![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
Geregistreerd: 23 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 92
|
![]() De huidige economische conjunctuur doet België met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in een periode van negatieve groei, of in het beste geval in een stagnerende economie belanden. Onze buurlanden, die in een gelijkaardige situatie verkeren, hebben reeds bijzonder krachtdadige maatregelen getroffen teneinde het hoofd te bieden aan de onvermijdelijke budgettaire problemen die daaruit zullen voortvloeien.
Nederland heeft eerst 13 miljard Euro bespaard op de begroting, en heeft zopas beslist daar nog eens 4 miljard Euro aan toe te voegen – samen eventjes 17 miljard Euro. Duitsland – met een socialistische regering – heeft bijzonder drastische besparingen goedgekeurd in de ziekteverzekering en de werkloosheidsvergoeding, en gaat de pensioenleeftijd van 65 op 67 jaar brengen. Frankrijk heeft ondanks hevig syndicaal verzet behoorlijke besparingen doorgevoerd in de openbare sector, en daarbij nog laten verstaan dat dit slechts een begin is. Ondertussen gaat in België de goed nieuws-show voort, en negeren zowel de paarse regering als de vakbonden straal de dringende nood aan budgettaire ingrepen en aan een inperking van de excessieve groei van de uitgaven in de sociale zekerheid. Zelfs het aanpakken van de welgekende uitwassen is nog steeds “not done”. Berustend accepteren zowel overheid als vakbonden dat in ons land deze maand een vijftal “wachtgeld-genieters” de gezegende leeftijd van 50 jaar bereiken, en dus weldra naadloos van de school over de werkloosheid naar het (brug)pensioenstelsel kunnen overstappen. In andere landen zou men zich over dergelijke uitwassen dood schamen. Daarbij komt dat de Vlaamse VLD- en sp.a politici zich in hun drang naar de macht er ook nog toe hebben laten verleiden om alle verdere staatshervormingen “ad calendas Graecas” uit te stellen. Dat houdt in dat Vlaanderen verhinderd wordt om zijn eigen lot in handen te nemen, en de budgettaire maatregelen te nemen die zich opdringen. Maar tevens betekent dat dat Wallonië het zo handig heeft gespeeld dat het, vooral in deze economisch onzekere tijden, verder kan rekenen op onbeperkte transferts in de sociale zekerheid en de openbare financiën, zodat het potverteren over de taalgrens heen op Vlaamse kosten kan verder gaan. Er dringt zich dan ook een Vlaams urgentieprogramma op, waarin de prioriteiten voor een Vlaams Beleid worden vastgelegd in functie van het zich wijzigende economisch klimaat, en waarbij Vlaams geld prioritair beschikbaar blijft voor Vlaamse noden. Dit urgentieprogramma zou door de Vlaamse kandidaten voor de komende verkiezingen van juni 2004 moeten worden onderschreven. Hierna volgen enkele ideeën en voorbeelden van wat in een dergelijk programma zou moeten worden ingeschreven. Deze lijst dienst allicht nog te worden aangevuld. Tewerkstelling Actievere aanpak van het investeringsbeleid door a. gunstige financierings- en vestigingsvoorwaarden voor nieuw op te richten bedrijven b. een onmiddellijke vereenvoudiging van de tergende en ondoorzichtige milieu-voorschriften die Vlaanderen voor de bedrijfswereld onaantrekkelijk maken in vgl. met andere Europese regios c. volledige of zeer aanzienlijke vrijstelling van sociale zekerheidsbijdragen voor tewerkstelling in zuivere research- en IT-activiteiten d. financiële en fiscale aanmoediging van thuiswerk e. vrijstelling van sociale bijdragen voor de eerste drie werknemers die bij middenstandsbedrijven worden in dienst genomen – voor zover een bepaald niveau aan fiscale bijdragen is bereikt, en kandidaten een werkloosheidsvergoeding genieten. f. geen verplichte syndikale vertegenwoordiging in KMO’s g. aanpassing van de te stricte regels inzake deeltijds werk, en versoepeling van de te rigoureuze aanwervingsvoorwaarden h. merkelijke verlaging van de loonkost voor beginnende werknemers en voor vijfigplussers. i. eenvoudiger ontslagregeling voor nieuw aan te werven werknemers (b.v. naar Duits voorbeeld: één maand vooropzeg per jaar anciënniteit) Budgettair Beleid strengere controle op de exponentiële groei van de uitgaven voor gezondheidszorg, vooral inzake overconsumptie, en inzake de wildgroei van aanwervingen en bestedingen in de zachte sectoren absolute budgettaire voorrang voor uitgaven inzake: - werkloosheidsbestrijding - pensioenfinanciering - bevordering investeringsklimaat - ouderlingenzorg - mobiliteit - openbaar vervoer - justitie - veiligheid - beroepsonderwijs financiering van eventuele tekorten die aldus kunnen ontstaan door - effectieve beteugeling en inperking van misbruiken inzake sociale zekerheid - opsporing en beteugeling van sociale fraude - beteugeling van de internationaal georganizeerde fiscale fraude (BTW-caroussels) - forfaitaire vermindering van de werkingskosten van de uitvoerende macht (kabinetten, werkingskosten) - aangroei van de sociale zekerheidsuitgaven beperken tot de inflatie - effectieve uitsluiting van werkonwilligen uit de werklozensteun Demografische en juridische aspecten: indijking van de immigratiegolf Een homogene maatschappij, waarin personen van verschillende afkomst en overtuiging op serene wijze naast elkaar kunnen leven, met respect voor de lokale zeden en gebruiken, is een essentiële voorwaarde voor veiligheid en harmonieuze sociale verhoudingen. Op hun beurt zullen deze laatste het geschikte klimaat scheppen voor het bevorderen van investeringen, werkgelegenheid, welvaart en welzijn. Een objectief onderzoek moet uitwijzen welke budgettaire gevolgen zowel de wettige als de illegale immigratie in Vlaanderen heeft op de sociale zekerheid, de gezondheidszorg en de OCMW-financiering. In een eerste fase dient België dringend de toeloop van economische vluchtelingen en immigratie uit veilige landen te beperken tot het (beduidend lagere) niveau van onze buurlanden: Duitsland, met een achtmaal grotere bevolking dan België, en een beduidend grotere oppervlakte per inwoner, laat zelfs in absolute cijfers minder immigranten toe dan België. In een tweede fase moet dringend de snel-Belg-wet, die een overgangsgmaatregel was en tot kwalijke neveneffecten blijft leiden, worden afgeschaft. Daarnaast dringt een herziening van de wet op de gelijke kansen zich op, teneinde de perverse effecten ervan op de tewerkstelling, het onderwijs, en de groeiende spanningen tussen autochtonen en allochtonen te neutralizeren. Het gelijkheidsbeginsel mag immers niet tornen aan de legitieme en verworven rechten van de autochtone Belgische bevolking. De wet creëert bovendien kunstmatige spanningen tussen de autochtone en allochtone bevolking, en staat niet zelden een effectieve beteugeling van de criminaliteit in de weg. In dezelfde contekst dienen tevens de voorschiften inzake gezinshereniging voor immigranten en asielzoekers te worden verfijnd. Ook de wet op de jeugdbescherming, die ogenschijnlijk vaker aanleiding geeft tot de bescherming van criminelen, dan tot de bescherming van jongeren tot de leeftijd van 18 jaar min één dag, dient te worden herzien. Het resultaat moet zijn dat criminele feiten kunnen worden beteugeld aan de hand van de ernst ervan, en niet aan de hand van de leeftijd van de crimineel die ze begaat. Mobiliteit - zie aanbevelingen voor de regio Antwerpen, hierna - fiscale bevoordeliging van thuiswerk - globaal Vlaams binnenvaart-plan, in overleg met Wallonië – bediening van sluizen ook op zondagen - regionalizering spoorwegen met het oog op de gezondmaking en nodige financiering voor een efficiënte exploitatie van het eigen het Vlaams spoorwegnet - heffing van een behoorlijke boete voor ladingverlies van vrachtwagens als gevolg van rijgedrag (min. € 5.000), met mogelijkheid tot vervolging en schadevergoeding voor het geleden tijdverlies. - verkeersveiligheid: strenge bestraffing van overtredingen inzake de draagplicht van de veiligheidsgordel, die méér dan de snelheid de oorzaak is van het grote aantal Belgische slachtoffers - hoge boetes voor overdreven snelheid tot redelijke proportie’s terugbrengen, en veeleer roekeloos rijgedrag en verkeersagressie met zware boetes sanctioneren Antwerpen - Werken Ring: volledige doorlichting en desnoods herziening van het voorliggend plan, teneinde de verkersoverlast te beperken. Tegelijk tenminste verplichte 24/24 uur activiteit teneinde de werken te bespoedigen, zoals dat trouwens overal in het buitenland gebeurt bij werken met een dergelijk impact op de verkeersdoorstroming - Werken Leien: opmaken balans, vertraging sanctioneren, toezicht en controle op de vooruitgang door Stadbestuur activeren en responsabilizeren - Voorrang voor ontdubbeling goederenspoor in de haven - Ijzeren Rijn - De Lijn: financiering voorliggend expansieplan “Pegasus”, ontsluiting “slapende” premetro-tunnels. - gevolmachtigd overgangs-Management aanstellen voor Antwerpse politie, bestaande uit tijdelijk gedelegeerde, bekwame hoge functionarissen uit het landelijk politie-apparaat van buiten Antwerpen, die onafhankelijk en zonder lokale druk kunnen optreden, beslissen en handelen Veiligheid - Betere verloning van magistraten, gekoppeld aan een aan het gerechtelijk apparaat aangepaste “productiviteitspremie” - Effectief snelrecht (zie Spaans voorbeeld) - Vergroting van capaciteit, en tegelijk grondige modernizering van gevangenissen - Betere sociale voorzieningen en verloning van gevangenispersoneel - Voorrang aan vervolging, berechting en bestraffing van criminelen, in plaast van systematische jacht op eerbare burgers die te snel rijden, of op milde vormen van overtredingen inzake huishoudafval Verkiezingen Men zou zich kunnen afvragen of de Raad van Europa of het Europese Parlement niet eens moet uitgenodigd worden om de verkiezingen van 2004 en 2006 bij te wonen, te controleren, en het Belgische kiessysteem op zijn democratisch gehalte te testen.. Is het democratisch dat een Vlaamse stem systematisch minder waard is dan de stem van een Franstalige? Is het democratisch dat Vlamingen een meerderheid van Franstaligen moeten overtuigen om beslissingen aangaande Vlaanderen te doen goedkeuren, en dat de Frantaligen elke beslissing aangaande Vlaanderen onbeperkt kunnen blokkeren? Is het democratisch dat de Belgische regering paritair tussen Vlamingen en Franstaligen wordt samengesteld, daar waar er 60 procent Vlamingen zijn in België? Is het normaal dat diezelfde regeling bij de hogere ambtenaren eveneens in het voordeel van de Franstaligen geldt: met veertig procent van de bevolking krijgen zijn 50 procent van de hoogste ambtenaren? En vooral: in hoeverre is gewaarborgd dat het electronisch kiessysteem, dat vooral in Vlaanderen wordt gehanteerd, bedrog, fraude of vergissingen uitsluit? Een hertelling is niet mogelijk, een daadwerkelijke controle evenmin. In Antwerpen bijvoorbeeld worden de verkiezingsresultaten verwerkt door Telepolis, een VZW die voor 100 procent eigendom is van de Stad Antwerpen. De huidige Burgemeester, Patrick Janssens, heeft de leiding van Telepolis, als Voorzitter, of tenminste had die, tot op het ogenblik dat hij burgemeester werd, en alleszins tijdens de afgelopen verkiezingen, waarbij diezelfde Janssens kandidaat was. Janssens liet dus de op hem uitgebrachte stemmen tellen (zonder controle van buitenaf) en voor geldig verklaren door personeel dat hij onder zijn direct gezag stond, en hij kon ontslaan of aanwerven. Daarbij dient te worden opgemerkt dat tegen Telepolis nog steeds een gerechtelijk onderzoek loopt omwille van fraude, en mogelijke corruptie van hoge stadsambtenaren, van wie verscheidene eerder gerechtelijk werden aangehouden. Meer algemeen, verontrusten democraten in België zich over de afwezigheid van elke democratische controle-mogelijkheid tijdens het registreren van de electronische verkiezingen zelf, tijdens de verwerking van de resultaten, en tijdens het opstellen van de definitieve uitslagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
|
![]() Kun jij jezelf nog uit elkaar houden?
__________________
One World, One Dream, One Everything |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Minister-President
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 92
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Minister-President
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
|
![]() Citaat:
Het is een tekst, gepubliceerd op onze site, waarop iedereen zijn ideeën kan geven. Peter, doe eens iets nuttig en schrijf eens een nuttige tekst terug naar het Liberaal Appel, met uw ideeën omtrent de tekst. Maar dat zal er wel niet inzitten zeker? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
Banneling
Geregistreerd: 23 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 92
|
![]() Citaat:
![]() Ps.ik moet jullie werk niet doen,maar misschien moet het Liberaal Appel competente politici aanwerven die teksten kunnen publiceren(eigenhandig geschreven teksten wel te verstaan hé) ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burger
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: Hoevenen
Berichten: 138
|
![]() Ferme boterham, maar is WEL over nagedacht.
Zal ook op veel lange tenen trappen. Allee, onverdeeld gelukkig zullen er niet veel mee zijn. Ik zou er alleszins kunnen mee leven. ![]()
__________________
Verbeter de wereld, begin bij Uzelf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister-President
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
|
![]() In ieder geval is deze tekst een samenvatting van de discussie omtrent de uibreiding van het programma van het Liberaal Appel.
Deze tekst is een discussietekst, dewelke na verdere bespreking aan ons programma wordt toegevoegd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Lokaal Raadslid
Geregistreerd: 16 juli 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 336
|
![]() Gij zijt helemaal zot zeker?
Het volgende ligt nu op de tafel: Extra verplichte sociale bijdragen voor zelfstandigen: doel hun statuut geleidelijk convergeren naar dat van de ambtenaren. Doel 2 verminderen van het werkkapitaal voor zelfstandigen. Volledig collectiviseren van de ziekteverzekering: doel zelfs niet het idee van het behoud van gedeeltelijke vrijwillige private sociale zekerheid mag overeind blijven om mensen niet op andere gedachten te brengen. Verhoging van de jacht op schijnzelfstandigen: doel iedereen moet zoveel mogelijk in het duurdere collectivistische stelsel geduwd worden. Inbeslagname van de groepsverzekeringen in stappen: 1. Reorganiseren per sector met inbouw van repartitie en solidariteit. 2. Vervolgens Nationaliseren 3. Vervolgens activa verkopen 4. Met de verkoop van de activa de staatsschuld delgen en het zilverfonds spijzen 5. Daarna (latere generaties) het geld opnieuw lenen. Ligt niet op de tafel, lag er nooit op en komt er nooit op: 1. Normalisatie van de ambtenarenpensioenen. (Invoeren plafond, berekening op gemiddelde bijdragen) 2. Gelijkschakeling van het begrip 'volledige loopbaan' voor alle gepensioneerden. Thans stelsels die na 12 of 18 jaar een volledige loopbaan hebben. 3. Lineaire beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
Geregistreerd: 5 september 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 5.411
|
![]() Citaat:
Hoewel de problemen natuurlijk wel juist gesteld worden. Maar een verdere staatshervorming lost niks op van de eigenlijke problemen rond transferts en overconsumptie. Dat heb ik Ward ook geschreven. |
|
![]() |
![]() |