![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
ADVIES AAN DE BELGEN: VLIEG SN
Twee jaar geleden ging de trots van de Belgische luchtvaart Sabena ten onder. De schuldigen voor dit faillissement zijn bekend: de gebeurtenissen van 11 september 2001 en de crisis van de luchtvaart die daarop volgde, de Zwitsers van Swiss Air, die hun woord niet hielden, de hoge loonkosten en de schulden van Sabena die daar deels een gevolg van waren, de te expansieve politiek die gevoerd werd met de aankoop van overbodige Airbussen en de vakbonden die teveel tot stakingen hebben opgeroepen alsof Sabena toch nooit failliet kon gaan. Heel België treurde om dit verlies van onze nationale luchtvaartmaatschappij, zelfs diegenen die België niet altijd een warm hart toedragen zoals het Vlaams Blok. Duizenden sabéniens stonden op straat. Het was een sociaal drama voor België, misschien wel het grootste in zijn geschiedenis. Buitenlandse luchtvaartmaatschappijen namen de commerciële leemte snel in. Gelukkig kon de Belgische regering gauw na het faillissement een nieuwe luchtvaartmaatschappij creëren, eerst door een verderzetting van de activiteiten van Sabena's dochteronderneming D.A.T., dan vervolgens onder de nieuwe naam SN Brussels Airlines. Vandaag maakt deze kleine maatschappij een lichte winst en ziet de toekomst voor de Belgische burgerluchtvaart er weer iets beter uit. De B.U.B. roept alle Belgen op om hun vliegreizen zo veel mogelijk met SN te maken. Wij hebben voor u de vlucht Brussel-Sevilla en terug deze zomer uitgetest en we waren heel tevreden. De service was perfect en het personeel zeer vriendelijk. De zetels waren comfortabel met genoeg beenruimte. De prijs was laag (slechts 250 euro heen en terug; niet-annuleerbaar ticket). Laten we hopen dat met steun van de Belgen onze nationale luchtvaartmaatschappij op termijn weer even groot mag worden als Sabena. Misschien kan de oude, maar prachtige naam dan ook opnieuw gebruikt worden. www.belgischeunie.be |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
Minister
|
Citaat:
Leve Air Flanders Erwin |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Vreemdeling
|
Wat is de toegevoegde waarde van deze “discussie” buiten nog wat meer spam aanbrengen in een forum dat duidelijk een doorn in het oog van de Belgicistische minderheid is? Wat is de relevantie tot het communautaire thema, waar dit forum rond draait? Kennelijk lijkt bovenstaande BUB’er meer geïnteresseerd in vulgariserende kwantiteit dan aarde aan de dijk brengen in een discussie. Een vorm van intellectuele bloedarmoede waarschijnlijk.
Een andere bedenking is de rompslomp van zogenaamde “banners” die “B.U.B” met zich meezeult, aan het einde van elk “artikel” wordt dan een hele soep aan onzin gesmeten – “vrienden van Israël” (in het Engels dan nog!), de BUB zijn dus vrienden van Israël? Blijkbaar gaan ze zichzelf nu ook besmeuren en voor aap zetten. Wie in godsnaam noemt ze zich nu een vriend van Sharon/Likud en de kliek van haviken die geen problemen hebben met gedwongen deportaties en grenzeloze overtredingen van VN-resoluties, met dagelijkse moorden tot gevolg? De consistentie is weer ver te zoeken bij de BUB’ers. Kennelijk is het judeofiele element in “la Belgique de papa” nog niet verdwenen. Genoteerd. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Burgemeester
|
Patriot, om je een plezier te doen zal ik ook vliegen met SN.
Volgens mij zijn de grootste misdadigers in het Sabena-drama de vakbonden, de politiek (aan kop weer de PS die �*lle staatsinstellingen ziet als melkkoeien) en de koninklijke familie die "haar" luchtvaartmaatschappij wilde (en die met sn dus ook weer een beetje heeft). Tis jammer voor al die sabéniens. Weer een geluk voor het Belgische establishment dat ze de schuld bij Swissair kunnen leggen.
|
|
|
#5 |
|
Europees Commissaris
|
Indien ik vlieg, vlieg ik met de goedkoopste vliegtuigmaatschappij en niet omdat de maatschappij Belgisch, Vlaams, Frans of eendert welke andere nationaliteit heeft.
|
|
|
#6 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
NIET 11 september, NIET Swissair, maar de Belgische politiek is verantwoordelijk voor het faillisement van Sabena.
Sabena werd nooit aanzien als een "bedrijf" maar als een politiek speeltje. Iedereen kent wel het Sabena-KLM verhaal dat niet mocht doorgaan,... het feit dat Sabena nooit winst heeft gemaakt, enz enz En ja, ik begrijp zeker dat het verdwijnen van Sabena een zware klap moet zijn geweest voor belgicisten. Sabena was één van de allerlaatste symbolen van het unitaire Belgie, dat samen met nog zo'n symbool (de Belgische frank) voorgoed verdwenen is. Trouwens, de nieuwe maatschappij "SN Brussels Airlines" verwijst in niets in haar naam nog naar Belgie... PS: Gelukkig is er nog één succesvolle maatschappij, die volgens geruchten binnenkort haar vloot zou verdubbelen met o.a. nieuwe Airbus A139-toestellen. |
|
|
|
|
|
#8 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Het faillissement van Sabena gaat over vakbonden die te ver zijn gegaan, slecht beheer van het autonoom overheidsbedrijf, vooral door Swissair en de anderen reden opgesomd in de tekst van de B.U.B. Daarmee wordt alleen maar verwezen naar het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie. |
||
|
|
|
|
|
#9 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
[foutje]
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Banneling
|
Haar vloot verdubbelen? Van 2 tot 4 dus?
Lees maar eens terug onze tekst, dan zal u weten dat zulke aankopen één van de oorzaken is van het faillissement van Sabena. |
|
|
|
|
|
#11 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Maar de VLM is toch maar de énige "Belgische" maatschappij (waarom breekt u trouwens een Belgische maatschappij zo af???) die jaar na jaar winst heeft gemaakt en de ene prijs na de andere in de wacht sleept als "meest stipte maatschappij" en "beste short-haul maatschappij". ![]() ![]() En wat die vloot betreft, VLM heeft momenteel 10 toestellen die zouden verdubbeld worden naar 20. (nog niet eens zoveel minder dan dat andere "speelgoedmaatschappijtje" (volgens uw logica), SNBA) Voor belgicisten primeert de kwantiteit blijkbaar boven de kwaliteit. Bij Sabena moeten ze dat destijds ook gedacht hebben. Belgisch denken op z'n best. |
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Het zou maar erg zijn als ze voor twee man en ne paardekop nog niet op tijd kunnen komen. Maar ze durven dan toch al het kanaal oversteken, echte lindenberghs die piloten.
Op het tijdstip dat Air France haar Concordes terugfluit gaan ze bij de VLM nog een paar propellervliegtuigjes aanschaffen. Goed bezig!
|
|
|
#13 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Het klopt dat VLM vandaag enkel beschikt over Fokker 50-toestellen (met propellers). Maar aangezien deze niet meer gemaakt worden, moet de vloot in de toekomst vervangen worden. Waarschijnlijk zal de keuze op de Airbus A319 vallen. En misschien weet je het niet, maar dit zijn géén propeller-vliegtuigjes. Sabena vloog er zelfs mee: De Airbus A319 |
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Minister
|
Citaat:
Vlaamse groeten Erwin |
|
|
|
|
|
|
#15 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#16 | |||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
Nooit echt een fan geweest van die Fokker 50's.... Dat ze maar snel die Airbussen kopen! Die zien er trouwens veel steviger uit ook. |
|||
|
|
|
|
|
#17 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Maar goed, ik reis op die kleine afstanden toch liever met de trein dan met het vliegtuig. |
||
|
|
|
|
|
#18 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Zelfs Yves Desmet van De Morgen had het in de tijd, dat Sabena eindelijk over kop ging, over de 'occulte macht van het Hof dat op 11000 meter hoogte ten allen prijze de Belgische vlag wilde zien blijven wapperen via Sabena. Wilfried Martens heeft op tv trouwens openlijk 'de macht achter de schermen van het Hof' toegegeven. En niet alleen in verband met Sabena.... De milardenput de Sabena tientallen jaren KON maken was enkel mogelijk dankzij het samenspel van de PS en het Hof. Ik zal dus NOOIT van mijn leven vliegen met een maatschappij waar welbepaalde adelijken dezelfde koning van hetzelfde Hof mee wilden plezieren. Ik heb veel gevlogen tijdens mijn leven maar het was meestal met Iberia en Britisch airways omdat deze nu eenmaal goedkopere economy-class tickets aanbieden. SN heeft trouwens de slechte gewoontes van Sabena overgenomen. Zo vliegt een buurvrouw van mij regelmatig bijna gratis de wereld rond omdat haar man bij SN werkt. Lang leve alzo het 'nieuwe' Sabena tot meerdere eer en glorie van het Belgische Opperhoofd!
|
|
|
|
#19 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Société Nationale Brussels Airlines. Ik vlieg er niet mee, tot de nationale maatschappij een naam kiest die past bij dit drietalig land. |
|
|
|
|
|
|
#20 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|