![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Europees Commissaris
|
![]() Hernando De Soto is al lang één van mijn favoriete politiek-economische denkers. Zo schreef hij het boek "The Mystery of Capital: Why Capitalism Triumphs in the West and Fails Everywhere Else" (ook vertaald in het Nederlands)(hier vind je een recensie). 't Is echt een aanrader, en hoewel het over ontwikkelingslanden gaat, is een groot deel van de basisboodschap perfect toe te passen op België.
Deze week vond ik op http://www.liberales.be een interview met de man. Een prima introductie tot zijn werk voor wie hem niet kent. Citaat:
Zie ook http://www.ild.org.pe (de website van zijn "instituut")
![]() |
![]() |
#2 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat heeft niets met eigendomsrechten te maken!
In essentie komt het er op neer dat die mensen hun bezittingen moeten registreren zodat ze als onderpand kunnen gebruikt worden voor leningen van de internationale bankiers! De bedoeling is wel duidelijk, wie heeft hier het meest baat bij? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#4 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mijn wantrouwen ivm verdoken bedoelingen is bijzonder groot wanneer uitgerekent gekwadrateerde neo-liberalen van de Bushadminstratie dit idee zo enthousiast onthalen.
Vooral na deze link te hebben gelezen: http://www.apfn.org/apfn/reserve.htm |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Europees Commissaris
|
![]() Lees het boek toch maar. Of alvast de boekbespreking van "Het mysterie van het kapitaal". Of deze link: http://www.ild.org.pe/success.php?inputid=1
![]() |
#6 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ben er al aan begonnen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ten tweede vind ik je redenering nogal vreemd: Ik neem notie van het feit dat Bush zijn administratie neoliberaal is (?). Je zegt: ik ben tegen omdat Bush voor is. Komaan seg, geef toe dat het een erg simplistische redenering is. Je bent trouwens voor Vivant zie ik aan je signature, het land dat het Vivant-systeem misschien het meest benaderd is Peru na de hervormingen op het model van De Soto.
![]() |
![]() |
#8 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Neem de moeite eens om die link volledig te lezen. Ik weet wel, het is een hele kluif. Die link staat bol met referenties, ik heb me de moeite getroost er enkele van te checken, waaruit ik kan besluiten dat deze tekst zeer dicht de waarheid benadert. Niet alleen hieruit, ik vond talloze andere aanwijzingen. Het staat vast dat dit clubje bankiers de rechtstreekse aanleiding was tot WOI, de depressie van de jaren '30, WOII, (...). De namen die daar naarvoor komen wijzen op directe belangenconflicten van de amerikaanse toppolitici, onder meer de familie Bush. Zij hebben de volledige controle over de wereldhandel, vandaar dat deze link wel past in deze topic. Om terug on topic te komen: Ik las in jou link dat honderdduizenden eigendomstitels werden uitgegeven. Ging het hier om een landherverdeling of louter een legalisatie van bestaande eigendommen? Ik vermoed het laatste. Die schoenmaker in dat voorbeeld neemt wel een enorm risico. Na betaling van 5000$ voorschot heeft hij elke maand 1000$ terug te betalen. Kan hij om de een of andere reden niet tijdig betalen verliest hij alles. Die Braziliaanse fabrikant kan natuurlijk niets te verweten worden dat hij waarborg eist voor de geleverde machines. Veel beter was het dat die man een lening kon afsluiten voor het saldo met enkel de machines als onderpand. Vooral in een straatarm land is het belangrijk dat die lening afgesloten wordt bij een nationale bank die onder onder controle valt van de democratie. Bij een eventueel falen blijft het kapitaal dan tenminste binnen de lokale economie. Het gevaar zit er nu net in dat instellingen zoals het IMF gemanipuleerd worden door de zelfde internationale bankiers, vermeld in de eerder door mij geposte link, en middels multinationals bezit nemen van de eigendommen van bankroete mensen en het kapitaal aan het land ontrekken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() dubbele posting
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Want de leiders van de banken én de regering hebben schoon hun geld (en wat extra) vlak voor de crisis naar het buitenland gebracht. Vergeet niet dat in Zuid-Amerika er niet veel regeringen zonder corruptie zijn. Citaat:
Ten tweede: hier ga je er weer vanuit dat de mensen moeten lenen. Twee bemerkingen: ze moeten niet, ook zonder te lenen kunnen ze hun kapitaal vergroten op een manier die zonder die eigendomsrechten mogelijk was. En twee: ze lenen in veel gevallen al. In de informele economie wordt ook al geld geleend. Al zijn de voorwaarden dan véél slechter dan bij een bank.
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik deel de opinie van de auteur van dat boek.
![]() |
#12 | |||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoeveel landen zijn er al niet tot bankroet gedreven door buitenlandse leningen? Gevolg is dat ze die landen een strenge sociale politiek opleggen (besparingen) gepaart gaande met verhoging van de belastingen om de interresten af te lossen. Ook worden eventuele natuurlijke rijkdommen geprivatiseerd door multi-nationals waardoor die bankiers gewoon bezit nemen van de rijkdommen van hun slachtoffers. Het is niets minder dan struikroverij! Citaat:
Er zullen ook wel onfrisse praktijken gebeuren in het informele circuit, dat ga ik niet ontkennen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een goed ideee, maar toch niet de essentie. Mensen die in de informele economie zitten hebben meestal eigendommen en bezittingen die op zich toch al niet veel waard zijn, dus kunnen ze die wel hypotikeren, maar voor hoeveel en tegen welke rente? Bovendien heeft niet iedereen de skills en capaciteiten om een eigen bedrijfje op te richten, en zolang de koopkracht laag blijft zullen ook de lokale winkeltjes en dergelijke weinig winst maken. het is wel een goed idee, onder meer om meer belastingen te innen die dan kunnen geherinvesteerd worden in de nationale economie. Toch moeten we hier geen mirakels van verwachten. echte welvaart kan pas gecreëerd worden door doorgedreven industrialisatie en door invoer van technologie en kapitaal op grote schaal. Dit kan enkel gebeuren door grootschalige investeringen, en vereist ofwel een sterke en kapitaalkrachtige overheid die in staat is om de economie te transformeren ofwel massale buitenlandse investeringen. De landbouwers en kleine ondernemingen moeten ook goedkoop kunnen lenen en materiaal gebruiken om hun producten te verbeteren, hieromtrend liep een interessant project in bangladesh. Het economische model bij uitstel voor derde wereld landen is zonder meer China, dat al decennia op rij het hoogste groeicijfer ter wereld kent. Als gevolg daarvan gaat de koopkracht ook vooruit en dit op zijn beurt stimuleert opnieuw de economie. Eenmaal mensen bezittingen kunnen veroorloven of bedrijfjes kunnen oprichten die enige waarde hebben zullen ze automatisch uit de informele sector stappen (verzekeringen, etc.).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |