Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2002, 19:27   #1
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

De VRT peilde in de maand oktober naar het kiesgedrag van de Vlaamse kiezer. 1000 Vlamingen werd om hun mening gevraagd. Volgens de peiling zou de CD&V weer de grootste partij worden, net vóór de VLD. De N-VA en Spirit komen tesamen niet aan het percentage dat de VU haalde bij de laatste verkiezingen. Het Blok daalt met één procent, Agalev daalt ook en SP.a stijgt lichtjes.

In welke mate is deze peiling representatief? Met andere woorden, hoeveel geloof moeten we er aan hechten?

Opvallend zijn de verschillen met de peilingen van La Libre Belgique en Le Soir.

Ivan De Vadder zei het zelf: Peilingen zijn maar peilingen, máár peilingen!
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 19:30   #2
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Het jammerlijk is dat het Blok daalt met één procent, met als toevoeging van De Vadder: het Blok wordt steeds onderschat in peilingen!!! Kan de alarmbel nog ietsje harder worden geluid aub!
Oud 1 november 2002, 19:41   #3
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

... waarmee De Vadder zijn eigen peiling ondergraaft!
Oud 1 november 2002, 22:15   #4
bartje
Minister-President

Standaard

Nee die peilingen, ik hecht er niet te véél belang meer aan, het verschil met le soir is te opmerkelijk vind ik.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 22:20   #5
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Of zoals we beiden al zeiden, 15/06/03 wordt de echte peiling.

Indien er geen vervroegde verkiezingen komen tenminste, wil ik er voor de volledigheid nog aan toevoegen
Oud 2 november 2002, 00:01   #6
Godfried
Gouverneur

Godfried's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Het jammerlijk is dat het Blok daalt met één procent, met als toevoeging van De Vadder: het Blok wordt steeds onderschat in peilingen!!! Kan de alarmbel nog ietsje harder worden geluid aub!
Inderdaad! Het is gewoonweg onvoorstelbaar dat nog steeds 85% van de Vlamingen voor die terroristen blijven stemmen die ons parlement bezetten. Dit volkje is het niet waard dat je ze stemrecht geeft. Leve het Ancien Régime!
Oud 2 november 2002, 10:55   #7
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
Nee die peilingen, ik hecht er niet te véél belang meer aan, het verschil met le soir is te opmerkelijk vind ik.
Ja, Bart, maar de peilingen van Le Soir zijn ook wel op een rommilige manier gemaakt ook. Ik denk dat La Libre Belgique er het best op zit.
Oud 2 november 2002, 10:58   #8
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Inderdaad! Het is gewoonweg onvoorstelbaar dat nog steeds 85% van de Vlamingen voor die terroristen blijven stemmen die ons parlement bezetten. Dit volkje is het niet waard dat je ze stemrecht geeft. Leve het Ancien Régime!
Begin je weer door te draaien Godfried? Ik zou jou eens willen in het Ancien Régime draaien ... weet je wat de priesters dan deded Godfried? Met de nonnekes een toerke rijden in hun maagedelijk bedje ...
Van de katholieken gesproken hé. Moest gij in het Ancien Régime zitten zou je na een week al zitten janken om alles terug normaal te hebben!
Oud 2 november 2002, 13:06   #9
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Ja, Bart, maar de peilingen van Le Soir zijn ook wel op een rommilige manier gemaakt ook. Ik denk dat La Libre Belgique er het best op zit.
Al die peilingen zijn even geloofwaardig hoor. Totaal niet dus. Zo kan iedereen de peiling eruit halen die hem het best ligt om dan te kunnen zeggen: die peiling van die krant is hét meest geloofwaardig (Ik zeg wel niet dat jij dat doet hé!). Maar 1000 personen uit een bevolking van 6 miljoen... Tja, niet echt representatief hé (= 1/6000)

De verschillen zeggen genoeg zeker?
Oud 2 november 2002, 13:18   #10
Fonz
Vreemdeling

Standaard

8 maanden vooraf beginnen ze de kiezer te manipuleren. Zoiets zou strafbaar moeten zijn.
VB -1%, natuurlijk moeten die in hun peilingen verliezen. Wie stemt er nu graag voor een verliezer. Op die manier wil men de kiezer een vals beeld door de strot rammen.
Fonz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:34   #11
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonz
8 maanden vooraf beginnen ze de kiezer te manipuleren. Zoiets zou strafbaar moeten zijn.
VB -1%, natuurlijk moeten die in hun peilingen verliezen. Wie stemt er nu graag voor een verliezer. Op die manier wil men de kiezer een vals beeld door de strot rammen.
Ik denk niet dat ze publieke opinie willen manipuleren hoor. Alleen geeft het een vertekend beeld. En dat is jammer!
Oud 2 november 2002, 13:43   #12
bartje
Minister-President

Standaard

Stel dan Kevin, puur theoretisch dat deze opiniepeilingen kloppen de CD&V is nipt de sterkste partij maar paarsgroen houdt goed stand, dus ... ze kunnen verder de regering vormen. Het verlies van het Blok valt me te véél op, hopelijk is het wel juist.

En Godfried waarom zouden die mensen geen stemrecht meer mogen hebben, zou ik dat eens mogen weten aub? Iedereen heeft toch het recht te stemmen voor welke partij hij wil hé! Jij wil blijkbaar naar een echte dictatuur!
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:53   #13
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonz

Zoiets dient om de kiezer te manipuleren, want moest dit de bedoeling zijn. Het gevaar dat dit tegen zich keert is te groot. Ik probeer me nader te verklaren. Als een enthousiaste Blok-aanhang deze peiling ziet, en ze schiet in paniek, dan komen er nog beter gestructureerd acties uitvoort. Een actievere aanhang betekent bijna zeker dat er een grotere Blokaanhang boven komt. Jammer maar daar vrees ik voor.
Oud 2 november 2002, 15:00   #14
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Uiteraard gebruikt iedereen deze peilingen naargelang zijn of haar politieke voorkeur. Als je partij het slecht doet in een peiling, wat is er dan beter dan zeggen dat het 'maar' een peiling is. Maar geloof mij vrij, de partijbonzen zitten echt wel allemaal te wachten op die peilingen hoor. Achter die peilingen zit immers een gigantische hoop wetenschappelijk onderzoek van hoe je die moet uitvoeren. Ik ken de inhoud van de echte peilingen niet, maar het is gewoon zo dat een goed uitgevoerde peiling een afspiegeling kan zijn van de visies van de bevolking. Of de peiling van de VRT aan de wetenschappelijke criteria voldoet, is natuurlijk een andere vraag.
Overigens kan ik de N-VA'ers wel begrijpen. Ik ken de juiste foutenmarge niet, maar voor hun is het verschil tussen bvb. 4 en 6% gigantisch. In dit opzicht is het natuurlijk 'maar' een peiling.
Een ander probleem dat natuurlijk altijd terugkomt, is de onderschatting van de score van het Blok door de ondervertegenwoordiging van de lagere klasse en problemen met de 'sociale aanvaardbaarheid' van het Blok. Over het Blok uitspraken doen op basis van deze peiling, is dan ook zeer gevaarlijk.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 16:02   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Om te antwoorden op de vraag. Zij zijn wel een benadering van de werkelijkheid, maar toch niet teveel belang aan hechten (herinner u enkele jaren terug de peilingen en de vld uitslag).
Heb wel den indruk dat deze peilingen om de een of andere reden gemanipuleerd worden (gelijk wij trouwens al langere tijd gemanipuleerd worden met goednieuwsshows).

Oud 2 november 2002, 16:23   #16
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Opiniepeilingen zijn niets waard.
Ze dienen enkel om het politieke klimaat wat te beïnvloeden.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 18:11   #17
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Overigens kan ik de N-VA'ers wel begrijpen. Ik ken de juiste foutenmarge niet, maar voor hun is het verschil tussen bvb. 4 en 6% gigantisch. In dit opzicht is het natuurlijk 'maar' een peiling.

De aanloop naar juni 2003 is nog lang en zal ongeacht de peilingen intensief worden. Peilingen veranderen binnen politieke partijen mijn inziens niet zoveel. Hoe 'dé kiezer' daarop reageert is ook weer afwachten. Conclusie: veel zinnigs kan er niet over gezegd worden.
Oud 2 november 2002, 18:57   #18
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Peilingen veranderen binnen partijen bijna niets? Ik kan alleen maar vaststellen dat de peiling van een paar maand terug toch voor grote onrust binnen de CD&V heeft gezorgd. Met deze peiling zijn ze natuurlijk in hun nopjes.
Het meest radicale voorbeeld van peilingen die binnen partijen wel degelijk vanalles veranderen, is natuurlijk dat van Uw goeie vrienden van Spirit, die er hun politieke toekomst van lieten afhangen...

Maar ik begrijp U wel hoor. Uw partij vreest de 5% niet te halen. Als de mensen zien dat de N-VA misschien de 5% niet haalt, dan is de kans natuurlijk groter dat er minder mensen op Uw partij gaan stemmen. Hun stem zou dan immers 'verloren' gaan. Het ontkennen van het wetenschappelijk gehalte van peilingen, is dan natuurlijk de makkelijkste manier om dat te vermijden.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 2 november 2002, 20:04   #19
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Wat vergezocht hoor S.

De Nieuw-Vlaamse Alliantie gelooft in zichzelf. En dat is een goede drijfveer!!!
Oud 2 november 2002, 20:30   #20
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Maar als N-VA'er heeft U een goed excuus om der niet in te geloven; op de peiling zit een foutenmarge van 2%, die voor Uw partij zeer cruciaal is.

Ik vind trouwens ook dat de N-VA in zichzelf gelooft. Tot spijt van een groot aantal Blokkers natuurlijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be