Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2006, 23:17   #1
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard RTBF stunt ook in de 'Calgary Herald',Alberta, Canada

Mocht je soms denken, dat deze grap binnenlands blijft.
Gisteren (15/12/2006), stond dit bericht in de Calgary Herald, een van de kranten verspreid in de Calgary omgeving.
Calgary is een stad in het zuidelijke deel van de provincie Alberta, Canada, een van de zgn. prairieprovincies.
Laat je niet misleiden door het woord provincie:
Alberta is nog altijd 55 maal groter dan Vlaanderen.
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 23:37   #2
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Ze zeggen hier dat heel Belgie in paniek was maar laat ons toch duidelijk wezen dat alleen "frans-sprekend" Belgie in paniek was!
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 23:45   #3
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Ze zeggen hier dat heel Belgie in paniek was maar laat ons toch duidelijk wezen dat alleen "frans-sprekend" Belgie in paniek was!
Buitenlandse journalisten hadden het ook snel door. Je moet al erg in je eigen wereldje leven als je geen enkel ander kanaal (of ander medium) checkt.
Oud 16 december 2006, 23:53   #4
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Buitenlandse journalisten hadden het ook snel door. Je moet al erg in je eigen wereldje leven als je geen enkel ander kanaal (of ander medium) checkt.
Ja weet ik ook wel maar ze spreken hier dat Belgie in paniek was en niet dat het eigenlijk alleen maar wallonie was!
Oud 16 december 2006, 23:55   #5
evilbu

Standaard

Citaat:
Ja weet ik ook wel maar ze spreken hier dat Belgie in paniek was en niet dat het eigenlijk alleen maar wallonie was!
Ik weet wel dat u dat bedoelde. Dat het in de buitenlandse media komt is al iets. Dat die Duitsers schreven dat het een "Waalse zender" is, ... allemaal dingen waar we best niet wakker van liggen.
Oud 17 december 2006, 00:07   #6
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië is dan ook nog de enige regio die zich vereenzelvigt met België.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 00:08   #7
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Ik weet wel dat u dat bedoelde. Dat het in de buitenlandse media komt is al iets. Dat die Duitsers schreven dat het een "Waalse zender" is, ... allemaal dingen waar we best niet wakker van liggen.
Tja als we nu eens het nieuws zouden halen met serieuze onderwerpen zou het al een hele vooruitgang zijn!
Oud 17 december 2006, 00:09   #8
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Mocht je soms denken, dat deze grap binnenlands blijft.
Gisteren (15/12/2006), stond dit bericht in de Calgary Herald, een van de kranten verspreid in de Calgary omgeving.
Calgary is een stad in het zuidelijke deel van de provincie Alberta, Canada, een van de zgn. prairieprovincies.
Laat je niet misleiden door het woord provincie:
Alberta is nog altijd 55 maal groter dan Vlaanderen.
Er schijnt ook een bejaarde dame aan overleden te zijn. Het was dus bijna echt zoals in 1938.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 00:11   #9
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wallonië is dan ook nog de enige regio die zich vereenzelvigt met België.
Dat is wat u denkt. Maar u dwaalt. De toekomst zal u dat duidelijk maken.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 00:22   #10
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
De toekomst zal u dat duidelijk maken.
1831 is het verleden. 2007 is de toekomst.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 17 december 2006, 01:01   #11
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Ik kreeg de volgende link doorgemaild door mijn familie in Kaapstad. Het was dus helaas vals wereldnieuws.

http://www.capetimes.co.za/index.php?fArticleId=3594157
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 01:08   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Ik kreeg de volgende link doorgemaild door mijn familie in Kaapstad. Het was dus helaas vals wereldnieuws.

http://www.capetimes.co.za/index.php?fArticleId=3594157
Citaat:
Half-an-hour after RTBF's phony newscast that the "Flemish parliament has unilaterally declared the independence of Flanders" the station flashed the message: "This is fiction." But it was too late. Many Belgians had already fallen for the hoax.
Veel Franstalige Belgen ja.

Citaat:
The linguistic demons pitting Dutch-speaking Flemings in the North against the Francophones from Brussels and Wallonia in the South have been mostly quiet for the past two decades, ever since far-reaching |autonomy was granted in the 1980s.
Mostly quiet??

Citaat:
Independence, however, is not an aim of any of the major parties in power, whatever their linguistic preference. It explains why the programme was so widely condemned.
Vlaams Belang heeft 32 van de 124 zetels in het Vlaams Parlement en is daarmee ook de grootste?

Citaat:
About the only people who enjoyed the stunt were the separatist far-right Flemish Interest party. It wants to get rid of king and country and thought it could see a flash of its future
Happart, N-VA, Vlaams Belang,... hebben zelfs meegewerkt.
Kortom : slechte berichtgeving.
Oud 17 december 2006, 01:37   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Happart, N-VA, Vlaams Belang,... hebben zelfs meegewerkt.
Ik denk niet dat Happart er rouwig zou om zijn als België ophoudt te bestaan. Voor Happart moeten de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waals Gewest, en de huidige federale bevoegdheden naar de Europese Unie.
Oud 17 december 2006, 12:20   #14
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat Happart er rouwig zou om zijn als België ophoudt te bestaan. Voor Happart moeten de bevoegdheden van de Franse Gemeenschap naar het Waals Gewest, en de huidige federale bevoegdheden naar de Europese Unie.
U zou Happart dus eerder als Waals politicus omschrijven, en niet als Franstalige Belg?
Maar is dat niet allemaal hetzelfde, zonder Vlaanderen->de bedelstaf, en dus tegen splitsing?
Oud 17 december 2006, 16:18   #15
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zou Happart dus eerder als Waals politicus omschrijven, en niet als Franstalige Belg?
Ik denk dat je een flinke mep op je neus zou krijgen door hem een "Franstalige Belg" te noemen. Hij is nogal allergisch aan zijn taalgenoten uit Brussel...

Maar hij weet ook wel dat Wallonië niet kan overleven zonder financiële steun van buitenaf. Als het moet, is dat België. Als het kan, is dat Europa.
Bovendien zou hij door openlijk voor separatisme te pleiten, zichzelf buiten de PS zetten.
Oud 17 december 2006, 16:21   #16
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je een flinke mep op je neus zou krijgen door hem een "Franstalige Belg" te noemen. Hij is nogal allergisch aan zijn taalgenoten uit Brussel...

Maar hij weet ook wel dat Wallonië niet kan overleven zonder financiële steun van buitenaf. Als het moet, is dat België. Als het kan, is dat Europa.
Bovendien zou hij door openlijk voor separatisme te pleiten, zichzelf buiten de PS zetten.
Hij zat wel naast Maingain van FDF tijdens het debat, maar dat betekent natuurlijk niets . Wel interessant was dat ze op een gegeven moment iets tegen mekaar zeiden dat amper verstaanbaar was voor kijker.
Weet jij (in grote lijnen) wat Happart precies allemaal beweerde tijdens dat debat? In elk geval zei hij iets van "ze hebben mij op een lelijke manier weggewerkt in Voeren en ik ben er nog altijd niet goed van". Zou Vlaanderen met Brussel samen voor hem aanvaardbaar zijn eigenlijk?
Oud 17 december 2006, 16:42   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet jij (in grote lijnen) wat Happart precies allemaal beweerde tijdens dat debat?
Hetgeen ik ervan verstaan heb, is dat hij (als één van de weinige Waalse politici) niet moet weten van een aansluiting van Brussel bij Wallonië. De meeste Waalse en Franstalig Brusselse politici (met Maingain op kop, uiteraard) willen dat na de Vlaamse onafhankelijkheid, Brussel en de Vlaamse Rand bij Wallonië gaat.
Voor Happart zijn er geen twee spelers (Vlaanderen en Wallo-Brux), maar drie: de drie gewesten.

Citaat:
In elk geval zei hij iets van "ze hebben mij op een lelijke manier weggewerkt in Voeren en ik ben er nog altijd niet goed van".
Hij beweerde dat nog altijd de meerderheid van de Voerenaars terugwil naar de provincie Luik, en dat de huidige Vlaamse meerderheid er enkel is kunnen komen door ingeweken Nederlanders.
Daar heeft hij geen gelijk: die Nederlanders kunnen dan wel meestemmen voor de gemeenteraad, maar niet voor de OCMW-raad. Voerbelangen heeft niet alleen een meerderheid in de gemeenteraad, maar ook in de OCMW-raad.
Dus, ofwel zijn er onder diegenen met de Belgische nationaliteit meer Nederlandstaligen dan Franstaligen, ofwel hebben er nu een aantal Franstaligen voor de Vlaamse lijst gestemt. Ik denk dat het vooral het tweede zal zijn.

Met die "lelijke manierweggewerkt" zal hij dit bedoelen:
"De gespannen verhouding tussen Vlaamsgezinden en Luiksgezinden leidde sinds het einde van de jaren zeventig tot een aaneenschakeling van conflictsituaties. Deze escaleerden in de jaren tachtig meermaals tot op nationaal niveau. Onder meer over de Happart-kwestie viel op 21 oktober 1987 de regering Martens VI. Dit was het gevolg van het feit dat de uit de provincie Luik ingeweken fruitteler José Happart in 1982 de verkiezingen voor de gemeenteraad had gewonnen en daarom als burgemeester was voorgedragen. Een probleem was echter dat Happart niet voldeed aan de vereiste Nederlands te spreken, noodzakelijk om een Nederlandstalige gemeente te besturen. Uiteindelijk werd hij toch benoemd, onder de belofte dat hij binnen een jaar Nederlands zou leren en een taalexamen zou afleggen. Dit deed hij echter niet, waarna het Limburgse provinciebestuur hem afzette als burgemeester. Hiertegen werden jarenlange bezwaarprocedures gevoerd, die allemaal werden afgewezen. Ondertussen bleef Happart echter de facto burgemeester. Hierdoor kwam de kwestie uiteindelijk in 1987 bij de regering te liggen, die ook geen overeenstemming wist te bereiken en ontslag moest nemen. Na de gemeenteraadsverkiezingen van 1988 werd Nico Droeven, een partijgenoot van Happart die wel Nederlands spreekt, burgemeester van Voeren. In ruil hiervoor hadden de Luiksgezinden de mogelijkheid gekregen om bij federale en Europese verkiezingen in de naburige Waalse buurgemeente Aubel te stemmen, waar voor Franstalige partijen kan worden gekozen. Na de verkiezingen van 1994 - de verhoudingen in de gemeenteraad hadden zich ondertussen ontwikkeld tot 55% voor Retour �* Liège en 45% voor Voerbelangen - volgde José Smeets, die eveneens meertalig is, Nico Droeven op."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeren

Citaat:
Zou Vlaanderen met Brussel samen voor hem aanvaardbaar zijn eigenlijk?
Ik denk dat hij zal zeggen: "Brussel in ruil voor Voeren."
Oud 17 december 2006, 17:12   #18
evilbu

Standaard

Citaat:
Hetgeen ik ervan verstaan heb, is dat hij (als één van de weinige Waalse politici) niet moet weten van een aansluiting van Brussel bij Wallonië. De meeste Waalse en Franstalig Brusselse politici (met Maingain op kop, uiteraard) willen dat na de Vlaamse onafhankelijkheid, Brussel en de Vlaamse Rand bij Wallonië gaat.
De Vlaamse Rand is natuurlijk nog iets anders. Zijn zij dan van plan om voor faciliteiten te zorgen voor de Vlamingen in die gemeenten.

Citaat:
Voor Happart zijn er geen twee spelers (Vlaanderen en Wallo-Brux), maar drie: de drie gewesten.
Vanwaar zijn "allergie" voor Franstalige Brusselaars?

Citaat:
Hij beweerde dat nog altijd de meerderheid van de Voerenaars terugwil naar de provincie Luik, en dat de huidige Vlaamse meerderheid er enkel is kunnen komen door ingeweken Nederlanders.
Daar heeft hij geen gelijk: die Nederlanders kunnen dan wel meestemmen voor de gemeenteraad, maar niet voor de OCMW-raad. Voerbelangen heeft niet alleen een meerderheid in de gemeenteraad, maar ook in de OCMW-raad.
Dus, ofwel zijn er onder diegenen met de Belgische nationaliteit meer Nederlandstaligen dan Franstaligen, ofwel hebben er nu een aantal Franstaligen voor de Vlaamse lijst gestemt. Ik denk dat het vooral het tweede zal zijn.
Men beweert soms dat het beleid van Retour �* Liège zo anachronistisch was dat zelfs Franstaligen het beu waren. Wat deden ze dan precies?

Citaat:
.Een probleem was echter dat Happart niet voldeed aan de vereiste Nederlands te spreken, noodzakelijk om een Nederlandstalige gemeente te besturen. Uiteindelijk werd hij toch benoemd, onder de belofte dat hij binnen een jaar Nederlands zou leren en een taalexamen zou afleggen. Dit deed hij echter niet, waarna het Limburgse provinciebestuur hem afzette als burgemeester

Spreken alle Franstalige burgemeesters in de Rand Nederlands? Ik neem aan van wel, want is er niet zelfs een regel die oplegt dat de gemeenteraad in het Nederlands moet vergaderen?

Citaat:
Ik denk dat hij zal zeggen: "Brussel in ruil voor Voeren."
En is dat bespreekbaar? Toch raar, zo een kleine gemeente in ruil voor een metropool.
Oud 17 december 2006, 17:43   #19
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanwaar zijn "allergie" voor Franstalige Brusselaars?
Bij sommige Walen heerst het gevoel dat de Franstalige Brusselaars altijd hun gedacht komen opdringen.
Vandaag hoorde ik nog dat alle Franstalige kranten die we in Vlaanderen kennen (Le Soir, La Libre Belgique en La Dernier Heure) Franstalige Brusselse kranten zijn, terwijl wij in Vlaanderen de échte Waalse kranten van Vers L'Avenir nauwelijks kennen.
Bij de partijtoppen van alle Franstalige paritjen blijken de Brusselaars oververtegenwoordigd te zijn.

Vooral in Luik en Charleroi zit er een groot wantrouwen van Waalse arbeiders tegenover het cliché van de Brusselse bourgeoisie.
Met de schandalen in Charleroi, pleitte Philippe Moureaux (voorzitter PS-Brussel en één van de machtigste figuren binnen de PS) ervoor dat de partijtop eens grote schoonmaak zou houden in Charleoi. PS-Charleroi liet weten dat Moureaux niet moet denken dat hij de grootste stad van Wallonië "op dezelfde manier kan behandelen, als zijn familie destijds hun meiden en knechten behandelden."

Citaat:
Men beweert soms dat het beleid van Retour �* Liège zo anachronistisch was dat zelfs Franstaligen het beu waren. Wat deden ze dan precies?
Bijvoorbeeld: sociale woningen gingen systematisch enkel naar Franstaligen. En dan nog liefst naar Franstaligen van buiten Voeren. Die sociale huisvestingspolitiek (die erop gericht was koste-wat-het-kost de Franstalige meerderheid in Voeren te behouden) zorgde ervoor dat Voeren met enorme schulden zat.

Citaat:
Spreken alle Franstalige burgemeesters in de Rand Nederlands?
De meeste daarvan kennen een minimum aan Nederlands. Maar ik denk dat het bij Happart vooral een kwestie van principe was: hij weigerde Nederlands te spreken in een gemeente die in zijn ogen Waals was. Nogal vreemd, als je weet dat Happart zélf een inwijkeling in Voeren is...

Citaat:
En is dat bespreekbaar? Toch raar, zo een kleine gemeente in ruil voor een metropool.
Voor Happart zal dat -denk ik- wel bespreekbaar zijn. Voor de rest van zijn partij niet.
Oud 17 december 2006, 18:41   #20
evilbu

Standaard

Citaat:
Bij sommige Walen heerst het gevoel dat de Franstalige Brusselaars altijd hun gedacht komen opdringen.
Vandaag hoorde ik nog dat alle Franstalige kranten die we in Vlaanderen kennen (Le Soir, La Libre Belgique en La Dernier Heure) Franstalige Brusselse kranten zijn, terwijl wij in Vlaanderen de échte Waalse kranten van Vers L'Avenir nauwelijks kennen.
Worden die "Waalse kranten" ook in Brussel verspreid dan?

Citaat:
Bij de partijtoppen van alle Franstalige partijen blijken de Brusselaars oververtegenwoordigd te zijn
Van Cauwenberghe, Louis Michel, di Rupo, zijn toch allen Waals?
Maar inderdaad, als er ooit een splitsing komt met Brussel toch bij Vlaanderen, zitten we nog altijd met zwaargewichten als Onkelinckx, Maingain in de pels.

Citaat:
Bijvoorbeeld: sociale woningen gingen systematisch enkel naar Franstaligen. En dan nog liefst naar Franstaligen van buiten Voeren. Die sociale huisvestingspolitiek (die erop gericht was koste-wat-het-kost de Franstalige meerderheid in Voeren te behouden) zorgde ervoor dat Voeren met enorme schulden zat.
Was het Vlaams statuut eigenlijk zo erg voor de Franstaligen in Voeren? Ik bedoel, voor zover ik weet kregen zij faciliteiten sinds de jaren zestig, en meestal voeren de Vlamingen die wel correct uit. Of zijn er wel Nederlandstalige middelbare scholen in Voeren en geen Franstalige?

De meeste daarvan kennen een minimum aan Nederlands. Maar ik denk dat het bij Happart vooral een kwestie van principe was: hij weigerde Nederlands te spreken in een gemeente die in zijn ogen Waals was. Nogal vreemd, als je weet dat Happart zélf een inwijkeling in Voeren is...

Citaat:
Voor Happart zal dat -denk ik- wel bespreekbaar zijn. Voor de rest van zijn partij niet.
En voor u?

Begin ik daar zelfs enige sympathie voor de man te zien?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be