![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Gouverneur
|
![]() CNN en BBC melden dat de Georgische oppositie het parlement heeft bestormd tijdens een toespraak van President Shevardnadze, die op het laatste moment door zijn lijfwachten in veiligheid werd gebracht. Het parlement is in handen van de oppositie, Shevardnadze heeft de noodtoestand uitgeroepen.
Is dit het roemloze einde van de man die mee het Ijzeren Gordijn deed vallen?
"January 15, 1916 - To the Government of Aleppo - We are informed that certain orphanages which have opened also admitted the children of the Armenians. [...]the Government will view the feeding of such children or any effort to prolong their lives as an act completely opposite to its purpose, since it regards the survival of these children as detrimental. - Minister of the Interior, TALAAT." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb het daarstraks ook gehoord op de tv. Ik was even aan het zappen en ineens zeiden ze er ineens iets van op Nederland 1.
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog te vroeg om daarover te oordelen maar de situatie is zeer complex. Ik weet niet wie de oppositie is en hoeveel steun ze hebben bij bredere lagen van de bevolking. Idem voor de president.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is Piano geen georgië kenner? Misschien kan hij het eens uitleggen.
![]() |
![]() |
#5 |
Burger
|
![]() Het werd tijd. Als de leiders geen democratie willen erkennen, dan mag het volk ingrijpen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De bordelen van de SS zijn nochtans ook nuttig om te onderzoeken. Uit het verleden moeten lessen getrokken worden, we moeten voorkomen dat, moesten er ooit weer nazis aan de macht zijn, er ss bordelen opgericht zouden worden, niet?
![]()
![]() |
![]() |
#8 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() De toestand in Georgie is op het ogenblik inderdaad bijzonder explosief.. De kans is nog steeds niet gering dat het land in een gewelddadige burgeroorlog terecht zal komen.
Vanuit mijn professionele bezigheden volg ik de ontwikkelingen er van behoorlijk dichtbij..De afgelopen twee weken heeft de oppositie op bijna dagelijkse basis geprotesteerd tegen de fraude die er werd gepleegd tijdens de parlementsverkiezingen van 2 november..Vooral in de districten Kvareli & Adjaria zou deze fraude massaal zijn geweest.. De oppositie die uit drie blokken bestond heeft na het bekendworden van de discrepanties tussen de onafhankelijke exit-polls en de officiele verkiezingsuitslag, tezamen verenigd.. De drie belangrijkste leiders zijn Michael Saakashvilli, Nina Burjanadze en Zurab Zvhania...Door het gefraudeer en gemanipuleer van Shevernadze zagen ze immers een zekere overwinning en politieke meerderheid in het parlement uit hun handen glippen. De laatste week leek het momentum evenwel een beetje te zijn weggeebd, onder meer doordat Sheverdnadze erin slaagde de aandacht van zijn eigen persoon weg te trekken door Aslan Abashidze, de autocratische leider van de deelrepubliek Adjaria, naar voren te schuiven als 'speciaal gezant' en mogelijk parlementsvoorzitter.. Eveneens werd er van bij het begin door Shevernadze gesteld dat echte contestatie van de uitslag door het volk tot een burgeroorlog zou leiden.. Ik moet dan ook zeggen dat ik persoonlijk verrast was toen het volk het parlement gisteren gewoon binnenviel en de macht greep. De laatste berichten blijven erop wijzen dat Sheverdnadze nog pogingen onderneemt om zijn machtsbasis te behouden, onder meer door terug te vallen op het Ministerie van Binnnenlandse Zaken en gezagstrouwe (oproer)politie.. Traditioneel is het Ministerie van Binnenlandse zaken nauw verbonden geweest met de maffia clans van Sheverdnadze en co. De controle over deze instelling wordt mijns inziens dan ook cruciaal voor het verdere verloop van deze crisis. Indien Sheverdnadze hierover de controle verliest, dan is de revolutie volgens mij een feit.. indien niet, dan ligt zwaar bloedvergieten in het verschiet... Het laatste wat ik er nu over gelezen heb is dat de leider van de verenigde oppositie , M. Saakashvillli, de opdracht heeft gegeven aan het volk om het Ministerie van Binnenlandse Zaken te bezetten.. wordt uiteraard vervolgd..
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sorry, maar ik heb geen tijd, morgen examen.
Maar een paar sfeerbeelden hoe het er vandaag (en gisteren) aan toe gaat, kan je wel merken op onderstaande foto's. Directe nieuwsgaring uit Georgië is deze: http://www.civil.ge ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
#10 |
Gouverneur
|
![]() Shevardnadze is zojuist (Zondag avond) afgetreden. Hij maakt zich klaar om te vertrekken naar het buitenland.
Wat een afgang. Ik denk niet dat de machtsgreep van de oppositie veel goeds zal uithalen. Shevardnadze heeft weliswaar ongetwijfeld geknoeid met de verkiezingen, maar de corruptie is in de hele Transcaucasus ZO alomtegenwoordig dat ik er geen twijfel over heb dat de oppositie het even bont zal maken als Shevardnadze zelf. Economisch gezien was Georgië er wel degelijk heel erg aan toe. Als ik hoor dat mensen uit Tbilisi aan mijn familieleden in Yerevan vertellen hoe goed het wel in Armenië is vergeleken met Georgië, dan moet ik toch even slikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik heb ook gehoord dat de oppositie het parlement heeft bestormd en Shevardnadze tot ontslag heeft gedwongen. Maar is hij nu al vertrokken uit Georgië?
![]() |
#12 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Joris,
het is te vroeg om de oppositie zo meteen over eenzelfde kam te scheren.. Ik sta in opperste bewondering voor het activisme en de moed van iemand als Michael Saakhishvilli . Wat hij de laatste jaren heeft aangedurfd is werkelijk indrukwekkend. Tot nu toe is hij ook volledig vrij van verdenkingen als zou hij banden hebben met de maffia.. Hij is trouwens getrouwd met een Nederlandse vrouw. Niet dat ie daarom niet corrupt zou zijn, maar ik geloof rotsvast -en dit heb ik uit behoorlijk eerste hand- in zijn democratische overtuiging... Zhurab Zvania, daarvoor zou ik mijn hand iets minder snel in het vuur willen steken.. Maar ook Burjanadze is volgens mij zéér integer.. Het probleem is natuurlijk dat je, zelfs al ben je van goede wil, een systeem dat zolang op nepotisme is gebaseerd niet op één/twee kan veranderen ...De echte (economische) macht ligt nog steeds bij de oude Sovjet nomenclatuur, waarvan Sjeverdnadze en ex Minister van Binnenlandse zaken Targamadze natuurlijk de belangrijkste exponenten waren.. Wat komen gaat zal dan ook nog véél moeilijker worden dan deze fluwen revolutie, maar ik ga er niet mee akoord dat je de intenties van de oppositie zo bekijkt... Wat ik wel uitermate spijtig vind, is dat de verkiezingen in Armenie en Azerbeidzjan al achter de rug liggen.. Kotcharian & Aliyev zullen toch opgelucht adem halen dat ze niet in het najaar nog verkozen dienden te worden.
![]() |
#13 |
Gouverneur
|
![]() Azerbeidjan is eigenlijk verworden tot een erfelijke monarchie van de Alievs, en in Armenië weet Kotcharian op een uiterst sluwe manier de oppositie te verzwakken en verdelen, door een combinatie van co-optatie en intimidatie; iemand als Sahakashvili zou daar vanaf het prille begin om één of andere reden ofwel in de gevangenis belanden, of gewoon afgekeurd worden als presidentskandidaat vóór de verkiezingen.
Interessant is dat de Armeense staatszender de gebeurtenissen in buurland Georgië zeer terloops bericht. Het is voor mij duidelijk dat vooral in Armenië de authoriteiten de gebeurtenissen in Tbilissi met afschuw bekijken. Ook omdat in Georgië een Armeense minderheid van ongeveer 500,000 woont die in nauw contact staat met de volksgenoten over de grens. Anderzijds moet men er ook bij zeggen dat de economische situatie in Armenië veel beter is dan in Georgië (12% economische groei dit jaar) waardoor Kotcharian natuurlijk vaster in zijn zadel zit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() het verschil tussen Georgie en Armenia/Azerbaidzjan : de Russische factor
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Shevernadze was een soort Poetin van Georgie; ex-lid van de sovjets, nu een soort centralistische nationalist.
In tegenstelling tot Rusland (waar de voornaamste oppositie communistisch is) is de oppositie in Georgie pro-westers. Zo heb ik bv. al beelden gezien waar die demonstranten en masse met Amerikaanse vlaggen stonden te zwaaien. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() het klopt wel niet meteen dat er nu een 'Amerikaans kapitalistisch systeem' zal moeten worden ingevoerd in Georgië. Dat systeem is er immers al een heel tijdje.. Georgië is en was een vrije markteconomie, en zeker géén communistisch systeem meer onder Sjeverdnadze.. Maar what's in a name natuurlijk.. In feite is het systeem dat er de laatste 11 jaar de dienst heeft uitgemaakt natuurlijk door en door corrupt, en of je dan te maken hebt met een kapitalistisch systeem of met een communistisch systeem, de gevolgen zijn toch dezelfde voor de bevolking : totale verpaupering..
Georgië is trouwens een bijzonder belangrijk land op véél vlakken. Vandaar ook dat het jarenlang het absolute troetelkind is geweest van de VS.. De relatie Sjeverdnadze-Bush zal daar initieel ook wel toe bijgedragen hebben.. Natuurlijk is doorheen de jaren de zaak wel bekoeld geraakt, omdat al snel bleek dat achter de facade van 't zogezegd meest democratische van alle ex USSR staten bijzonder onwelriekende zaakjes gebeurden. Een van de meest schrijnende voorbeelden is wellicht nog de teloorgang van grote energiebedrijven als AES Telavi, waar de US ook bijzonder veel in hadden geinvesteerd. Altijd bleken de Georgiërs ziek in hetzelfde bedje : fraude, nepotisme, corruptie, afpersing en dergelijke meer, en dit met medewerking van verantwoordelijken op het allerhoogste niveau.. Hoewel het niets te maken heeft met de huidige politieke ontwikkelingen moet je je eens afvragen hoe het mogelijk is dat Kaka Kaladze's (van Ac Milan) broer ondertussen al twee jaar ontvoerd is door mensen waarvan geopperd wordt dat ze banden hebben met hoge Georgische bestuursniveaus.. Wat de Russische factor betreft : de Russen hebben vaak hun tanden stukgebeten op de stugge Georgiërs..Nog maar pas vorig jaar en twee jaar geleden hebben ze ook hun militaire basissen, met grote tegenzin, dienen te ontruimen.. Om nog maar te zwijgen over de rol van de Russen in heel de Abchazische secessie oorlog... .Kortom, er is een hoop antagonisme tussen Georgië en Rusland, en op tijd en stond leidde dit tot uitbarstingen , vooral in het kader van de Tsjetsjeense aanwezigheid in de Georgische Pankisi regio.. Daar zijn de afgelopen jaren dan ook regelmatig serieuze bombardementen uitgevoerd door de Russische luchtmacht, op Georgische bergdorpen, met Georgische slachtoffers tot gevolg.. In Armenië en Azerbeidzjan heb je dergelijk antagonisme niet, of althans véél minder; Dus uit Russische hoek heeft Sjeverdnadze niet veel steun mogen verwachten. Mocht hetzelfde in Armenië gebeurd zijn (wat overigens min of méér is gébeurd voor enkele maanden) dan geloof ik nooit dat de Russen géén hulp geboden zouden hebben (zij het natuurlijk achter de schermen).. Wat ook meespeelt met de Russische factor is de organisatie van de samenleving.. Zowel de Armeense als de Azeri maatschappij is mijns inziens nog meer volgens oude KGB structuren georganiseerd, en de vrijheid van meningsuiting is er een stuk lager... Dat bedoelde ik ook ten dele met de 'Russische factor'..