Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2003, 16:43   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

http://www.geocities.com/bublichtaar...?1068046544980

Net gevonden. U zal direct begrijpen wat ik bedoel, wanneer ik zeg we wat te ver zijn gegaan met de gewestvorming en de versnippering van ons België.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 16:51   #2
Calle
Parlementslid

Standaard

En per ongeluk staat er bublichtaart in de link zeker ?

Try again please

Trouwens, zijn de geldstromen daar al aangetoond ?

Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 17:28   #3
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
En per ongeluk staat er bublichtaart in de link zeker ?

Try again please

Trouwens, zijn de geldstromen daar al aangetoond ?

Natuurlijk staat er BUB Lichtaart op, ik heb de site net zelf gemaakt De laatste zinnen over gewest enzo meen ik niet, dat van autonomie als Dorp wel. Ik ben helemaal geen Kasterleeenaar, wel Lichtaartenaar, en dáár ben ik fier op. Maar, wat belet mij echt om voor de gewestvorming, of zelfs de onafhankelijkheid van mijn dorp te streven?
Oud 5 november 2003, 18:19   #4
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Sublieme parodie Misschien is het tijd voor een Staten-Generaal der deelgemeenten. Zo heeft Groot-Leuven ook mijn woonplaats Kessel-Lo in 1977 geannexeerd. Wij kunnen zeker nog dingen met de Leuvenaars samen doen, maar we moeten dat wel zélf en op basis van objectieve noden kunnen beslissen.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 18:25   #5
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Sublieme parodie Misschien is het tijd voor een Staten-Generaal der deelgemeenten. Zo heeft Groot-Leuven ook mijn woonplaats Kessel-Lo in 1977 geannexeerd. Wij kunnen zeker nog dingen met de Leuvenaars samen doen, maar we moeten dat wel zélf en op basis van objectieve noden kunnen beslissen.
Onnozele salon-separatist! Wij eisen onmiddellijke autonomie van Kasterlee! Ja, wij willen nog samenwerken met de andere deelgemeenten nadat Groot-Kasterlee is uiteengevallen, maar dan zullen we met hen samenwerken zoals met alle andere gemeenten binnen België.

Waarom heeft Kasterlee meer recht op Lichtaartse solidariteit dan bijvoorbeeld Herentals of Geel?
Er is geen Kastels volk! Kasterleeenaars en Lichtaartenaars hebben andere culturen, en andere belangen. Ik ken geen enkele Lichtaartenaar die het Kastelse weekblad 'de Heikanter' leest, en ik ken geen andere Kasterleëenaar die naar Radio Lichtaart luistert! Ik heb niets tegen de Kasterleëenaars, maar onze volkeren zijn uit elkaar gegroeid. Het wordt tijd om nu als volwassen mensen de stap naar scheiding te zetten!

Lichtaart, dorp in Europa!
Oud 5 november 2003, 18:43   #6
Bruno*
Banneling

Standaard

Komaan Patriot, u vertolkt echt de harde lijn, de alles-of-niks-strategie die niets oplevert. Met ons doorgedreven confederalisme en een objectieve controle op de interstedelijke transfers hopen we de interculturele constructie Kessel-Lo-Leuven dynamisch te maken.
Oud 5 november 2003, 18:44   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Komaan Patriot, u vertolkt echt de harde lijn, de alles-of-niks-strategie die niets oplevert. Met ons doorgedreven confederalisme en een objectieve controle op de interstedelijke transfers hopen we de interculturele constructie Kessel-Lo-Leuven dynamisch te maken.
Met onderdrukkers valt niet te onderhandelen! De Kasterleëenaars zijn dieven, net als de Groot-Leuvenaars dat zijn! Zie het onder ogen: je bent geen Leuvenaar! Groot Leuven BARST! Groot Kasterlee BARST!

Lichtaart dorp in Europa!
Oud 5 november 2003, 18:50   #8
Bruno*
Banneling

Standaard

Ik voel me in de eerste plaats inwoner Kessel-Lo. Ons volk heeft zijn eigen identiteit, dat is wetenschappelijk bewezen. Toch belet niets ons een DOORZICHTIGE solidariteit met Leuven.
Oud 5 november 2003, 19:53   #9
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Gôh, wat vinden Bob en Bruno zichzelf leuk. Zo kunnen ze nog bladzijden doorgaan zo te zien...

Opvallend is wel dat u hier niét meteen elkaar "racist" en "fascist" begint te noemen. Kan de BUB alleen maar beschaafd praten als ze Vlaams-nationalisten pogen te parodieëren? Veelzeggend in dat geval...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 19:57   #10
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Maar, wat belet mij echt om voor de gewestvorming, of zelfs de onafhankelijkheid van mijn dorp te streven?
Misschien kan het nuttig zijn dat u een antwoord geeft op uw eigen vraag!
Waarom zou dat per definitie slecht zijn? Vanuit dat standpunt bekeken is de enige goede en aanvaardbare oplossing waarnaar gestreefd zou dienen te worden één grote wereldnatie met één grote regering etc.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 20:32   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.geocities.com/bublichtaart/index.html?1068046544980

Net gevonden. U zal direct begrijpen wat ik bedoel, wanneer ik zeg we wat te ver zijn gegaan met de gewestvorming en de versnippering van ons België.
Eens te meer bewijst "Patriot" dat hij geen kaas heeft gegeten van geschiedenis en nog minder van de geschiedenis van de Belgische instellingen.

De gemeentefusie van 1976 gebeurde nog in een UNITAIR BELGIE, uitgedacht, bevolen en uitgevoerd door het UNITAIRE BELGIE.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 20:35   #12
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:

Eens te meer bewijst "Patriot" dat hij geen kaas heeft gegeten van geschiedenis en nog minder van de geschiedenis van de Belgische instellingen.

De gemeentefusie van 1976 gebeurde nog in een UNITAIR BELGIE, uitgedacht, bevolen en uitgevoerd door het UNITAIRE BELGIE.
En dan ?
Oud 5 november 2003, 20:36   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sublieme parodie Misschien is het tijd voor een Staten-Generaal der deelgemeenten. Zo heeft Groot-Leuven ook mijn woonplaats Kessel-Lo in 1977 geannexeerd.
Leuven heeft gewoon niets geannexeerd. Het was immers de Belgische overheid die een hele bus deskundigen had gevraagd de gemeenten volgens hun sociologische samenhang bijeen te voegen. En nogmaals: dit alles gebeurde nog in het unitaire België, onder het toezicht van de toenmalige Belgische instellingen.

Hiermee zeg ik niet dat de fusie geslaagd is, want dat is ze zeker niet. Alleen heeft schaalfvergrotering er hier en daar toe geleid dat er nu wel allerlei gemeentelijke dienstverleningen zijn terwijl dat vroeger niet het geval was. Maar algemeen gesproken is het niet zo'n gelukkige toestand. Jammer dat men in Nederland hier geen lessen heeft getrokken. Ook bij onze noorderburen zijn ze immers onlangs tot fusering overgegaan.
Oud 5 november 2003, 20:39   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dan?
Men beschuldigt de verkeerde personen. De fusie is het werk van het unitaire België, dus moet men de Belgische instellingen en de toenmalige beleidsmensen met de vinger wijzen. Het Vlaams Gewest bijvoorbeeld heeft daar gewoon geen schuld aan.
Oud 5 november 2003, 20:40   #15
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jan, ik ben niet zoals U. Ik zal nooit dingen goedkeuren die mijn goedkeuring normaal gezien niet zouden wegdragen, simpelweg omdat ze gedaan zijn door mijn land. Ook niet als dat land op dat moment een goed bestuurssysteem had. Ik ben niet zo'n gefrustreerde nationalist als u.
Oud 5 november 2003, 20:41   #16
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
En dan?
Men beschuldigt de verkeerde personen. De fusie is het werk van het unitaire België, dus moet men de Belgische instellingen en de toenmalige beleidsmensen met de vinger wijzen. Het Vlaams Gewest bijvoorbeeld heeft daar gewoon geen schuld aan.
Zeg ik dat dan?

150150150150150150150150150150150150150150150
Oud 5 november 2003, 20:43   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zal nooit dingen goedkeuren die mijn goedkeuring normaal gezien niet zouden wegdragen, simpelweg omdat ze gedaan zijn door mijn land. Ook niet als dat land op dat moment een goed bestuurssysteem had.
Eerlijk gezegd zie ik het verband niet tussen het onderwerp van de discussie en datgene waarmee u nu op de proppen komt. Het gaat over de fusie. Wie tegen de fusie is - en ik ben er een van - moet toch niet een instelling beschuldigen die op dat ogenblik nog niet bestond.
Oud 5 november 2003, 20:54   #18
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik zal nooit dingen goedkeuren die mijn goedkeuring normaal gezien niet zouden wegdragen, simpelweg omdat ze gedaan zijn door mijn land. Ook niet als dat land op dat moment een goed bestuurssysteem had.
Eerlijk gezegd zie ik het verband niet tussen het onderwerp van de discussie en datgene waarmee u nu op de proppen komt. Het gaat over de fusie. Wie tegen de fusie is - en ik ben er een van - moet toch niet een instelling beschuldigen die op dat ogenblik nog niet bestond.
Neen, ik beschuldig die instelling ook helemaal niet. Wie hier schuld aan heeft is niet eens van belang. Ik beschuldig dan ook niemand, dit is 27 jaar geleden. Wat belangrijk is, is dat deze faliekante beslissingen onmiddellijk ongedaan gemaakt worden.
Oud 5 november 2003, 20:56   #19
El Cid
Gouverneur

El Cid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

We kunnen niet ver genoeg gaan: mijn huis onafhankelijk!!!
Oud 6 november 2003, 13:35   #20
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Hiermee zeg ik niet dat de fusie geslaagd is, want dat is ze zeker niet. Alleen heeft schaalfvergrotering er hier en daar toe geleid dat er nu wel allerlei gemeentelijke dienstverleningen zijn terwijl dat vroeger niet het geval was. Maar algemeen gesproken is het niet zo'n gelukkige toestand. Jammer dat men in Nederland hier geen lessen heeft getrokken. Ook bij onze noorderburen zijn ze immers onlangs tot fusering overgegaan.
Onlangs? Er wordt al sinds de jaren zeventig heringedeeld, en inmiddels werden sommige heringedeelde gemeentes zelfs opnieuw heringedeeld, bijv. in Zeeuwsch-Vlaanderen.

Het is inderdaad een gevolg van een politieke keuze, nl. voor subsidiariteit. Helaas konden de Herstappes in ons land geen enkele taak aan, en gemeentes tot 5.000 kregen het te moeilijk. Die werden in de jaren tachtig heringedeeld. Inmiddels ligt de ondergrens tussen de 15.000 en 25.000 inwoners. De vraag is natuurlijk wat beter is: alle bevoegdheden gecentraliseerd houden en zo kleine gemeentes bewaren, of zoveel mogelijk bevoegdheden zo dicht mogelijk bij de burger plaatsen maar wel herindelen? In Nederland is voor het tweede gekozen. De problemen die veel kleine gemeentes hebben met het uitvoeren van alle taken die ze door Den Haag krijgen opgelegd, bewijzen dat herindeling meestal noodzakelijk is. De vraag is alleen hoever we moeten gaan met herindelen, en ook met de subsidiariteit. Onderhand streeft het z'n doel voorbij.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be