![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() Bedrijven of zelfstandigen die geen of laattijdig hun belastingaangifte indienen, worden voortaan belast volgens een forfaitair minimuminkomen van 19.000 euro. Dat staat in een koninklijk besluit, opgemaakt door de federale regering.
Sinds het aanslagjaar 2005 worden bedrijven die verzaken belastingen te betalen al belast volgens een minimuminkomen van 9.500 euro. Maar dat bedrag bleek te laag om effect te hebben. Vorig jaar dienden bijna 39.000 vennootschappen en 21.692 zelfstandigen geen aangifte in. Dat waren er meer dan het jaar daarvoor. (belga/hln) -------------------------------------- Kan iemand me uitleggen wat hiervan de bedoeling is? Zoals ik het zie kan een zelfstandige die een goed draaiend zaakje heeft er met 19.000 euro vanaf komen elk jaar. Extrapoleer deze gedachte naar een multinational en het bedrag is gewoon belachelijk.
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja dat is inderdaad zo, maar er zijn zelfstandigen die zowiezo forfatair belast worden.
Bij coifeurs, bakkers enz werd dat nogal eens gedaan. (belastingen werden dan berekend via , wat men had aangekocht enz... (dus plausibel verkocht had... ) Ik weet niet of dat systeem nog bestaat, maar u hebt gelijk 19 000 is voor een multinational een scheet in een fles. Dan koos ik ook voor de forfaitaire belasting op 19000 |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik denk dat het niet zo makkelijk zal zijn als dat hoor. Ongetwijfeld zal hier nog een juridisch staartje aan hangen: ik kan me niet voorstellen dat gezien de strengheid waarmee men alle kosten napluist en vermeerderingen oplegd, men degenen die weigeren hun aangifte in te dienen ongemoeid zou laten.
Ik denk dat dit zo iets is als een eindeloze voorraad bier: heel plezant, maar de kater komt later.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet van die zaken bitter weinig.
Maar ik zeg dat dan ook. En je bemerkt: weinig of bitter weinig is nog altijd meer dan niets. En er zijn er velen hier die er dus niets van weten. Je moet natuurlijk ook een boekhouding bijhouden. Ik veronderstel dat als een "dikke" zelfstandige geen aangifte doet, hij bezoek krijgt van de fiskus, en dat dan een forfaitaire aanslag bepaald wordt op basis van die boekhouding. Ik laat je twee keer raden wat het leukst is (voor de zelfstandige, niet voor de fiskus) Als een eenvoudig winkeliertje van 70 jaar, die alleen maar in de voormiddag open is, nalaat van een aangifte te doen, dan laat ik je ook raden wat het leukst is. Ik denk dus dat je een deal kan sluiten met de fiskus: vrijstelling van boekhouding en betalen van minstens de forfait. De fiskus zal hiermee akkoord gaan als ze zeker zijn dat er niet de minste centen ontdoken worden. De kleine zelfstandige spaart daarmee de grote kosten en vele lasten van de boekhouder uit. Maar zoals gezegd: ik weet er bitter weinig van. |
![]() |
![]() |