Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2003, 20:52   #1
Ardor
Vreemdeling

Ardor's schermafbeelding

Standaard

Deze week heb ik mijn eindafrekening ontvangen van Electrabel. Het te betalen bedrag is uiterst verrassend en tenzeerste onaangenaam te noemen.
Ondanks het feit dat ons jaarverbruik maar licht gestegen is moeten we toch +/- € 500 extra betalen...!?! Bovendien had Electrabel me aangeraden sinds juli een 'goedkoper' tarief te kiezen.
Bij nader inzicht komt dit door allerlei EXTRA aangerekende distributie-en transportkosten. Nog vreemder is het feit dat deze kost niet in elke regio dezelfde is. Dit is afhankelijk van regio (lees 'intercommunale'). In sommige regios's worden deze kosten helemaal NIET aangerekend.
Dit lijkt me uiterst oneerlijk en op het randje van discriminatie. Want blijkbaar dient men meer te betalen voor dezelfde hoeveelheid geleverde elektriciteit afhankelijk van waar men woont...??
De rekening zal wellicht bij iedereen gestegen zijn want:

Er zijn overal:
- nieuwe taxen opgelegd door de regering (vreg + creg)
- nieuwe milieutaksen gekomen.
- oude taksen gestegen.
- De TV-distributie (== Telenet!) ENORM gestegen is. (+ @ 25)
(bovenstaande informatie heb ik verkregen na VIER maal contact te hebben opgenomen met de Electrabel-klantendienst--over competentie gesproken...)

Dit lijkt me ronduit schandalig! De 'gewone man' is hier serieus de dupe. Wat me nog het meest ergert is het feit dat de Vlamingen dit bedrog van de huidige regering blijven pikken...!
Ardor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 20:57   #2
ward
Burger

Standaard

Energie goedkoper? Een evengroot fabeltje als het verminderen van de belasting. Hoe harder ze roepen, hoe meer wij betalen. Ik betaal in ieder geval elk jaar méér belasting op hetzelfde inkomen. Daarbij komt nog dat alles duurder word. Welke paljassen hebben deze regering in het zadel gehouden???
Oud 29 oktober 2003, 22:11   #3
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

De titel van uw topic is natuurlijk wel een beetje dubieus, daar het ene (het feit dat u meer moet betalen) absoluut geen rechtstreeks gevolg kan genoemd worden van het andere (het vrijmaken van de energiemarkt)
Anderzijds is het de logica zelve dat dit soort zaken gebeurt. Er is maar 1manier om dit op te lossen en dat is het terugschroeven van de uitgaven!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2003, 22:34   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Hahahahah, energie goedkoper? Dat gelooft toch niemand.

In België moeten we onze nu doorontwikkelde energiebron afstaan, en de hernieuwbare energie word als een wortel voor de neus van een ezel aan de burger gepresenteerd.
Ondertussen komt de Kyotonorm, die ondertussen al door een aantal grote staten niet erkend word bij ons Europeanen in de strot geduwd. Niet meer dan een verkapte vorm om meer geld in kas te krijgen van de regerening.

Moet nu net lukken dat er in de Eos van deze maand 2 artikels staat. 1 dat België zonder kernenergie onmogelijk binnen een aanvaardbare en betaalbare grens komt van de Kyotonormen en 2 waarin aangetoond word dat Kernenergie niet eens zo gevaarlijk is als windenergie.

Ook vergeten we allemaal dat de grote energieproducenten NV's zijn. Om het nog meer cru te stellen. (België is het enige land ter wereld waar de staat de kerncentrales niet in eigen beheer heeft.)En dat die hun doelstelling is de aandeelhouders winst uit te keren.En wij als consumetn betalen daarvoor.
Oud 29 oktober 2003, 22:54   #5
Eugene
Gouverneur

Standaard

Ardor mag ik u erop wijzen dat je juist bij veruit de DUURSTE leverancier zit. Verder ben ik met dit dossier bezig wat betreft(des) informatie naar de klanten toe en wat daar allemaal misgaat. Ik heb drie berekeningen gemaakt , voor 2500Kw, 5000kwu en 7500 kwu, en mits een beetje uit je doppen kijken kan je toch wel serieuze profijten zien. Als je wil zal ik de cijfers naar uw adres doormailen, geef maar een seintje als je interesse hebt!.
Oud 29 oktober 2003, 23:48   #6
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ardor
Nog vreemder is het feit dat deze kost niet in elke regio dezelfde is. Dit is afhankelijk van regio (lees 'intercommunale'). In sommige regios's worden deze kosten helemaal NIET aangerekend.
Dit lijkt me uiterst oneerlijk en op het randje van discriminatie. Want blijkbaar dient men meer te betalen voor dezelfde hoeveelheid geleverde elektriciteit afhankelijk van waar men woont...??
gesproken...)
Daar kunt ge natuurlijk over discusieren. Vroeger had men het solidariteitsprincipe dat de distributiekosten over gans belgie tussen iedereen gelijk verdeelde. Nu heeft men dat blijkbaar per regio gedaan (dus weeral eens, niet alle belgen zijn gelijk - of voor de voorstanders, dan toch een kleine halt aan de transfers).
Komt daarbij dat niets zo duur is als gratis energie (windenergie uit de noorzee zal viermaal zo duur kosten, als deze uit een klassieke centrale), en als men een ernstige vrije markt wil oprichten, dat er nog duchtig zal moeten geinvesteerd worden in hoogspanningslijnen (dus weeral kosten, doch ditmaal gelijk verdeeld tussen alle belgen).
Trouwens ook de stookolie en gasprijzen zijn ooit lager geweest.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 10:42   #7
Ardor
Vreemdeling

Ardor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
De titel van uw topic is natuurlijk wel een beetje dubieus, daar het ene (het feit dat u meer moet betalen) absoluut geen rechtstreeks gevolg kan genoemd worden van het andere (het vrijmaken van de energiemarkt)
Anderzijds is het de logica zelve dat dit soort zaken gebeurt. Er is maar 1manier om dit op te lossen en dat is het terugschroeven van de uitgaven!
Dies,
Ik ben niet akkoord. Als er geen vrijmaking had plaats gevonden en alles was bij het oude gebleven was mijn factuur nooit zo hoog geweest.
Zeker weten!
Oud 30 oktober 2003, 10:45   #8
Ardor
Vreemdeling

Ardor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Ardor mag ik u erop wijzen dat je juist bij veruit de DUURSTE leverancier zit. Verder ben ik met dit dossier bezig wat betreft(des) informatie naar de klanten toe en wat daar allemaal misgaat. Ik heb drie berekeningen gemaakt , voor 2500Kw, 5000kwu en 7500 kwu, en mits een beetje uit je doppen kijken kan je toch wel serieuze profijten zien. Als je wil zal ik de cijfers naar uw adres doormailen, geef maar een seintje als je interesse hebt!.
Eugene,
Daar ben ik het volledig met u over eens. Maar ik kan blijkbaar niet veranderen tot 7/2004. Ik zit vast voor 1 jaar omdat mijn tarieftype is gewijzigd. Nog een groter schande. Ik voel me bedrogen tot en met.
En ja, ik ben wel degelijk geïnteresseerd in uw cijfers.
Oud 30 oktober 2003, 10:57   #9
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Met het dorp zoals in holland zelf een intercomunale opzetten, windmolens , of desnoods ne zwaren diesel van bij Pauwels, op den duur gade de plankaert met zijnen omgebouwden auto nog gelijk moeten geven, ...

Den overschot van de energie leverde terug aan het net.

Moesten we dat met zijn allen beginnen doen, hunne zever zou rap gedaan zijn.

Veel grote bedrijven die nu hun warmte gewoon door de schouw laten vliegen zouden een serieus centje kunnen verdienen door een stoomturbine te voeden met hun afvalgassen...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 11:08   #10
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

De stijging van de energieprijs is onvergelijkbaar met de stijging van de energieprijzen op de internationale markten.
Enkel olie ken ik vanbuiten:
Olie 99: 10$ voor een barrel Olie 2003: gemiddeld +30$ per barrel
Oud 30 oktober 2003, 11:50   #11
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Mijn factuur is ook serieus de hoogte ingegaan de laatste keer.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 13:16   #12
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn overal:
- nieuwe taxen opgelegd door de regering (vreg + creg)
- nieuwe milieutaksen gekomen.
- oude taksen gestegen.
- De TV-distributie (== Telenet!) ENORM gestegen is. (+ @ 25)
Neen, niet overal. In Limburg is de kabeldistributie nog altijd via Interelectra. En dit vind ik jammer, want ik graag extra betaald voor Cartoon Network...
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 14:16   #13
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

ik heb ook mijn rekening van electrabel gekregen,op een bijvoegsel staat een diagram van de laatste 3 jaar, ik heb voor 2002 tot 13% minder energie verbruikt en betaal meer dan het jaar daarvoor,ik heb er eens met mijn vrouw over gepraat en we zijn van plan om naar nuon over te stappen ,is er iemand die daar al ervaring mee heeft,langs alle kanten dringt men aan om minder energie of water te gebruiken maar als men het doet,dan slaat de maatschappij zijn prijzen op en betaald men minstens evenveel maar meestal meer dan de vorige keer,die maatschappijen willen hun winst immers niet zien dalen.
.Universele Verklaring van de rechten van de Mens opgenomen onder artikel 19: "Eenieder heeft het recht op vrijheid van mening en van uiting van zijn mening, wat het het recht insluit NIET VERONTRUST te worden omwille van zijn meningen en het recht door om het even welk uitdrukkingsmiddel en zonder inachtneming van grenzen, inlichtingen en ideeën op te zoeken, te ontvangen en te verspreiden" Goedkeuring en publicatie Belgisch Staatsblad 31 maart 1949
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 14:21   #14
dejohan
Minister-President

dejohan's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joske
ik heb ook mijn rekening van electrabel gekregen,op een bijvoegsel staat een diagram van de laatste 3 jaar, ik heb voor 2002 tot 13% minder energie verbruikt en betaal meer dan het jaar daarvoor
Gij ook al? Het is precies dat ze bij electrabel vinden dat ze teveel klanten hebben.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 14:28   #15
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Citaat:
ik heb ook mijn rekening van electrabel gekregen,op een bijvoegsel staat een diagram van de laatste 3 jaar, ik heb voor 2002 tot 13% minder energie verbruikt en betaal meer dan het jaar daarvoor
Gij ook al? Het is precies dat ze bij electrabel vinden dat ze teveel klanten hebben.
Bij electrabel gaan ze er net zoals bij Belgacom van uit, dat de mensen wel zullen blijven, ...

Langs nen andere kant, wie zegt dat het binnen 2 jaar nog even goedkoop gaat zijn bij de andere leveranciers, ...

Ik ga mij een wrak kopen en da dag en nacht laten draaien en zo elentriek maken, als da bij de Planckaerts gaat, moet da bij ook gaan, ...

De groenen zullen rap doorhebben dat ze dan nog beter een extra kerncentrale bijzetten, om de smoor wa te verminderen, en den elentriek wa goeiekoper te maken.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 14:41   #16
damawallaby
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
ik heb ook mijn rekening van electrabel gekregen,op een bijvoegsel staat een diagram van de laatste 3 jaar, ik heb voor 2002 tot 13% minder energie verbruikt en betaal meer dan het jaar daarvoor,ik heb er eens met mijn vrouw over gepraat en we zijn van plan om naar nuon over te stappen ,is er iemand die daar al ervaring mee heeft,langs alle kanten dringt men aan om minder energie of water te gebruiken maar als men het doet,dan slaat de maatschappij zijn prijzen op en betaald men minstens evenveel maar meestal meer dan de vorige keer,die maatschappijen willen hun winst immers niet zien dalen.
In Holland hebben ze ook ervaring met Nuon, heb daar eens een op internet iets van klachten over gevonden. Het eerste jaar zijn ze goedkoper, maar daarna hebde prijs. Als k'mij niet vergis had er daar ene 25 % verhoging aan zijn broek.
damawallaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 17:34   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Eugene,
Daar ben ik het volledig met u over eens. Maar ik kan blijkbaar niet veranderen tot 7/2004. Ik zit vast voor 1 jaar omdat mijn tarieftype is gewijzigd. Nog een groter schande. Ik voel me bedrogen tot en met.
Neem hier eens een kijkje.
Je kunt er met verschillende leveranciers vergelijken.
http://www.stroomtarieven.be/bereken.php
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 17:56   #18
Eugene
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Citaat:
Eugene,
Neem hier eens een kijkje.
Je kunt er met verschillende leveranciers vergelijken.
http://www.stroomtarieven.be/bereken.php
Idd maar die berekeningen houden geen rekening met sommige factoren. Ik heb de drie berekeningen gemaakt, 2500kwu,5000kwu en 8000 kwu op de module van testaankoop, die module houdt rekening met alle factoren zoals type contract, opzeggingstermijnen enz.... De mensen die de cijfers willen kunnen mij een seintje geven op
[email protected]
Ps , om jullie anonimiteit te garanderen kan je beter een hotmail of Yahoo adres nemen.
En Ardor, zoals ik naar U heb geschreven is het zo dat indien je 'automatisch' Electrabel als standaardleverancier hebt gekregen, je iedere maand moet kunnen veranderen. Ik heb bv van Luminus een brief gekregen dat ik maandelijks kon omschakelen van leverancier, ik heb echter gekozen voor 'Luminus Direct' welk stukken goedkoper is maar als nadeel heeft , jaarlijks contract en verplichte domiciliering, maar bij testaankoop komt deze formule er wel als beste uit, behalve ecopower, maar daar moet je dan weer een aandeel van 250 neurokes kopen. Als verder bvb Electrabel haar tarieven verhoogt Ardor heb je WEL het recht om uw contract op te zeggen hoor. Ik ga nog eens contact opnemen met Maarten om de cijfers + uitleg naar dit forum te sturen want veel mensen zijn blijkbaar zéér slecht ingelicht door hun leverancier!
Oud 30 oktober 2003, 19:48   #19
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Integendeel. Deze verhogingen zijn juist een gevolg van de vrijmaking. CREG & VREG zijn controleorganen om te zorgen dat er bijvoorbeeld de netbeheerders onafhankelijk werken t.o.v. de verschillende leveranciers. Ook het feit dat er, onder dwang van de Vlaamse regering; CREG en VREG, er verschillende tussenstappen zijn bijgekomen. Gedis, Elia, Indexis,... . Deze bedrijven moeten ook een deel van de koek krijgen. En deze doorrekening is voor iedere leverancier hetzelfde zowel voor Luminus, ECS, Watt plus, Nuon, ... .
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2003, 20:03   #20
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eugene,
Wanneer je bij de meeste leveranciers een contract afsluit is dit voor een jaar.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be