![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hallo,
ik hoor vaak over Franstaligen die in Halle-Vilvoorde wonen en geen Nederlands leren en daardoor geen werk vinden en een uitkering krijgen. Ik hoor ook vaak over "gratis lessen Nederlands van de VDAB" waar geen gebruik van gemaakt zou worden of niet genoeg. Nu is mijn vraag : wat is NU de huidige toestand op dat gebied? : 1. Waar organiseert de VDAB taallessen Nederlands (welke gemeenten?) en vooral : voor wie? (werklozen, Belgen,....) 2. Is het zo dat op dit moment Franstaligen, ook al leren ze geen Nederlands, nog altijd de werkloosheidsuitkering kunnen krijgen (ik bedoel : is dat voorstel om dat af te schaffen erdoor geraakt?) Dit zijn objectieve vragen, als u tegen taallessen, uitkeringen ,of juist er voorstander van bent is van geen belang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() De gratis taallessen van de VDAB zijn weliswaar lovenswaardig maar ze helpen geen zier. Niet omdat er geen kandidaten zouden zijn, maar omdat de procedure bij de VDAB belachelijk lang en omslachtig is.
Mijn vrouw is buitenlandse en wou vorig jaar een cursus 'Nederlands voor administratieve beroepen' volgen bij de VDAB. Ze boodt zich aan in het VDAB kantoor om de hoek. De mensen wilden haar niet begrijpen. Ze had toen al een diploma Nederlands van het CVO (centrum voor volwassenen onderwijs, avondschool in de volksmond), richtgraat 2.3, dus ze kon zich al redelijk goed uitdrukken in het Nederlands. Uiteindelijk wordt ze doorgestuurd naar het 'Huis van het Nederlands'. Dit gebeurd enkel wanneer niet duidelijk is hoeveel Nederlands iemand al kent en die wil beginnen met nederlandse lessen. De mensen daar waren zeer verwonderd over haar doorverwijzing vermits zij al een CVO diploma had. Enkele telefoontjes later gaat ze dus naar een intake gesprek bij de VDAB. Dit gesprek peilt naar de motivatie om de cursus te volgen, mijn inschatting is dat wanneer iemand uit eigen beweging er naartoe gaat dit al motivatie genoeg moet zijn. Twee weken later moet ze een examen gaan afleggen. Het examen peilt naar een niveau dat ongeveer overeen komt met een CVO graad 1.3, zij had al 2.3. Waarom de VDAB de CVO diploma's niet wil erkennen is mij een raadsel. 1 week na het examen moest ze terugkomen om haar examen te bespreken. Op die dag gaat ze daar naartoe maar is de persoon van de VDAB ziek. Niemand had haar verwittigd, conclusie kom terug over 2 weken. Toen ze uiteindelijk een positief antwoord kreeg van de VDAB was de cursusreeks al bezig en moest ze nog eens 2 maanden wachten tot de volgende reeks. Ik heb de VDAB gebeld met de opmerking of het normaal was dat een selectieprocedure 2 maanden duurde. Volgens de VDAB dus wel ! Conclusie van het verhaal. De selectieprocedure is ontmoedigend en het enige werk dat de VDAB geeft is werk voor zichzelf. De VDAB is een draak van een administratie die zo snel mogelijk hervormd moet worden en efficiënter dient te worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Mag ik vragen uit welk land uw vrouw komt. Ik vraag me vooral af, welke taal spreekt ze (of welke talen), zodat ik de situatie wat beter begrijp.
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gouverneur
|
![]() Mijn vrouw is chinese en spreekt Mandarijns, Japans, Engels, Nederlands en een beetje Frans. Vanaf volgend jaar wil ze haar Frans verbeteren om haar jobkansen te verbeteren, als ze dan nog geen job gevonden heeft. Met twee master-degrees, waarvan één Belgisch master diploma en al enige ervaring in China moet dat wel lukken.
|
![]() |
![]() |