![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Volgens een peiling van het centrum voor Politieke en Electorale Marktanalyse (POEMA) van de VUB, uitgevoerd meteen na het herstel van het kartel CD&V/N-VA, is N-VA-voorzitter Bart De Wever de ''minst betrouwbare politicus van het land''. Jean-Marie Dedecker is na Yves Leterme (CD&V) de ''meest betrouwbare politicus''.
De peiling werd afgenomen tussen 7 en 21 december, meteen nadat het kartel CD&V/N-VA was hersteld en Jean-Marie Dedecker ontslag nam uit de N-VA, bij ruim 11.000 respondenten. De meest betrouwbare politicus is Yves Leterme (6,6 procent), gevolgd door Jean-marie Dedecker (5,1 procent) en Jean-Luc Dehaene (CD&V) (4,0 procent). Minst betrouwbaar zijn Bart De Wever (13,5 procent) en Filip Dewinter (VB) (10,6 procent). Toch duikt Jean-Marie Dedecker ook in dit lijstje op, en wel op de derde plaats (6,3 procent). Bij de eigen kiezers (CD&V-N-VA) scoort De Wever wel goed (16,6 procent - zevende plaats), vooral op het vlak van communicatie, zo blijkt uit de peiling. Dedecker komt niet voor in de top 10 van deze kiezers. Wel duikt hij op in het lijstje van minst populaire politici van de CD&V-N-VA-kiezers (vierde plaats). Vlaams minister-president Yves Leterme komt op alle vlakken vrij goed uit de peiling: hij wordt beschouwd als de meest betrouwbare en bekwame politicus van het moment, maar valt ook binnen de top vijf als het gaat om sympathie, communicatie en invloed. < VLD-politica Margriet Hermans werd door de panelleden aangeduid als minst actieve en minst invloedrijke politica. Zij komt ook bij de eigen kiezers (VLD-Vivant) voor in de top 10 van minst populaire politici en is daarmee de enige politica die onder de eigen kiezers impopulair is. Bron: www.nieuwsblad.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gouverneur
|
![]() En een paar dagen geleden was het nog langs alle kanten
dat Bart de eerlijkste politicus is. En hij is ook de eerlijkste. Hij is een man van zijn woord. Blijkbaar zijn eerlijke politici neit betrouwbaar |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat die peiling wel representatief was op het moment van afname, maar nu moeten we die met een dikke korrel zout nemen.
Die peiling werd uitgevoerd in een zeer turbulente en emotionele periode. Nu zijn de gemoederen echter bedaard, heeft iedereen alles op een rijtje kunnen zetten en is iedereen tot rust gekomen. Uitspraken of meningen die "in het vuur van de strijd" vermeld worden, gelden vaak niet meer wanneer men er eens rustig over heeft kunnen nadenken. Die peiling is dus goed om te zien hoe mensen er tijdens die turbulente periode over dachten. Wat betreft de politieke situatie nu, mag ze echter de vuilbak in. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij laat bijlange niet iedereen zich door mooipraters terug in het gareel krijgen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 28 december 2006 om 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Niemand kan toch ontkennen dat Dewever steeds meer water in zijn wijn toelaat.
De hevigste aanhangers blijven daar zowat blind voor en hopen op grote daden bij de volgende regeringsvorming. Maar velen hebben op NVA gestemd om ze een kans te geven. Die hebben geen eindeloos geduld. Het voortbestaan van de NVA , denk ik, is nu dus zuiver afhankelijk van de CDV-houding na de verkiezingen. De CDV zal volgens mij, eens aan de macht, blij zijn met een dode mus. De geldstromen zullen blijven duren. Belgique moet blijven bestaan. Had liever gezien dat NVA met JMDD een eigen koers ging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind dat vanaf nu eender wie die een peiling publiek maakt, eerst een borgsom moet storten. Die borgsom krijgt hij maar terug indien na afloop van een bepaalde periode (voorbeeld in het geval van het Weverke en van den breedsmoelkikker nu: na de verkiezingen) er enige vorm van waarheid in de peiling is gebleken.
Er bestaan heelder biblioteken over hoe ge een peiling moet ineensteken en afnemen, maar ik peins dat er nog veel meer papier vuil gemaakt wordt over verkeerd geregelde peilingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
N-VA kiest voor een kartel omdat men zo mee aan de onderhandelingstafel kan zitten. Ik ga hier Bart De Wever even citeren: Langs de oever staan roepen, terwijl de stroom in de verkeerde richting blijft vloeien, is comfortabel maar brengt niets bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar in het water springen, en mee zwemmen mee de stroom brengy ook niets op!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En aan de kant blijven staan, en blijven roepen, bovendien met uw gat gericht naar de mensen (= diskriminatie en racisme zoals beleden in 't geniep door de top van het blok) brengt nog minder dan niks op.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() We hebben duidelijk en public kunnen zien wie den baas is in jullie "kartel" ![]()
![]() |
![]() |
#11 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De stempel van de N-VA op de Vlaamse regering is onmiskenbaar, moesten we in de federale regering stappen zal dat eveneens zo zijn. Met 5% van de stemmen doen we meer dan sommige partijen met 25 % ![]()
![]() |
![]() |
#12 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Weet je wat het verschil is? In andere partijen zou gewoon de partijtop achter gesloten deuren beslissen. Bij de N-VA gebeurt dat democratisch en in alle openheid. Daar ben ik fier op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al was het nog eerlijker geweest indien de individuele leden zich hadden mogen uitspreken op een algemene vergadering. Daarvoor had ik met plezier een avond van mijn kostbare tijd opgeofferd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat zoiets wel héél moeilijk zou geweest zijn. Zo een algemene vergadering organiseren, daar kruipt veel werk en tijd in. Zoiets doen is niet gemakkelijk onder tijdsdruk en met een mediacircus van persmuskieten die zich overal mee bemoeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan zulke uitspraak? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Is het VB er al in geslaagd?
Is de Vlaamse regering er bevoegd voor? In 2007 wordt het gesplitst, let maar op. De wooncode, is een belangrijke stap naar het vervlaamsen van de Rand. Moest N-VA er niet bij geweest zijn, dan stond er niets in die wooncode over de kennis van het Nederlands. Maar soit, ik eigenlijk blij dat je de splitsing aanhaalt. Is er geen Vlaams gezegde dat zegt: "Wie niks doet, kan niks verkeerd doen". Dat is misschien iets om over na te denken ![]()
![]() |
#18 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En wie heeft er na 20 parlement nog altijd géén enkele wet, decreet of wat dan ook door gekregen?
![]() |
#19 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN