Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moeten we stoppen met opwekken van kernenergie?
Ja, want.... 8 20,51%
Nee, want... 31 79,49%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2007, 13:01   #1
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard Kernenergie

Bent u voor of tegen kernenergie & waarom?
Oud 14 januari 2007, 13:07   #2
Sfax
Banneling

Standaard

Nee want het is tot nader order de beste manier om onze energie gegarandeerd op een milieuvriendelijke en economisch interessante manier op te wekken.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 13:07   #3
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Nee want het is tot nader order de beste manier om onze energie gegarandeerd op een milieuvriendelijke en economisch interessante manier op te wekken.
Idem
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 13:09   #4
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben voor het behoud van kernenergie als één van de onderdelen van een breed gamma van energievoorziening.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 13:10   #5
deryz
Staatssecretaris

deryz's schermafbeelding

Standaard

nee want:
-het is de goedkoopste manier van energie op te wekken
-produceert veel mnder afval dan andere energiebronnen (enkel een minieme hoeveelheid kernafval)
-nee want indien deze wordt afgeschaft moeten we elders energie gaan kopen (want dan trouwens ook van kerncentrales komt)
-nee, want niemand zal bereid zijn een meerkost te betalen voor "schone energie"
-nee, want in ons land is er te weinig wind en te weinig zon
Oud 14 januari 2007, 13:14   #6
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Moet behouden blijven zolang er geen realistische en economisch mogelijke alternatieven zijn.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 13:22   #7
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Neen, want het is een ontzettend milieuvriendelijke energiebron, in tegenstelling tot de verbranding van aardgas of olie.
Daarbij komt nog dat het economisch noodzakelijk is.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 13:38   #8
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Nee, want ik wil Baantjer zien.

- Vrij naar mevrouw Verdonk.
Oud 14 januari 2007, 13:38   #9
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Neen, want het is een ontzettend milieuvriendelijke energiebron, in tegenstelling tot de verbranding van aardgas of olie.
Daarbij komt nog dat het economisch noodzakelijk is.
Ik heb hier deze middag toevallig nog een discussie over gehad met mijn vader (een rasechte groene overigens). Is vooral tegen kernenergie omwille van de bekende ecologische tegenargumenten - kans op kernongeluk, wat te doen met radioactief afval? - maar had toch weinig verhaal op het feit dat er momenteel onvoldoende verantwoorde, propere en bovenal betaalbare alternatieven voorhanden zijn om een vervroegde uitstap uit het kernprogramma te rechtvaardigen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 14:04   #10
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door deryz Bekijk bericht
nee want:
-het is de goedkoopste manier van energie op te wekken
-produceert veel mnder afval dan andere energiebronnen (enkel een minieme hoeveelheid kernafval)
-nee want indien deze wordt afgeschaft moeten we elders energie gaan kopen (want dan trouwens ook van kerncentrales komt)
-nee, want niemand zal bereid zijn een meerkost te betalen voor "schone energie"
-nee, want in ons land is er te weinig wind en te weinig zon
Kortzichtigheid troef dus. Ik geloof in alternatieve energiebronnen, het is wel nog een kwestie van meerdere jaren om ze implementeerbaar te maken.

We moeten durven investeren in deze energiemethoden, en ook in koolzaad e.d., zo helpen we ook onze tanende landbouw.
Oud 14 januari 2007, 14:24   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Kortzichtigheid troef dus. Ik geloof in alternatieve energiebronnen, het is wel nog een kwestie van meerdere jaren om ze implementeerbaar te maken.

We moeten durven investeren in deze energiemethoden, en ook in koolzaad e.d., zo helpen we ook onze tanende landbouw.
Kortzichtigheid dan wel op andere gebieden. Belgie is nu al het land met de hoogste belastingen, en de laagste pensioenen. Als we daarbij nog enkel gebruik gaan maken van zeer dure energie, dan vrees ik dat we in de toekomst allemaal in de bomen gaan moeten wonen...
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 14:52   #12
DenMathias
Schepen

Standaard

De kerncentrales verwijderen?

Nee, want, hoewel kernenergie zorgt voor radioactief afval, lijkt het mij een veel betere keuze de afhankelijkheid van aardolie (Er wordt genoeg aardolie geïmporteerd om 2-3 keer zoveel energie te voorzien als de kerncentrales doen!) te verminderen. Bovendien is het nog steeds niet mogelijk de energieproductie van de kerncentrales volledig te vervangen! (Ook niet tegen 2015)

In Terzake zei men deze middag dat een doelstelling van 8% hernieuwbare energie tegen 2012 haalbaar moet zijn.
België produceert 22% van zijn energie zelf (statistiek uit 2003), waarvan 94% uit kernenergie. Dat is een totaal van + 20,5% energie uit de kerncentrales.
Tegen 2012 zal (als de doelstelling gehaald wordt) 8% van de energie hernieuwbaar zijn. Dat betekent dat in de 3 daarop volgende jaren 12,5% hernieuwbare energie toegevoegd moet worden.

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit zal gebeuren. Wat zal dus het gevolg zijn: meer import van olie en gas, wat weer zorgt voor CO2-uitstoot, en bovendien de afhankelijkheid van ons land, op vlak van energie, verhoogt.

(Noot: ik heb net gemerkt dat precies wat tegenstrijdigheden in mijn bronnen aanwezig zijn. Op eerdere bladzijden staat dat kernenergie voor 94% de lokale productie omvat, terwijl dit enkele bladzijden later 55% zou zijn.Dus als ik verkeerd ben: verbeter me gerust! Als het namelijk 55% is, lijkt het me wel haalbaar om kernenergie te vervangen.

Dit verandert echter niets aan mijn punt dat het me beter lijkt aardolie en dergelijke te vervangen, in plaats van kernenergie.)
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 14:56   #13
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Kortzichtigheid dan wel op andere gebieden. Belgie is nu al het land met de hoogste belastingen, en de laagste pensioenen. Als we daarbij nog enkel gebruik gaan maken van zeer dure energie, dan vrees ik dat we in de toekomst allemaal in de bomen gaan moeten wonen...
Maar u spreekt van "zeer dure energie". Ik snap niet wat er duur kan zijn aan 'gratis' producten als zon, wind, water,...
Oud 14 januari 2007, 15:00   #14
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Moet behouden blijven zolang er geen realistische en economisch mogelijke alternatieven zijn.
Zo zie ik het ook .
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 15:00   #15
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Maar u spreekt van "zeer dure energie". Ik snap niet wat er duur kan zijn aan 'gratis' producten als zon, wind, water,...
Toch wel erg naiëf.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 15:10   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Aan de producten "water", "wind" of "zon" heb je an sich ook niets. De technologie en resources nodig om er wel iets aan te hebben maakt het duur.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 15:18   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

...want het is de verkeerde vraag..

Het is olie en gas die we moeten vervangen als energiedragers

laat ons de feiten onder ogen zien...
Sluiten we onze kerncentrales dan zullen we die vervangen door KOLEN-centrales.
Doordat we carbon-trapping zullen MOETEN toepassen(een bekende technologie inmiddels) zullen we serieus bijbetalen per kilowattuur,en bovendien extra stortplaatsen voor vliegas moeten bij zoeken.....

Kernenergie gebaseerd op splitsing heeft ook niet het eeuwige leven (uranium en plutonium groeien niet aan de bomen ) maar het is de enige verantwoode massa-energieopwekker die we kunnen voorzien voor nog zeker twee generaties...

Laatst gewijzigd door kelt : 14 januari 2007 om 15:22.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 15:32   #18
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Behouden tot de komst van beter (fusie)...
Schiet dienen afval naar de zon!

Stel we steken massas geld in die groene energie die pas rentabel na x jaren en dat voor die x jaren al een alternatief is dan zitten wij daar met die dwaze windmolens! Trouwens hoe vervuilend is het juist?
We moeten maar eens realistisch zijn...
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 15:34   #19
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt;2335613Kernenergie gebaseerd op splitsing heeft ook niet het eeuwige leven (uranium en plutonium groeien niet aan de bomen ) maar het is de enige verantwoode massa-energieopwekker die we kunnen voorzien voor nog [B
zeker twee generaties[/b]...
Laat ons hopen dat rapper gaat...
Stel u eens uwen auto die rijdt op fusieenergie... Ge smijt er een beetje water is en haalt er stukken goud uit En derbij zijde nog es verder geraakt ook

ps: dit is een geintje

Laatst gewijzigd door largo_w : 14 januari 2007 om 15:35.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 16:56   #20
Tavek
Banneling

Standaard

Kernenergie behouden en geleidelijk aan het aandeel duurzame energie vergroten (wind, zon, water...)...en die eikels die tegen het plaatsen van windturbines zijn eens beginnen negeren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be