![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Leeft Groot-of Heel Nederland? | |||
Ja, absoluut, na een onafhankelijk Vlaanderen! |
![]() ![]() ![]() |
13 | 34,21% |
Ja, na een onafhankelijk Vlaanderen, maar het hoeft niet. |
![]() ![]() ![]() |
13 | 34,21% |
Neen, een onafhankelijk Vlaanderen daar ga ik voor, samen met NEderland wil ik niet. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,79% |
Neen, ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen en zie dat dus niet zitten. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 15,79% |
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
|
![]() De heel/heel*-nederlandse gedachte is op dit forum erg actief zie ik. Ik vind op internet niet echt veel heelnederlandse (orangistische) sites. Daarom vroeg ik mij af: bestaat de groot-nederlandse gedacht noch wel?
[edit]ik gooi er een polleke bij[/edit] *Schrappen wat nie past
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat is Heel Nederland nu ook al weer? NL+VL of de herenigde Benelux?
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln Laatst gewijzigd door Weezer : 18 november 2006 om 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het Heel-Nederlandse denken is voorlopig enkel in handen van een paar visionairen, gekken, romantici, intelligente mensen en domme mensen.
Zo heb je uiteenlopende visies: je kan Roeland Raes bv. moeilijk vergelijken met Geert van Istendael en Louis Tobback moeilijk met Boudewijn Bouckaert. Bovendien heb je ook nog Heel-Nederlanders VS Groot-Nederlanders. Ikzelf ben vroeger radicaal Groot-Nederlander geweest, maar dat is veranderd in principieel voorstander van Heel-Nederland, maar praktisch voorstander van Groot-Nederland (dat is te danken aan de Belgische en Waalse separatisten). Heel-Nederlanders hebben wel niet het lef, zoals domme belgicisten, om te beweren dat iedereen hun ideeën deelt. Dat gedachtengoed leeft maar bij een zeer beperkte kring. Maar dat doet niets af van de genialiteit en wenselijkheid ervan. Politiek is de kunst van het haalbare, schreef Bismarck. De taak van de Heel-Nederlandse gemeenschap is de deur open houden voor de politici om hereniging te bewerkstelligen door het levend houden van de aandacht.
![]() |
#5 |
|
![]() Pollopties zijn weer dom, dus ik stem niet.
![]() |
#6 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als voorstander van een republiek loop ik natuurlijk niet onmiddellijk warm voor een hereniging met Nederland. Om de logische reden dat je dan de ene vorst gewoon inruilt voor de andere. Ook denk ik dat de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders nét iets te groot zullen zijn. Nauwere samenwerkingsbanden, dat zie ik natuurlijk wel zitten, maar een unie? Nee, hoeft niet echt voor mij. Dus: een onafhankelijk Vlaanderen, graag!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() En wat met: het leeft niet, maar ik ben wel voor?
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Hoe kun je hier nou nee tegen zeggen? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Ik denk dat er veel mensen zijn - inclusief ik- die eigenlijk twijfelen aan de exacte definitie van Groot-Nederland en Heel-Nederland?
Is Wallonië erbij, Frans-Vlaanderen, Luxemburg. Gelieve daar dus duidelijk over te zijn. ![]() Op Brussel eventueel na... GEEN FRANSTALIGE GEBIEDEN MEER! ![]() ![]() Maar zoals ik het al vaak zei, de onmiddellijke aanhechting gaat echt niet : - Vlamingen heb toch ook een sterke eigenheid, zich zomaar laten opeten door Nederland na dat knokken voor onafhankelijkheid gaan ze echt niet willen! Nederland zou dus federaal moeten worden. - Weeral zo een koningshuis. ![]() - Kan ik echt niet vaak genoeg zeggen : Nederland is ernstig achter op Vlaanderen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Samenwerking kan altijd, plundering niet.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Ja, maakt D66 daar een punt van ? (Ja sorry, deze simpele Vlaming kan wel ongeveer PVDA, CDA en VVD plaatsen, maar met D66 heb ik wat moeite
![]() Het is al iets dat het probleem op tafel gelegd wordt (heb het al in de Tweede Kamer besproken gezien) Ook zag ik die reportage in NOVA over "De nieuwe schoolstrijd". Kan het zijn dat er in Vlaanderen meer het idee leeft dat er weinig keuze moet zijn, terwijl in Nederland de scholen meer vrij (geprivatiseerd?) en zo moeten zijn? ![]() Die "Ieder wijs" scholen waar leraren een "vriend" zijn lijken me een extreem voorbeeld van ontaarding daarvan, maar niet representatief hoop ik? Vraagje : wat zeggen de Nederlandse politiekers eigenlijk over Vlaanderen? Wat denken zij van de onafhankelijkheid op zich en de eventuele aanhechting nadien? Of weten zij maar amper van de taalproblemen?
![]() |
#14 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
In NL hebben we veel te maken met ''zwarte scholen''. Dat zijn scholen waar in sommige gevallen meer dan 90% allochtoon is. De meeste politieke partijen willen de keus inperken door een spreidingsmechanisme in te stellen (vraag me niet hoe). Het grootste argument tegen deze scholen is verslechting van de integratie. Wat Iederwijs betreft: Is een systeem voor de elite, maar wordt nauwelijks geaccepteerd. Ik geloof dat drie kwart van de Iederwijsscholen momenteel is afgekeurd. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat wel jammer is, is dat D66 altijd een beetje als een partij van het midden wordt gezien. Ook de fout van in kabinet Balkenende stappen is niet de partij ten goede gekomen. Echter, waar VVD altijd een ''Rijke stinkerd met een grote boot'' verhaal hield en de PvdA een '' Meer geld hier, meer geld daar'' verhaal, is D66 altijd het meeste toekomstgericht en realistisch geweest, zowel op economisch vlak (vlaktaks, afbouwen hypotheekrenteaftrek) en maatschappelijk vlak (bestuurlijke vernieuwing, Nederland is bovendien een van de enige Europese landen zonder een gekozen burgermeester, schande!). Het is te hopen dat D66 ooit weer de dienst uit zal maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Om het bot te zeggen : als je ze gaat verspreiden richt je misschien voor vele anderen ook schade aan. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
In België zijn gemeenteraadsverkiezingen een gewestelijke aangelegenheid. In Vlaamse gemeenten worden daardoor de gemeenteraadsleden verkozen met een deze keer nog beperkere invloed van de positie op de lijst, maar de burgemeester wordt niet rechtstreeks verkozen. In Wallonië wordt de burgemeester wel rechtstreeks verkozen, maar weet niet precies hoe dat ging (best scorende kandidaat van de grootste partij binnen de gevormde coalitie of zo?)
![]() |
![]() |
#18 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |