![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() 'k zit er al een tijdje mee in de maag, dus 'k wou het effe voorleggen aan het vuurpeleton hier.
Oplossing 1: Bestaat erin vrachtvervoer te verplichten hun rustpauzes te nemen tijdens de spitsuren. Vermits er geen vrachtvervoer is, zal de spits ook serieus inkorten kwa tijdspanne. En omdat vrachtwagenchauffeurs toch rust nodig hebben kunnen ze daarvan op dat moment genieten. Daarnaast kunnen ze na hun rusttijd ook weer vlot rijden, zodat het "just in time" - principe perfect kan gehandhaafd worden. Het enige wat een probleem is zijn de doorvoervrachten. Maar 'k zie niet in dat we daarvoor rekening moeten houden omdat buiten benzine en wat sandwiches onze economie daar geen baat bij heeft. Oplossing 2: Dat is het inbouwen van een electronisch systeem in elke wagen en vrachtwagen. BMW heeft al zoiets dat je wagen automatisch afremt als ie te dicht tegen de voorganger komt. Dus als je dat in alle wagens verplicht maakt heb je vol drukke snelwegen, iedereen kan blijven rijden en ook met een vermindering aan ongevallen tot gevolg.
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Partijlid
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
|
![]() Het oplossen van het file probleem is onmogelijk in Vlaanderen. Wij zijn veel te dicht bevolkt en onze urbanisatie is gewoonweg slecht maar wie kan dat veranderen?
Men kan wel maatregelen nemen om het fileleed ( als dit al veroorzaakt word door vrachtwagens) te verzachten. Veel meer controle op vrachtwagens, de wetten zijn aangepast maar de nodige mankracht ontbreekt blijkbaar. Als er dan al eens een actie komt dan ziet men de (slechte) resultaten, zoveel percent overgewicht, zoveel percent niet in orde met de tachograaf enz. Meer structurele maatregelen vb tussen bepaalde uren het toelaten van vrachtwagens in de bebouwde kom verbieden. In Vancouver zijn er geen vrachtwagens toegelaten tussen 7 uur ’s morgens en 7 uur ’s avonds ook geen plaatselijk verkeer bevoorrading moet gebeuren na de spits uren. Maar dit houd ook in dat het personeel in die bedrijven beschikbaar moet zijn om te lossen wat dan weer te maken heeft met parttime werken enz. Trouwens supermarkten zijn daar open tot middernacht of later. En dan nog maatregelen aan de infrastructuur van onze snelwegen. Veel opritten van onze snelwegen zijn volledig verkeerd geconstrueerd, geen enkele oprit van de ring in Antwerpen is goed aangelegd (uitzondering Berchem richting Nederland). De opritten zijn te kort, een vrachtwagen komt op de autostrade aan een snelheid van ongeveer 60 km/uur op het rechter rijvak waar 90 km/uur word gereden u ziet de remlichtjes al gaan Een volledig voorsteek verbod op tweevaks rijbanen is al een maatregel die geopperd werd maar door de vrachtwagen lobby werd afgeschoten, precies of de winst om 2 km/u sneller te rijden zo groot zal zijn. Men kan vrachtwagens niet langs de kant zetten gedurende de spits uren omdat de (Europese) wetgeving bepaalt dat een chauffeur maar zoveel uur mag rijden dan rusten en weer mag rijden, en vermits ze allemaal niet op hetzelfde uur vertrekken En tenslotte nog dit, ik heb de indruk dat veel vrachtwagen chauffeurs er niets tegen hebben dat ze in de file staan overuren zijn mooi meegepakt |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Partijlid
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
|
![]() Repressie is geen oplossing.. laten we zeggen dat we dat onderhand al weten, repressieve is enkel goed om de staatskas te spekken en de wegen te verbeteren
Repressie is wel een oplossing, de enige campagne voor verkeersveiligheid die tot hiertoe geslaagd is is de BOB campagne en dit niet door de affices Zie je daar dan een probleem in? Ik zou het net tof vinden als ik me niet zou moeten haasten om snel snel na het werk nog naar de supermarkt te gaan voor inkopen te doen. En 'k vermoed dat er nog een hele hoop mensen er zo over denken. Neen ik geef maar een maatregel aan die in het buitenland wordt toegepast, maar ik zeg erbij dat deze maatregel een andere levenstijl vraagt Dat is geen probleem van de aanleg van de opritten maar van te kort op elkaar liggende opritten/afritten zoals ik in m'n betoog al zei. Er zijn inderdaad teveel opritten, maar invoegen in een rijvak op de autostrade aan 60 km/uur zorgt voor problemen, men zou de snelheid van het voorbijrijdend verkeer moeten kunnen bereiken wil men veilig invoegen. Veel (geen vrachtwagen) chaufeurs zondigen dikwijls ook tegen deze regel. Daarom net kan je dat wel, ze moeten hun rusttijden respecteren, en het is niet aan de vrachtwagenchauffeurs dit te bepalen wel aan de dispatching van de transport bedrijven die dit dienen te plannen, ze hebben er als bedrijf zelf veel baat bij dat hun vrachtwagens kunnen rijden wanneer zij het zelf plannen. Nogal onrealistisch, alle vrachtwagens op hetzelfde uur vertrekken ook diegene die op doorreis zijn |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dus wat gaan we doen; de files niet proberen te verminderen omdat dat goed is voor de vrachtwagen chauffeurs. Ik denk dat het de bedoeling is om ons file problem weg te werken niet dat van de vrachtwagens! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
|
![]() Citaat:
Je zou de files kunnen afleiden naar het dichtsbijzijnde rangeerstation, en op goederenwagons afvoeren. Dat deed ik indertijd met de tankfiles in bezet Duitsland. Laatst gewijzigd door eno2 : 7 december 2006 om 18:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
|
![]() Waarom kunnen ze ipv 4 rijvakken niet 2 voor vrachtwagens en 2 voor auto's maken??
Toen op de Antwerpse ring geen vrachtwagens werden toegelaten, gebeurde het verkeer op 2 vakken en er was helemaal geen file meer; Ik pleit voor een afgescheiden rijbaan voor vrachtwagens en dit zou kunnen zonder al te veel investeringen; Vrachtwagens en autobestuurders kunnen dan enkel mekaar bekritiseren en ik ben er stellig van overtuigd dat er minder ongelukken zullen gebeuren. Zolang vrachtwagenchauffeurs zich niet aan de regels houden, zullen er blijven doden vallen. Bij regenweer niet voorbijsteken bv: ga maar eens kijken nu! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.533
|
![]() Blijkbaar is het zo dat er tussen de vrachtwagenchauffeurs toch wel een paar comboys zitten, zoals een tv-reportage onlangs nog toonde. Met beide benen op het dashbord, zitten lezen, puzzelen, schrijven, eten en drinken enz want de automatische piloot die doet de rest. Vrachtwagens die op een file inrijden, dat zal wel héél dikwijls iets te maken met de volslagen onoplettendheid van de chauffeur op bepaalde ogenblikken!
Oplossing: snelheid minderen voor iedereen? Niet echt rechtvaardig, en of het echt zo nuttig is is ook de vraag! Of een vrachtwagen de file ramt aan 70 of aan 90, dat lost niet veel op! En ze blijven dikwijls te dicht achter elkaar rijden, en ze steken elkaar voorbij ook al rijden ze maar 5km rapper en blokkeren zo een flinke tijd de andere wagens enz. Doe er nog regenweer bij en het is een bijna een zelfmoordpoging om er zo ene voorbij te steken op het linkse vak die op zijn beurt bezig is met twee of meer vrachtwagens voorbij te steken... Het zijn dus de vrachtwagens die moeten aangepakt en extra in het oog worden gehouden. Er zijn daartoe verschillende mogelijkheden die hierboven reeds vermeld werden, de enige al meer uitvoerbaar dan de andere, laat ik hier dus in het midden... Dan heb je specialisten die tot de grote ontdekking komen dat aan 70 rijden minder gevaarlijk dan 90 of 100. Dat zal wel. Misschien gaan ze straks ontdekken dat er nog minder erge ongevallen gaan gebeuren indien we allemaal aan 30 rijden... Of dat de oplossing is? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Partijlid
Geregistreerd: 10 april 2004
Locatie: Merksem
Berichten: 247
|
![]() Zojuist op het journaal gezien (VRT) kontrole van vrachtwagens in het Brisselse op 160 gekontroleerde voertuigen waren er 140 niet in orde !!!
Volgens Bierke is repressie geen oplossing, hallo! Een oplossing om de cowboy's er uit te halen is het rijbewijs met strafpunten, al meer dan 25 jaar op de politieke agenda, maar er komt geen vooruitgang in. Dat men de strafpunten doorspeeld aan de verzekering zoals in de Angelsaksische landen en de vezekeringspremie verhoogt met het aantal strafpunten en bij een tehoog aantal strafpunten het rijbewijs voor een bepaalde periode afneemt het zal rap gedaan zijn met hun cowboy gedrag (trouwens ook voor andere chauffeurs). Maar reglementering is maar nuttig als men ze ook controleert. Twee maal twee rijvakken vind ik geen oplossing, hoe gaat men een afrit nemen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.120
|
![]() Het rijbewijs met punten is er wel degelijk al, het is enkel wachten op een uitvoeringsbesluit. Waarom het niet wordt ingevoerd weet ik niet. Ondertussen kennen een heel aantal buurlanden het al langere tijd en het schijnt toch te werken (Duitsland, Frankrijk).
Er moet trouwens geen nieuwe wetgeving komen om een inhaalverbod voor vrachtwagens in te stellen voor vrachtwagens. Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Het zijn nu net niet de vrachtwagens die de oorzaak zijn van de filles, maar de vele lege auto's die deze veroorzaken.
Een vrachtwagen zit vaak vele uren op de baan juist door de schuld van anderen. Veel vrachtwagens zijn zelfs vaak reeds lang voor de spit aan het rijden en staan dan te wachten op hun laad en/of losplaats. Maar het probleem is dat zij slechts tussen bepaalde uren worden geladen en/of gelost en zich daarna moeten haasten om op hun volgende bestemming te zijn. Dus enkel het vrachtvervoer aanpakken om de filles op te lossen is zinloos. De meeste vrachtwagens vermijden trouwens zelfs zonder wetten de spitsuren. Te duur voor de werkgevers en te zenuwslopend voor de chauffeurs. De oorzaak van vele filles ligt trouwens bij de autobestuurders en de overheid. Een vrachtwagen rijd niet leeg of zal dit toch zoveel mogelijk vermijden, maar vele auto's rijden rond met enkel de bestuurder terwijl deze vaak een ander vervoersmiddel kan gebruiken voor dezelfde afstand. Maar dan kom je natuurlijk bij de staat, die het OV slecht inricht en vele gewone wegen heeft afgesloten bij de aanleg van de snelwegen. Ook onze juist optijd economie is een grote oorzaak van de filles, want daardoor moeten vrachtwagens nu vaak heel het land doorkruisen om hun klanten te bedienen, terwijl deze vroeger een volle lading naar 1 plaats brachten en dan op een andere plaats in de buurt van de losplaats terug gingen laden. En de meeste filles en ongevallen worden veroorzaakt door het rijgedrag van de autobestuurders, zij blijven vaak links rijden om de vrachtwagens voorbij te steken en kappen dan plots in en remmen alles af om hun afrit te kunnen nemen. Dit zonder eigenlijk te weten of te beseffen wat een vrachtwagen eigenlijk is en hoe groot die zijn remafstand is. Een lege vrachtwagen stand sneller stil dan een auto, maar een volle vrachtwagen heeft enorm veel plaats nodig om van 90 naar stilstand te gaan. Je kan je dus wel inbeelden wat het gevolg is als een lege vrachtwagen plots in de remmen moet en er achter hem een overladen vrachtwagen rijd. Juist ja, in de media zal iedereen vernemen dat er twee vrachtwagens op elkaar zijn ingereden, maar de werkelijke oorzaak zal enkel op de rechtbank vernomen worden, als er tenminste iemand zo vriendelijk wil zijn om te getuigen wat er werkelijk is gebeurd. Als de gewone auto's meer begrip en respect zouden opbrengen voor het vrachtvervoer en optijd zouden invoegen en hun snelheid zouden aanpassen aan het vrachtvervoer, dat trouwens rijd voor ons en niet omgekeerd, dan zouden er al veel minder ongelukken gebeuren en veel minder fille's zijn. Want een vrachtwagen die moet stoppen heeft ook terug tijd nodig om in beweging te komen. En het is juist dat 140 van de 160 vrachtwagens niet in orde zijn, alleen gaat het vaak over papieren van de lading en het overtreden van de rijtijden met een klein half uur. En voor wie niet thuis is in de wetgeving over rijtijden, meer dan de helft van het vrachtvervoer op onze wegen, moet zich zelfs niet houden aan de rijtijden en 1/4 van de vrachtwagens op onze wegen( met belgische nummerplaten) moet zelfs geen schijf gebruiken. Ja, bouwmachines, landbouwmachine en werktuigen moeten geen schijf gebruiken en mogen 24 uur per dag rondrijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
![]() Citaat:
Je moet eens kijken hoeveel bejaarden er juist tijdens de spits gaan rondrijden en hoeveel mensen er zijn die niet met iemand anders willen meerijden omdat dit niet kan volgens hun status. Of hoeveel mensen er naar de winkels vertrekken juist tijdens de spits, omdat ze dan meer tijd hebben om te winkelen. Ik ben het vaak tegen gekomen dat bejaarden zich snel haasten om de kleinkinderen van school te gaan halen, terwijl ze op dat ogenblik nog in een winkel of café zitten. Waarom denk je dat de spits nu reeds begint om 15.00 uur terwijl dit vroeger pas om 16.00 uur was. Juist ouders en grootouders die zich dan beginnen te verplaatsen met hun auto om de kids van school te gaan halen een paar kilometer verderop. De oorzaak van de filles ligt dus voor een groot deel bij de bevolking en haar mentaliteit. Just in time. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
|
![]() Citaat:
Ge kunt niemand verplichten, wanneer hij zijn pauze moet nemen, dat is niet serieus, in mijn oogpunt, meestal zijn die mensen al van heel vroeg op de baan, of moeten ze nog lang rijden voor ze thuis zijn, als ge dus iemand gaat stoppen om 17 uur tot 19 uur en die moet nog 2 of 4 uur rijden om thuis te zijn, dan kan het goed zijn dat die niet meer thuis geraakt. (Rij en rusttijden, leveringen in fabrieken, (sluitingstijden daar) enz... U creërt hiermee een logistieke nachtmerrie, ... De enige manier om veel camions van de baan te halen is op europees niveau, het transport van trucks per trein, veel beter uitbouwen. In antwerpen rij je bv, op de trein die u tot in Milaan, Berljn, of ... brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
|
![]() Nog een mooi voorbeeldje van hoe het niet moet, ...
De wegcode zegt duidelijk dat u uiterst rechts moet rijden, ... waarom rijden er dan altijd zoveel piepo's op het middenvak.. En om u te bewijzen dat dat echt files, of op zijn minst vertragingen en zelf zware ongevallen kan veroorzaken : De autostrade Modena - Bologna is extreem druk, en fucking dagerous, zelf Italianen die het klappen van de zweep kennen (lees Italiaanse rijstijl onder de knie hebben. ) verongelukken daar. Alhoewel het al bij al nog goe meevalt, want de stoten die ge hier soms ziet, alle keren denk je dit is het meest halucinante dat ik al gezien heb, maar 5 km, verder zie je nog maffere dingen gebeuren... Om het verkeer daar nu te vervlotten hebben ze daar 4 rijstroken gelegd... Nu moet je weten in de italiaanse chaufeur hebt ge 2 klasses, de Vlotte bestuurder die vrij snel durft rijden, maar weet waar hij mee bezig is. en de piano , piano mannen. Dit zijn diegene die tegen 80 of 90 de middenrijstrook en zelf de linkerrijstroon onveilig gaan maken. In Italië is een schouwingsbewijs 4 jaar geldig, en wrakken van 12 tot 20 jaar oud zijn dan ook vrij regelmatig te bewonderen op de Autostrada... Nu wat gebeurd er op die 4 vaks autostrade, volgens alle logica, zou je dus denken, fijn die trage chaufeur kan gaan rijden op de 2 e strook, ... Nu logica en piano, piano, mannen da gaat natuurlijk ook niet samen, ... 3' rijstrook dus. Ik overdrijf echt niet, dat als ik in Bologna van de luchthaven kom en de autostrade oprij, ik tot in Modena kan doorvlammen, (50) km over de 2' rijstrook, tegen gelijk welke snelheid, zonder daarbij meer dan 5 keer iemand over te moeten gaan over het 3' vak. Maar ik moet er wel een 100 tal rechts voorbijsteken... als ik dat zou willen doen... Ik zou zo mijn rijtijd met ettelijke minuten kunnen inkorten, en ik moet daarvoor zelf geen krankzinnige snelheid halen, 120 a 130 is meer dan genoeg. Een van de belangrijkste maatregelen is, dus, : Laat iedereen gdvrdme rechts rijden ! en laat links vrij als ge daar niet moet zijn. En een totaal inhaalverbod voor vrachtwagens over heel europa, dus ook als 't droog is. hun snelheid is toch gelimiteerd, De enige uitzondering zou mogen zijn voorbijsteken voor trager verkeer (convooi, zware kraanwagen etc... ) en op hellingen waar een extra rijstrook voorzien is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
![]()
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
Geregistreerd: 28 juni 2006
Berichten: 4.767
|
![]() Citaat:
![]() Want je kan mits gebeurlijke ongevallen perfect plannen wanneer een vrachtwagen waar moet zijn.
__________________
... het enige zachte is dons ... “You can ignore reality, but you can’t ignore the consequences of ignoring reality.” - Ayn Rand |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 47.400
|
![]() Citaat:
Bv, u rijdt vanuit gent de ring op, en u moet naar Nederland, u kiest voor de binnenrijstroken, die vanaf de tunnel met een muur van de andere rijstroken gescheiden worden... (die muur kan iets zijn dat makkelijk verplaatsbaar is voor hulpdiensten enz... het design daarvan kan over geklapt worden ... ) U blijft daarop rijden tot de Ring terug E19 wordt, als u de E19 op moet en u komt van de richting Gent, dan kiest u de buitenbaan, en rijd u gewoon de afrit af, Hetzelfde geld voor Brussel, maar daar zou je met tunnels kunnen werken, graaf een tunnel van 4 armen kruispunt - naar de oprit van de E19 en E 40 en je halveert het verkeer dat doorgaand over de ring moet, ... kost wat geld natuurlijk maar het is wel de oplossing. |
|
![]() |
![]() |