Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2007, 15:10   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard halal-food op de scholen: fraai staaltje van omgekeerd racisme

Het stedelijk onderwijs in antwerpen gaat blijkbaar voortaan op bosklassen e.d. alleen nog maar Halal-food presenteren aan de schoolgaande jeugd.

Multikul en tollerantie allemaal goed en wel, maar nu begint het politiek correcte verhaaltje toch echt wel mijn strot uit te hangen. wat met de niet-moslims die géén halal dingen willen eten? Dit is het soort van politiek correct omgekeerd racisme dat de vlamingen bij duizenden in de armen van het veebee duwt.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 15:34   #2
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

En dat in het jaar van het Varken!
Oud 13 februari 2007, 15:43   #3
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

De overheid hoeft zich helemaal niet bezig te houden met religieus geneuzel.
Neutraliteit is de boodschap... En de enige garantie op een open en pluralistische samenleving.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 16:17   #4
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

Nog niet zo lang geleden was het simpel : je moet gewoon eten op de bosklassen wat u voorgezet wordt. Volgens mij maakt dat deel uit van een groepsactiviteit.

In scholen met een grote groep moslims mag het echter geen probleem zijn om ook voor hen een aparte maaltijd te maken. Al zou ik mensen aanmoedigen om tijdens groepsuitstappen kennis te maken met dingen die je thuis niet tegenkomt. Dat geldt niet alleen voor religieuze zaken maar ook voor vegarische mensen of mensen die geen genetisch gemanipuleerde basisproducten willen etc.

Een staat die neutraal is bestaat evenwel nergens.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 16:28   #5
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Trouwens, behalve het gekende varkensvlees zijn er nog veel andere dingen 'haram', zoals tattoos, seks buiten het huwelijk, marihuana, en ook garnalen volgens de Hanafitische rechtsschool, maar niet volgens de andere drie ( ). Zou de gemiddelde allochtone leerling van het Antwerps stadsonderwijs zich hier aan houden?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram
http://www.redouan.nl/halal_en_haram.htm
Oud 13 februari 2007, 21:28   #6
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ja, ze kunnen beter varkensvlees serveren zodat de kindjes van moslims niet mee mogen op bosklassen. dat zal de integratie eens bevorderen zie! leve de neutrale overheid die haar bosklassen zo organiseert dat heel der bevolkingsgroepen niet mee mogen!

echt,

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 21:29   #7
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het stedelijk onderwijs in antwerpen gaat blijkbaar voortaan op bosklassen e.d. alleen nog maar Halal-food presenteren aan de schoolgaande jeugd.

Multikul en tollerantie allemaal goed en wel, maar nu begint het politiek correcte verhaaltje toch echt wel mijn strot uit te hangen. wat met de niet-moslims die géén halal dingen willen eten? Dit is het soort van politiek correct omgekeerd racisme dat de vlamingen bij duizenden in de armen van het veebee duwt.
Ik ken totaal niets van religieuze gastronomie, maar welk bezwaren hebben christenen of ongelovigen, als je eten halal is? Als ik een sappig biefstukje voor mij liggen heb, kan het mij toch niet schelen dat die koe 'toevallig' met z'n hoorns richting Mekka is geslacht, of richting Scherpenheuvel.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2007, 22:00   #8
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ken totaal niets van religieuze gastronomie, maar welk bezwaren hebben christenen of ongelovigen, als je eten halal is? Als ik een sappig biefstukje voor mij liggen heb, kan het mij toch niet schelen dat die koe 'toevallig' met z'n hoorns richting Mekka is geslacht, of richting Scherpenheuvel.
voila. ik vraag me toch ook af wie er hier in hemelsnaam gediscrimineerd wordt. of zijn er soms kindjes niet sterven als ze niet op tijd hun stukje varkensvlees hebben?

Citaat:
Oud 13 februari 2007, 22:24   #9
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er zit wel een zekere selectiviteit in die argumentatie.
Wat zou het een moslim mogen schelen of z'n steakje halal geslacht is of niet? Een ander voorbeeldje: recent bleek dat nogal wat vleeswaren uit het 'frietkotgebeuren' worden bereid met paardenvlees. Nogal wat mensen hebben principieel bezwaar tegen het nuttigen van dat soort vlees. Tot op heden geen klachten omwille van de 'smaak'. Maar vind jij nou ook dat je dit zomaar moet wegwuiven? Of hebben we ergens nog het recht om keuzes te maken in het leven?

@ Tommymax2: een 'neutrale' staat bestaat vrijwel nergens... klopt, maar het neemt niet weg dat we nog voor iets mogen ijveren. Of niet soms?

Oud 13 februari 2007, 22:41   #10
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het zou nog getuigen van echte tollerantie en multiculturaliteit als halal eten als een keuze wordt aangeboden. Nu wordt het opgelegd.
Oud 13 februari 2007, 22:45   #11
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en wat als ik nu eens om religieuze reden geen halal mag eten? Waarom moet die keuze gereduceerd worden tot halal? Mogen Joden dan ook niet eisen dat voortaan alle eten op scholen op koosjere wijze wordt klaargemaakt? Mogen de indiërs nu ook eisen dat er geen vlees meer mag geserveerd worden?
Ik zie alleen maar dat in naam van de eeuwige multikul eisen van de moslims braafjes worden ingewilligd (zo wordt nu ook ritueel beestachtig slachten zonder verdoving getollereerd). Racisme bestrijden is één ding, maar dit is simpelweg racisme aanmoedigen.
Oud 14 februari 2007, 00:02   #12
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie alleen maar dat in naam van de eeuwige multikul eisen van de moslims braafjes worden ingewilligd (zo wordt nu ook ritueel beestachtig slachten zonder verdoving getollereerd).
Halal:
"*De slachter moet een moslim zijn die bekwaam is in het slachten.
*De slachtplaats moet rein zijn.
*De slager moet zorgdragen voor het comfort van het dier. Het slachtmes mag bijvoorbeeld niet zichtbaar zijn voor het dier of in de nabijheid van het dier geslepen worden. Het slachten mag niet door andere dieren gezien worden.
*Het dier wordt met de kop richting Mekka geplaatst.
*Normaal gesproken begint een moslim alles wat hij doet met de woorden "Bismillahe arrahmaane arrahiem" (in de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle). Aangezien slachten niet wordt gezien als een daad van barmhartigheid of genade, wordt hier tijdens het slachten van afgeweken. Voordat een dier geslacht wordt, spreekt de slachter in plaats daarvan de woorden Bismillah, Allahu Akbar (in naam van God, God is groot) uit. Hiermee betoont de slachter zijn dankbaarheid en respect voor Diegene (God) die in het voedsel voorziet.
*In één beweging wordt de halsslagader doorgesneden die hersenen van bloed voorziet. Door het plotse verlies van bloedtoevoer (bloeddruk) naar de hersenen verliest het dier zeer snel het bewustzijn. Het ruggemerg, de snelweg van zenuwbanen die van de hersenen naar de spieren lopen, blijft echter intact. Door het verlies van bloedtoevoer naar de hersenen ontstaan spontane ontladingen in de hersenen (vergelijkbaar met een epileptisch insult). Deze prikkels worden via het ruggemerg aan de spieren doorgegeven. De spieren van het dier trekken hierdoor samen (convulsies) en knijpen het bloed uit de spier. Alhoewel dit er vervelend uit ziet is het dier niet meer bij bewustzijn en voelt het geen pijn meer. Bloed wordt vandaag de dag nog steeds gebruikt als medium voor het kweken van bacteriën. Vandaar dat eleminatie van zoveel mogelijk bloed wenselijk is."

Wat hier zo beestachtig aan is, zie ik ook niet.

Als je hier al aanstoot aan neemt...
Alsof het mij kan schelen in welke windrichting dat beest keek, toen men het slachtte.
Als er mensen zijn die er op staan dat dat richting Mekka is, mij niet gelaten. Mijn sneetje rosbief zal er daar niet slechter door smaken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 01:14   #13
ingenious

Standaard

Citaat:
en wat als ik nu eens om religieuze reden geen halal mag eten? Waarom moet die keuze gereduceerd worden tot halal? Mogen Joden dan ook niet eisen dat voortaan alle eten op scholen op koosjere wijze wordt klaargemaakt? Mogen de indiërs nu ook eisen dat er geen vlees meer mag geserveerd worden?
Ik zie alleen maar dat in naam van de eeuwige multikul eisen van de moslims braafjes worden ingewilligd (zo wordt nu ook ritueel beestachtig slachten zonder verdoving getollereerd). Racisme bestrijden is één ding, maar dit is simpelweg racisme aanmoedigen.
er zijn veel joodse scholen waar enkel koosjer kan gegeten worden. daar zaagt ook niemand over. als er stedelijke scholen zijn waar veel joodse jongeren zitten, dan zal men daar ook wel rekening mee houden. maar zover ik weet zitten is dat niet nodig aangezien joodse ouders hun kinderen meestal naar joodse scholen sturen.

en bij mijn weten is er geen enkele religie die zegt dat je niet halal mag eten.

Citaat:
Oud 14 februari 2007, 01:20   #14
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Er zit wel een zekere selectiviteit in die argumentatie.
Wat zou het een moslim mogen schelen of z'n steakje halal geslacht is of niet?
als ik er iets over mocht beslissen: niets. maar ik heb nog altijd niet de mogelijkheid om religie uit deze wereld te bannen. en als blijkt dat omwille van zo iets simpel kinderen niet volledig kunnen integreren op school, dan lijkt het mij dat een maatregel als deze zinvol is. niemand leidt er onder, en je helpt er wel kinderen mee.
Citaat:
Een ander voorbeeldje: recent bleek dat nogal wat vleeswaren uit het 'frietkotgebeuren' worden bereid met paardenvlees. Nogal wat mensen hebben principieel bezwaar tegen het nuttigen van dat soort vlees. Tot op heden geen klachten omwille van de 'smaak'. Maar vind jij nou ook dat je dit zomaar moet wegwuiven?
tuurlijk niet. maar mensen heb nog steeds de keuze om enkel frietjes te eten uit het frituur, of het frituur zelfs links te laten liggen.
Citaat:
Of hebben we ergens nog het recht om keuzes te maken in het leven?
tuurlijk, en waar wordt die beknot? nu worden bepaalde maaltijden voorgeschoteld aan kinderen, dat zal in de toekomst ook zo zijn. er is niet minder keuze. mss is er in sommige scholen wel meer keuze doordat er halal en niet-halal zal worden aangeboden. ik weet eigenlijk niet hoe ze dit praktisch gaan doen.

Citaat:
Oud 14 februari 2007, 07:32   #15
Desiderius
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
er zijn veel joodse scholen waar enkel koosjer kan gegeten worden. daar zaagt ook niemand over. als er stedelijke scholen zijn waar veel joodse jongeren zitten, dan zal men daar ook wel rekening mee houden. maar zover ik weet zitten is dat niet nodig aangezien joodse ouders hun kinderen meestal naar joodse scholen sturen.
Er is een verschil: het is niet de overheid die op Joodse scholen de dienst uitmaakt...

Citaat:
en bij mijn weten is er geen enkele religie die zegt dat je niet halal mag eten.
Voor bijbelvaste christenen is het nuttigen van offerdieren mogelijks wel een probleem. Maar er is een nog belangrijker bedenking: we hebben een norm die op een bijzonder brede maatschappelijke consensus kan rekenen; om één of andere verknipte reden is er een religieus achterpoortje voorzien en nu dreigt 'om praktische redenen' (jaja...) de uitzondering de norm te worden. Principieel zit me dat al niet lekker.

Tot slot: hoe zit het met mijn vrijheid om me te distantiëren alles wat van dicht of veraf te maken heeft met die islam-onzin? Moet ik er een religie van maken vooraleer mijn afkeer van wat er in naam van die 7de eeuwse prevelaar wordt verkondigd ook erkend wordt als een 'oprechte' levensstijl? Ik heb nl. liever niet dat m'n dagelijkse boterham belegd wordt met dieren die een nogal pijnlijke en langzame dood zijn gestorven onder het uitroepen 'Allah is groot!'. Want voor mij is ie dat niet; Allah best�*�*t gewoonweg niet in mijn wereld, Inge. Laat de moslims daar gerust hun idee over hebben, maar het hoeft me niet alle dagen toe te schreeuwen vanuit het charcuterievakje in m'n koelkast.

By the way: voordat Voorhamme z'n staart begon in te trekken, was er wél sprake van beperking in de keuzevrijheid; er zou nl. enkel nog halal aangeboden worden. Om 'praktische redenen'.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 14 februari 2007 om 07:35.
Oud 14 februari 2007, 09:47   #16
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor bijbelvaste christenen is het nuttigen van offerdieren mogelijks wel een probleem.
O ja? Op basis van wat beweert u dat?
Citaat:
Maar er is een nog belangrijker bedenking: we hebben een norm die op een bijzonder brede maatschappelijke consensus kan rekenen; om één of andere verknipte reden is er een religieus achterpoortje voorzien en nu dreigt 'om praktische redenen' (jaja...) de uitzondering de norm te worden. Principieel zit me dat al niet lekker.
U draait rond de pot
Citaat:
Tot slot: hoe zit het met mijn vrijheid om me te distantiëren alles wat van dicht of veraf te maken heeft met die islam-onzin? Moet ik er een religie van maken vooraleer mijn afkeer van wat er in naam van die 7de eeuwse prevelaar wordt verkondigd ook erkend wordt als een 'oprechte' levensstijl?
En hier niet meer. Want hier gaat het natuurlijk om. Het "zich distantiëren van de islam". Bullshit. Doe zoals vele moslims jarenlang hebben moeten doen: eet vegetarisch als je geen halal wil eten.
Citaat:
Ik heb nl. liever niet dat m'n dagelijkse boterham belegd wordt met dieren die een nogal pijnlijke en langzame dood zijn gestorven onder het uitroepen 'Allah is groot!'.
En we glijden nog wat verder af...
Citaat:
Want voor mij is ie dat niet; Allah best�*�*t gewoonweg niet in mijn wereld, Inge. Laat de moslims daar gerust hun idee over hebben, maar het hoeft me niet alle dagen toe te schreeuwen vanuit het charcuterievakje in m'n koelkast.
Hoe geraakt eten van bosklassen in uw koelkast?
Citaat:
By the way: voordat Voorhamme z'n staart begon in te trekken, was er wél sprake van beperking in de keuzevrijheid; er zou nl. enkel nog halal aangeboden worden. Om 'praktische redenen'.
"Beperking in de keuzevrijheid". Man man man
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 10:23   #17
Desiderius
Minister-President

Standaard

Wel Boe, in het grote boek van de christenen staat er zo'n passage (1 Kor. 25) die het nuttigen van offerdieren afraadt. Dat is geen geloofspunt, maar als ik correct ben geïnformeerd is het hele halal-gedoe dat ook niet voor moslims.

Een wettelijk principe afdoen als 'rond de pot' draaien... tssss. Het zegt alvast veel over jouw ingesteldheid. Nogmaals, de algemene regel wordt in dit concrete geval vervangen door de uitzondering. Een uitzondering die overigens nooit in de wetgeving had mogen voorzien worden. En d�*t, mijn beste, is de essentie van de zaak!

Als moslims het recht opeisen om hun neus op te halen voor niet-halal voedsel, dan heb ik evengoed het recht om me principieel te verzetten tegen dat halal-gedoe. Nogmaals, ik héb de 'algemene regel' aan mijn kant; jij zit te neuzelen aan het achterpoortje. Blijkbaar leef jij in een soort omgekeerd universum.

En wat mijn islam-allergie betreft; ik vind het een achterlijke religie. Voor zover ik kan zien (en wegens m'n desinteresse is dat niet overdreven ver), staat dat gemummel stijf van de principes en tradities die lijnrecht ingaan tegen een aantal essentiële noties uit het westers humanisme. Dat is mijn mening, die ik zeker niet verhef tot een absoluut statement. Maar sta me toe om het oprecht te rug te kunnen toekeren én m'n kinderen ook die mogelijkheid te geven mochten ze ooit het dubieuze genoegen gehad hebben om zo'n Aaaaantwaaaarpse bosklas mee te moeten maken. Elk z'n overtuiging, niet?

Oud 14 februari 2007, 11:38   #18
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Volledig mee eens; je moet het pragmatisch bekijken. Geen mens die zou weten dat het hallal-vlees is, mochten die brieven niet verstuurd zijn. Maar op die manier krijg je tenminste kinderen mee die anders niet zouden mogen meegaan van de ouders wegens het onreine vlees.

En het is echt wel belangrijk, bosklassen zijn één van de belangrijkste momenten voor de integratie binnen de groep.

Het aanbieden van beide soorten was ook een mogelijkheid, maar ik kan mij inbeelden als je een maaltijd moet maken voor 20 kinderen en daarvan 10 gewone en 10 hallal-maaltijden dat dat niet bepaald productief is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove
Trouwens, behalve het gekende varkensvlees zijn er nog veel andere dingen 'haram', zoals tattoos, seks buiten het huwelijk, marihuana, en ook garnalen volgens de Hanafitische rechtsschool, maar niet volgens de andere drie ( ). Zou de gemiddelde allochtone leerling van het Antwerps stadsonderwijs zich hier aan houden?
Ik denk dat jij een wat verwrongen idee hebt van kinderen van 10-11 jaar!
Op die leeftijd bestaat er immers geen ander gezag dan de ouders. Dat ze dat achterlijke religieuze gezag na enkele jaren afwerpen kan enkel maar positief zijn, maar zolang dat niet is moet je er rekening mee houden en kijken wat het beste is voor het kind.
Oud 14 februari 2007, 15:47   #19
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht

Ik denk dat jij een wat verwrongen idee hebt van kinderen van 10-11 jaar!
Op die leeftijd bestaat er immers geen ander gezag dan de ouders. Dat ze dat achterlijke religieuze gezag na enkele jaren afwerpen kan enkel maar positief zijn, maar zolang dat niet is moet je er rekening mee houden en kijken wat het beste is voor het kind.
Ok, ik geef toe dat ik er eerst niet op had gelet dat het ging om kinderen van 11-12 jaar. Maar ik ben het wel niet eens met je uitsraak dat er op die leeftijd "geen ander gezag bestaat dan de ouders". Als we spreken over socialisatie- en opvoedingsprocessen, dan zien we dat er en zeer grote rol is voor de school, de leefomgeving, de vriendekring, de media en de maatschappij in haar geheel. En als die maatschappij, (in dit geval een NEUTRALE pluralistische stadsschool) het signaal zendt dat het een correcte eis is van moslims om te willen dat hun vlees enkel door een moslim wordt geslacht, omdat een niet-moslim "onrein" is, dan heb ik mijn bedenkingen.
Ik vind vis eten op vrijdag ook belachelijk trouwens, en ik verwacht niet dat neutrale scholen zich hier aan houden, en evenmin aan de Vasten. Ik begrijp als atheist niet dat de humanistishe beweging jarenlang heeft gestreden voor een neutraal onderwijs, en nu hier zo maar vanaf stapt. Religie heeft geen plaats in een stadsschool: er mogen geen kruisjes aan de muur hagen boven het bord, het eten tijdens de bosklassen moet niet halal zijn. Ik besef dat er een praktisch integratie-argument is in deze discussie, maaar dit weegt volgens mij niet op tegen het principe. En dan zwijg ik nog over de contraproductieve effecten van een dergelijkebeslissing, die zeker niet helpen om de integratie te bevorderen.
Leg mij trouwens eens uit dat als je jonge kinderen van moslimouders bevestigt in het waanidee dat niet-moslim-slachters "onrein" zijn (net zoals dieren met klauwen, aaseters of varkens), hoe een dergelijk discriminerend vooroordeel dan tot een groter integratie zou leiden.

Kijk, ik ben sterk gekant tegen het beschimpen en discrimineren van een minderheid, zeker als die sociaal-economisch benadeeld wordt. Maar daarom wordt ik nog geen voorstander van het aanmoedigen van religieuze fantasmes van voorstanders van een autoritair-patriarchale samenleving op basis van vreemde interpretaties van een oud boek (waarover niet mag worden gediscussieerd sinds het sluiten van de "poorten van de ijtihad"). Ik ben ook tegen aparte zwemuurtjes voor moslimvrouwen, ik vind dat toegeven aan discriminiatie. De overheid heeft niet als taak om reactionaire religieuze ideeën te bevestigen.
Oud 14 februari 2007, 16:05   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

daar gaat het niet om. Mij persoonlijk kan het ook niet veel schelen. Maar waarom zouden de moslims zoiets mogen eisen en pakweg de joden niet? Waarom niet voortaan ook alleen maar koosjer eten op de stedelijke scholen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be