![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als je ziet hoe Verhofstadt steeds zijn broek laat zakken voor die Walen, zouden we dan niet beter de tactische keuze maken om een Waal die functie te laten vervullen?
Als je bekijkt wat het de Vlaming gekost heeft om Verhofstadt z'n positie te laten behouden, zou je je kunnen afvragen of het wel de moeite is om het premierschap aan een Vlaming te gunnen. Want laten we eerlijk zijn, het premierschap is niet veel meer dan handjesschudden met buitenlandse gasten, en zijn bevoegdheden op zich zijn niet waanzinnig groot. Daarom pleit ik voor een Waalse premier! Want 'at the end' zou dit beter zijn voor de Vlamingen imho. Of niet? Laatst gewijzigd door zorlac : 26 oktober 2006 om 22:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom in een Belgisch bestel ? Laat Di Pupo premier zijn van Walonië, met zijn corruptieschandalen, en Vlaanderen zijn eigen baas zijn
![]()
![]() Laatst gewijzigd door rookie : 26 oktober 2006 om 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar laten we eerlijk zijn, een onafhankelijk Vlaanderen is nog niet voor 2007. Vandaar mijn voorstel voor een Waalse premier... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]() Ik denk niet dat Di Rupo momenteel veel zin heeft om premier te worden. Ten eerste kan hij precies de omgekeerde redenering maken dan de redenering die jij maakt, Zorlac, en tot de conclusie komen dat het premierschap voor de PS van deze partij tegemoetkomingen op andere vlakken zou vereisen tijdens de coalitiegesprekken van 2007. Ten tweede heeft hij de handen vol met het bestrijden van de clan Van Cau in zijn eigen partij en het aanpakken van de corruptie, alsook met zijn functie als Waals minister-president. Hij is dat nog maar een jaar, en hij moet zijn "Marshall-plan" nog op de rails krijgen.
Nee, als een Franstalige premier zou worden, de eerste sinds 1974 (Leburton), dan denk ik dat Louis Michel meer kans maakt. Maar dan moeten de liberalen wel in de regering zitten natuurlijk. En eigenlijk wordt ook meestal afgesproken dat de grootste partij uit de coalitie, of de grootste "politieke familie" (MR +VLD, SP.a + PS, CD&V + CDH). Veel kans dat het dus gewoon Leterme wordt.
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En ik zou de job van eerste minister nu ook niet bepaald enkel handjesschudden noemen.
Hij mag ook de stommiteiten van het koningshuis op kuisen, en dat zijn er tegenwoording al voldoende om daar een appart ministrie voor op te richten. Maar Verhofstad is idd niet bekwaam om premier te zijn, want deze mag tijdens zijn mandaat dus eigenlijk geen partijpolitiek doen en moet zich daar normaal ook geheel van onthouden. Hij had beter De Gucht premier laten worden. Hadden we al van Belgie verlost geweest op vraag van de walen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Parlementslid
|
![]() Wallonië heeft niet het alleenrecht op corruptieschandalen. Hier in Vlaanderen moeten ze enkel nog in het daglicht geraken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Inderdaad, Di Ruppo for president en dan kan m ook eens zijn gat verbranden, ... alleen Di Ruppo is volgens mij veel slimmer, en zal wel zijn huidige rol van Premier blijven spelen, (achter de coulisen ) bovendien kan hij dan ook veel beter die Coruptie sossen in charleroi in het oog houden, want hij heeft den omerta zo wat gebroken hé, daar kan een halve clan oorlog van komen als hij niet oppast. ik denk dat hij serieus uit zijn oogskes moet kijken, want hij zou zelf wel eens kunnen "gepakt" worden. Met halve gangsters als een van Cau en consoorten past ge maar beter op. |
|
![]() |
![]() |