Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 oktober 2006, 12:30   #1
Conscience
Staatssecretaris

Standaard Budegettaire gevolgen van de vergrijzing

Elke werkende dreigt vanaf 2010 tot 3.700 euro per jaar extra te moeten bijdragen voor de vergrijzing, als het begrotingsbeleid niet verandert.

Als we de huidige begrotingspolitiek voortzetten, dreigt er een grote schok voor de generatie werkenden vanaf 2010. Dat zegt ING-econoom Ivan Van de Cloot met een studie van Geert Langenus, econoom bij de Nationale Bank, onder de arm.

Ik vraag me af of deze onderzoeken rekening houden met een toenemende mobiliteit van de werkende bevolking. Elk land zal namelijk dit soort problemen kennen, en een harde competitie tussen EU landen om werknemers aan te trekken lijkt me voor de hand te liggen. Als je morgen met de TGV zo in het zuiden staat waarom zou je dan niet vertrekken voor een beter loon en lagere vastgoedprijzen?
Dergelijke 'outflow' kan je toch niet tegenhouden, tenzij de nodige budgettaire ruimte voorhanden is, en dat lijkt me in Belgie niet het geval te zijn.
En als ik het goed begrijp is het bedrag waarvan gesproken wordt een bedrag per werkende, niet per gezin, bonne chance dus.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 21:51   #2
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

De vergrijzing kan betaalbaar worden gehouden door maatregelen zoals het afschaffen van het brugpensioen, het afschaffen van de verplichte pensioenleeftijd, desnoods het verhogen van de wettelijke pensioenleeftijd, het invoeren van een soepele euthanasiewetgeving, enz. Naarmate de vergrijzing groter wordt en naarmate het taboe rond euthanasie doorbroken wordt, is het best mogelijk dat er bij de ouderen een mentaliteitswijziging zal ontstaan waarbij ze spontaan kiezen voor euthanasie van zodra ze in een terminale fase komen of van zodra ze zorgbehoevend worden. Indien het leven op het einde niet met enkele maanden kunstmatig wordt verlengd, zou dat reeds een enorme besparing betekenen op het vlak van de kosten van de gezondheidszorg.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 22:15   #3

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
De vergrijzing kan betaalbaar worden gehouden door maatregelen zoals het afschaffen van het brugpensioen, het afschaffen van de verplichte pensioenleeftijd, desnoods het verhogen van de wettelijke pensioenleeftijd, het invoeren van een soepele euthanasiewetgeving, enz. Naarmate de vergrijzing groter wordt en naarmate het taboe rond euthanasie doorbroken wordt, is het best mogelijk dat er bij de ouderen een mentaliteitswijziging zal ontstaan waarbij ze spontaan kiezen voor euthanasie van zodra ze in een terminale fase komen of van zodra ze zorgbehoevend worden. Indien het leven op het einde niet met enkele maanden kunstmatig wordt verlengd, zou dat reeds een enorme besparing betekenen op het vlak van de kosten van de gezondheidszorg.
Allee, ge hebt weer de oplossing gevonden. Waarom geen beperking zetten op de leeftijd? Pensioen tot zijn/haar tachtigste, daarna niets meer tenzij men er weer voor gaat werken.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2006, 22:26   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Allee, ge hebt weer de oplossing gevonden. Waarom geen beperking zetten op de leeftijd? Pensioen tot zijn/haar tachtigste, daarna niets meer tenzij men er weer voor gaat werken.
Gewoon euthanasie, gelijk met een oude hond!
Oud 31 oktober 2006, 23:06   #5
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Pensioenleeftijd volledig vrij maken ? Iedereen kan met zijn bank een plan uitstippellen zodat hij of zij vroeger met pensioen kan ?

Ik ga wsh ook een levensloopregeling doen, waardoor ik 3 jaar vroeger op pensioen kan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 00:52   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gewoon euthanasie, gelijk met een oude hond!
En als het geld nog meer op is, gelijk een jonge hond.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2006, 05:45   #7
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Vergrijzing is een tijdelijk probleem dat kan opgevangen worden met eveneens tijdelijke staatsleningen. Die kunnen ze over een termijn van 30 jaar terugkopen / afbetalen.

De sociale zekerheid op zich is echter aan een herziening toe om te zorgen dat het geld op simpele manier bij de juiste mensen terecht komt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be