Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 december 2006, 01:30   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard foute interpretatie uitslag gemeenteraadsverkiezingen Antwerpen

Reeds ontelbare keren en nu zeker met de talrijke eindejaarslijstjes in bijvoorbeeld het weekblad 'Humo' lees ik als belangrijkste gebeurtenis van het jaar 2006 de 'gunstige' uitslag van de gemeenteraadsverkeizingen in Antwerpen. Een hele hoop bekende en minder bekende Vlamingen doelt hiermee op de zogenaamde achteruitgang of stagnatie van het Vlaams Belang in Antwerpen en de triomf van Janssens op Dewinter en co.

Maar als men de concrete verkiezingsuitslagen onder de loep neemt ... doet men de waarheid dan geen geweld aan door te beweren dan de zittende meerderheid getriomfeerd heeft over de extreem-rechtse oppositie (zowat de enige oppositie die er was). Volgens mij neemt men een loopje met de statistische werkelijkheid door van een 'overwinning' te spreken. Wanneer we de absolute cijfers onder de loep nemen, bemerken we dat in concrete aantallen het VB enkele duizenden stemmen heeft bijgewonnen ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen (oktober 2000). Daarbij komt nog eens de verzwarende omstandigheid dat er de afgelopen zes jaar ettelijke duizende autochtone Antwerpenaren het grondgebied van de grootstad hebben verlaten en zich in de randgemeenten hebben gevestigd, terwijl duizenden mensen van allochtone afkomst zich binnen de stadsgrenzen zijn komen vestigen. We kunnen dus spreken - ik geef toe, nogal geridiculiseerd - van een tendens van autochtone uitstroom en allochtone instroom. Ik kom dus tot de conclusie dat het VB ondanks een vermindering van een autochtone kiesreserve waaruit het kan putten, er toch nog in slaagt in absolute aantallen meer kiezers te ronselen. Ik zou dus tot de voorzichtige conclusie kunnen komen dat indien we rekening houden met de autochtone Antwerpse reserve, het VB er enkele volle procenten heeft bijgewonnen, wat redelijk verontrustend is gezien het hoge percentage deze partij in Antwerpen behaald heeft.

Nog interessanter wordt het allemaal wanneer het kiesgedrag in Antwerpen ontleed wordt per district. In Antwerpen district, Borgerhout en Berchem gaat het VB erop achteruit of stagneert, terwijl het Vlaams Belang in de extra-muros districten Deurne, Merksem en Hoboken boven de veertig procent uittoornt en in vergelijking met 2000 nog vrij fors heeft bijgewonnen. Het is mijns inziens niet zo toevallig dat uitgerekend in een meer 'allochtoon' district als Borgerhout het VB stemmen verliest, vermits de oorspronkelijke 'blanke' (vergeef mij het geladen woordgebruik)kiesreserve hier de jongste jaren (= blanke stadsvlucht) wel erg fel is uitgedund in vergelijking met de toenama van zoganaamde vreemdelingen, waarvan er een heel aantal door de wetswijziging ondertussen gemeentelijk stemrecht hebben verkregen. Het verschillend kiesgedrag tussen de districten onderling valt ook nog anders te verklaren dan louter a.h.v. demografische factoren. Het is in Antwerpen een publiek geheim dat het stadsbestuur - zeker sinds de legislatuur van Janssens - verschillende en soms zelfs verdienstelijke inspanningen heeft geleverd voor de binnenstad (district Antwerpen dus) op het gebied van mobiliteit, verfraaiing, verneigingsleven, cultuur, enz., maar dat de randdistricten nogal eens in de kou zijn blijven staan. Ik ben zelf Deurnenaar en heb 'mijn' district er de jongste jaren met rasse schreden op achteruit zien gaan op zowat alle vlakken. Ik heb persoonlijk de Stad Antwerpen of het districtsbestuur van Deurne zich weinig moeite zien getroosten om iets aan de toenemende malaise te veranderen. Volgens mij hebben vele inwoners een schrik te pakken dat het nog slechter wordt en daarom brengen ze een proteststem uit op een partij met extreme standpunten (bedenking: is het ook toevallig dat een extreem-linkse maoïstische parij als de PVDA in hoboken en Deurne plots zoveel stemmen heeft bijgewonnen???). Deze verkiezingsuitslag zou bij het stadsbestuur en bij al die jubelende (Antwerpse) BV's eerder stof tot nadenken moeten leveren i.v.m. de leefbaarheid van alle districten dan een feestroes die gebaseerd is op een schijnoverwinning, beter gezegd een Pyrhusoverwinning.

Want ondanks het feit dat ik een hevige tegenstander ben van het xenofobe en extreem-rechtse VB en de prietpraatjes van Dewinter en co moet ik hem in z'n analyse vlak na de verkiezingsuitslagen betreffende de 'overwinning' van Janssens
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:38   #2
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Dat is wat de winter en iedereen die het belang lieft heeft al maanden zit te verkondigen maar de dove (omdat ze de waarheid niet willen horen) linkse helft gaat daar maar wat te snel over. Ik ben blij dat er nog enkele slimen zijn die zien dat het vb er niet op achteruitgaat integendeel maar er gematigd tot sterk op vooruitgaat!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:46   #3
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Een presidentiele campagne waarbij Janssens zijn partij niet durfde te noemen en de media die volop meerwerkten hebben het duidelijk gemaakt. Een beleid is niet meer nodig... je moet campagne voeren via reclamebureaus en je moet de media achter je hebben. Een gezond beleid is niet nodig... in de jaren dat de Pètrick er zat werden er milloenen euros naar de stad geleid vanuit de Vlaamse regering. Dikkenekken als Bazilfunk denken nu dat de stad dat geld zelf heeft gemaakt.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:48   #4
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

is vooral bekend "PC-links" dat zo verheugd is, ik heb Janssens nl. niet veel aan de sociale problemen weten doen, dat de PVDA (met nog gemeende sociale standpunten) het VB afhoudt is een teken aan de wand, maar verder is 1/3de van A'pen nog steeds id ban van ..., dus leve de verdraagzaamheid?? :s
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:49   #5
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Een gezond beleid is niet nodig... in de jaren dat de Pètrick er zat werden er milloenen euros naar de stad geleid vanuit de Vlaamse regering.
Bewijs?

Trouwens, doet de haven van Antwerpen en de diamantsector geen belletje rinkelen?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:53   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Bewijs?

Trouwens, doet de haven van Antwerpen en de diamantsector geen belletje rinkelen?
Je kan het bewijs vinden in de jaarrekeningen van de Vlaamse regering.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Oud 26 december 2006, 01:55   #7
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
is vooral bekend "PC-links" dat zo verheugd is, ik heb Janssens nl. niet veel aan de sociale problemen weten doen, dat de PVDA (met nog gemeende sociale standpunten) het VB afhoudt is een teken aan de wand, maar verder is 1/3de van A'pen nog steeds id ban van ..., dus leve de verdraagzaamheid?? :s
Je zegt ongeveer hetzelfde als ik doe. Buiten je verwijzing naar die 1/3 die stemmen op die machteloze partij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Oud 26 december 2006, 01:56   #8
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan het bewijs vinden in de jaarrekeningen van de Vlaamse regering.
Geef ze eens..
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:56   #9
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Je zegt ongeveer hetzelfde als ik doe. Buiten je verwijzing naar die 1/3 die stemmen op die machteloze partij.
Een machteloze partij die wel het meest van alle partijen in het nieuws komt en heel het land om de maand in rep en roer zet!

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 26 december 2006, 01:58   #10
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
u bedoelt? dat u de oplossing van VB verwacht en ik niet, of begrijp ik u verkeerd?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 01:59   #11
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Hoi welkom op dit forum
Lijkt mij een vrij objectieve analyse. Als niet Antwerpenaar begreep ik de tralala rond Antwerpen niet, in die zin dat men enkel daarop focuste.
De SP.A haalde meer stemmen dan het Vlaams Belang maar men heeft mij altijd geleerd eerst naar uzelf te kijken. Als ik zie dat het Vlaams Belang er dus op vooruit ging rekeninghoudend met de omstandigheden (toename allochtonen + vreemdelingenstemrecht) die jij ook noemt is dat geen slechte prestatie.
Het is nog net iets te goed leven in Vlaanderen om ook die andere 75% soort mensen te kunnen overtuigen. Maar dat komt wel met de tijd.

Hoe dan mag de 25% niet meer als referentiekader gehanteerd worden.
Het VB zal eens dalen, maar kan ook eens stijgen.
Soms krijg je onverwachte pieken in gemeenten waar bv vol villa's staan.
Zijn altijd wel wat verassingen te beleven aan partijen zoals Vlaams Belang. Met het vele geld, de kiesdrempel, stemplicht, de vele postjes enz staat het Vlaams Belang zeker gewapend klaar voor de toekomst.
Het wordt interessanter in het platte land omdat vele autochtonen uitwijken van de grote vuile boze steden
Enkel opassen met anti racisme wetten want de subsudies intrekken voor bv één jaar is op zich geen doodsteek, maar kan het wel zijn wanneer men het jaar erna een nieuwe klacht zoekt of uitvindt en de procedure weer gestart kan worden.
Federaal is er geen enkel 'gevaar' door het Cordon Sanitaire dus dat gaat mensen zeker niet beletten massaal Vlaams Belang te stemmen, men moet nu eenmaal verplicht op iets stemmen hé dusja
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 02:04   #12
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Internaut Bekijk bericht
Het wordt interessanter in het platte land omdat vele autochtonen uitwijken van de grote vuile boze steden
Als dat echt aan het gebeuren is wat ik dus helemaal niet geloof maar allé, dan is dit de prachtige kans voor het vb! Het is simpel, in een stad zitten de allochtonen allemaal op mekaar gepakt en kunnen ze dus nog iets beteken als ze allemaal tegen het vb stemmen maar als alle allochtonen over heel belgie verspreid zitten dan betekent die éne stem tegen het vb per gemeente niets, snap je?

Oud 26 december 2006, 02:08   #13
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
PvdA zal zeer zeker de rechten van de werkende bevolking trachten te beschermen in oa. Hoboken. De traditonele partijen hebben van hen meer schrik omdat ze zullen uitvoeren wat in hun programma staat itt. het VB.
Oud 26 december 2006, 04:46   #14
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Als dat echt aan het gebeuren is wat ik dus helemaal niet geloof maar allé, dan is dit de prachtige kans voor het vb! Het is simpel, in een stad zitten de allochtonen allemaal op mekaar gepakt en kunnen ze dus nog iets beteken als ze allemaal tegen het vb stemmen maar als alle allochtonen over heel belgie verspreid zitten dan betekent die éne stem tegen het vb per gemeente niets, snap je?
Ik snap wat je bedoelt, maar jammer genoeg zit het zo eenvoudig niet in elkaar.
Het ding is namelijk dat er allochtonen bijkomen, waar dan ook. Borgerhout bv kent een grote concentratie aan allochtonen en het Vlaams Belang scoort er erg hoog maar dat kan enkel als er nog voldoende Vlamingen wonen die hun stem kunnen geven aan het Vlaams Belang.
Daarom moeten we ons richten op de preventieve stem!
Er zullen daarvoor wel voldoende interne peilingen gedaan worden door de partij.
Dat mensen niet wensen dat hun gemeente een criminele ghettowijk wordt.
Hoe je dat kunt proberen te vermijden ?
Door eens te stoppen subsidies en geld uit ons zakken te slaan voor multiculturele verenigingen en VZW's die in talrijke gemeenten aanwezig zijn.
Stemmen is bepalen hoe jouw geld verdeeld wordt.
Jouw geld is jouw duit die je in het zakje steekt aan de hand van belastingen om deze samenleving draaiende te houden
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 08:43   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

welkom freespirit,

er zit wel een pak waarheid in uw analyse en u kent Antwerpen misschien beter dan ik.

Humo is natuurlijk zo rood als de SPa zelf of zelfs roder.

Antwerpen koos voor Janssens, allen massaal voor Patrick, ten koste van alle andere partijen VLD CD&V GROEN enz...
Patrick won alles en de rest verloor alles.

Vlaams Belang verloor niets en won ook niets... ondanks de duizenden nieuwe kiezers, 0110 en de hele hetze tegen het Vlaams Belang.

Dat Antwerpen intussen overstroomd wordt moet de Antwerpenaar cash betalen en wordt "'t stad" steeds armer.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 10:28   #16
FRoNT-international
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Reeds ontelbare keren en nu zeker met de talrijke eindejaarslijstjes in bijvoorbeeld het weekblad 'Humo' lees ik als belangrijkste gebeurtenis van het jaar 2006 de 'gunstige' uitslag van de gemeenteraadsverkeizingen in Antwerpen. Een hele hoop bekende en minder bekende Vlamingen doelt hiermee op de zogenaamde achteruitgang of stagnatie van het Vlaams Belang in Antwerpen en de triomf van Janssens op Dewinter en co.

Maar als men de concrete verkiezingsuitslagen onder de loep neemt ... doet men de waarheid dan geen geweld aan door te beweren dan de zittende meerderheid getriomfeerd heeft over de extreem-rechtse oppositie (zowat de enige oppositie die er was). Volgens mij neemt men een loopje met de statistische werkelijkheid door van een 'overwinning' te spreken. Wanneer we de absolute cijfers onder de loep nemen, bemerken we dat in concrete aantallen het VB enkele duizenden stemmen heeft bijgewonnen ten opzichte van de vorige gemeenteraadsverkiezingen (oktober 2000). Daarbij komt nog eens de verzwarende omstandigheid dat er de afgelopen zes jaar ettelijke duizende autochtone Antwerpenaren het grondgebied van de grootstad hebben verlaten en zich in de randgemeenten hebben gevestigd, terwijl duizenden mensen van allochtone afkomst zich binnen de stadsgrenzen zijn komen vestigen. We kunnen dus spreken - ik geef toe, nogal geridiculiseerd - van een tendens van autochtone uitstroom en allochtone instroom. Ik kom dus tot de conclusie dat het VB ondanks een vermindering van een autochtone kiesreserve waaruit het kan putten, er toch nog in slaagt in absolute aantallen meer kiezers te ronselen. Ik zou dus tot de voorzichtige conclusie kunnen komen dat indien we rekening houden met de autochtone Antwerpse reserve, het VB er enkele volle procenten heeft bijgewonnen, wat redelijk verontrustend is gezien het hoge percentage deze partij in Antwerpen behaald heeft.

Nog interessanter wordt het allemaal wanneer het kiesgedrag in Antwerpen ontleed wordt per district. In Antwerpen district, Borgerhout en Berchem gaat het VB erop achteruit of stagneert, terwijl het Vlaams Belang in de extra-muros districten Deurne, Merksem en Hoboken boven de veertig procent uittoornt en in vergelijking met 2000 nog vrij fors heeft bijgewonnen. Het is mijns inziens niet zo toevallig dat uitgerekend in een meer 'allochtoon' district als Borgerhout het VB stemmen verliest, vermits de oorspronkelijke 'blanke' (vergeef mij het geladen woordgebruik)kiesreserve hier de jongste jaren (= blanke stadsvlucht) wel erg fel is uitgedund in vergelijking met de toenama van zoganaamde vreemdelingen, waarvan er een heel aantal door de wetswijziging ondertussen gemeentelijk stemrecht hebben verkregen. Het verschillend kiesgedrag tussen de districten onderling valt ook nog anders te verklaren dan louter a.h.v. demografische factoren. Het is in Antwerpen een publiek geheim dat het stadsbestuur - zeker sinds de legislatuur van Janssens - verschillende en soms zelfs verdienstelijke inspanningen heeft geleverd voor de binnenstad (district Antwerpen dus) op het gebied van mobiliteit, verfraaiing, verneigingsleven, cultuur, enz., maar dat de randdistricten nogal eens in de kou zijn blijven staan. Ik ben zelf Deurnenaar en heb 'mijn' district er de jongste jaren met rasse schreden op achteruit zien gaan op zowat alle vlakken. Ik heb persoonlijk de Stad Antwerpen of het districtsbestuur van Deurne zich weinig moeite zien getroosten om iets aan de toenemende malaise te veranderen. Volgens mij hebben vele inwoners een schrik te pakken dat het nog slechter wordt en daarom brengen ze een proteststem uit op een partij met extreme standpunten (bedenking: is het ook toevallig dat een extreem-linkse maoïstische parij als de PVDA in hoboken en Deurne plots zoveel stemmen heeft bijgewonnen???). Deze verkiezingsuitslag zou bij het stadsbestuur en bij al die jubelende (Antwerpse) BV's eerder stof tot nadenken moeten leveren i.v.m. de leefbaarheid van alle districten dan een feestroes die gebaseerd is op een schijnoverwinning, beter gezegd een Pyrhusoverwinning.

Want ondanks het feit dat ik een hevige tegenstander ben van het xenofobe en extreem-rechtse VB en de prietpraatjes van Dewinter en co moet ik hem in z'n analyse vlak na de verkiezingsuitslagen betreffende de 'overwinning' van Janssens
Zelfs vreemdelingen, zonder belgisch paspoort doch van niet moslim-origine, ontvluchten antwerpen(alle grootsteden) teneinde zich op het platteland in de illegaliteit te verbergen. Gelukkig bestaan er nog afstammelingen van het WO-II verzet die deze mensen weten op te vangen en daardoor nu zelfs onvoorwaardelijk Vlaams-Belang stemmen daar het fascistisch cordon-sanitair, vooral door het illegale Centrale Grote Kansen Roulette, reeds zogezegd gerechterlijk in stand gehouden blijft.

http://democratie.startpagina.eu
FRoNT-international is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 11:38   #17
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Bewijs?

De haven van Antwerpen doet het momenteel niet bijster goed hoor.
Maar de schuld op het stadsbestuur steken doe ik nu ook niet, er zijn andere factoren in het spel.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 17:53   #18
bk232214
Gouverneur

Standaard aan de macht

Citaat:
Moslim's helpen S.P.A aan de macht in antwerpen in ruil voor wat .Mischien voor familie ereeningen of sociale woning of een benoeming aan de stad noem maar op niks voor niks
bk232214 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 18:03   #19
Don Quichote
Banneling

Standaard

Siegfried Bracke :
VB in Antwerpen een halt toegeroepen.

Nog zo'n wensdenkertje die zichzelf journalist durft te noemen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 18:08   #20
Sukkelaar13
Burger

Standaard

Antwerpen is voor het Vlaams Belang niet verloren. Wacht maar op de uitslag van mei 2007 want dan zullen heel wat buitenlanders niet mogen stemmen
Sukkelaar13 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be