Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Leeft Groot-of Heel Nederland?
Ja, absoluut, na een onafhankelijk Vlaanderen! 13 34,21%
Ja, na een onafhankelijk Vlaanderen, maar het hoeft niet. 13 34,21%
Neen, een onafhankelijk Vlaanderen daar ga ik voor, samen met NEderland wil ik niet. 6 15,79%
Neen, ik ben tegen een onafhankelijk Vlaanderen en zie dat dus niet zitten. 6 15,79%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 november 2006, 16:32   #1
amydal
Partijlid

Standaard Heel-Nederlandse gedachte

De heel/heel*-nederlandse gedachte is op dit forum erg actief zie ik. Ik vind op internet niet echt veel heelnederlandse (orangistische) sites. Daarom vroeg ik mij af: bestaat de groot-nederlandse gedacht noch wel?

[edit]ik gooi er een polleke bij[/edit]

*Schrappen wat nie past
Oud 18 november 2006, 16:37   #2
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Wat is Heel Nederland nu ook al weer? NL+VL of de herenigde Benelux?

Laatst gewijzigd door Weezer : 18 november 2006 om 16:37.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 16:39   #3
amydal
Partijlid

Standaard

O ja, t'is naar aanleiding van een discussie op mijn site
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 16:41   #4
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Het Heel-Nederlandse denken is voorlopig enkel in handen van een paar visionairen, gekken, romantici, intelligente mensen en domme mensen.

Zo heb je uiteenlopende visies: je kan Roeland Raes bv. moeilijk vergelijken met Geert van Istendael en Louis Tobback moeilijk met Boudewijn Bouckaert.

Bovendien heb je ook nog Heel-Nederlanders VS Groot-Nederlanders. Ikzelf ben vroeger radicaal Groot-Nederlander geweest, maar dat is veranderd in principieel voorstander van Heel-Nederland, maar praktisch voorstander van Groot-Nederland (dat is te danken aan de Belgische en Waalse separatisten).

Heel-Nederlanders hebben wel niet het lef, zoals domme belgicisten, om te beweren dat iedereen hun ideeën deelt. Dat gedachtengoed leeft maar bij een zeer beperkte kring. Maar dat doet niets af van de genialiteit en wenselijkheid ervan.

Politiek is de kunst van het haalbare, schreef Bismarck. De taak van de Heel-Nederlandse gemeenschap is de deur open houden voor de politici om hereniging te bewerkstelligen door het levend houden van de aandacht.
Oud 18 november 2006, 16:43   #5
Tantist

Standaard

Pollopties zijn weer dom, dus ik stem niet.
Oud 18 november 2006, 16:45   #6
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Pollopties zijn weer dom, dus ik stem niet.
Ik heb nochtans geprobeerd alle mogelijkheden open te laten...
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 16:47   #7
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als voorstander van een republiek loop ik natuurlijk niet onmiddellijk warm voor een hereniging met Nederland. Om de logische reden dat je dan de ene vorst gewoon inruilt voor de andere. Ook denk ik dat de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders nét iets te groot zullen zijn. Nauwere samenwerkingsbanden, dat zie ik natuurlijk wel zitten, maar een unie? Nee, hoeft niet echt voor mij. Dus: een onafhankelijk Vlaanderen, graag!
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 16:53   #8
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
Ik heb nochtans geprobeerd alle mogelijkheden open te laten...
En wat met: het leeft niet, maar ik ben wel voor?
Oud 18 november 2006, 19:57   #9
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
De heel/heel*-nederlandse gedachte is op dit forum erg actief zie ik. Ik vind op internet niet echt veel heelnederlandse (orangistische) sites. Daarom vroeg ik mij af: bestaat de groot-nederlandse gedacht noch wel?

[edit]ik gooi er een polleke bij[/edit]

*Schrappen wat nie past
Ik zie graag een hereniging tussen alle voormalige Nederlanden, mede omdat dit ongedaan is gemaakt om de verkeerde redenen. De Belgen en Luxemburgers blijven immers onze (Nederland) meest verwante bevolkingsgroep. Maar, de kans dat dit gebeurt is zeer klein en zelfs een Dietsland is ook nog een schijntje van een kans.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2006, 20:00   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als voorstander van een republiek loop ik natuurlijk niet onmiddellijk warm voor een hereniging met Nederland. Om de logische reden dat je dan de ene vorst gewoon inruilt voor de andere. Ook denk ik dat de verschillen tussen Vlamingen en Nederlanders nét iets te groot zullen zijn. Nauwere samenwerkingsbanden, dat zie ik natuurlijk wel zitten, maar een unie? Nee, hoeft niet echt voor mij. Dus: een onafhankelijk Vlaanderen, graag!

Hoe kun je hier nou nee tegen zeggen?
Oud 18 november 2006, 23:50   #11
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat er veel mensen zijn - inclusief ik- die eigenlijk twijfelen aan de exacte definitie van Groot-Nederland en Heel-Nederland?
Is Wallonië erbij, Frans-Vlaanderen, Luxemburg.
Gelieve daar dus duidelijk over te zijn.

Op Brussel eventueel na... GEEN FRANSTALIGE GEBIEDEN MEER! Ik denk dat iedereen hier daar wat genoeg van heeft.

Maar zoals ik het al vaak zei, de onmiddellijke aanhechting gaat echt niet :
- Vlamingen heb toch ook een sterke eigenheid, zich zomaar laten opeten door Nederland na dat knokken voor onafhankelijkheid gaan ze echt niet willen! Nederland zou dus federaal moeten worden.
- Weeral zo een koningshuis. Maar ze spreken wel Nederlands.
- Kan ik echt niet vaak genoeg zeggen : Nederland is ernstig achter op Vlaanderen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Samenwerking kan altijd, plundering niet.
Oud 19 november 2006, 00:01   #12
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Nederland is ernstig achter op Vlaanderen op het gebied van onderwijs en gezondheidszorg. Samenwerking kan altijd, plundering niet.
Waarom denk je dat ik D66'er ben?
Oud 19 november 2006, 00:21   #13
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Waarom denk je dat ik D66'er ben?
Ja, maakt D66 daar een punt van ? (Ja sorry, deze simpele Vlaming kan wel ongeveer PVDA, CDA en VVD plaatsen, maar met D66 heb ik wat moeite )
Het is al iets dat het probleem op tafel gelegd wordt (heb het al in de Tweede Kamer besproken gezien)

Ook zag ik die reportage in NOVA over "De nieuwe schoolstrijd". Kan het zijn dat er in Vlaanderen meer het idee leeft dat er weinig keuze moet zijn, terwijl in Nederland de scholen meer vrij (geprivatiseerd?) en zo moeten zijn?
Die "Ieder wijs" scholen waar leraren een "vriend" zijn lijken me een extreem voorbeeld van ontaarding daarvan, maar niet representatief hoop ik?

Vraagje : wat zeggen de Nederlandse politiekers eigenlijk over Vlaanderen? Wat denken zij van de onafhankelijkheid op zich en de eventuele aanhechting nadien? Of weten zij maar amper van de taalproblemen?
Oud 19 november 2006, 00:30   #14
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maakt D66 daar een punt van ? (Ja sorry, deze simpele Vlaming kan wel ongeveer PVDA, CDA en VVD plaatsen, maar met D66 heb ik wat moeite )
Het is al iets dat het probleem op tafel gelegd wordt (heb het al in de Tweede Kamer besproken gezien)
D66 is een progressief liberale partij (VVD=conservatief liberaal) die zich altijd met hart en nieren voor onderwijs, zorg en milieu heeft ingezet. Er wordt geliberaliseerd waar dat kan, zonder te veel problemen voor de bevolking (zo is D66 de enige partij in Nederland die vaart wil zetten achter het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, een vlaktaks wil invoeren, en verantwoord de belasting wil verlagen).

Citaat:
Ook zag ik die reportage in NOVA over "De nieuwe schoolstrijd". Kan het zijn dat er in Vlaanderen meer het idee leeft dat er weinig keuze moet zijn, terwijl in Nederland de scholen meer vrij (geprivatiseerd?) en zo moeten zijn?
Die "Ieder wijs" scholen waar leraren een "vriend" zijn lijken me een extreem voorbeeld van ontaarding daarvan, maar niet representatief hoop ik?
Hierover bestaat grote verdeeldheid in de Nederlandse politiek.
In NL hebben we veel te maken met ''zwarte scholen''. Dat zijn scholen waar in sommige gevallen meer dan 90% allochtoon is. De meeste politieke partijen willen de keus inperken door een spreidingsmechanisme in te stellen (vraag me niet hoe). Het grootste argument tegen deze scholen is verslechting van de integratie.
Wat Iederwijs betreft: Is een systeem voor de elite, maar wordt nauwelijks geaccepteerd. Ik geloof dat drie kwart van de Iederwijsscholen momenteel is afgekeurd.

Citaat:
Vraagje : wat zeggen de Nederlandse politiekers eigenlijk over Vlaanderen? Wat denken zij van de onafhankelijkheid op zich en de eventuele aanhechting nadien? Of weten zij maar amper van de taalproblemen?
In Nederland weten de politici maar al te goed dat ze zich hier niet over uit moeten laten. Men is bang dat een pro-Vlaamse uitspraak zal leiden tot een hoop commotie omdat die partij verweten zal worden extreem rechts te zijn (VB e.d.). D66 heeft wel altijd gezegd dat er voordelen aan zitten (vooral economische), maar heeft zich wel altijd terughoudend opgesteld. In ieder geval is men voorzichtig omdat men in Nederland absoluut niks met het VB te maken wil hebben.
Oud 19 november 2006, 00:36   #15
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat wel jammer is, is dat D66 altijd een beetje als een partij van het midden wordt gezien. Ook de fout van in kabinet Balkenende stappen is niet de partij ten goede gekomen. Echter, waar VVD altijd een ''Rijke stinkerd met een grote boot'' verhaal hield en de PvdA een '' Meer geld hier, meer geld daar'' verhaal, is D66 altijd het meeste toekomstgericht en realistisch geweest, zowel op economisch vlak (vlaktaks, afbouwen hypotheekrenteaftrek) en maatschappelijk vlak (bestuurlijke vernieuwing, Nederland is bovendien een van de enige Europese landen zonder een gekozen burgermeester, schande!). Het is te hopen dat D66 ooit weer de dienst uit zal maken.
Oud 19 november 2006, 00:40   #16
evilbu

Standaard

Citaat:
D66 is een progressief liberale partij (VVD=conservatief liberaal) die zich altijd met hart en nieren voor onderwijs, zorg en milieu heeft ingezet. Er wordt geliberaliseerd waar dat kan, zonder te veel problemen voor de bevolking (zo is D66 de enige partij in Nederland die vaart wil zetten achter het afbouwen van de hypotheekrenteaftrek, een vlaktaks wil invoeren, en verantwoord de belasting wil verlagen).
En hoelang gaan ze die 66 nog meeslepen in de naam? Waarmee ik het niet kwaad bedoel, maar in Vlaanderen verandert men soms eens. Vlaams Belang heeft dat ook eens gedaan.

Citaat:
Hierover bestaat grote verdeeldheid in de Nederlandse politiek.
In NL hebben we veel te maken met ''zwarte scholen''. Dat zijn scholen waar in sommige gevallen meer dan 90% allochtoon is. De meeste politieke partijen willen de keus inperken door een spreidingsmechanisme in te stellen (vraag me niet hoe). Het grootste argument tegen deze scholen is verslechting van de integratie.
Nja, je gaat me nu waarschijnlijk ook betichten van extreem rechts zijn en zo maar uh.... mijn zus heeft voor leraar lagere cyclus gestudeerd en haar mening daarover is fel veranderd. Klassen met allochtone leerlingen waren onhandelbaar, de resultaten waren slecht... Na een jaar kwam ze terug bij dezelfde klas en ze bemerkte dat de rustige leerlingen (autochtoon maar soms ook allochtoon) ook al slechte gewoonten hadden overgenomen van de rest. De gedragsproblemen zijn deels maar niet volledig te wijten aan slechte taalkennis.
Om het bot te zeggen : als je ze gaat verspreiden richt je misschien voor vele anderen ook schade aan.

Citaat:
Wat Iederwijs betreft: Is een systeem voor de elite, maar wordt nauwelijks geaccepteerd. Ik geloof dat drie kwart van de Iederwijsscholen momenteel is afgekeurd.
En maar goed ook! Ik heb verhalen gehoord van kinderen die jaren leesachterstand hadden maar die trots waren dat ze ook "in de bomen hadden leren klimmen".

Citaat:
In Nederland weten de politici maar al te goed dat ze zich hier niet over uit moeten laten. Men is bang dat een pro-Vlaamse uitspraak zal leiden tot een hoop commotie omdat die partij verweten zal worden extreem rechts te zijn (VB e.d.). D66 heeft wel altijd gezegd dat er voordelen aan zitten (vooral economische), maar heeft zich wel altijd terughoudend opgesteld. In ieder geval is men voorzichtig omdat men in Nederland absoluut niks met het VB te maken wil hebben.
Tja, je hebt ook nog altijd de N-VA. Vlaamse onafhankelijkheid staat niet gelijk aan Vlaams Belang.
Oud 19 november 2006, 00:44   #17
evilbu

Standaard

Citaat:
bestuurlijke vernieuwing, Nederland is bovendien een van de enige Europese landen zonder een gekozen burgermeester, schande!). Het is te hopen dat D66 ooit weer de dienst uit zal maken.
Hoezo?
In België zijn gemeenteraadsverkiezingen een gewestelijke aangelegenheid. In Vlaamse gemeenten worden daardoor de gemeenteraadsleden verkozen met een deze keer nog beperkere invloed van de positie op de lijst, maar de burgemeester wordt niet rechtstreeks verkozen.
In Wallonië wordt de burgemeester wel rechtstreeks verkozen, maar weet niet precies hoe dat ging (best scorende kandidaat van de grootste partij binnen de gevormde coalitie of zo?)
Oud 19 november 2006, 01:29   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hoelang gaan ze die 66 nog meeslepen in de naam? Waarmee ik het niet kwaad bedoel, maar in Vlaanderen verandert men soms eens. Vlaams Belang heeft dat ook eens gedaan.
Ja, er gaan ook in de partij geruchten dat er een naamsverandering komt. Bij de gemeenteraadsverkiezingen vond de stad Lelystad dat het imago van D66 zo slecht was dat ze onder de naam Democraten Lelystad de verkiezingen in waren gegaan.

Citaat:
Nja, je gaat me nu waarschijnlijk ook betichten van extreem rechts zijn en zo maar uh.... mijn zus heeft voor leraar lagere cyclus gestudeerd en haar mening daarover is fel veranderd. Klassen met allochtone leerlingen waren onhandelbaar, de resultaten waren slecht... Na een jaar kwam ze terug bij dezelfde klas en ze bemerkte dat de rustige leerlingen (autochtoon maar soms ook allochtoon) ook al slechte gewoonten hadden overgenomen van de rest. De gedragsproblemen zijn deels maar niet volledig te wijten aan slechte taalkennis.
Om het bot te zeggen : als je ze gaat verspreiden richt je misschien voor vele anderen ook schade aan.
Dat is ook een van de redenen waarom D66 de Mavo terug wil (is nu samengevoegd in VMBO). Oftewel, het lagere deel van het onderwijs, zowel praktisch als theoretisch, is nu samengevoegd. Vroeger was dat anders, en D66 wil terug naar vroeger. Dit veroorzaakte veel problemen. Ook willen veel partijen meer geld uittrekken voor extra taallessen voor leerlingen met een taalachterstand. Vergeet niet: Dat allochtonen slechte gewoontes hebben komt alleen maar omdat ze bij asociale mensen in buurt zijn komen wonen. Het beschaafde deel van de bevolking daar komt men niet zo veel mee in contact. Wat me echter wel opvalt is dat bij mij op school (Gymnasium Apeldoorn) steeds meer Turkse 1e klassers komen. En dat is een positieve ontwikkeling, zeker als je bedenkt dat die leerlingen uit een relatief goed nest komen en zich goed gedragen.

Citaat:
En maar goed ook! Ik heb verhalen gehoord van kinderen die jaren leesachterstand hadden maar die trots waren dat ze ook "in de bomen hadden leren klimmen".
Het probleem in het Nederlandse onderwijs is gebrek aan discipline. Iederwijs haalt iedere vorm van discipline weg en is daarom nog slechter dan het reguliere onderwijs.

Citaat:
Tja, je hebt ook nog altijd de N-VA. Vlaamse onafhankelijkheid staat niet gelijk aan Vlaams Belang.
Zoals Vlamingen niet weten hoe D66 in elkaar zit, zo hebben Nederlanders geen weet van de N-VA.
Oud 19 november 2006, 10:28   #19
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Heel-Nederlanders hebben wel niet het lef, zoals domme belgicisten, om te beweren dat iedereen hun ideeën deelt. Dat gedachtengoed leeft maar bij een zeer beperkte kring. Maar dat doet niets af van de genialiteit en wenselijkheid ervan.
Oud 19 november 2006, 12:20   #20
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat er veel mensen zijn - inclusief ik- die eigenlijk twijfelen aan de exacte definitie van Groot-Nederland en Heel-Nederland?
Is Wallonië erbij, Frans-Vlaanderen, Luxemburg.
Gelieve daar dus duidelijk over te zijn.
Groot Nederland: Vlaanderen+Nederland

Heel Nederland: is de huidige BeNeLux.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be