![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Hoi,
ik overweeg om op een jobaanbieding in de VS in te gaan. (Het is een onbepaald open offer, i.e. ik hoef niet onmiddelijk te beslissen). De job is in de buurt van Boston. Nu an sich heb ik wel een hoop vragen en ik hoop dat jullie mij op sommige vragen kunnen antwoorden (of refereren naar degelijke sites). 1. Wat moet ik praktisch in orde brengen om naar de VS te gaan? 2. Wat zijn de gevolgen voor mij in België? I.e. wat gebeurt er met mijn opgebouwde pensioenrechten? Moet ik nog belastingen betalen in belgië als ik er nog een huis heb? Stel dat ik niet meer terug kom? Stel dat ik wel terugkom wat gebeurt er dan met mijn rechten in de VS of heb ik er daar sowieso geen? 3. Wat is een salaris van 115.000 $/ Jaar waard in de VS? I.e. hoeveel belastingen gaan daarvan af? Hoe moet ik de levenskost daar inschatten? Welke extra kosten ga ik moeten maken? (privé-verzekeringen e.d.) 4. Hoe bevalt jullie het leven daar (als er toevallig iemand in de buurt van Boston woont)? Hoe is het klimaat daar? Alle andere praktische opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. Alvast bedankt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() /me schiet Rr00ttt dood en neemt zijn plaats in!
succes daar jong! Ik weet niet hoe oud je bent en of je je vrouw en kids enzo meeneemt? Een bachelor heeft natuurlijk heel wat minder nodig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Europees Commissaris
|
![]() TomB kan op het grootste gedeelde (zo niet allemaal) een antwoord geven. Die woont namelijk in Florida en is actief op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ken mensen die een 10-tal jaren geleden in Florida zijn gaan wonen.
Zij wonen daar nog steeds en zullen er waarschijnlijk ook altijd gaan blijven wonen (kinderen enzo), maar toch zeggen ze altijd weer dat, als ze toen wisten wat ze nu weten, ze nooit vertrokken waren. Amerika heeft zijn voordelen maar ze wegen volgens hen niet op tegen de nadelen. En als nuchter denkende Europeaan voel je je op sommige plaatsen heel erg bekeken. Maar nogmaals; dat is wat zij ervan vinden. Er zal natuurlijk ook veel afhangen van waar je terecht komt in Amerika. Boston of één of ander donker hol in het diepe zuiden zal al een heel verschil zijn. In ieder geval; stuur een kaartje als je zou vertrekken! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zorg er goed voor dat je van te voren de werklast van een baan in de VS niet onderschat, ookal staat er nu een vast aantal uren in je contract, mensen die niet overwerken of thuis hun werk afmaken vliegen er zo uit. Maar goed voor hetzelfde geld werk je nu al 80 uur per week of is dit helkemaal niet van toepassing voor jou.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De meeste grote banken hebben op hun website ook een rubriek voor expats. En hier kan je ook nuttige zaken vinden : http://www.diplomatie.be/nl/default.asp http://www.rvi.be/rvi_master/insite/...aa/index.shtml |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
New Hampshire Freestate Project (VS) Citaat:
101-Reasons to Move to NH ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zorgen dat uw werkgever in de VS weet waar hij aan begint. Je zal waarschijnlijk een H1-B visum moeten aanvragen en dat daarna omzetten naar een groene kaart. Het is een lange procedure met de immigratiedienst in de VS (INS). Voor de rest al het gewoon gezever van verhuizen (inpakken, emails met nieuw adres doorsturen etc.) Citaat:
Als je voltijds in de VS werkt (meer als tweehonderdennogiets dagen) moet je in Belgie geen belastingen meer betalen. Als je je huis bewaart zal je natuurlijk wel het kadaster betalen. Schrijf u uit in de gemeente waar ge woont en schrijf u in op de Belgische ambassade. Uw rechten in de VS vervallen als je definitief terugkeert naar Belgie. De regels van het verval hangen af van hoe ge in de VS verblijft (type van visum). Onder H1-B visum vervallen uw rechten na vier dagen, onder een groene kaart na drie maanden. Niet te veel zorgen over maken, ge krijgt immers pas sociale zekerheid nadat ge veertig tax credits hebt opgebouwd in de VS, en ge kunt maximum 4 credits per jaar krijgen. i.e. : Het duurt tien jaar eer uncle sam een reet om u geeft. Citaat:
Ge zult om dezelfde of betere (en soms veel betere) zekerheden als in belgie te hebben ergens rond de 35% a 40% van uw inkomen afdokken. Lijstje extra kosten: 1) 401K : Pensioensplan, al dan niet met sponsoring van de werkgever, tot aan $11,000 / jaar belastingsvrij. Niet alle werkgevers gebruiken een 401k. Als ze er geen hebben, zal je met een bank moeten praten over een IRA, wat ongeveer hetzelfde is, maar met minder fiscaal voordeel. 2) long term disability : Invaliditeitsverzekering (na drie maand invalide 80% van uw loon voor de rest van uw leven kost $10 per twee weken) 3) short term disability : Onnodige verzekering als je 115k per jaar verdient 4) Medical : Hier heb je verschillende opties gaande van het netwerk van doctors van de verzekering en $10,000 franchise tot full coverage voor uw hele familie gelijk waar ter wereld. Beslis zelf naar gelang wat ge wilt. Betaal ergens tussen de $30 en de $200 om de twee weken. 5) Dental : Tenzij ge kinderen hebt die orthodentie nodig hebben verwaarloosbaar. Het duurste tandartsbezoek kost pakweg $5000 en de verzekering kost $10 om de twee weken, beter af zelf te betalen. Buiten pensioen, invaliditeit en medische zorgverlening is er IMO practisch geen verschil met Belgie. Je zal uiteraard ook je auto moeten verzekeren, ook best eens praten over een levensverzekering als je kinderen hebt enz, maar dat is hetzelfde in Belgie. Citaat:
Citaat:
2) Politiek Correct hier en Politiek Correct in de VS zijn totaal anders. Je kan bvb. perfect zeggen dat zwarten oververtegenwoordigd zijn in de misdaad in de VS (enfin, misschien best niet tegen een neger), maar je kan beter niet zeggen dat het Christus voor uw part den boom in kan. De beste regel is om u in politieke en godsdienstdiscussies afzijdig te houden, vooral op het werk. (ventileer dat op dit forum of zo) 3) Huur eerst, koop dan. Je moet eerst ervaring opdoen met de Amerikaanse real estate markt, en de buurt goed kennen. 4) Gebruik in het begin een advocaat om uw documenten en briefwisseling na te lezen. 5) Bij leningen telt enkel de APR interest rate, niet de geadverteerde. 6) My fridge is your fridge. Eet gerust uw vriend zijn frigo leeg. Verwacht dat hij hetzelfde doet met de uwe. Koop iets voor zijn frigo als ge er op bezoek gaat. 7) Haal zo snel mogelijk een Amerikaans rijbewijs. 8) De amerikaanse manier van discussieren is minder hard als de Belgische. Geef uw gesprekspartner een kans om zijn uitleg te doen. 9) Ge gaat netto veel meer geld hebben als in Belgie. Doe geen zotte dingen, ge zult ook later minder krijgen van de overheid. Citaat:
![]() |
![]() |
#9 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() TomB heeft al in detail geantwoord. Ik zit hier nu ook al 17 jaar en heb in Californie en Colorado gewoond en vertoef nu in Texas. In tegenstelling tot Tom vind ik Boston dan wel niet slecht maar geef mij toch maar het Zuiders klimaat. Ik ben wel zelfstandige dus net zoals in Belgie moeten wij ons plan trekken op gebied van pensioensparen, gezondheidsverzekering,... En Tom, als ge ooit eens in Austin zijt, spring eens binnen, is een heel plezante stad en mijne frigo staat altijd vol koud bier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]()
"A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort." Laatst gewijzigd door Monocle : 27 november 2006 om 23:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() geldt dat ook voor arrogante 'Ollanders?
![]() of valt de Hollanderhaat wel mee in het buitenland? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Zal morgen is zelf zien voor een groene kaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zou het enige slaagkans hebben in Austin?
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||