Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moet het doodsvonnis tegen Saddam Hoessein voltrokken worden?
JA, hij moet geëxecuteerd worden. 20 39,22%
NEEN, hij mag niet geëxecuteerd worden 31 60,78%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2006, 18:15   #1
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Moet Het doodsvonnis tegen Saddam Hoessein voltrokken worden?

Misschien toch interessant om hierover even een peiling te houden.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:16   #2
Jozef Ostyn

Standaard

Zelf meen ik dat Saddam Hoessein inderdaad dient geëxecuteerd te worden.
Oud 5 november 2006, 18:21   #3
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Wat zouden wij daar mee opschieten? Voor het oog van de wereld is de man al neergehaald. Niemand wint daar iets mee - Wat dat betreft zijn de Amerikanen stommer dan stom - ze zijn bijzonder hard op weg om het meest gehate volk ter wereld te worden.
Oud 5 november 2006, 18:23   #4
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Wat zouden wij daar mee opschieten?
Het gaat ook helemaal niet om ons.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:27   #5
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
Wat zouden wij daar mee opschieten? Voor het oog van de wereld is de man al neergehaald. Niemand wint daar iets mee - Wat dat betreft zijn de Amerikanen stommer dan stom - ze zijn bijzonder hard op weg om het meest gehate volk ter wereld te worden.
Het is duidelijk dat de meerderheid van de Irakezen dit wil. Blijkbaar telt dit voor u niet.

Wat dat gehaat zijn van Amerika betreft: Geen enkel land of groep van landen trekt zoveel migranten aan.
Oud 5 november 2006, 18:28   #6
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Kort antwoord: Ja, vanwege zijn vele misdaden verdient SH de doodstraf.

Lang antwoord: Naast de schuldvraag, kan men zich, ongeacht de schuld/onschuld van Saddam, ook afvragen of het wel verstandig is om hem nu terecht te stellen. Vanuit pragmatisch oogpunt is het zeker verstandig om geweld(en dus burgerslachtoffers) te voorkomen.

SH's mogelijke ophanging zal slechts weinig/niks veranderen in het turbulente nieuwe Irak. Een verdere opflakkering van geweld valt te vrezen, anderzijds als men SH niet executeert riskeert men ook geweld ten voordele van Saddam.
Anderzijds zou het geen slechte zaak zijn voor het nieuwe Irak als Het Symbool van het oude Irak verdwijnt.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:32   #7
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Het is duidelijk dat de meerderheid van de Irakezen dit wil. Blijkbaar telt dit voor u niet.

Wat dat gehaat zijn van Amerika betreft: Geen enkel land of groep van landen trekt zoveel migranten aan.
Gelukkig maar!

En voorts : wie zegt dat de meerderheid der Irakezen dat wil? U?

Laatst gewijzigd door D'ARTOIS : 5 november 2006 om 18:33.
D'ARTOIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:37   #8
Lex Blanca
Minister-President

Lex Blanca's schermafbeelding

Locatie: Post-Industrial Zero-Growth Control Grid Society of the NWO-One-World-Government Global Police State
Standaard

Ik ben tegen de doodstraf in iedere situatie omdat het onomkeerbaar is en dat ik dat de beste lijn vind die je kan trekken.

Als je me vraagt of hij het verdient zeg ik volmondig ja.Ik zou het een heel menselijke reactie vinden dat ze hem opknopen,maar principieel ben ik tegen.
Lex Blanca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 18:39   #9
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Kort antwoord: Ja, vanwege zijn vele misdaden verdient SH de doodstraf.

Lang antwoord: Naast de schuldvraag, kan men zich, ongeacht de schuld/onschuld van Saddam, ook afvragen of het wel verstandig is om hem nu terecht te stellen. Vanuit pragmatisch oogpunt is het zeker verstandig om geweld(en dus burgerslachtoffers) te voorkomen.

SH's mogelijke ophanging zal slechts weinig/niks veranderen in het turbulente nieuwe Irak. Een verdere opflakkering van geweld valt te vrezen, anderzijds als men SH niet executeert riskeert men ook geweld ten voordele van Saddam.
Anderzijds zou het geen slechte zaak zijn voor het nieuwe Irak als Het Symbool van het oude Irak verdwijnt.
Ik denk persoonlijk ook niet dat de executie van Saddam Hoessein iets zal verbeteren of verslechteren aan de situatie in Irak. Dat lijkt mij ook niet de juiste basis om te oordelen over het al dan niet gerechtvaardigd zijn van de executie. Die rechtvaardiging berust m.i. in de aard van zijn misdaden.
Oud 5 november 2006, 18:59   #10
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelf meen ik dat Saddam Hoessein inderdaad dient geëxecuteerd te worden.
Ik ben principeel tegen de doodstraf, dus ook tegen executies. De vraag is natuurlijk ook wat de gevolgen zijn van die executie.
Indien Sadam door zijn vijanden wordt gedood, dan zal hij de status van heilige martelaar krijgen, een voorbeeld voor alle zelfmoordterroristen ("Hij werd gedood door de ongelovigen en woont nu in het paradijs van 42 vrouwen"), terwijl een effectieve levenslange gevangenisstraf met dwangarbeid toch stukken minder paradijselijk klinkt...
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 19:04   #11
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Ik ben principieel tegen de doodstraf. Maar vind dat Saddam Hoessein er veel te makkelijk van af zou komen met de doodstraf. Laat hem maar voor de rest van zijn leven wegrotten.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 19:13   #12
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Ik ben principiëel tegen de doodstraf, ook voor Saddam dus.
Daarnaast denk ik ook dat er wel wat machtigen der aarde zijn die het niet erg vinden dat Saddam nooit meer zal praten.
Verder was ook de rechtspraak op zich niet dat.

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 5 november 2006 om 19:15.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 19:15   #13
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Iraakse rechtbank heeft beslist in de naam van de Iraakse bevolking.

Ophangen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 19:24   #14
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik weet niet ofdat de meerderheid van de Irakezen hem doodwil, ik weet wel dat ze de Amerikanen wegwillen.
Misschien daarvan eens een prioriteit maken?
Oud 5 november 2006, 19:26   #15
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Ik ben principeel tegen de doodstraf, dus ook tegen executies. De vraag is natuurlijk ook wat de gevolgen zijn van die executie.
Indien Sadam door zijn vijanden wordt gedood, dan zal hij de status van heilige martelaar krijgen, een voorbeeld voor alle zelfmoordterroristen ("Hij werd gedood door de ongelovigen en woont nu in het paradijs van 42 vrouwen"), terwijl een effectieve levenslange gevangenisstraf met dwangarbeid toch stukken minder paradijselijk klinkt...

Dit slaat natuurlijk nergens op. Het idee van Saddam als "heilige martelaar" is belachelijk. Hij kan hoogstens een nationalistisch symbool zijn voor sommige Soennitische Baathisten. Maar die status zou hij voor hen op zijn minst evenzeer hebben als gevangene.

Göring voorspelde in 1946 ook dat hij en zijn collega's die in Nürnberg de doodstraf kregen later als martelaren zouden worden beschouwd. Daar is dus niets van in huis gekomen.
Oud 5 november 2006, 19:29   #16
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Ik kan niet stemmen, maar vermits de overduidelijke schuld dat door zijn orders mensen vermoord zijn, is de doodstraf zeker een legitieme straf.

Enfin, hij heeft zelf geen recht van spreken, want hij heeft zijn eigen leven opgegeven.

Doen, dus.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 20:08   #17
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Ik kan niet stemmen, maar vermits de overduidelijke schuld dat door zijn orders mensen vermoord zijn, is de doodstraf zeker een legitieme straf.

Enfin, hij heeft zelf geen recht van spreken, want hij heeft zijn eigen leven opgegeven.

Doen, dus.
Dan riskeert Busch ook de doodstraf. Die heeft een onwettelijke inval gedaan. Door leugens rond te strooien van vernietegingswapens.
En er zijn al meer Irakezen gedood in de kleine periode dat de ami daar zijn. dan in heel de periode van housein.
Geen enkel regime wordt omver geworpen zonder doden. Maar de ene zijn doden zijn zo dood niet als de andere de zijne.
De overwinnar schrijft de geschiedenis.
Irak, ten tijde van Saddam was een voorbeeld voor het midden OOsten.
Universiteiten, scholen, winkels en de relegie's respecteerden elkaar.
Nu zijn die mensen terug naar de middeleeuwen gebombardeert. Alleen door de bemeoizucht (olie) van onwetenden.
De wereldverbeteraars zijn maar op 1 zaak uit.
Gans de wereld een anargie.
Kijk maar naar de onafhankelijke afrikaanse staten, daar hebben de wereldverbeteraars, door middel van boycots, de bevolking in de armoede, en hongersnood gestopt.
Nu kunnen ze met hun voedseloverschotten naar daar, en de bevolking dik laten betalen!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 20:11   #18
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Om het met de woorden van Gandalf te zeggen: "Many that live deserve death and some that die deserve life. Can you give it to them? Do not be too eager to deal out death and judgment."
Oud 5 november 2006, 20:18   #19
Adriaan Koerbagh
Lokaal Raadslid

Adriaan Koerbagh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Dan riskeert Busch ook de doodstraf. Die heeft een onwettelijke inval gedaan. Door leugens rond te strooien van vernietegingswapens.
En er zijn al meer Irakezen gedood in de kleine periode dat de ami daar zijn. dan in heel de periode van housein.
Geen enkel regime wordt omver geworpen zonder doden. Maar de ene zijn doden zijn zo dood niet als de andere de zijne.
De overwinnar schrijft de geschiedenis.
Irak, ten tijde van Saddam was een voorbeeld voor het midden OOsten.
Universiteiten, scholen, winkels en de relegie's respecteerden elkaar.
Nu zijn die mensen terug naar de middeleeuwen gebombardeert. Alleen door de bemeoizucht (olie) van onwetenden.
De wereldverbeteraars zijn maar op 1 zaak uit.
Gans de wereld een anargie.
Kijk maar naar de onafhankelijke afrikaanse staten, daar hebben de wereldverbeteraars, door middel van boycots, de bevolking in de armoede, en hongersnood gestopt.
Nu kunnen ze met hun voedseloverschotten naar daar, en de bevolking dik laten betalen!
Er is een duidelijk verschil tussen die beslissing waarbij mensen gedood worden, en die beslissing waarbij mensen vermoord worden.
Adriaan Koerbagh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2006, 20:22   #20
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Natuurlijk moet de doodstraf uitgevoerd worden. De Iraakse rechtbank heeft daartoe beslist, wij hebben ons voor de rest niet te moeien. Wij hebben in Nüremberg toch ook de veroordeelden opgehangen...

Los hiervan, Saddam heeft toch ook wel goede dingen gedaan voor Irak. Ik zal hem niet toejuichen voor zijn acties tegen o.a. de Koerden, maar Irak was wel stabiel en religieuze conflicten bestonden niet of waren zeer minimaal.

Laatst gewijzigd door Metternich : 5 november 2006 om 20:23.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be