![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
nl.politiek Via dit forum kun je alle berichten lezen die worden gepost op de nieuwsgroep nl.politiek. Je kunt hier ook reageren op deze berichten, reacties worden dan ook in deze nieuwsgroep gepost. Vergeet niet om dit te lezen. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
|
![]() Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee
zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. Datum: 18-10-06 Bron: NOS.nl Balkenende doet boekje open CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor Bosshardt. Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde aangesproken met "lieve". Jan Modaal Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect afdwingt en van aanpakken weet". Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de ruggengraat van het land". Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden moeten tonen. Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de linkse lente') gingen hem voor. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#2 |
|
![]() Sjoerd Bakker schreef: > Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > > > Datum: 18-10-06 > Bron: NOS.nl > > Balkenende doet boekje open > > CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > > Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > > De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > Bosshardt. > > Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde > aangesproken met "lieve". > > Jan Modaal > > Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor > Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect > afdwingt en van aanpakken weet". > > Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer > respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de > ruggengraat van het land". > > Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als > vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij > meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden > moeten tonen. > > Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in > aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit > land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de > linkse lente') gingen hem voor. > > -- > ________________________________________ > Sjoerd Bakker > ________________________________________ |
![]() |
#3 |
|
![]() Ik zou als componist maatschappelijk engagemant kunnentonen,door
liederen alla Eisler of Weill kunnen schrijven,zoals bv. Ballade van de Voedselbanken, of Ballade van de pyamadagen, enz, Geef me eerst een dichter alla Brecht Sjoerd Bakker schreef: > Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > > > Datum: 18-10-06 > Bron: NOS.nl > > Balkenende doet boekje open > > CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > > Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > > De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > Bosshardt. > > Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde > aangesproken met "lieve". > > Jan Modaal > > Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor > Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect > afdwingt en van aanpakken weet". > > Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer > respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de > ruggengraat van het land". > > Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als > vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij > meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden > moeten tonen. > > Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in > aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit > land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de > linkse lente') gingen hem voor. > > -- > ________________________________________ > Sjoerd Bakker > ________________________________________ |
![]() |
#4 |
|
![]() On 18 Oct 2006 23:01:28 -0700, "hans" <[email protected]> wrote:
>Ik zou als componist maatschappelijk engagemant kunnen tonen, Het gaat w.m.b. niet om maatschappelijk engagement maar om de intellectuele dialoog. Dat moet je als een uitdaging zien en leuk vinden; anders moet je er niet aan beginnen. >door >liederen alla Eisler >of Weill kunnen schrijven,zoals bv. >Ballade van de Voedselbanken, >of >Ballade van de pyamadagen, >enz, >Geef me eerst een dichter alla Brecht Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet dat gescheiden houden. >Sjoerd Bakker schreef: > >> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >> >> >> Datum: 18-10-06 >> Bron: NOS.nl >> >> Balkenende doet boekje open >> >> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >> >> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >> >> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >> Bosshardt. >> >> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >> aangesproken met "lieve". >> >> Jan Modaal >> >> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >> afdwingt en van aanpakken weet". >> >> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >> ruggengraat van het land". >> >> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >> moeten tonen. >> >> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >> linkse lente') gingen hem voor. >> -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#5 |
|
![]() Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd :
> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet > dat gescheiden houden. Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. -- (...) |
![]() |
#6 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 09:46:32 +0200, donnerwetter!
<[email protected]> wrote: >Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd : >> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet >> dat gescheiden houden. > >Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. Goede kunst is dat doorgaans niet. De mensen hebben geen behoefte aan preken maar aan esthetische bekoring. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#7 |
|
![]() Sjoerd Bakker had uiteengezet :
> On Thu, 19 Oct 2006 09:46:32 +0200, donnerwetter! > <[email protected]> wrote: > >> Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd : >>> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet >>> dat gescheiden houden. >> >> Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. > > Goede kunst is dat doorgaans niet. De mensen hebben geen behoefte aan > preken maar aan esthetische bekoring. Kunst is het leven, dus ook maatschappij en politiek. Maar dat kan een ander weer anders zien, daarom is er zoveel kunst. -- (...) |
![]() |
#8 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 09:58:36 +0200, donnerwetter!
<[email protected]> wrote: >Sjoerd Bakker had uiteengezet : >> On Thu, 19 Oct 2006 09:46:32 +0200, donnerwetter! >> <[email protected]> wrote: >> >>> Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd : >>>> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet >>>> dat gescheiden houden. >>> >>> Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. >> >> Goede kunst is dat doorgaans niet. De mensen hebben geen behoefte aan >> preken maar aan esthetische bekoring. > >Kunst is het leven, dus ook maatschappij en politiek. Maar dat kan een >ander weer anders zien, daarom is er zoveel kunst. Zit op zich wel wat in; ik spreek hier eigenlijk alleen maar namens mezelf. Maar politieke kunst heeft wel dubieuze energetische kanten... het wordt dan denk ik erg diffuus waarvoor je precies wordt gewaardeerd: om je opvattingen of je kunst. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#9 |
|
![]() Sjoerd Bakker schreef: > Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > > > Datum: 18-10-06 > Bron: NOS.nl > > Balkenende doet boekje open > > CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > > Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > > De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > Bosshardt. > > > -- > ________________________________________ > Sjoerd Bakker > ________________________________________ Oh? de voordringer!! |
![]() |
#10 |
|
![]() Sjoerd Bakker schreef: > On Thu, 19 Oct 2006 09:46:32 +0200, donnerwetter! > <[email protected]> wrote: > > >Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd : > >> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet > >> dat gescheiden houden. > > > >Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. > > Goede kunst is dat doorgaans niet. De mensen hebben geen behoefte aan > preken maar aan esthetische bekoring. > > -- > ________________________________________ > Sjoerd Bakker > ________________________________________ Zoals die van Dick Schneider |
![]() |
#11 |
|
![]() Dick Schneider schreef: > Sjoerd Bakker schreef: > > > On Thu, 19 Oct 2006 09:46:32 +0200, donnerwetter! > > <[email protected]> wrote: > > > > >Sjoerd Bakker heeft ons zojuist aangekondigd : > > >> Persoonlijk vind ik dat kunst en politiek niet samengaan... je moet > > >> dat gescheiden houden. > > > > > >Kunst is veelal ook een maatschappij- en politiekkritische uiting. > > > > Goede kunst is dat doorgaans niet. De mensen hebben geen behoefte aan > > preken maar aan esthetische bekoring. > > > > -- > > ________________________________________ > > Sjoerd Bakker > > ________________________________________ > > Zoals die van Dick Schneider welke bedoel je ?? |
![]() |
#12 |
|
![]() Sjoerd Bakker wrote:
> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > > > Datum: 18-10-06 > Bron: NOS.nl > > Balkenende doet boekje open > > CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > > Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > > De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > Bosshardt. > > Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde > aangesproken met "lieve". > > Jan Modaal > > Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor > Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect > afdwingt en van aanpakken weet". > > Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer > respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de > ruggengraat van het land". > > Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als > vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij > meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden > moeten tonen. > > Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in > aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit > land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de > linkse lente') gingen hem voor. > Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA campagne laten spannen. Betrokken Nederlanders die in het maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? -- Steven |
![]() |
#13 |
|
![]() Steven schreef: > Sjoerd Bakker wrote: > > > Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > > zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > > polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > > > > > > Datum: 18-10-06 > > Bron: NOS.nl > > > > Balkenende doet boekje open > > > > CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > > schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > > > > Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > > opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > > > > De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > > bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > > om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > > Bosshardt. > > > > Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde > > aangesproken met "lieve". > > > > Jan Modaal > > > > Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor > > Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect > > afdwingt en van aanpakken weet". > > > > Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer > > respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de > > ruggengraat van het land". > > > > Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als > > vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij > > meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden > > moeten tonen. > > > > Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in > > aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit > > land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de > > linkse lente') gingen hem voor. > > > > > Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA > campagne laten spannen. Betrokken Nederlanders die in het > maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve > ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. > > Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven > werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk > gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? De vraag stellen is hem beantwoorden. |
![]() |
#14 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 16:16:28 +0200, Steven <[email protected]> wrote:
>Sjoerd Bakker wrote: > >> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >> >> >> Datum: 18-10-06 >> Bron: NOS.nl >> >> Balkenende doet boekje open >> >> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >> >> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >> >> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >> Bosshardt. >> >> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >> aangesproken met "lieve". >> >> Jan Modaal >> >> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >> afdwingt en van aanpakken weet". >> >> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >> ruggengraat van het land". >> >> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >> moeten tonen. >> >> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >> linkse lente') gingen hem voor. >> > > >Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >campagne laten spannen. Dat is sowieso niet de bedoeling. Maar de zwakke denkers in Den Haag kunnen best wat hulp gebruiken. En je hebt tenslotte in elke cultuur toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag de dag niet meer kunnen?! Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem nog niet zo gauw ergens opduiken. > Betrokken Nederlanders die in het >maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. De enige manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet onderschatten. > >Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven >werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk >gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... de motieven van anderen in twijfel trekken, in plaats van inhoudelijke kritiek te leveren. Zo kom je nooit wat verder. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#15 |
|
![]() Sjoerd Bakker schreef: > On Thu, 19 Oct 2006 16:16:28 +0200, Steven <[email protected]> wrote: > > >Sjoerd Bakker wrote: > > > >> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee > >> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een > >> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. > >> > >> > >> Datum: 18-10-06 > >> Bron: NOS.nl > >> > >> Balkenende doet boekje open > >> > >> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en > >> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. > >> > >> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is > >> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. > >> > >> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij > >> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen > >> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor > >> Bosshardt. > >> > >> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde > >> aangesproken met "lieve". > >> > >> Jan Modaal > >> > >> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor > >> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect > >> afdwingt en van aanpakken weet". > >> > >> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer > >> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de > >> ruggengraat van het land". > >> > >> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als > >> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij > >> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden > >> moeten tonen. > >> > >> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in > >> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit > >> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de > >> linkse lente') gingen hem voor. > >> > > > > > >Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA > >campagne laten spannen. > > Dat is sowieso niet de bedoeling. Maar de zwakke denkers in Den Haag > kunnen best wat hulp gebruiken. Vooral van sterke aarsdichters uit Zwolle kunnen ze goed gebruiken! En je hebt tenslotte in elke cultuur > toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag > de dag niet meer kunnen?! Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem > nog niet zo gauw ergens opduiken. Waarom denk jij dat jij een ttonaangevend "denker" bent, meneer Sjoerd? Jij hebt wel een errug hoge dunk van jouw onbenullige postings hier! Het is de dwaasheid ten top om zulk soort schrijfsels als denkprodukten te betitelen. Het doet me eerder aan het luie zweet van een luiaard denken! > > > > Betrokken Nederlanders die in het > >maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve > >ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. > > Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. De enige > manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je > alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander > cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet > onderschatten. > > > > >Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven > >werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk > >gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? > > Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... de motieven van > anderen in twijfel trekken, in plaats van inhoudelijke kritiek te > leveren. Zo kom je nooit wat verder. > > -- > ________________________________________ > Sjoerd Bakker > ________________________________________ |
![]() |
#16 |
|
> On Thu, 19 Oct 2006 16:16:28 +0200, Steven <[email protected]> wrote: > >> Sjoerd Bakker wrote: >> >>> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >>> >>> >>> Datum: 18-10-06 >>> Bron: NOS.nl >>> >>> Balkenende doet boekje open >>> >>> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >>> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >>> >>> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >>> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >>> >>> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >>> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >>> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >>> Bosshardt. >>> >>> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >>> aangesproken met "lieve". >>> >>> Jan Modaal >>> >>> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >>> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >>> afdwingt en van aanpakken weet". >>> >>> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >>> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >>> ruggengraat van het land". >>> >>> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >>> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >>> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >>> moeten tonen. >>> >>> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >>> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >>> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >>> linkse lente') gingen hem voor. >>> >> >> Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >> campagne laten spannen. > > Dat is sowieso niet de bedoeling. Jawel. > Maar de zwakke denkers in Den Haag > kunnen best wat hulp gebruiken. En je hebt tenslotte in elke cultuur > toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag > de dag niet meer kunnen?! Er zijn genoeg mensen uit allerlei vakgebieden en van allerlei politieke kleur die op allerlei gebied hun mond open gedaan hebben. Het is belachelijk als Balkenende nu gaat doen alsof dat niet zo is. Hij heeft gewoon met stopverf in z'n oren gezeten toen er kritiek kwam op zijn markt-ideologie en gaat nu net doen of die kritiek er niet was. Je kan makkelijk een lijstje maken van betrokken, intelligente en kritische mensen die nou net /niet/ een brief van Balkenende hebben mogen ontvangen. > Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem > nog niet zo gauw ergens opduiken. Ga jij maar zoeken naar die hersenschim. >> Betrokken Nederlanders die in het >> maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >> ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. > > Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. Nee, maar Balkenende is hypocriet als hij net doet of er geen geëngageerde Nederlanders zijn. Het is hun kritiek die hij niet wil horen. > De enige > manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je > alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander > cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet > onderschatten. Bla bla. Jij hebt al net zo'n bord voor je kop als Balkenende. Wanneer heeft Balkenende zich wat gelegen laten liggen aan de oppositie? >> Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven >> werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk >> gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? > > Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... de motieven van > anderen in twijfel trekken, in plaats van inhoudelijke kritiek te > leveren. Zo kom je nooit wat verder. Je wil inhoudelijke kritiek? Die gaf Ali B. ook. Balkenende beantwoorde die door schaamteloos de holocaust kaart te trekken. http://omroep.vara.nl/tvradiointerne...&detail=537434 -- Steven |
![]() |
#17 |
|
![]() On 19 Oct 2006 07:57:13 -0700, "Sjoerd Expreszo"
<[email protected]> wrote: > >Sjoerd Bakker schreef: > >> On Thu, 19 Oct 2006 16:16:28 +0200, Steven <[email protected]> wrote: >> >> >Sjoerd Bakker wrote: >> > >> >> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >> >> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >> >> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >> >> >> >> >> >> Datum: 18-10-06 >> >> Bron: NOS.nl >> >> >> >> Balkenende doet boekje open >> >> >> >> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >> >> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >> >> >> >> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >> >> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >> >> >> >> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >> >> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >> >> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >> >> Bosshardt. >> >> >> >> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >> >> aangesproken met "lieve". >> >> >> >> Jan Modaal >> >> >> >> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >> >> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >> >> afdwingt en van aanpakken weet". >> >> >> >> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >> >> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >> >> ruggengraat van het land". >> >> >> >> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >> >> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >> >> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >> >> moeten tonen. >> >> >> >> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >> >> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >> >> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >> >> linkse lente') gingen hem voor. >> >> >> > >> > >> >Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >> >campagne laten spannen. >> >> Dat is sowieso niet de bedoeling. Maar de zwakke denkers in Den Haag >> kunnen best wat hulp gebruiken. > >Vooral van sterke aarsdichters uit Zwolle kunnen ze goed gebruiken! Oprotten, homofiele klever. > >> En je hebt tenslotte in elke cultuur >> toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag >> de dag niet meer kunnen?! Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem >> nog niet zo gauw ergens opduiken. > >Waarom denk jij dat jij een ttonaangevend "denker" bent, meneer Sjoerd? Heb ik dat ergens beweerd?! >Jij hebt wel een errug hoge dunk van jouw onbenullige postings hier! >Het is de dwaasheid ten top om zulk soort schrijfsels als denkprodukten >te betitelen. Het doet me eerder aan het luie zweet van een luiaard >denken! Onbenullig gereutel. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#18 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 17:04:37 +0200, Steven <[email protected]> wrote:
>Sjoerd Bakker wrote: > >> On Thu, 19 Oct 2006 16:16:28 +0200, Steven <[email protected]> wrote: >> >>> Sjoerd Bakker wrote: >>> >>>> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>>> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>>> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >>>> >>>> >>>> Datum: 18-10-06 >>>> Bron: NOS.nl >>>> >>>> Balkenende doet boekje open >>>> >>>> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >>>> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >>>> >>>> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >>>> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >>>> >>>> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >>>> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >>>> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >>>> Bosshardt. >>>> >>>> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >>>> aangesproken met "lieve". >>>> >>>> Jan Modaal >>>> >>>> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >>>> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >>>> afdwingt en van aanpakken weet". >>>> >>>> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >>>> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >>>> ruggengraat van het land". >>>> >>>> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >>>> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >>>> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >>>> moeten tonen. >>>> >>>> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >>>> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >>>> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >>>> linkse lente') gingen hem voor. >>>> >>> >>> Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >>> campagne laten spannen. >> >> Dat is sowieso niet de bedoeling. > >Jawel. Van Balkenende wellicht, maar daar heb je als rechtgeaarde intellectueel uiteraard geen boodschap aan. > >> Maar de zwakke denkers in Den Haag >> kunnen best wat hulp gebruiken. En je hebt tenslotte in elke cultuur >> toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag >> de dag niet meer kunnen?! > >Er zijn genoeg mensen uit allerlei vakgebieden en van allerlei politieke >kleur die op allerlei gebied hun mond open gedaan hebben. Het is >belachelijk als Balkenende nu gaat doen alsof dat niet zo is. Dat is het punt denk ik niet. Iedere Jan Lul geeft in Nederland tegenwoordig politiek commentaar, maar ik denk dat Balkenende het niveau niet om over naar huis te schrijven vindt. > Hij heeft >gewoon met stopverf in z'n oren gezeten toen er kritiek kwam op zijn >markt-ideologie en gaat nu net doen of die kritiek er niet was. Steekhoudende kritiek kun je uiteindelijk niet omheen; dat is een kosmische wet. Zeker als een bekende Nederlander iets zinnigs zou zeggen, zou de politiek die moeilijk kunnen negeren. > Je kan >makkelijk een lijstje maken van betrokken, intelligente en kritische >mensen die nou net /niet/ een brief van Balkenende hebben mogen ontvangen. Het laat zich niet moeilijk raden dat hij Mulisch nog de beste van een stel nitwits vindt. "bij gebrek aan beter"... dat is toch om je dood te generen?! Dan is het ook wel logisch dat de rest geen brief heeft gekregen. > >> Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem >> nog niet zo gauw ergens opduiken. > >Ga jij maar zoeken naar die hersenschim. > >>> Betrokken Nederlanders die in het >>> maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >>> ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. >> >> Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. > >Nee, maar Balkenende is hypocriet als hij net doet of er geen >geëngageerde Nederlanders zijn. Het is hun kritiek die hij niet wil horen. Nogmaals: als die kritiek steekhoudend is, kan de politiek er echt niet omheen. Maar Mulisch vluchtte sowieso liever naar Duitsland toen het hier wat begon te koken. > >> De enige >> manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je >> alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander >> cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet >> onderschatten. > >Bla bla. Jij hebt al net zo'n bord voor je kop als Balkenende. Wanneer >heeft Balkenende zich wat gelegen laten liggen aan de oppositie? Jij hebt zelf een bord voor de kop. Om goede ideeën kan niemand uiteindelijk heen. Hoe zou je die tegen kunnen houden?! De restwaarde van de energie van een idee komt weer terug bij jezelf als die niet deugt, en voor de rest manifesteert die zich in de werkelijkheid. > >>> Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven >>> werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk >>> gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? >> >> Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... de motieven van >> anderen in twijfel trekken, in plaats van inhoudelijke kritiek te >> leveren. Zo kom je nooit wat verder. > >Je wil inhoudelijke kritiek? Die gaf Ali B. ook. Balkenende beantwoorde >die door schaamteloos de holocaust kaart te trekken. En daar kan Ali B. dan weer iets tegenin brengen, etcetera, net zolang tot de zaak is geklaard. Dat is democratische interactie. > >http://omroep.vara.nl/tvradiointerne...&detail=537434 -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |
![]() |
#19 |
|
> Steven <[email protected]> wrote: > >>Sjoerd Bakker wrote: >> >>> Steven <[email protected]> wrote: >>> >>>> Sjoerd Bakker wrote: >>>> >>>>> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>>>> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>>>> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >>>>> >>>>> >>>>> Datum: 18-10-06 >>>>> Bron: NOS.nl >>>>> >>>>> Balkenende doet boekje open >>>>> >>>>> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >>>>> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >>>>> >>>>> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >>>>> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >>>>> >>>>> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >>>>> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >>>>> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >>>>> Bosshardt. >>>>> >>>>> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >>>>> aangesproken met "lieve". >>>>> >>>>> Jan Modaal >>>>> >>>>> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >>>>> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >>>>> afdwingt en van aanpakken weet". >>>>> >>>>> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >>>>> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >>>>> ruggengraat van het land". >>>>> >>>>> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >>>>> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >>>>> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >>>>> moeten tonen. >>>>> >>>>> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >>>>> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >>>>> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >>>>> linkse lente') gingen hem voor. >>>>> >>>> >>>> Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >>>> campagne laten spannen. >>> >>> Dat is sowieso niet de bedoeling. >> >>Jawel. > > Van Balkenende wellicht, maar daar heb je als rechtgeaarde > intellectueel uiteraard geen boodschap aan. Dan laat je je dus niet achter dat verkiezingskarretje spannen. >>> Maar de zwakke denkers in Den Haag >>> kunnen best wat hulp gebruiken. En je hebt tenslotte in elke cultuur >>> toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag >>> de dag niet meer kunnen?! >> >>Er zijn genoeg mensen uit allerlei vakgebieden en van allerlei politieke >>kleur die op allerlei gebied hun mond open gedaan hebben. Het is >>belachelijk als Balkenende nu gaat doen alsof dat niet zo is. > > Dat is het punt denk ik niet. Iedere Jan Lul geeft in Nederland > tegenwoordig politiek commentaar, maar ik denk dat Balkenende het > niveau niet om over naar huis te schrijven vindt. Degenen met iets meer niveau vielen af omdat ze het risico van kritiek opleverden. >> Hij heeft >>gewoon met stopverf in z'n oren gezeten toen er kritiek kwam op zijn >>markt-ideologie en gaat nu net doen of die kritiek er niet was. > > Steekhoudende kritiek kun je uiteindelijk niet omheen; dat is een > kosmische wet. Zeker als een bekende Nederlander iets zinnigs zou > zeggen, zou de politiek die moeilijk kunnen negeren. Onzin. Lieden als Balkenende en Bush hebben gewoon een plaat voor hun kop en te veel macht. >> Je kan >>makkelijk een lijstje maken van betrokken, intelligente en kritische >>mensen die nou net /niet/ een brief van Balkenende hebben mogen ontvangen. > > Het laat zich niet moeilijk raden dat hij Mulisch nog de beste van een > stel nitwits vindt. "bij gebrek aan beter"... dat is toch om je dood > te generen?! Dan is het ook wel logisch dat de rest geen brief heeft > gekregen. Het hele idee dat een regeringsleider op gaat roepen tot engagement bij de elite is een bewijs van eigen incompetentie. Het past ook helemaal in de gedrochtige "verplichte emancipatie" ideologie van Balkenende. >>> Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem >>> nog niet zo gauw ergens opduiken. >> >>Ga jij maar zoeken naar die hersenschim. >> >>>> Betrokken Nederlanders die in het >>>> maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >>>> ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. >>> >>> Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. >> >>Nee, maar Balkenende is hypocriet als hij net doet of er geen >>geëngageerde Nederlanders zijn. Het is hun kritiek die hij niet wil horen. > > Nogmaals: als die kritiek steekhoudend is, kan de politiek er echt > niet omheen. Je onderschat het gegeven van de macht. > Maar Mulisch vluchtte sowieso liever naar Duitsland toen > het hier wat begon te koken. > >> >>> De enige >>> manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je >>> alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander >>> cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet >>> onderschatten. >> >>Bla bla. Jij hebt al net zo'n bord voor je kop als Balkenende. Wanneer >>heeft Balkenende zich wat gelegen laten liggen aan de oppositie? > > Jij hebt zelf een bord voor de kop. Om goede ideeën kan niemand > uiteindelijk heen. Hoe zou je die tegen kunnen houden?! De restwaarde > van de energie van een idee komt weer terug bij jezelf als die niet > deugt, en voor de rest manifesteert die zich in de werkelijkheid. Bla bla bla. De kritiek van de oppositie van de afgelopen jaren dat waren dus allemaal geen goede ideeën. Sorry, maar daar denk ik toch anders over. >>>> Ali B. sloeg in Pauw & Witteman de spijker op de kop. Zijn deze brieven >>>> werkelijke brieven aan de personen in kwestie of zijn ze eigenlijk >>>> gericht aan het publiek (voor campagne doeleinden)? >>> >>> Dat is nou typerend zielig Nederlands denken... de motieven van >>> anderen in twijfel trekken, in plaats van inhoudelijke kritiek te >>> leveren. Zo kom je nooit wat verder. >> >>Je wil inhoudelijke kritiek? Die gaf Ali B. ook. Balkenende beantwoorde >>die door schaamteloos de holocaust kaart te trekken. > > En daar kan Ali B. dan weer iets tegenin brengen, etcetera, net zolang > tot de zaak is geklaard. Dat is democratische interactie. Dat deed hij ook. >>http://omroep.vara.nl/tvradiointerne...&detail=537434 -- Steven |
![]() |
#20 |
|
![]() On Thu, 19 Oct 2006 17:53:54 +0200, Steven <[email protected]> wrote:
>Sjoerd Bakker wrote: > >> Steven <[email protected]> wrote: >> >>>Sjoerd Bakker wrote: >>> >>>> Steven <[email protected]> wrote: >>>> >>>>> Sjoerd Bakker wrote: >>>>> >>>>>> Het zal je maar gezegd zijn, en daar dan ook nog "zeer vereerd" mee >>>>>> zijn. Volgens mij was dit bedoeld als een keiharde uitnodiging tot een >>>>>> polemiek, maar Mulisch pakt die handschoen denk ik niet op. >>>>>> >>>>>> >>>>>> Datum: 18-10-06 >>>>>> Bron: NOS.nl >>>>>> >>>>>> Balkenende doet boekje open >>>>>> >>>>>> CDA-lijsttrekker Balkenende vindt dat intellectuelen, kunstenaars en >>>>>> schrijvers meer van zich moeten laten horen in het publieke debat. >>>>>> >>>>>> Dat schrijft hij in een brief aan schrijver Harry Mulisch, die is >>>>>> opgenomen in een brievenboek van de premier, 'Aan de kiezer'. >>>>>> >>>>>> De 28 brieven uit het boek zijn gericht aan allerlei mensen die hij >>>>>> bewondert of die hij als premier heeft ontmoet. Het gaat onder anderen >>>>>> om de Duitse bondskanselier Merkel, oud-premier De Jong en majoor >>>>>> Bosshardt. >>>>>> >>>>>> Lingo-presentatrice Lucille Werner wordt als enige geadresseerde >>>>>> aangesproken met "lieve". >>>>>> >>>>>> Jan Modaal >>>>>> >>>>>> Aan schaatster Marianne Timmer schrijft hij dat zij "staat voor >>>>>> Nederland zoals het moet zijn: een klein land dat meetelt, respect >>>>>> afdwingt en van aanpakken weet". >>>>>> >>>>>> Balkenende richt zich ook tot 'Jan Modaal', die volgens hem meer >>>>>> respect van politici zou moeten krijgen: "Mensen zoals u zijn de >>>>>> ruggengraat van het land". >>>>>> >>>>>> Opvallend is dat hij Mulisch bij "gebrek aan beter" als >>>>>> vertegenwoordiger van de intelligentsia in Nederland aanspreekt. Hij >>>>>> meldt hem dat intellectuelen meer maatschappelijk engagement zouden >>>>>> moeten tonen. >>>>>> >>>>>> Balkenende is de derde lijsttrekker die een boek heeft geschreven in >>>>>> aanloop naar de verkiezingen in november. Wouter Bos van de PvdA ('Dit >>>>>> land kan zoveel beter') en Femke Halsema van GroenLinks ('Over de >>>>>> linkse lente') gingen hem voor. >>>>>> >>>>> >>>>> Een beetje intellectueel zal zich niet zo achter het karretje van de CDA >>>>> campagne laten spannen. >>>> >>>> Dat is sowieso niet de bedoeling. >>> >>>Jawel. >> >> Van Balkenende wellicht, maar daar heb je als rechtgeaarde >> intellectueel uiteraard geen boodschap aan. > >Dan laat je je dus niet achter dat verkiezingskarretje spannen. Door niet mee te doen aan het debat?! Nee, zo werkt dat niet. Hoe kom je erbij dat je Balkenende helpt als je met hem in de clinch gaat?! Juist doordat hij geen tegenspraak krijgt blijft hij aan de macht. De intelligentisia zit te suffen, en dat al vanaf midden jaren tachtig. Lubbers heeft de boel dichtgemetseld en Kok deed er nog een schepje bovenop... Balkenende past precies in die lijn van opvolging. De enige vernieuwende politieke stroming die we in twintig jaar hebben gehad was het walgelijke pimplisme; voor een land dat de verlichting onder Den Uyl en de krakers nog niet zo lang geleden heeft gekend een *grote* *blamage*. Een *pleefiguur*, en ze hebben hem bijna allemaal in zijn reet gelikt. Dat soort intelligentsia kots ik van. > >>>> Maar de zwakke denkers in Den Haag >>>> kunnen best wat hulp gebruiken. En je hebt tenslotte in elke cultuur >>>> toonaangevende denkers gehad, dus waarom zou dat in Nederland vandaag >>>> de dag niet meer kunnen?! >>> >>>Er zijn genoeg mensen uit allerlei vakgebieden en van allerlei politieke >>>kleur die op allerlei gebied hun mond open gedaan hebben. Het is >>>belachelijk als Balkenende nu gaat doen alsof dat niet zo is. >> >> Dat is het punt denk ik niet. Iedere Jan Lul geeft in Nederland >> tegenwoordig politiek commentaar, maar ik denk dat Balkenende het >> niveau niet om over naar huis te schrijven vindt. > >Degenen met iets meer niveau vielen af omdat ze het risico van kritiek >opleverden. Ik help het je hopen. Ik zou niet weten wie dat zouden moeten zijn. > >>> Hij heeft >>>gewoon met stopverf in z'n oren gezeten toen er kritiek kwam op zijn >>>markt-ideologie en gaat nu net doen of die kritiek er niet was. >> >> Steekhoudende kritiek kun je uiteindelijk niet omheen; dat is een >> kosmische wet. Zeker als een bekende Nederlander iets zinnigs zou >> zeggen, zou de politiek die moeilijk kunnen negeren. > >Onzin. Lieden als Balkenende en Bush hebben gewoon een plaat voor hun >kop en te veel macht. Je kunt in de politiek uiteindelijk geen steekhoudende kritiek negeren. Dat is onmogelijk. Je zag een paar maanden geleden nog dat twee parlementariërs met goede argumenten een heel kabinet ten val kunnen brengen. Ze zijn echt niet van harte opgestapt. > >>> Je kan >>>makkelijk een lijstje maken van betrokken, intelligente en kritische >>>mensen die nou net /niet/ een brief van Balkenende hebben mogen ontvangen. >> >> Het laat zich niet moeilijk raden dat hij Mulisch nog de beste van een >> stel nitwits vindt. "bij gebrek aan beter"... dat is toch om je dood >> te generen?! Dan is het ook wel logisch dat de rest geen brief heeft >> gekregen. > >Het hele idee dat een regeringsleider op gaat roepen tot engagement bij >de elite is een bewijs van eigen incompetentie. O ja?! Ik zie het eerder als een teken dat Balkenende zich juist erg machtig voelt. > Het past ook helemaal in >de gedrochtige "verplichte emancipatie" ideologie van Balkenende. > >>>> Waar is de Nederlandse Cicero... ik zie hem >>>> nog niet zo gauw ergens opduiken. >>> >>>Ga jij maar zoeken naar die hersenschim. >>> >>>>> Betrokken Nederlanders die in het >>>>> maatschappelijk debat hun mond hebben open gedaan hebben aan den lijve >>>>> ondervonden dat Balkenende een enorme plaat voor z'n kop heeft. >>>> >>>> Daar moet je je niet door laten tegenhouden natuurlijk. >>> >>>Nee, maar Balkenende is hypocriet als hij net doet of er geen >>>geëngageerde Nederlanders zijn. Het is hun kritiek die hij niet wil horen. >> >> Nogmaals: als die kritiek steekhoudend is, kan de politiek er echt >> niet omheen. > >Je onderschat het gegeven van de macht. En hoe dacht jij dat je macht krijgt?! Echt niet door niets te presteren. > >> Maar Mulisch vluchtte sowieso liever naar Duitsland toen >> het hier wat begon te koken. >> >>> >>>> De enige >>>> manier waarop je verandering kunt bewerkstelligen is toch dat je >>>> alternatieven naar voren brengt, en zo met anderen gaandeweg een ander >>>> cultureel klimaat schept. Je moet de macht van het woord niet >>>> onderschatten. >>> >>>Bla bla. Jij hebt al net zo'n bord voor je kop als Balkenende. Wanneer >>>heeft Balkenende zich wat gelegen laten liggen aan de oppositie? >> >> Jij hebt zelf een bord voor de kop. Om goede ideeën kan niemand >> uiteindelijk heen. Hoe zou je die tegen kunnen houden?! De restwaarde >> van de energie van een idee komt weer terug bij jezelf als die niet >> deugt, en voor de rest manifesteert die zich in de werkelijkheid. > >Bla bla bla. De kritiek van de oppositie van de afgelopen jaren dat >waren dus allemaal geen goede ideeën. Dat hoeft niet... soms moet het een aantal malen door de energetische molen. Het gaat mij er alleen maar om dat het geen goede houding is om alles maar te negeren omdat de politiek je zogenaamd niet serieus zou nemen. Dan heb je denk ik een te groot ego. Incasseren hoort erbij in discussies; beter eens niet je zin krijgen dan nooit wat van je laten horen, als je je tenminste überhaupt geroepen voelt om wat te zeggen. -- ________________________________________ Sjoerd Bakker ________________________________________ |