Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2003, 15:06   #1
DavidoV
Vreemdeling

DavidoV's schermafbeelding

Standaard

Beste allemaal,

Wanneer wordt het migranten vraagstuk in België nu eens eindelijk op een serieuze manier benaderd? Waarom wordt er steeds hervallen in termen van onveiligheid, hoge percentages van allochtone criminelen. We weten allemaal dat er een (serieus) probleem is dat vraagt om een pragmatische aanpak.

Ik denk dat het hoog tijd is voor een rondetafelconferentie over migratie en integratie. Het is tijd voor constructieve oplossingen, gesprekken met ALLE partijen. Iedereen moet maar is de hand in eigen boezem steken. Hoe langer we weigeren contructief aan een oplossing te werken, hoe moeilijker het wordt überhaupt nog een vreedzame oplossing te vinden. We weten ook allemaal dat zo'n oplossing niet perfect zal zijn en dat hiervoor veel tijd nodig is.

Dus laat die (pragmatische) voorstellen maar komen !!
Oud 13 november 2003, 15:12   #2
jeanblanquart
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DavidoV
Beste allemaal,

Wanneer wordt het migranten vraagstuk in België nu eens eindelijk op een serieuze manier benaderd? Waarom wordt er steeds hervallen in termen van onveiligheid, hoge percentages van allochtone criminelen. We weten allemaal dat er een (serieus) probleem is dat vraagt om een pragmatische aanpak.

Ik denk dat het hoog tijd is voor een rondetafelconferentie over migratie en integratie. Het is tijd voor constructieve oplossingen, gesprekken met ALLE partijen. Iedereen moet maar is de hand in eigen boezem steken. Hoe langer we weigeren contructief aan een oplossing te werken, hoe moeilijker het wordt überhaupt nog een vreedzame oplossing te vinden. We weten ook allemaal dat zo'n oplossing niet perfect zal zijn en dat hiervoor veel tijd nodig is.

Met alle betrokkenen ? dat zijn dus vertegenwoordigers van honderden nationaliteiten! lol !

Maar u bedoelt wellicht een debat oevr migranten die problemen opleveren ? Want ik stel vast dat de meeste migranten GEEN problemen opleveren, en het telkens ezelfden zijn die dat wel doen (aangevuurd door hun eigen facistische groepuscules !)

Vul maar zelf aan !

"I gained nothing at all from Supreme Enlightenment, and for that very reason it is called Supreme Enlightenment." (Boedha)
jeanblanquart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2003, 15:22   #3
DavidoV
Vreemdeling

DavidoV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle betrokkenen ? dat zijn dus vertegenwoordigers van honderden nationaliteiten! lol !

Maar u bedoelt wellicht een debat oevr migranten die problemen opleveren ? Want ik stel vast dat de meeste migranten GEEN problemen opleveren, en het telkens ezelfden zijn die dat wel doen (aangevuurd door hun eigen facistische groepuscules !)
Inderdaad, ik was wat snel denk ik.
Maar met het blijven elkaar de schuld geven komen we geen stap verder.

Neem nu bv bepaalde wijken van steden (in Antwerpen, Brussel, Mechelen,...), kunnen er daar niet eens serieuze gesprekken in de wijken opgestart worden? Misschien ben ik naïef en zijn zo'n pogingen al vele malen ondernomen. Maar ik geloof dat als beide partijen zich engageren en er een wil is om trachten iets te doen, dat er dan toch, al is het minimaal, vooruitgang geboekt kan worden.
Oud 13 november 2003, 17:50   #4
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste allemaal,

Vijftien jaar geleden, toen ik nog lid van Agalev was, was ik een groot voorstander van zo'n rondetafel.

Ondertussen meen ik dat de situatie zo verrot is dat genezen zo goed als onmogelijk is geworden.

In de binnenstad van Antwerpen en in steden als Mechelen zijn de moslims in de scholen nu al zo goed als in de meerderheid (zie wat Temsamani hierover te vertellen had).

De migrantengemeenschap is nu zo groot geworden, dat de moslims zich niet meer hoeven aan te passen aan de samenleving waarin ze zich gevestigd hebben. Sinds vijftien jaar geleden zijn ze in aantal verdubbeld en er is niets dat aantoont dat er over nog eens vijftien jaar geen 800.000 moslims in België zullen leven.

Mijn voorstel dat ik al hier al een jaar eerder heb geformuleerd is om het voor de moslims aantrekkelijker te maken naar hun thuislanden terug te keren dan hier te blijven.

En wél door een stuk van de Europese economie (zo'n 5%) naar de moslimlanden over te planten. In die speciale ontwikkelingszones zouden de moslims dan aan het werk kunnen en een zelfde levensstandaard hebben als ze nu in Europa kennen.

Tevens zou dit moeten gepaard gaan met het officieel strijdig verklaren van de islam met de Rechten van de Mens, waardoor publieke beleving van de islam in Europa niet meer toegelaten zou worden. Moskees en islamscholen zouden in Europa moeten sluiten. Op dit gebied geven de Länder in Duitsland een goed voorbeeld met het verbieden van de hoofddoek op de staatsscholen.

Ik geloof echter niet dat bovenstaande voorstellen de komende 15 jaar politiek haalbaar zijn. En als we dan 15 jaar verder zijn is de bom volgens mij ondertussen al lang ontploft.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 12:13   #5
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Beste allemaal,

Vijftien jaar geleden, toen ik nog lid van Agalev was, was ik een groot voorstander van zo'n rondetafel.

Ondertussen meen ik dat de situatie zo verrot is dat genezen zo goed als onmogelijk is geworden.

In de binnenstad van Antwerpen en in steden als Mechelen zijn de moslims in de scholen nu al zo goed als in de meerderheid (zie wat Temsamani hierover te vertellen had).

De migrantengemeenschap is nu zo groot geworden, dat de moslims zich niet meer hoeven aan te passen aan de samenleving waarin ze zich gevestigd hebben. Sinds vijftien jaar geleden zijn ze in aantal verdubbeld en er is niets dat aantoont dat er over nog eens vijftien jaar geen 800.000 moslims in België zullen leven.

Mijn voorstel dat ik al hier al een jaar eerder heb geformuleerd is om het voor de moslims aantrekkelijker te maken naar hun thuislanden terug te keren dan hier te blijven.

En wél door een stuk van de Europese economie (zo'n 5%) naar de moslimlanden over te planten. In die speciale ontwikkelingszones zouden de moslims dan aan het werk kunnen en een zelfde levensstandaard hebben als ze nu in Europa kennen.

Tevens zou dit moeten gepaard gaan met het officieel strijdig verklaren van de islam met de Rechten van de Mens, waardoor publieke beleving van de islam in Europa niet meer toegelaten zou worden. Moskees en islamscholen zouden in Europa moeten sluiten. Op dit gebied geven de Länder in Duitsland een goed voorbeeld met het verbieden van de hoofddoek op de staatsscholen.

Ik geloof echter niet dat bovenstaande voorstellen de komende 15 jaar politiek haalbaar zijn. En als we dan 15 jaar verder zijn is de bom volgens mij ondertussen al lang ontploft.
Het is nog niet veel voorgekomen maar ik ga volledig maar dan ook volledig akkoord met wat jij zegt Darwin. 8)
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 16:31   #6
Joriske
Gouverneur

Joriske's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is zo een rondetafel al lang nodig. Op die rondetafel moet men tot een duidelijke afspraak komen over wat er nu van beide partijen wordt verwacht. Het opstellen van een duidelijke definitie bijvoorbeeld van wat de maatschappij verstaat onder "integratie". Het afbakenen van een duidelijke weg die men moet/kan volgen als men die integratie wil bereiken. Welke inspanningen moeten allochtonen leveren om die weg af te leggen? Hoe kunnen autochtonen of reeds geïntegreerde allochtonen hen daarbij helpen? Hoe kan men de Islam inpassen in onze samenleving, waar is de grens tussen de godsdienstvrijheid en de rechten van de bredere samenleving? Enz.......

Kortom, het duidelijk omschrijven van de rechten en plichten van allochtonen en autochtonen in hun omgang met elkaar. Dat is tot op heden nooit gebeurd. Van Vlaams-autochtone kant zijn er nooit echt duidelijk uitgelijnde eisen gesteld tegenover de allochtonen. Het wordt tijd dat men klare taal spreekt met elkaar. Alles laten als het is en gewoon doen alsof er geen problemen zijn en nieuwkomers gewoon al hun levensgewoontes zonder compromis uit bv. de Maghreb naar Vlaanderen kunnen transplanteren kan niet meer.

Het belangrijkste is dat die rondetafelconferentie representatief is. Ze mag niet verworden tot een politiek correct gewauwel van intellectuelen die met hun hoofd in de wolken leven. Men moet de problemen bij naam noemen, bv. moeten ook 'prikkelige' dossiers zoals de hoge criminaliteit van Maghrebijnse jongeren (hoe men van binnen de allochtone gemeenschap daar iets aan kan doen bv.), het Islamfundamentalisme in sommige Moskeeën enz. aan bod komen.

Anderzijds mag zo een conferentie niet het strijdtoneel worden van kemphaantjes zoals Dewinter en Abou Jahjah. Het Vlaams Blok verwerpt iedere vorm van samenleven met allochtonen en hoort met zijn terugdrijvingsbeleid in zo een conferentie niet thuis. Net zoals de AEL met haar Arabisch-fundamentalistische apartheidsideologie.
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT."
Joriske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 16:47   #7
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joriske
Eigenlijk is zo een rondetafel al lang nodig. Op die rondetafel moet men tot een duidelijke afspraak komen over wat er nu van beide partijen wordt verwacht. Het opstellen van een duidelijke definitie bijvoorbeeld van wat de maatschappij verstaat onder "integratie". Het afbakenen van een duidelijke weg die men moet/kan volgen als men die integratie wil bereiken. Welke inspanningen moeten allochtonen leveren om die weg af te leggen? Hoe kunnen autochtonen of reeds geïntegreerde allochtonen hen daarbij helpen?
Er zijn voor de allochtonen maar twee wegen tot integratie.

De ene leidt over Parijs, Dijon, Lyon, Montpellier, Barcelona, Valencia, Alicante, Almeria, Malaga en Gibraltar.

De andere leidt over Keulen, Frankfurt, Würzburg, Nürnberg, Regensburg, Linz, Wenen, Budapest, Belgrado, Nisj en Sofia.

En nu ben ik even serieus.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be