Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2006, 22:12   #1
ilfalco
Minister-President

Standaard CD&V en N-VA proberen elkaar te vinden= windhanen terug samen?

CD&V en N-VA proberen elkaar te vinden

ma 04/12/06 - De N-VA-voorzitter Bart De Wever en zijn CD&V-collega Jo Vandeurzen hebben vanmiddag onverwacht met elkaar gepraat over de politieke toestand. Het resultaat was een korte gezamenlijke persmededeling.

Totaal onverwacht hebben de voorzitters van CD&V en de N-VA, Jo Vandeurzen en Bart De Wever elkaar vanmiddag gesproken.

(foto Belga)

In een uiterst korte gezamenlijke persmededeling lijkt het alsof alle hoop op een kartel voor de verkiezingen van 2007 nog niet is begraven.
Letterlijk staat er dat de twee voorzitters hebben beslist om een afkoelingsperiode in te voeren en geen nieuwe verklaringen meer af te leggen. Dat kan erop wijzen dat CD&V en de N-VA weer toenadering zoeken na de politieke thriller van vorige week.
Aan beide kanten is de breuk in het kartel diep betreurd. CD&V zag het niet zitten om met Jean-Marie Dedecker op één lijst te staan. En de N-VA wilde van geen wijken weten.
Zelfs de ministerpost van Geert Bourgeois (N-VA) lag onder vuur. Nu beloven CD&V en de N-VA dat ze het Vlaams regeerakoord correct zullen uitvoeren. Blijkbaar willen beide partijen dat het gezond verstand zegevier

bron webstek VRT

het zou me niets verbazen dat er weer een compromis uit de bus komt en de windhanen samen naar de verkiezingen gaan...
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 22:28   #2
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

maar zou de CD&V-kiezer dit wel waarderen?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 22:29   #3
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Of één of ander loodgieterscompromis: Dedecker wordt versjast naar Europa zodat hij hier in Belgie niet teveel meer mensen op de tenen kan trappen. Iedereen content.

En persoonlijk zou ik dat niet eens erg vinden, kan hij de eurocraten ff het bloed van onder de nagels halen.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 22:39   #4
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
maar zou de CD&V-kiezer dit wel waarderen?
Even de redenering omdraaien: gaan alle N-VA kiezers dit klakkeloos slikken?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 22:43   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Neen.
Vooral zij niet die toch al niet 'scheutig' waren op het 'Vlaams' kartel en maar w�*t blij waren dat het ermee gedaan was.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 22:52   #6
ilfalco
Minister-President

Standaard

Het feit dat men trouwens op alle andere niveau's het kartel verder zet nadat men de schop kreeg van de n-va vond ik al beschamend.
het moet toch duidelijk zijn ( dat was het voor mij alvast al lang) dat cdenacw een belgicistische partij is en blijft.

De n_VA had beter het kartel doen struikelen over al de niet ingevulde beloftes en bvb b-h-v dan over dedecker. Want met dat eerste had men de cdenv kiezer meegekregen en nu niet.

Het erge is dat de n-va cdenv een vlaams cachet gegeven heeft.
Dat zal ze kunnen bewaren tot in 2007 en lap men heeft het zitten.

De cdenv was klinisch dood. Maar de n-va heeft ze gereanimeerd.
En als dank krijgt ze de ezelstamp. En nog niet geleerd.

Ik zou willen tekenen voor een VB op huidige sterket (+/-25ù) en een n-va dat een deel van de tsjeven opslokt. maar dat is nu wishfull thinking.
Wat een blunder. Men had het kartelzelf over een andere steen moeten opblazen; Bvb stopzetting subsidies franstalig onderwijs in vlaanderen eisen oid.
Oud 4 december 2006, 22:54   #7
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

En van de anderen begon een hoop zich de laatste tijd vragen te stellen bij de evolutie van de CD&V richting federale regering. Wat Leterme de laatste tijd aan het doen was begon aardig te trekken op de bocht die Verhofstadt begin 1999 maakte en we weten waar dat toe geleid heeft.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 23:08   #8
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Het feit dat men trouwens op alle andere niveau's het kartel verder zet nadat men de schop kreeg van de n-va vond ik al beschamend.
Dat vind ik niet. Als je als kartel naar de kiezer trekt, kan het niet zijn dat de N-VA op dat niveau achteraf wordt buiten geknikkerd. Samen stem verdienen = samen zetelen. Dat is nu eenmaal je contract met de kiezer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 23:10   #9
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
het moet toch duidelijk zijn ( dat was het voor mij alvast al lang) dat cdenacw een belgicistische partij is en blijft.

De n_VA had beter het kartel doen struikelen over al de niet ingevulde beloftes en bvb b-h-v dan over dedecker. Want met dat eerste had men de cdenv kiezer meegekregen en nu niet.

Het erge is dat de n-va cdenv een vlaams cachet gegeven heeft.
Dat zal ze kunnen bewaren tot in 2007 en lap men heeft het zitten.

De cdenv was klinisch dood. Maar de n-va heeft ze gereanimeerd.
En als dank krijgt ze de ezelstamp. En nog niet geleerd.

Ik zou willen tekenen voor een VB op huidige sterket (+/-25ù) en een n-va dat een deel van de tsjeven opslokt. maar dat is nu wishfull thinking.
Wat een blunder. Men had het kartelzelf over een andere steen moeten opblazen; Bvb stopzetting subsidies franstalig onderwijs in vlaanderen eisen oid.
Tja, als uw partij tegen de de kiesdrempel had gestemd, was dit allemaal niet nodig geweest. Wat 5 minuten politiek moed toch allemaal niet kan veranderen he .

Laatst gewijzigd door 100% VLAMING : 4 december 2006 om 23:11.
100% VLAMING is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2006, 23:23   #10
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tja, als uw partij tegen de de kiesdrempel had gestemd, was dit allemaal niet nodig geweest. Wat 5 minuten politiek moed toch allemaal niet kan veranderen he
Het VB heeft zich onthouden.Uw partij daarentegen heeft in haar korte bestaan zowat ALLE beloftes gebroken die er te breken zijn. Van nooit met de spa over nooit in een regering als b-h-v tot zelfs een beginselverklaring met de VLD in haar meest paarse dagen.

Overigens ook zonder kiesdrempel zou op zeer veel plaatsen de n-va geen zetel behaald hebben. aangezien de kiesdrempel voor een zetel in bvb limburg op 7% ligt.

Mocht de N-Va bij haar ontstaan niet geroepen hebben dat ze het Vb ging terugdringen( ik zie het bourgois me nog zo zeggen) en het cordon niet strikter toepassen dan jos gijsels zelf ; het zou al een hele stap vooruit zijn voro vlaanderen. Maar als men ziet dat BVourgois nog eens niet naast annemans wil zitten op een viering om zijn pol correcte zieltje niet te schaden
dan zegt dat wel genoeg.

Uw partij had ook gewoon ipv voor het "treugdringen van het VB" voor het versterken van het Vlaams belang kunnen kiezen ipv vooor het reanimern van
de belgicistische CDenV.

De N-Va stemt zelfs voor de handelmissiedotatie van Prins filip ... enkel en alleen omdat het VB tegen was. Dat is zelfs geen onthouding maar regelrechte collaboratie. De N_VA onderhandelde trouwens met de PS en VLD om toch een dotatie te krijgen( die zagen dat wel ziiten om de n-va weg te gouden bij de tsjeven) EN terwijl de VB dotatie te ontnemen.

In het B-h-V dossier sprak de N-VA over een extreem-rechtse verottingstrategie wanneer het VB kritiek had op de interministeriele conferentie met de PS en co. terwijl de n-va jongeren exact hetzelfde vertelden.
Wat een fantastische strategen toch daar bij de n-va...
het vlaams kartel dat voor de splitsing van b-h-v en autonomie ging zorgen. Samen met Chabert en co...
Oud 4 december 2006, 23:54   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het VB heeft zich onthouden.
Zelfs dat was fout.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 4 december 2006, 23:57   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Tja, als uw partij tegen de de kiesdrempel had gestemd, was dit allemaal niet nodig geweest. Wat 5 minuten politiek moed toch allemaal niet kan veranderen he .
Dat kan je beter als die 'Vlaamse' coalitiegenoten verwijten die effectief de kiesdrempel goedkeurden.
Een onthouding is geen pro-stem.
Oud 4 december 2006, 23:59   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Zelfs dat was fout.
Neen. Niet als er dingen aan elkaar gekoppeld worden die dan allebei tegelijk goed-of afgekeurd worden.
Oud 4 december 2006, 23:59   #14
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat daar allemaal in morgen beter, gewwon een programma waar men een half uur aan NVA bashen doet. Die stoute vlaams nationalisten die de voeling met de realiteit hebben verloren foei foei . Beschamend gewoon die commentaar van de journalisten die natuurlijk wel weten wat er leeft, heb de tv gewoon na tien minuten afgesmeten zo gedegouteerd was ik.
Oud 5 december 2006, 00:08   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat verwachtte je anders van de rode BRT?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 01:00   #16
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Wat is dat daar allemaal in morgen beter, gewwon een programma waar men een half uur aan NVA bashen doet. Die stoute vlaams nationalisten die de voeling met de realiteit hebben verloren foei foei . Beschamend gewoon die commentaar van de journalisten die natuurlijk wel weten wat er leeft, heb de tv gewoon na tien minuten afgesmeten zo gedegouteerd was ik.
Voeling met de realiteit? Kuch... daar gaat de VRT serieus de fout in. Hun Radio 1 heeft niet voor niets meer dan 5% marktaandeel verloren op een paar maanden tijd.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 5 december 2006, 10:55   #17
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welcome to the club.
Oud 5 december 2006, 13:47   #18
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Eerlijk gezegd: ik denk niet dat dit goedkomt, tenzij de N-VA door de knieën gaat. De enige reden die ik daarvoor zie is dat anders Bourgeois alsnog uit de Vlaamse Regering gewipt wordt en N-VA een deel van het personeel naar huis kan sturen.

Maar: ik geloof er niet in.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 13:48   #19
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook hét programma bij uitstek waar de 'progressieve weldekende kerk' en Johan Van de Lanotte een abonnement op hebben. Al goed dat Kristien 'Emmer ik echt?' Hemmerechts er niet bij was deze keer.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2006, 15:17   #20
ilfalco
Minister-President

Standaard

Leterme blijft bij veto tegen Dedecker op lijst met CD&V
Vlaams minister-president Yves Leterme blijft er bij dat het nieuwe N-VA-lid Jean-Marie Dedecker volgend jaar bij de federale verkiezingen niet op een lijst met CD&V'ers kan staan. Dat zei hij dinsdag in de marge van een persconferentie. Leterme hoopt wel dat de "afkoelingsperiode" die sinds dinsdag is ingesteld de partijvoorzitters de ruimte geeft om te kijken of een kartel CD&V/N-VA volgend jaar toch mogelijk is.

Na de toetreding van Jean-Marie Dedecker tot de N-VA vorige week liet CD&V weten dat ze niet met Dedecker op één lijst wou staan en dat er dus geen CD&V/N-VA-kartel kon komen bij de verkiezingen van volgend jaar. Maandag spraken de voorzitters van CD&V en N-VA, Jo Vandeurzen en Bart De Wever, af dat ze de hele zaak een tijdje willen laten afkoelen.

Hoop op instandhouding kartel
Het kartel CD&V/N-VA heeft tot nu toe goed gewerkt, meent Leterme, die hoopt dat er ook nog voor volgend jaar een kartel gevormd kan worden. "Laten we nu vooral de ruimte geven aan de partijvoorzitters om te zien hoe we desgevallend volgend jaar een kartel kunnen vormen", zei Leterme dinsdag. Maar Jean-Marie Dedecker kan niet op een lijst met CD&V'ers, herhaalde Leterme.

Geen haast
Op de vraag hoeveel tijd CD&V en N-VA nodig hebben om er uit te geraken, wou of kon Leterme niet antwoorden. Hij merkte op dat de verkiezingsdag nog niet eens is vastgelegd en dat het nog maanden duurt voor de verkiezingslijsten moeten worden ingediend.

Leterme had maandag ook een gesprek met N-VA-minister Geert Bourgeois en N-VA-voorzitter Bart De Wever. Dinsdag herhaalde Leterme dat hij tijdens dat gesprek van de N-VA de garantie heeft gekregen dat de N-VA zowel binnen de regering als in het Vlaams parlement loyaal zal meewerken om het regeerakkoord uit te voeren. (belga)

Blijkbaar gaat er toch een onverkwikkend compromis uit de bus komen...

En wat de VRT betreft. Afschaffen die handel. Nu bourgois is toch al enige tijd mediaminister hij zou ze beter eens wijzen op hun objectieve plicht.

De vrt slaagt er zelfs in voorzittersdebat te houden tussen ALLEEN de meerderheidspartijen en de grootste partij van vlaanderen straal te negeren.
Dit is zelfs voor de rode kremlinzender ongezien. maar blijkbaar is het voor bourgois allemaal ok.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be