Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2006, 19:05   #1
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard De Armenfolie en de armenfobieprijs 2006

Persbericht : Vierde wereld syndicaat reikt Armenfolie en armenfobieprijs 2006 uit.

Aan de dames en de heren der pers.

Jaarlijks reiken ook de armen naar het voorbeeld van het gelijkaardige initiatief van de holebifederatie hun eigen armenfobie-en folie prijs uit. Voor de berichtgeving over de armenfobie en folieprijs van 2005 verwijzen we naar de bijlagen.

Bij deze maken we op de valreep van het nieuwe jaar de winnaars van de armenfolie en de armenfobieprijs 2006 bekend.

Armenfolieprijs voor 2006 gaat naar de heer Georges Pirard, die vanuit ons oogpunt dapper zijn maatschappelijk punt bleef maken. Door zijn volharding in zijn gelijk als arme heeft hij er voor gezorgd dat de problematiek van ouderen in armoede door de pers wel moest belicht worden. In diezelfde pers werd Georges Pirard ook afgeschildert als een dief en kleptomaan. Wij hebben zelf contact gelegd met deheer Pirard en daaruit bleek dat dit geenszins klopte. Uit het contact dat wij met hem hadden maken wij op dat hij een held is – iemand die durft opkomen voor zijn recht op menswaardig leven in plaats van zoals velen van ons, beschaamd in een hoekje weg te kruipen. Georges Pirard is dan ook voor ons zonder meer dé arme van het jaar 2006. Een lichtend voorbeeld voor ons allen !

Teneinde Georges Pirard de armenfolieprijs formeel te kunnen uitreiken hebben wij de laatste weken herhaaldelijk contact met hem gezocht. Dit echter tevergeefs. Wij hopen dat niet zal blijken dat men deze kranige oudere van dagen de mond gesnoerd heeft door hem tegen zijn zin in een bejaardeninstelling te stockeren.We maken ons hierover eigenlijk wel ongerust.

Armenfobieprijs voor het jaar 2006 gaat naar niemand minder dan onze Premier; Verhofstadt.

Hoewel wij lang getwijfeld hebben en wij eerst geneigd waren deze schandprijs uit te rijken aan Minister Vandenbroucke heeft het vierde burgerpmanifest van de premier ons definitief over de streep getrokken deze prijs dan toch aan hem uit te reiken.

In zijn vierde burgermanifest spreekt onze premier zich immers duidelijk uit aangaande de verder te volgen koers tav werklozen. Klakkeloos neemt hij het discours over waarbij werklozen alle zonden israels op de rug geladen wordt. De koers die wordt gekozen is een koers van haat. Een koers die ons als werklozen zelfs doet denken aan de vervolging van de joden in naziduitsland van tijdens de tweede wereldoorlog.

Hoewel de joden natuurlijk wel nog erger af waren in naziduitsland dan de armen in ons land zijn er toch een aantal fundamentele overeenkomsten.

* Zo vragen we ons bijvoorbeeld af welk uniform de werkloze die gemeenschapsdienst zal moeten doen daarbij zal moeten dragen ? De taken die men door werklozen in gemeenschapsdienst wil laten doen zijn in de meeste gevallen immers publieke taken. Verhofstadt is blijkbaar van plan om deze bevolkingsgroep die totaal onschuldig is aan de huidige economische malaise en reeds slachtoffer is van het beleid dat erin faalt hierop op de juiste wijze te anticiperen, bovenop al hun ellende ook nog een publieke schandstraf te doen ondergaan. We vragen ons dan ook af wat het verschil nog is met de mensen te verplichten om bvb een davidster te dragen.

* Ook vragen we ons weliswaar uiterst cynisch af wat nu eigenlijk het wreedste is.

Mensen vergassen zoals in naziduitsland ?

Of ze traag maar zeker laten kreperen van honger, dakloosheid en ontbering ( er vroren dit jaar minstens vijf daklozen dood in onze straten ) ?

En dit zonder een minimuminkomen in een maatschappij waarin je zonder geld nog onmogelijk kan overleven. Indien Verhofstadt wil dat deze mensen uit onze maatschappij verdwijnen dan vinden we dat hij dit vlakaf en openlijk moet zeggen. Dat hij dan een wetsontwerp maakt om euthanasie ook mogelijk te maken voor mensen die aan de ziekte genaamd "armoede" lijden. Gezien deze ziekte blijkbaar als vooralsnog ongeneeslijk wordt beschouwd en gezien armoede ook de integriteit aantast van diegenen die eronder gebukt gaan.

* Ook wat de zondebokfunctie betreft zijn er paralellen met het antisemitisme in naziduitsland. Ook in naziduitsland had men immers een zondebok nodig om de schuld van het gefaalde economische beleid op te kunnen steken.

Tot slot willen wij de premier niet enkel bekritiseren maar hem bij deze nog een aantal alternatieven meegeven om de problemen waarmee een groot gedeelte van de problemen wel op te lossen zouden zijn. Alternatieven die ons inziens een zekere menselijkheid bewaren en die wel in overeenstemming te brengen zijn met het liberalisme ( En dwangarbeid is dat zeker en vast niet !!!, dit past enkel in een totalitair systeem zoals het stalinisme en het fascisme ).

1. In plaats van de mensen vanuit een populisme te verplichten om te werken kan men ze ook de toelating geven om te mogen werken !

Als eerste beleidsvoorstel suggereren de armen van Het Vierde Wereld Syndicaat om meer mogelijkheden te voorzien voor mensen in armoede om vanuit die armoede zelfstandig te kunnen ondernemen. De vrije markt is immers geen vrije markt indien deze zoals nu enkel toegankelijk is voor de groten en niet voor de kleintjes. Allereerste voorwaarde om te kunnen spreken van een vrije markt is dat die markt voor iedereen toegankelijk is en blijft en derhalve tegen monopolisme beschermd wordt. Heden is het welhaast onmogelijk om vanuit de werkloosheid een eigen zaak te starten. Probleem in deze is dat men vanaf dag één waarop men met een zelfstandige activiteit start helemaal geen stempelgeld meer ontvangt en dus onmiddelijk van deze activiteit moet kunnen leven. Er bestaat tegenwoordig niet meer zoiets als de mogelijkheid om van nul te beginnen. Het voorrecht om te ondernemen en een eigen zaak te starten waarin men zijn eigen baas is is enkel weggelegd voor wie reeds over kapitaal beschikt. Er zou dus ons inziens dringend een overgangsregeling tot stand gebracht moeten worden waarbij werklozen een reeele mogelijkheid wordt geboden om geleidelijk aan hun eigen job te maken. De vdab zou ook op dit vlak mensen begeleiding moeten bieden, iets wat nu in het geheel niet tot haar bezigheden behoort. In feite is deze gang van zaken waarbij voor deze "liberale" premier enkel de belangen van de grote economische spelers van belang schijnen te zijn een zeer antiliberale gang van zaken. Eenieder die immers ook maar het minste afweet van economie weet immers dat monopolisme de grootste vijand is van de vrije markt. Indien iemand morgen voor zijn deur een zaak wil beginnen met een enkele bak appelen die hij te koop aanbiedt dan moet dit absoluut kunnen.

2. Als tweede beleidsvoorstel stellen we voor dat de premier toch eens iets meer gaat luisteren naar de voorstellen van kartelpartner van de partij waartoe hij behoort. Vooral het voorstel van vivant om een onvoorwaardelijk basisinkomen in te voeren waarbovenop men kan werken ( zelfstandig of in loonverband ) lijkt ons een alternatief dat meer in overeenstemming te brengen met de liberaal-humanistische overtuiging die onze premier toch altijd beweerd aan te hangen.

Natuurlijk vereist zulks in tegenstelling tot het afgeven op een bevolkingsgroep die zich nagenoeg niet kan verweren echte politieke moed. En was het niet zijn eigen Noel slangen die benadrukte dat de essentie van leiderschap inhoudt dat men durft en kan ingaan tegen de eigen achterban ? Een echt leider is immers een persoon die mensen kan overtuigen, ertoe kan brengen hun meningen te herzien in plaats van als een slaafse opinievolger klakkeloos mee te huilen met de wolven in het bos.

Het idee van het basisinkomen waar zelfs een wereldwijde lobby voor pleit heeft schijnbaar vooralsnog nog iets van onaanraakbaarheid voor de meeste politici. Zijn ze bang dat de burger het concept van geld zomaar voor niets nog niet kan of wil begrijpen ? Waarom verteld men de burger er dan niet bij dat de staat momenteel gemiddeld per burger via allerlei omwegen al 7000 euro per maand ophoest en dat de invoering van een basisinkomen deze kosten die toch ook door de belastingbetaler moeten worden opgebracht aanzienlijk kan verminderen en dit ondanks de invoering van een onvoorwaardelijk basisinkomen.

Bovendien kan men zich afvragen of het over "geld zomaar voor niets" gaat. Vraag in deze is of het grondwettelijk vastgelegde recht op een menswaardig bestaan nu eigenlijk een ( onvoorwaardelijk ) recht is of een (voorwaardelijke ) gunst ? In het biezonder willen we wijzen op de precaire situatie van alleenstaande ouders. Brengen zij immers ook niet onze toekomstige belastingbetalende arbeiders groot ? Of we kunnen ook de vele werkloze vrijwilligers vernoemen.Mensen die bvb palliatieve begeleiding verstrekken. Wil de premier dat deze mensen met hun activiteiten zullen moeten stoppen omdat ze papiertjes moeten gaan oprapen ?

Gedurende vele jaren moest een werkloze toelating vragen om dergelijke vrijwillige gemeenschapsdienst te mogen doen met alle administratieve rompslomp vandien. En nu zou men hem willen dwingen tot die gemeenschapsdienst ?

Tot slot is het zo dat het in een postgekapitaliseerde en postgeindustrialiseerde maatschappij zoals de onze onmogelijk is geworden om nog langer iedereen tewerk te stellen. Vrije tijd is zodoende een verdienste van de industrialisatie, van het feit dat ons werk meer en meer door machines kan worden overgenomen.

Dat meer mensen tijd hebben voor vrije tijd en dus voor amusement, ontspanning en creativiteit brengt anderzijds, bovendien ook het onstaan met zich mee van een gans nieuwe tewerkstellingssector. Ook deze evolutie en vooral het anticiperen erop kan men dus onder de noemer innovatie vermelden. Zo zouden wij de mensen die werkloos zouden worden indien bijvoorbeeld niemand nog voor het amusement op het internet zou surfen niet de kost willen geven.En daarmee willen wij inderdaad zeggen dat er naast werken voor vele mensen nog andere zaken bestaan in het leven.

De allergrootste potentiele verdienste van de gekapitaliseerde maatschappij is dat ze in de mogelijkheid verkeerd om armoede en alle kwalijke gevolgen daarvan definitief uit te schakelen, dat ze de gemiddelde levenskwaliteit zodanig kan verhogen dat in ieder geval niemand van ons nog honger moet lijden of dakloos moet zijn of bij gebrek aan basisbehoeften ook maar enige ontbering hoeft te ondergaan.

Ook de tendens waarbij werken ( in de zin van economisch actief zijn ) weer terug meer en meer als iets wordt gezien dat iedereen moet doen om erbij te mogen horen is een vorm van verzuring – we roepen niet alleen de premier maar iedereen op om in 2007 met ons mee te werken aan een wereld waarin er geen mensen zijn die langs de straat moeten doodvriezen en waarin er zich geen gezinsdramas hoeven af te spelen uit schaamte voor de schulden die men niet kan betalen.

Moge 2007 het jaar worden waarin we inderdaad komaf maken met het tribaal collectief denken ( en dus ook met het tribale denken van zogenaamde liberalen tov wat zij dan weer "de werklozen" noemen ) Moge 2007 het jaar worden van de menselijkheid !!!

Een zalige kerst en een gelukkig nieuwjaar aan eenieder vanwege Het Vierde Wereld Syndicaat.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 december 2006 om 19:24.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:16   #2
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

De items die Verhofstadt behandelt in z'n manifest zijn onvermijdelijke stappen die moeten genomen worden... En dan nog geen stappen naar de overleving, maar hoogstens een signaal, dat zulke stappen genomen durven worden.

Het gaat nog bijlangge niet ver genoeg, wilt men kunnen opboxen tegen de groeiende monstereconomie van de Aziatische tijgers, die in angstaanjagend tempo onze productie aan't opslorpen zijn, en onze brains ontrekken.

Maar ik kan alvast uw betoog begrijpen... immers, mensen zoals we ze vinden in het Vierde WereldSyndicaat, zijn degene die het eerst uit de boot van de vreselijk associale & harteloze 'open economie' zullen vallen.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:25   #3
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

'Vierde Wereld Syndicaat', wat betekent dit juist? Betekent dit letterlijk een vakbond van armen en daklozen? Dat zou een zeer goed idee zijn. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar ik weet wel dat vanuit overheidsinstanties en 'officiële' organen er eerder paternalistisch wordt omgesprongen met het armoedeprobleem. Laatst las ik in de krant dat er zo'n tweeduizend daklozen zouden zijn in Brussel (over andere steden beschik ik niet over cijfers). Indien deze daklozen zich zouden 'syndiceren' zouden zij vast en zeker veel sterker staan. Bijzonder lovend initiatief dus, dit 'vierde wereld syndicaat'. Zijn jullie over het hele land actief?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:30   #4

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frans Oghtendlicht Bekijk bericht
'Vierde Wereld Syndicaat', wat betekent dit juist? Betekent dit letterlijk een vakbond van armen en daklozen? Dat zou een zeer goed idee zijn. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar ik weet wel dat vanuit overheidsinstanties en 'officiële' organen er eerder paternalistisch wordt omgesprongen met het armoedeprobleem. Laatst las ik in de krant dat er zo'n tweeduizend daklozen zouden zijn in Brussel (over andere steden beschik ik niet over cijfers). Indien deze daklozen zich zouden 'syndiceren' zouden zij vast en zeker veel sterker staan. Bijzonder lovend initiatief dus, dit 'vierde wereld syndicaat'. Zijn jullie over het hele land actief?
je vind al heel wat info op www.vierdewereldsyndicaat.org

er is daar ook een forum waarlangs we ons als armen verspreid over gans vlaanderen zo goed en zo kwaad als mogelijk organiseren en waarlangs we onze problemen kenbaar maken

ik zou zeggen ga gerust eens rondsnuffelen

als er dan nog specifieke vragen zijn laat het dan maar weten ( voeg mij of andere vws-militanten gerust toe op je msn )

in deze draad kan je trouwens mijn oproep vinden waarmee alles begonnen is hier op politics.be en verder gans de oprichting van het vierde wereld syndicaat
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 december 2006 om 19:46.
Oud 29 december 2006, 19:48   #5
Banneling

Standaard

Citaat:
Armenfobieprijs voor het jaar 2006 gaat naar niemand minder dan onze Premier; Verhofstadt.

Als kandidaat voor de Life Time Achievement Armenfobieprijs draag ik Chantal Pauwels voor.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 19:50   #6

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht

Als kandidaat voor de Life Time Achievement Armenfobieprijs draag ik Chantal Pauwels voor.
ik weet weinig van die chantal haar activiteiten af

maar ik zou zeggen motiveer maar op he die nominatie

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 december 2006 om 19:51.
Oud 29 december 2006, 19:51   #7
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Watch out your steps
Oud 29 december 2006, 20:02   #8
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik weet weinig van die chantal haar activiteiten af

maar ik zou zeggen motiveer maar op he die nominatie
Aub :

http://forum.politics.be/showthread.php?t=73438
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:14   #9
Frans Oghtendlicht
Parlementslid

Standaard

Inderdaad dus een zeer lovend initiatief, maar is het niet haast per definitie zo dat armen en daklozen moeilijk toegang tot zulk een internetsite hebben?
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2006, 20:22   #10

Standaard

Citaat:
Inderdaad dus een zeer lovend initiatief, maar is het niet haast per definitie zo dat armen en daklozen moeilijk toegang tot zulk een internetsite hebben?
idd dat is zeker een handicap natuurlijk. Maar al onze militanten hebben zowat hun eigen kleinschalige locale werking ook - hoewel je dat zeker niet te formeel moet zien.

indien iemand bvb problemen aan zo n militant meld met het ocmw dan zal die militant dat indien hij dat nodig vindt via de site en of msn melden aan de anderen

onze locale werking bestaat er voornamelijk uit om mee te gaan als vertrouwenspersoon naar het ocmw, bemiddelen bij de gemeentes, de politie, schuldeisers enz

helpt bemiddelen niet dan is het niet uitgesloten dat we iedereen proberen mobiliseren en tot directe actie overgaan

natuurlijk is het zo dat we nog lang niet overal locale medewerkers hebben en er dus nog zoeken (liefst mensen met ervaring in armoede )

er is nog veel werk aan de winkel dus

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 29 december 2006 om 20:26.
Oud 30 december 2006, 13:08   #11
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

De spitsmuizenwereld heeft gisterenavond Duveltje voorgedragen voor de armenforlieprijs 2006... voor zijn inzet om werk te vinden voor de arme onvrijwillige werklozen...

De armenfobieprijs gaat naar de Onsterfelijke, omdat die er schijnbaar naar streeft de armen in de armoede te houden en de assertieve armen monddood te maken...
Hopelijk herpakt hij zich in 2007...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 13:23   #12
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

men had NOOIT de wet op de landloperij mogen afschaffen, in '93.

Voordien werden de daklozen opgepakt en in de landloperskolonies van Wortel of Merksplas geplaatst, alwaar ze moesten werken tot ze een spaarpotje hadden en op zichzelf konden staan. 70% van de bewoners van die kolonies waren daar vrijwillig.
Maar nee, de linkse hulporganisaties vonden dat een wet uit 1891 weg moest, de gevolgen zie je: sindsdien is het aantal bedelaars exponentieel toegenomen. Wie is hier beter van geworden?
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 13:33   #13
guerin
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
De spitsmuizenwereld heeft gisterenavond Duveltje voorgedragen voor de armenforlieprijs 2006... voor zijn inzet om werk te vinden voor de arme onvrijwillige werklozen...

De armenfobieprijs gaat naar de Onsterfelijke, omdat die er schijnbaar naar streeft de armen in de armoede te houden en de assertieve armen monddood te maken...
Hopelijk herpakt hij zich in 2007...
i second this!
Oud 31 december 2006, 09:24   #14

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
men had NOOIT de wet op de landloperij mogen afschaffen, in '93.

Voordien werden de daklozen opgepakt en in de landloperskolonies van Wortel of Merksplas geplaatst, alwaar ze moesten werken tot ze een spaarpotje hadden en op zichzelf konden staan. 70% van de bewoners van die kolonies waren daar vrijwillig.
Maar nee, de linkse hulporganisaties vonden dat een wet uit 1891 weg moest, de gevolgen zie je: sindsdien is het aantal bedelaars exponentieel toegenomen. Wie is hier beter van geworden?
lulkoek. Men had de kolonie in wortel gerust open kunnen houden en evengoed de wet op de landloperij kunnen afschaffen. Zoals je zelf zegt gingen de meeste daklozen vrijwillig naar wortel. Wat de overbodigheid van deze wet al direct aantoont.
Oud 31 december 2006, 10:59   #15
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
lulkoek. Men had de kolonie in wortel gerust open kunnen houden en evengoed de wet op de landloperij kunnen afschaffen. Zoals je zelf zegt gingen de meeste daklozen vrijwillig naar wortel. Wat de overbodigheid van deze wet al direct aantoont.
die overige 30% moest men daar dan maar tegen hun zin zetten. Sommige mensen zijn niet in staat om te begrijpen wat het beste is voor hen. Moet je ze laten doodvriezen of als een sukkel laten buitenzitten?
Oud 31 december 2006, 11:43   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
die overige 30% moest men daar dan maar tegen hun zin zetten. Sommige mensen zijn niet in staat om te begrijpen wat het beste is voor hen. Moet je ze laten doodvriezen of als een sukkel laten buitenzitten?
Het is niet omdat je dakloos bent of geen geld hebt (vroeger was dat minimum 20 frank dacht ik) dat je mag opgesloten worden.

Vrijwillig naar een bepaald centrum trekken, desnoods in ruil voor één of andere dienst een gratis onderkomen en eten dat vind ik niet meer dan normaal.
Oud 31 december 2006, 11:50   #17
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is niet omdat je dakloos bent of geen geld hebt (vroeger was dat minimum 20 frank dacht ik) dat je mag opgesloten worden.

Vrijwillig naar een bepaald centrum trekken, desnoods in ruil voor één of andere dienst een gratis onderkomen en eten dat vind ik niet meer dan normaal.
Neen!

Zoals ik hierboven stel: sommige mensen zijn niet in staat om voor zichzelf te zorgen, de maatschappij moet hen (desnoods met dwang) een onderkomen en loonwinning geven. Zo vriezen ze niet dood, zorgen ze niet voor overlast, en kunnen ze met het geld dat ze in de kolonie verdienen, kijken voor een nieuwe start.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be