![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() (27/11/2006) 26.11.2006 21.36u - Het Vlaams Belang heeft kennis genomen van de studie van de VUB-vorsers Fanny Wille en Kris Deschouwer, zoals die vrijdag verscheen in het tijdschrift "Samenleving en Politiek". Op basis van deze studie kopten enkele kranten afgelopen week dat "de olievlek niet langer uitbreidt" en dat "de verfransing een 'illusie' blijkt". Deze conclusies zijn helemaal onjuist.
unquote een vandaag verschenen persbericht (complete tekst op Politics.be te vinden of hier rechts op de pagina van het forum). Los van de discussie of er nu al dan niet meer franstaligen rondzwermen rondom Brussel en een "olievlek" vormen, stel ik me toch een paar (?) vragen : - Is het voor het Vlaams Belang van groot belang dat die olievlekkerige francophoniebedreiging er nog steeds in al haar dreiging is ? Is de veranglicanizering niet imminenter, of de arabizering voor mijn part ? -Waar blijven die francophonen in hemels naam vandaan komen ? De nataliteit en de daaraan verbonden bevolkingstoename in Vlaanderen is hoger dan die in de francophone belgische streken en bovendien negatief... (iedereen weet dat de bevolking in België groeit door de immigratie.. voornamelijk in Vlaanderen- want in dit landsdeel is er ten minste nog een kans(je) om aan een al dan niet zarte of witte job te geraken. -Gaat het misschien om een aangroei van 2taligen die komende uit het Nederlandstalige onderwijs - privé in de banlieu flamand wonende "pour emmerder les bourgeois" "font semblant d'être des francophones unilinguistique"... (moest ik er wonen ik zou waarschijnlijk meedoen). Nu mag je alle faciliteiten afschaffen : vooral in de brusselse rand zullen er altijd veel mensen wonen die onder elkaar Engels, Duits, Japans, Deens, Frans en misschien voor het gemak Esperanto zullen spreken.. Er is in feite niet veel mysterieus aan die olievlek : indien die "vlek" toeneemt ligt het hoofdzakelijk aan Vlamingen die Verfransen ... zoals vele mensen van taal veranderen in functie van het milieu waarin ze functioneren. Hoeveel mensen zijn er niet in Vlaanderen die ingevolge hun functie binnen hun bedrijf van 's morgens vroeg tot 's avonds laat een andere taal gebruiken : Engels, Duits.. en andere..;
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verfransing is vooral te wijten aan zowel franstalige brusselaars die verhuizen buiten de stad en allochtonen die eveneens de Brusselse gemeenten ontvluchten ! Nataliteit ? Zeker weten ! De lagere klasjes zitten met meer dan 65 % anderstaligen thuis. Hier en daar zelfs tot 80 % !! Kinderen worden thuis niet geholpen wegens gebrek aan kennis. Nederlands kennen ze amper met alle gevolgen vandien ! Moeilijkheden op school, leerstof achterstand en vertraging voor Vlaamse kinderen die hen op den duur gaan vervelen wegens te traag vorderen om andere kinderen kansen te geven wel te volgen. Vlamingen verfransen niet in de Rand... ze verhuizen van miserie !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. Laatst gewijzigd door ancapa : 29 november 2006 om 22:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is niet omdat veel Vlamingen dagelijks op het werk of voor hun werk Engels, Frans en/of Duits hanteren dat ze thuis of op straat iets anders dan Nederlands gebruiken. Evenmin stemmen ze daarvoor op bepaalde partijen.
Er is een groot verschil tussen een tal gebruiken, een talige spreker te zijn en dan nog eens 'dol ' te zijn op die taal. Er zijn Britten in de rand die de ganse dag Engels gebruiken op het werk, maar daarom niet om faciliteiten vragen, ze kunnen zelfs best met mate de Vlaamse zaak begrijpen of steunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik betwijfel trouwens een beetje of de laatste generaties Franstaligen die de rand induiken wel zo 'rijk' zijn.
Mijn bedenkingen: wie de rand ingaat ontvlucht Brussel. Maar waarom? Echt rijken kunnen zich best een mooie, veilige stek vinden in de betere wijken van Brussel. Niet heel Brussel is een sociaal kerkhof hé? De 'hardwerkende Vlaming' ontvlucht de rand wegens de prijzen, naar o.a. Waals-Brabant. Kunnen de Vlamingen de rand niet meer betalen of WILLEN ze niet zoveel betalen. De twee spelen denk ik. Mijn idee: een deel van die Franstaligen hebben niet de middelen om in Brussel de betere buurt te bewonen. Naar het goed betaalbare Waals-Brabant willen ze niet, evenmin dieper Vlaanderen in, omdat hun hele sociale leven zich wel nog in Brussel afspeelt. Dus zijn ze bereid veel meer te betalen voor hun optrekje in de rand dan de Vlamingen willen. De echte rijken in de rand zijn er volgens mij van een tijd terug gekomen en de eurocraten, maar die laatste zijn vaak louter 'Franstalig' omdat ze met moeite weten hoe de rand in elkaar steekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Beste ancapa,
Als ik een tochtje in de brusselse rand doe, zie ik nogal weinig "typisch islamgeklede mensen", waarschijnlijk werken die ergens en zijn het de werkloze personen van deze groep die "rondhanggedrag" vertonen. In de buurt van het nederlandstalig onderwijs in Brussel-gewest zie ik echter wel talrijke maghrebiaans-afkomstige jongeren, die dus Nederlands leren ! Het punt van de "francophonisation" schijnt me dus eerder dat het geleerde Nederlands niet "en plein public" gebruikt wordt. Menige Ndl talige die zijn openbaar vervoer moet halen schuift nog aan voor een pintje of een sandwichke, gaat nog haastig een dingske kopen voor de eindejaarsgeschenken of een kansspelbiljetje.. Het aantal Ndltaligen in deze forensische uittocht is zeer hoog zeggen de statistieken & dat kan iedereen in elke BXlles station vaststellen. De klank van deze stad is fransch en deze klank deint inderdaad uit naar de rand ofte het vlaamsche gewest en dit ondanks het feit dat er een meerderheid Nederlandstaligen woont en soms nog werkt ook. Zelf begin ik elk gesprek in de gansche Belgique (behalve in dass Deutschsprachige teil) in Le Flamand - ook in de profonde Wallonie zal de Gîtebezitter zich terdege inspannen om te doen blijken dat hij/zij de taal van Vondel in zekere mate beheerst. Men stelt het bovendien op prijs : welke methode is beter om aan te tonen dat het vooroordeel dat franstalige belgen minder intelligent zouden zijn dan de rest van de homo sapiens op deze planeet absoluut van de pot gerukt is ? Het taalchauvinisme van alle franstaligen is overigens inderdaad redelijk hoog: voeg aan een gezelschap waarin één franstalige zich aangepast heeft om de algemene taal te spreken een andere toe en prompt vervallen ze in het gebruiken van hun eigen taal. Gebeurd zelfs in Esperanto-middens. 2 Antwerpenaars in Internationaal gezelschap wachten met hun dialect tot ze in de meerderheid zijn (met 3 dus & als de 3de toevallig een Schot is zal hij het geweten hebben). Ik geloof niet dat het verschil in nataliteit teniet gedaan wordt door de immigratie van diverse EU personen en andere die automatisch naar het Frans als voertaal grijpen..Wel dat de olievlek zal opdrogen indien de Nederlandstaligen zelf in hun communicatie met "anderen" zelfbewuster hun eigen taal als eerste communicatiepoging zouden aanwenden. Dat een mij onbekend persoon in een of ander buitenland Esperanto zou beheersen : de kans is inderdaad klein ; maar ik stel het wel altijd als 2de keuze voor na Nederlands om met elkaar te praten (vervolgens komen Duits, Engels en.. Français) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die "Expats" die zich de moeite getroosten iets meer over hun "gastland" te weten te komen zullen de situatie begrijpen en zelfs "ook wat" Nederlands leren. Maar zolang Nederlandstaligen zelf niet de moeite nemen hun eigen taal als "eerste keuze" aan te bieden, wordt er een perceptie geschapen dat de meerderheid van de bevolking ook in de Brusselse rand en zelfs een eind daarbuiten Franstalig is en zal de zaak pas "omgedraaid" geraken als België nog slechts voor 20 % franstalig is..
![]() |