dieper te leren kennen. de dialoog die daaruit ontstaat kan alle partijen alleen maar vooruit helpen.

volgens mij ontstaan de meeste ontmoetingen vandaag nog te veel vanuit het idee dat we iemand uit een andere traditie willen overhalen tot de onze, of op zijn minst ons best willen doen om zelf niet overgehaald te worden. als we daarentegen mekaar ontmoeten omdat wij (als katholiek bijvoorbeeld) van de ander (een moslim bijvoorbeeld) willen leren om nog een betere katholiek te worden, in het besef dat de moslim door onze ontmoeting een betere moslim kan worden, dan kan er echte vrede geboren worden uit onze ontmoeting. (dit was een heel lange zin, dat weet ik. sorry.)

>> Jongens, hou eens op met zagen. Religie is een privé-aangelegenheid. Val
>> ons daar niet mee lastig, danku.

lieve jampie, volgens mij is niets een prive-aangelegenheid, zeker religie niet. het woord 'religie' is afkomstig van het latijn 'religare', wat verbinden of samenbrengen betekent. religie dient om mensen samen te brengen, om ze samen te bezielen en om meer eenheid te doen ontstaan. zo lang je blijft denken dat sommige zaken privé-aangelegenheid zijn, focus je je te veel op je individualiteit. probeer eens dieper naar de wereld om je heen te kijken en te zien hoe zeer jij deel uitmaakt van een heel netwerk van mensen. gefocusd blijven op je individualiteit, je afgescheidenheid, maakt dat je die eenheid minder en minder kunt realiseren.

tenslotte zou ik er nog even op willen wijzen dat je helemaal niet verplicht bent om de berichten op dit forum te lezen. het is een forum dat over religie en levensovertuigingen gaat, als jij dat lastig vindt raad ik je aan om hier niet meer al te vaak te komen. het is volgens mij niemands bedoeling om jou lastig te vallen, maar we willen wel praten over religie. als je hier dus nog komt, begrijp dan alstublieft dat mensen hier over religie praten en voel je er alstublieft niet lastiggevallen door.

ik wens jullie allen veel vrede en vreugde, mogen inzicht en doorzettingsvermogen jullie pad verlichten

assalaam alaikum,

redwasp
Oud 3 februari 2006, 20:36   #12
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS Bekijk bericht
Beste vrienden,
kameraden.

Reeds te lang wordt het Ware Geloof onderdrukt door horden heidenen die menen de waarheid in pacht te hebben.
Het beestje mens ligt aan de basis van 6000 religies en 10.000 goden, die allen denken de waarheid in pacht te hebben. Geef mij eens een criterium waarom de christelijke god de juiste is?

Zoals Etienne Vermeersch het treffend verwoordt:
"Wanneer men beweert dat het volstaat dat hij (god) beantwoordt aan datgene wat de christenen toen als goed beschouwden, dan zal dat ook wel gelden voor de Tezcatlipoca van de Azteken, de Shiva of Vishnu van de Indiërs, en, met meer reden nog voor de Amithaba Boeddha. Waarom dan aan Jahweh de voorkeur geven?"
Oud 3 februari 2006, 20:48   #13
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum

er is geen god
dan god

waarom zou de christelijke dan de verkeerde zijn?

slm
Oud 3 februari 2006, 20:55   #14
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Het beestje mens ligt aan de basis van 6000 religies en 10.000 goden, die allen denken de waarheid in pacht te hebben. Geef mij eens een criterium waarom de christelijke god de juiste is?

Zoals Etienne Vermeersch het treffend verwoordt:
"Wanneer men beweert dat het volstaat dat hij (god) beantwoordt aan datgene wat de christenen toen als goed beschouwden, dan zal dat ook wel gelden voor de Tezcatlipoca van de Azteken, de Shiva of Vishnu van de Indiërs, en, met meer reden nog voor de Amithaba Boeddha. Waarom dan aan Jahweh de voorkeur geven?"
Een begin van antwoord in de inleiding van het bekende artikel van Professor Stephen Hawking.

http://www.hawking.org.uk/lectures/lindex.html

Does God Play Dice?

This lecture is about whether we can predict the future, or whether it is arbitrary and random. In ancient times, the world must have seemed pretty arbitrary. Disasters such as floods or diseases must have seemed to happen without warning, or apparent reason. Primitive people attributed such natural phenomena, to a pantheon of gods and goddesses, who behaved in a capricious and whimsical way. There was no way to predict what they would do, and the only hope was to win favour by gifts or actions. Many people still partially subscribe to this belief, and try to make a pact with fortune. They offer to do certain things, if only they can get an A-grade for a course, or pass their driving test.
...
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2006, 21:02   #15
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum

lieve bay lys, voor zover ik het begrijp is er een niet onbelangrijk betekenisverschil tussen het woordje 'god' gebruikt in een filosofisch-wetenschappelijke discours (zoals hawkings hier doet) en het woordje 'god' gebruikt in een religieus discours. we mogen deze woordjes niet met mekaar verwarren, ook al klinken ze hetzelfde, zijn ze hetzelfde geschreven en behoren ze tot hetzelfde semantisch veld.

assalaam alaikum,

redwasp
Oud 4 februari 2006, 02:58   #16
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

misschien kunnen deze paar ideeën ons op weg zetten om een iets beter begrip te krijgen over hoe en wat god is. misschien is het vooraf belangrijk om te waarschuwen dat ieder beeld dat we ooit van god (het absolute, de grond van heel ons bestaan) kunnen hebben eigenlijk bij voorbaat onvolledig en zelfs compleet fout is. we mogen ons nooit aan één van die beelden vastklampen, we moeten elk beeld proberen zo diep door te denken dat we het kunnen overstijgen. de buddha (vzmh) raadt ons vriendelijk aan "Precies zoals in een luchtbel een luchtspiegeling wordt gezien, zo moet de wereld worden gezien. Als je de dingen zo bekijkt, dan zal de koning van de dood je niet zien." (dhammapada 170)

het is misschien leuk om te weten dat in indonesië, het grootste moslimland ter wereld, een theologisch probleem ontstond toen de verschillende aldaar beleden godsdiensten officieel werden erkend. men wilde geen problemen veroorzaken voor de grote buddhistische gemeenschap die aldaar bestond, maar de grondwet zei dat alleen religies die een monotheistisch godsbeeld aanhingen officiële erkenning konden krijgen. het buddhisme erkent in zijn leer geen god, tenminste dat is wat de meeste mensen denken. uit alle theologische discussies kwam echter meer en meer naar voor dat de buddhisten wel degelijk een idee hadden van god, ze weigerden echter om deze god te personifiëren en er een antropomorf gezicht aan te geven. buddhisten erkennen dat er een ongeschapen, ongeboren, ongemaaktheid bestaat, was dit niet zo dan zou er geen bevrijding zijn. dit ongemaakte, ongeborene, ongeschapene noemen ze nirvana. nirvana is wat blijft als al het bestaande is uitgedoofd.

de studenten van de veda's zeggen dat god de absolute dimensie van de natuur is. god is de ultieme realiteit, al het fenomenale is van god afkomstig en in god, door god, met god... gemaakt. god is de bouwstof waarvan atomen zijn gemaakt, maar tegelijk zijn alle atomen, alle voorwerpen tot de immens grote melkwegstelsels toe niets anders dan atomen in god's lichaam. die ultieme dimensie van de natuur wordt parabrahman genoemd.

william quan judge, een iers-amerikaanse theosoof die ik onlangs leerde kennen, schreef in een brief aan jasper niemand het volgende: "Ik ben niet gescheiden van wat dan ook. ‘Ik ben dat wat is.’ Dat wil zeggen, ik ben Brahma, en Brahma is alles. Maar het zijn is een illusiewereld, en ik ben omringd door bepaalde verschijnselen waardoor ik gescheiden lijk te zijn." (overgenomen uit 'brieven die me geholpen hebben') god is die eenheid, die ultieme dimensie van onze wereld.

veel vedantijnse denkers hebben zich geconcentreerd op de relatie tussen parabrahman, het ultieme transcendente absolute zelf dat de wereld doordringt en ondeelbaar één is, en atman het individuele zelf van ieder bestaand wezen. de verscheidenheid in de fenomenale wereld wordt veroorzaakt doordat het parabrahman zich in oneindig vele verschillende atmans manifesteert. god is dus niet alleen het absoluut transcendente, het is tegelijk het immanente. dit wordt volgens mij bedoeld met het beroemde koranvers "En voorzeker, Wij hebben de mens geschapen en Wij weten alles wat zijn Ik hem toefluistert. En Wij zijn nader tot hem dan zijn halsader." (qaaf 16). god is ons veel nader dan onze halsader. hij is heel ons wezen. god is de ultieme realiteit van ons bestaan, de grondstof waaruit ons leven is opgetrokke. god is even dicht bij ons als de bakstenen bij een muur zijn, hij is even dicht bij ons als de muzikanten bij een fanfare.

ik moet mijn teks hier stoppen want het internetcafe gaat sluiten. ik wens iedereen hier nog een deugddoende nacht en veel interessante dromen.

assalaam alaikum

redwasp
Oud 4 februari 2006, 15:15   #17
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

sta me toe om op het volgende even te reageren:

>> Uiteraard is het Rooms Katholicisme het enige heilspad. Alle andere paden
>> zijn overwoekerd met distels en bezaaid met scherpe keien.

er staat geschreven "Ga binnen door de nauwe poort. Want wijd is de poort en breed is de weg die naar de ondergang leidt; er zijn vele mensen die daarlangs gaan. Hoe nauw is de poort en hoe smal de weg die naar het leven leidt; er zijn maar weinig mensen die hem vinden." een overwoekerde en met stenen bezaaide weg leidt volgens mij naar bevrijding en naar eenheid met god. een gemakkelijke, brede weg leidt alleen maar naar een gemakkelijk en oppervlakkig leven.

het katholicisme, de islam, het protestantisme, het hinduisme, het buddhisme... zijn allemaal mogelijke uiterlijke vormen van dat ene nauwe pad dat naar bevrijding lijdt. maar het kunnen allemaal ook evengoed uiterlijke vormen zijn van het pad dat naar vernietiging leidt. zo lang je merkt dat jouw pad breed en gemakkelijk is, moet je je eens afvragen of je je niet te gemakkelijk tot vanalles laat verleiden...

>> Met de gezegdende leeftijd van 21 jaar valt dit zeer zeker mee.

ik had het over het algemene plaatje he. gelukkig bestaan er nog jongeren als jij die dieper kunnen kijken dan het oppervlakkige MTV discours.

>> Edoch is het openzetten van ramen en deuren inderdaad de juiste
>> strategie voor verdraagzaamheid.

het is veel meer dan dat. door de deuren en vensters open te zeten komen de katholieken in contacte met dat wat mooi en interessant is in andere tradities. tegelijk geven ze mensen uit die tradities de kans om het katholicisme dieper te leren kennen. de dialoog die daaruit ontstaat kan alle partijen alleen maar vooruit helpen.

volgens mij ontstaan de meeste ontmoetingen vandaag nog te veel vanuit het idee dat we iemand uit een andere traditie willen overhalen tot de onze, of op zijn minst ons best willen doen om zelf niet overgehaald te worden. als we daarentegen mekaar ontmoeten omdat wij (als katholiek bijvoorbeeld) van de ander (een moslim bijvoorbeeld) willen leren om nog een betere katholiek te worden, in het besef dat de moslim door onze ontmoeting een betere moslim kan worden, dan kan er echte vrede geboren worden uit onze ontmoeting. (dit was een heel lange zin, dat weet ik. sorry.)

>> Jongens, hou eens op met zagen. Religie is een privé-aangelegenheid. Val
>> ons daar niet mee lastig, danku.

lieve jampie, volgens mij is niets een prive-aangelegenheid, zeker religie niet. het woord 'religie' is afkomstig van het latijn 'religare', wat verbinden of samenbrengen betekent. religie dient om mensen samen te brengen, om ze samen te bezielen en om meer eenheid te doen ontstaan. zo lang je blijft denken dat sommige zaken privé-aangelegenheid zijn, focus je je te veel op je individualiteit. probeer eens dieper naar de wereld om je heen te kijken en te zien hoe zeer jij deel uitmaakt van een heel netwerk van mensen. gefocusd blijven op je individualiteit, je afgescheidenheid, maakt dat je die eenheid minder en minder kunt realiseren.

tenslotte zou ik er nog even op willen wijzen dat je helemaal niet verplicht bent om de berichten op dit forum te lezen. het is een forum dat over religie en levensovertuigingen gaat, als jij dat lastig vindt raad ik je aan om hier niet meer al te vaak te komen. het is volgens mij niemands bedoeling om jou lastig te vallen, maar we willen wel praten over religie. als je hier dus nog komt, begrijp dan alstublieft dat mensen hier over religie praten en voel je er alstublieft niet lastiggevallen door.

ik wens jullie allen veel vrede en vreugde, mogen inzicht en doorzettingsvermogen jullie pad verlichten

assalaam alaikum,

redwasp
Sinds wanneer is iemand die niet gelovig is een individualist ?
Oud 4 februari 2006, 18:23   #18
redwasp
Staatssecretaris

Standaard

assalaam alaikum,

lieve jampie, lees eens goed wat ik schreef. ik denk dat het een individualistische idee is om van geloof een privé-zaak te maken. ik schreef "zo lang je blijft denken dat sommige zaken privé-aangelegenheden zijn, focus je je te veel op je individualiteit." ik heb het nergens over mensen die niet gelovig zijn (niet theistisch gelovig volgens mij, er bestaan volgens mij geen ongelovige mensen) per definitie individualist zijn.

ik hoop dat ik nu iets duidelijker heb kunnen weergeven wat ik bedoelde.

assalaam alaikum

redwasp
Oud 5 februari 2006, 09:44   #19
Jampie
Minister

Standaard

Citaat:
assalaam alaikum,

lieve jampie, lees eens goed wat ik schreef. ik denk dat het een individualistische idee is om van geloof een privé-zaak te maken. ik schreef "zo lang je blijft denken dat sommige zaken privé-aangelegenheden zijn, focus je je te veel op je individualiteit." ik heb het nergens over mensen die niet gelovig zijn (niet theistisch gelovig volgens mij, er bestaan volgens mij geen ongelovige mensen) per definitie individualist zijn.

ik hoop dat ik nu iets duidelijker heb kunnen weergeven wat ik bedoelde.

assalaam alaikum

redwasp
Je moet van geloof geen privézaak maken, het IS een privézaak. Focus ik nu weer op individualiteit ?
Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang anderen daar niet mee worden lastiggevallen.
Oud 5 februari 2006, 10:35   #20
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
Je moet van geloof geen privézaak maken, het IS een privézaak. Focus ik nu weer op individualiteit ?
Van mij mag iedereen geloven wat hij wil, zolang anderen daar niet mee worden lastiggevallen.
Als u daar niet mee lastig gevallen wilt worden, wat doet u dan op een forum over religies?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be