![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Luxemburg herenigen? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
22 | 73,33% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 26,67% |
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Lucilinburhuc was gesticht door graaf Siegfried na een grondwissel met Trierse monniken rond 963. Dat werd een hertogdom in 1354 om in 1443 bij de Nederlanden te komen. Sindsdien heeft het daarvan steeds deel van blijven uitmaken tot eind 19e eeuw, op het einde enkel in personele unie. Toch heeft het altijd redelijk op zichzelf gestaan, ook tijdens de Tachtigjarige Oorlog, waar het niet toetrad tot de Pacificatie van Gent of een Unie van U/Atrecht. Ook bij het oprichten van de Verenigde Nederlandse Staten in 1790 deed Luxemburg niet mee. Na 1815 kreeg het een aparte status: feitelijk was het een apart land, maar werd mee met de Nederlanden bestuurd, en was lid van de Duitse Bond.
Toen werd Luxemburg door de nefaste opstand van de Franse en Fransdolle opstandelingen in 1830 bij verdrag opgedeeld in een "Frans" del (hoewel rond Aarlen Luxemburgs wordt gesproken) en een "Duits" (hoewel daar ook Frans wordt gesproken). Voor het eerst in de geschiedenis hadden de West-Luxemburgers meer te maken met de rest van Zuid-Nederland dan met de Oost-Luxemburgers. Toch merk je nog duidelijk de drang naar elkaar. Zo heb je er de Nederlands-Belgische woon-werksituatie er: wonen in het goedkoopste deel van het land (België/West-Luxemburg) en werken in het rendabelste deel (Nederland/Oost-Luxemburg). Niet de PS is de machtigste partij, zelfs niet de MR, maar de CDH met een behoorlijk "Vlaamse" score voor de christen-democratie: 34,8%. In het Groothertogdom is dit 35,8%. Ook de sentimenten zijn er naar. Dat mocht ik persoonlijk ervaren toen een garagist ons van Bastenaken naar huis takelde. Of het moest weer lukken dat ik de enigste Groot-Luxemburger vast had he? ![]() En economisch is het ook niet mis. Oost-Luxemburg is weliswaar rijker, maar West-Luxemburg is ook een van de rijkere gebieden van Wallonië. Zelfde geesten zelfde arbeidszin, andere staat? Daarom: zou u het een goed idee vinden moesten de Luxemburgen herenigen?
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In een context van de Verenigde Nederlanden zou ik het een logische beslissing vinden om beiden weer bij elkaar te voegen, net als de beide Limburgen. En ook in een rattachistisch scenario voor Wallonië zou een Groot-Lxemburgse gedachte wellicht de kop kunnen opsteken. Gezien de verhoogde aanwezigheid van Frankrijk naast de deur zou een groter en sterker Luxemburg voor het land zelf immers geen slechte zaak zijn. In die gevallen zeg ik dus 'ja'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Minister-President
|
![]() Dan zou ik af zijn van België en in een beter land leven. Het is wel zo dat de inwoners hier niet zo graag Walen worden genoemd, maar eerder ardennois.
In het groothertogdom Luxemburg kan men niet zomaar gaan doppen en moet men de werkaanbieding die men krijgt aanvaarden, zoniet, geen uitkering meer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Luxemburger zou ik het niet willen. Als Nederlander zeg ik: Waarom niet? Het is een stap vooruit voor de Verenigde Nederlanden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() Weet ik zo nog niet, het is niet dicht bevolkt, maar veel inwoners werken trouwens al in het groothertogdom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() hoe weet jij dat? in Luxemburg is er een werkloosheidsgraad van ong 7%, zoals in Vlaanderen dus. en veel Belgische Luxemburgers werken in Luxemburg zelf, hoe kan dat dan?
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar als de gemiddelde Waalse werkloosheid al zo gigantisch is, en die van de provincie Luxemburg 7%, hoe hoog is het dan wel niet in de andere delen van Wallonië?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is het niet ook zo dat de laatste jaren zich veel Nederlanders vestigen in Luxemburg, vooral boeren.
Wat in de Voerstreek kon, kan dus ook een beetje in Luxemburg.
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Wéér er reden om de gewesten af te schaffen. De verschillen zijn immers provinciaal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zouden jullie de Luxemburgers niet een beetje met rust laten ipv (op theoretisch vlak) in hun plaats te proberen te beslissen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Luxemburg herenigen. Waarom niet? Het Groot-Hertogdom kan bij België aansluiten als 10de provincie en de naam van Oost-Luxemburg dragen met behoud van zijn privileges.
Maar daarvoor moet 1) de Luxemburgse bevolking dat willen en 2) België terug unitair zijn. Laatst gewijzigd door Hans1 : 27 november 2006 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ah oei, ik wist niet dat de communautaire discussies een "what if-gedoe" was... ![]() [/kwadertrouwmodus] Effe serieus nu, ik denk eerlijk gezegd niet dat de Luxemburgers echt happig zijn om in België of Groot-Nederland aan te sluiten, en ik ben eerlijk gezegd niet zeker dat de Belgische Luxemburgers vragende partij zouden zijn om bij het Groot-Hertogdom aan te sluiten...
![]() |
![]() |
#19 |
Minister
|
![]() In Henegouwen en Luik (en in Brussel, maar dat is Wallonniê niet), is de werkloosheid hoog. Dit komt vooral door de verouderde industrie daar (vroeger gebaseerd op steenkool en metaalindustrie). Waals-Brabant is dan weer een zeer rijke provincie, veel rijker dan Limburg of de Westhoek bvb.
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |