Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2006, 11:24   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Politiek omtrent verkeersveiligheid: het rijbewijs halen

Daar zijn meer en meer mensen die buizen op het eksamen voor hun rijbewijs te halen.
In een rijschool word je voorbereid, voor een stevige prijs, om je eksamen af te leggen.
Als een brave huisvader zijn zoon- of dochter-lief leert rijden, dan is hij bezorgd voor de gezondheid van zijn kroost (en ook wel een beetje voor zijn auto).

Mochten de politici werkelijk bezorgd zijn voor de verkeersveligheid, dan zouden ze eens haarfijn statistieken laten aanleggen van wie het meest ongevallen veroorzaakt: in de periode tot tien jaar na het behalen van hun rijbewijs: zij die het gehaald hebben via een rijschool of zij die het behaald hebben dank zij papa of mama.

De politici laten zich wat teveel beïnvloeden door het lobbie-werk van de grote organisaties die autorijscholen beheren. (en ik ben zelf lid van vab-vtb, maar dan voor pechverhelping natuurlijk).

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 11:47   #2
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar zijn meer en meer mensen die buizen op het eksamen voor hun rijbewijs te halen.
In een rijschool word je voorbereid, voor een stevige prijs, om je eksamen af te leggen.
Als een brave huisvader zijn zoon- of dochter-lief leert rijden, dan is hij bezorgd voor de gezondheid van zijn kroost (en ook wel een beetje voor zijn auto).

Mochten de politici werkelijk bezorgd zijn voor de verkeersveligheid, dan zouden ze eens haarfijn statistieken laten aanleggen van wie het meest ongevallen veroorzaakt: in de periode tot tien jaar na het behalen van hun rijbewijs: zij die het gehaald hebben via een rijschool of zij die het behaald hebben dank zij papa of mama.

De politici laten zich wat teveel beïnvloeden door het lobbie-werk van de grote organisaties die autorijscholen beheren. (en ik ben zelf lid van vab-vtb, maar dan voor pechverhelping natuurlijk).
Denk je nu echt dat dat enig verschil maakt? Als je geslaagd bent ben je geslaagd amen en uit. Hoe je er geraakt bent en met welke opleiding zal niet veel uitmaken.
Het examen is het middel dat je vaardigheden toetst, niet de begeleider.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 14:50   #3
mad_drone
Gouverneur

mad_drone's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar mad_drone
Standaard

ik sluit me aan bij kay-gell.

Stel nu eens trouwens dat die statistieken aangeven dat mensen die via de rijschool autorijles kregen minder ongevallen veroorzaken... wat zou dan je mening zijn? Je gaat er nu impliciet vanuit dat net het omgekeerde het geval is en toch meen je in je gelijk het gelobby te zien van autorijscholen...
mad_drone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 18:43   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Meten is weten.
Nu wordt er niets gemeten, dus hebben we er het raden naar.

Maar wat ik wel weet dat is hoeveel het kostte voor mij destijds om mijn rijbewijs te halen, hoeveel het kostte voor mij om mijn drie kinderen "op de baan te helpen" (wat ik dus zelf gedaan heb, in eerste instantie uit bezorgdheid voor mijn addergebroed en in tweede instantie voor de financiële kant van de zaak), en hoeveel het zal kosten in de nabije toekomst.
Oud 30 december 2006, 18:49   #5
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het is nieuwe commerce natuurlijk.
2 keer mag je nu nog op eigen krachten uw proef afleggen en indien dat niet lukt is rijschool verplicht (aantal uren dus)
Vanaf 2012 is het rijbewijs nog slechts 5 jaar geldig. Daarna moet je het telkens vernieuwen al dan niet met een bijkomende proef en waarschijnlijk komt dan de oogarts en nog wat andere artsen met getuigenschriftjes ook op de proppen.

Alez t' is te zeggen ik val niet onder die wetgeving natuurlijk want mijn rijbewijs is voor onbepaalde tijd geldig. Het staat er op en ik zal er gebruik van maken ook.

Verder worden ze nog meer uitgesplits in met wat je wil rijden.
Te beginnen met een brommer kan men straks tot zijn 24 jaar al wachten om met een zware moter te mogen rijden en heeft men dus weer eens eerst die middenklasse aan zijn been.
Nu nog de fietsrijbewijzen en we zijn rond. Of nee, de joggingsbewijzen kunnen er ook nog eens tussen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 30 december 2006 om 18:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:43   #6
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Meten is weten.
Nu wordt er niets gemeten, dus hebben we er het raden naar.
Zo kan je natuurlijk alles in twijfel beginnen trekken en er een onderzoek naar willen voeren. Als je geslaagd bent ben je geslaagd punt amen en uit.

Citaat:
Maar wat ik wel weet dat is hoeveel het kostte voor mij destijds om mijn rijbewijs te halen, hoeveel het kostte voor mij om mijn drie kinderen "op de baan te helpen" (wat ik dus zelf gedaan heb, in eerste instantie uit bezorgdheid voor mijn addergebroed en in tweede instantie voor de financiële kant van de zaak), en hoeveel het zal kosten in de nabije toekomst
Ja, en u mag raden wat het gaat kosten als men onbekwame mensen op de weg laat rijden die binnen twee weken ergens tegen aanknallen.
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 19:49   #7
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Niet mijn probleem.

Dit jaar ga ik verder voor men C en A.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 20:22   #8
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

het rijbewijs b praktijk lijkt me gewoon gemakkelijker doch meer risicovol bij de nieuwe dan voordien bij de oude wetgeving. De manoevres moeten nu immers op de baan gebeuren
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 12:12   #9
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Zo kan je natuurlijk alles in twijfel beginnen trekken en er een onderzoek naar willen voeren. Als je geslaagd bent ben je geslaagd punt amen en uit.

Ja, en u mag raden wat het gaat kosten als men onbekwame mensen op de weg laat rijden die binnen twee weken ergens tegen aanknallen.
Een ander element is ook de "mentaliteit" van de nieuwe chauffeur... En daar zou diegene die "van huize uit" heeft leren rijden misschien wel een streepje voor moeten krijgen, omdat er toch tijdelijk een soort blijvende "controle" zal zijn van pa/ma na het behalen van het examen.
Je kunt, meer anoniem, slagen via de rijschool en meteen daarna aan alles je voeten vegen ook, natuurlijk. Ik bedoel maar: slagen in het rijexamen is maar één aspekt van de zaak, en je kunt best een goede chauffeur zijn zonder alle spitsvondigheden van buiten te kennen, gewoon voorzichtig zijn en je gezond verstand gebruiken helpt je al een héél stuk vooruit.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 12:20   #10
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

DE verzekeraars maken statistieken : op die manier ontstaan er hogere tarieven voor stedelingen, nieuwelingen enz.. Indien "huisgevormde" chauffeurs effectief "beter" zouden zijn, wees maar gerust dat de verzekeraars de eersten zouden zijn om dit vast te stellen en de premies navenant aan te passen.
Oud 1 januari 2007, 14:00   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
DE verzekeraars maken statistieken : op die manier ontstaan er hogere tarieven voor stedelingen, nieuwelingen enz.. Indien "huisgevormde" chauffeurs effectief "beter" zouden zijn, wees maar gerust dat de verzekeraars de eersten zouden zijn om dit vast te stellen en de premies navenant aan te passen.
De verzekeringen maken zeker en vast meer statistieken dan wij vermoeden. Dat is namelijk hun job: risiko bepalen en .. betalen.
Alleen: ze moeten aan de gegevens geraken.
En waar of hoe zouden ze te weten komen hoe iemand zijn rijbewijs haalde, als ze het niet aan de persoon zelf vragen ???

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be