Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2003, 09:27   #1
Ardor
Vreemdeling

Ardor's schermafbeelding

Standaard

Deze ochtend hoorde ik op de radio dat vanaf 1/1/2004 Fortis een belasting zal aanrekenen als hun klanten geld afhalen uit een geldautomaat.
Dit is een uiterst onaangename verrassing!

Dergelijke praktijken lijken me compleet onlogisch alsof men geld moet betalen om aan zijn EIGEN centen te kunnen...!?!

Dan heb ik het nog niet over het feit dat dit als goud in de oren zal klinken van inbrekers! Iedereen zal grotere sommen geld in 1 keer afnemen en dat thuis bewaren.
We gaan weeral de goede weg op in dit apelandje...

Tijd om van bank te veranderen of zullen de anderen binnenkort deze 'truuk' ook toepassen?
Ardor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 11:15   #2
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ardor
Tijd om van bank te veranderen of zullen de anderen binnenkort deze 'truuk' ook toepassen?
Als iedereen naar die banken gaat die dat niet toepassen zullen de anderen wel snel terugkrabbelen. Maar meestal doen mensen dat niet. Kijk naar bankverichtingen aan het loket en rekeninguittreksels: bij sommige banken is dat nog gratis.
Oud 2 november 2003, 11:15   #3
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Deze ochtend hoorde ik op de radio dat vanaf 1/1/2004 Fortis een belasting zal aanrekenen als hun klanten geld afhalen uit een geldautomaat.

Dergelijke praktijken lijken me compleet onlogisch alsof men geld moet betalen om aan zijn EIGEN centen te kunnen...!?!

Dan heb ik het nog niet over het feit dat dit als goud in de oren zal klinken van inbrekers! Iedereen zal grotere sommen geld in 1 keer afnemen en dat thuis bewaren.

Schijnt mij ook nogal onlogisch. Wat willen zij hiermede bereiken ? Dat iedereen terug geld gaat afhalen aan het loket, na eerst een paar meldingen zoals "Voor afhalingen tot 5000€, gelieve van de bancontact gebruik te maken" arrogant voorbij gelopen te zijn. Niets van aantrekken, gewoon aan loket afhalen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 11:42   #4
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Dit is trouwens volgens mij een onrechtstreeks gevolg van een Europese richtlijn die stelt dat een bank in gans Europa evenveel geld moet vragen om geld af te halen, onafhankelijk van waar de kaart is. Daardoor zijn die afhalingen nu gratis, waardoor de banken er een beetje verlies op maken (bvb als ik in Oostenrijk geld afhaal met mijn Belgische bankkaart).
Oud 2 november 2003, 11:47   #5
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn nog steeds banken die voor een minimum aan kosten een groot aantal diensten aanbieden. Ik denk hierbij aan bijvoorbeeld Argenta die niet alleen alle rekeningen gratis beheert maar ook allerlei bankkaarten de klant gratis geeft (ook visa bijvoorbeeld).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 12:49   #6
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen moeten maar leren om met de kaart te betalen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 13:04   #7
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Wou ik ook net zeggen. Dexia hield in oktober een actie waarbij ge geld kon winnen elke keer als ge uw Proton oplaadde (kan zijn dat het zelfs nog steeds bezig is). Ik heb al heel lang nog nauwelijks kleingeld in mijn tas, het is allemaal met de kaart.
En dan in de Lidl boodschappen doen, met uw Proton willen betalen, en te horen krijgen dat ze het daar niet aanvaarden. Enfin, nog een paar keer volhouden en dan zullen ze het wel installeren zeker ? (Ze vinden het niet zo leuk als er een karretje vol boodschappen aan de kassa achtergelaten wordt, zeker als er diepvries bijzit !)
Nu de markt nog. Hoe minder gewicht in mijn chakoche hoe beter.
Oud 2 november 2003, 13:06   #8
boer_bavo
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth
.
En dan in de Lidl boodschappen doen, met uw Proton willen betalen, en te horen krijgen dat ze het daar niet aanvaarden. Enfin, nog een paar keer volhouden en dan zullen ze het wel installeren zeker ? (Ze vinden het niet zo leuk als er een karretje vol boodschappen aan de kassa achtergelaten wordt, zeker als er diepvries bijzit !)
In de Lidl betaal je toch gewoon met bancontact zeker!
Oud 2 november 2003, 13:07   #9
Babeth
Gouverneur

Babeth's schermafbeelding

Standaard

Nee, lekker niet. Om hen te pesten.
Oud 2 november 2003, 18:15   #10
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Doe ik ook zoveel mogelijk. Heb namelijk de pest aan kleingeld. Maar desondanks dat ga ik toch regelmatig geld afhalen ook. Weet eigenlijk niet wat daaromtrend de geheime agenda van de banken is ?
Blijf toch voorstander om voor zulke zaken geen kosten aan te rekenen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 18:40   #11
Ardor
Vreemdeling

Ardor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
We mogen ook niet wereldvreemd zijn, hé. Persoonlijk vind ik het schitterend om steeds elektronisch te betalen. MAAR: Ik kan nog tientallen gevallen opnoemen waar men absoluut niet kan betalen op elektronische wijze. Denk maar aan vele bakkers, marktkramers, café's etc...
In een restaurant ook niet. Meestal wel met Visa maar daar ben ik geen voorstander van. Hier verliest een mens compleet het overzicht van zijn uitgaven mee. Een kredietkaart: leuk om iets aan te kopen op Internet maar voor de rest... ( maar goed dat is een andere discussie)
Ardor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 18:40   #12
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Ik betaal altijd contant. Dat is een gewoonte.
Je zal daar maar staan aan de kassa of een tankstation
en dat je kaart niet gaat of een of andere storing aan het netwerk.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 19:37   #13
Droopy
Banneling

Droopy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, lekker niet. Om hen te pesten.
Da's niet erg netjes van je.
Lidl is dan wel een grote keten, maar het personeel dat er werkt moet wel opdraaien voor je 'tegendradigheid'.
Ik hoop dat je je lokale kruidenier niet hetzelfde aandoet.
Droopy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2003, 20:05   #14
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Ik heb Fortis al lang de rug toegekeerd. Peperdure bank.

Het wordt ook eens tijd dat het monopolie van Bancontact doorbroken wordt. Het verwondert mij dat Europa hier nog niet ingegrepen heeft.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 10:05   #15
Fred Kroket
Burger

Fred Kroket's schermafbeelding

Standaard

Groot gelijk Descartes,
Laat die hollanders zitten en zet je geld ergens anders.

Dit is een brug te ver, geld vragen om je eigen geld terug te krijgen.
Komt een beetje overeen met een bibliotheek die de mensen geld zou geven als ze hun boeken terug brengen.
Oud 3 november 2003, 11:47   #16
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Citaat:

Schijnt mij ook nogal onlogisch. Wat willen zij hiermede bereiken ? Dat iedereen terug geld gaat afhalen aan het loket, na eerst een paar meldingen zoals "Voor afhalingen tot 5000€, gelieve van de bancontact gebruik te maken" arrogant voorbij gelopen te zijn. Niets van aantrekken, gewoon aan loket afhalen.
Nee, dat iedereen giraal gaat betalen, dus met da stukske plastiek.

Dan kunnen ze ook perfect tracken waar ge uw geld uitgeeft, en is 't moeilijk om nog met zwart geld binnen te komen, bovendien, kunnen ze nen hoop extra personeel buitengooien, omdat ze dan veel minder briefkes moeten tellen, en verhandelen, en 't is ook nog veiliger, want minder geld op de geldtransporten, ...

Da is het uiteindelijke doel, binnen dit en 10 a 20 jaar willen ze de drukkerij van geld afschaffen, de geldtransporten afschaffen, en het totaal nutteloos maken van nog iemand te overvallen.

Ge zult immers biometrische gegevens moeten nodig hebben, om geld over te schrijven naar rekeningen en en dan blijft geld electronisch traceerbaar, ...

voorbeeld, :

Nu overval ik jefke, ik zet mijnen blaffer tegen zijne kop, ga met hem naar een bankkantoor, zorg dat mijn smoeltje niet op de camera te zien is, en ik eis van hem dat hij 500 euro afhaalt voor mij, Jefke zal dat zonder probleem doen, ...

In het andere geval overval ik Jefke en eis ik van hem die overdracht te doen, ook hier zal Jefke zonder morren u die 500 euro laten overschrijven, nog beter, hij geeft het u allemaal, De volgende morgen gaat Jefke naar zijn bank, legt alles uit, en pakken ze mij 5 minuten later op aan de hand van mijnen bankaccount.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 11:53   #17
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Fortis is de arrogantste bank in België. Als er iets negatiefs is ivm in het nieuws, is Fortis er altijd bij (ik heb er het laatste jaar bewust op gelet). Zij zijn ook altijd de eerste met prijsstrijgingen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2003, 11:55   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wou ik ook net zeggen. Dexia hield in oktober een actie waarbij ge geld kon winnen elke keer als ge uw Proton oplaadde (kan zijn dat het zelfs nog steeds bezig is). Ik heb al heel lang nog nauwelijks kleingeld in mijn tas, het is allemaal met de kaart.
Nu de markt nog. Hoe minder gewicht in mijn chakoche hoe beter.
Da is inderdaad ne goeien truk, gewoon uwe rommel laten staan als ge niet kunt betalen, ...
Oud 3 november 2003, 11:57   #19
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
We mogen ook niet wereldvreemd zijn, hé. Persoonlijk vind ik het schitterend om steeds elektronisch te betalen. MAAR: Ik kan nog tientallen gevallen opnoemen waar men absoluut niet kan betalen op elektronische wijze. Denk maar aan vele bakkers, marktkramers, café's etc...
In een restaurant ook niet. Meestal wel met Visa maar daar ben ik geen voorstander van. Hier verliest een mens compleet het overzicht van zijn uitgaven mee. Een kredietkaart: leuk om iets aan te kopen op Internet maar voor de rest... ( maar goed dat is een andere discussie)

Dat is gewoon een kwestie van discipline hé, op restaurant ga ik nu ook wel meestal cash betalen, maar in het buitenland bv, betaal ik bekanst alles met VISA gewoon om genoeg cash bij te hebben als je ergens niet met VISA kunt betalen, ... snapte, ?

En ja de volgende maand wordt dat der dan afgeflikkerd, maar je houd daar gewoon rekening mee, en dan is dat geen probleem.
Oud 3 november 2003, 11:58   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Ik betaal altijd contant. Dat is een gewoonte.
Je zal daar maar staan aan de kassa of een tankstation
en dat je kaart niet gaat of een of andere storing aan het netwerk.
Da is inderdaad wreed ambetant, ik ben zo overlaatst 20 km kunnen omrijden omdat den elentriek was uitgevallen bij het pompstation waar ik normaal tank, (tankkaart)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be