Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 januari 2007, 12:20   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Nederland gaat New Orleans helpen met de dijken, maar

is Nederland wel zelf goed voorbereid op een zware overstroming?
De rivierdijken nabij de Nieuwe Ijssel zijn nog steeds niet in orde. Een onderzoek van TU Delfst spreekt over (tien)duizenden doden bij een dijkdoorbraak in de zuidelijke Randstad:


(Novum) - Een overstroming in de zuidelijke Randstad zal duizenden doden tot gevolg hebben. Dat komt doordat het opstarten van een evacuatie te lang duurt. Dit zegt de Delftse wetenschapper Bas Jonkman in het nieuwe nummer van Delft Integraal, het wetenschappelijk magazine van de TU Delft.


De rekenmethode van Jonkman wijst uit dat evacuatie niet meer dan zeshonderd levens zal redden als de zeeweringen bij Den Haag en Ter Heijde het begeven. "Een storm vanuit de Noordzee is een dag, misschien twee dagen van tevoren te voorspellen", verklaart hij. De autoriteiten hebben meer tijd nodig om een evacuatie op gang te brengen.

Jonkman ontwikkelde een slachtoffermodel dat de evacuatie simuleert en zo bepaalt hoeveel mensen nog in het gebied zijn als de dijk doorbreekt. Hoeveel van hen overlijden is afhankelijk van hoe hard het water stroomt, hoe snel het stijgt en hoe hoog het water uiteindelijk komt te staan.

In polders langs de rivieren, met meer waarschuwingstijd en minder mensen, spaart evacuatie volgens het model wel veel mensenlevens. In een drukke polder aan zee is het volgens Jonkman slimmer om bijvoorbeeld stevigere, hogere waterkeringen te maken om het risico van een overstroming te verkleinen. Ook het inrichten van hoogwatervluchtplaatsen in het gebied kan het aantal slachtoffers terugdringen.

Aan de hand van de ramp met de orkaan Katrina in de Verenigde Staten kon Jonkman testen hoe realistisch de uitkomsten van zijn model zijn. Het model berekende tweeduizend slachtoffers, een aantal waarover Jonkman tevreden is. "Het is van dezelfde ordegrootte als de 1100 lichamen die tot nu toe gevonden zijn."
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 12:27   #2
Asshen Sukar
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Berichten: 1.198
Standaard

Gelukkig dat Nederland geen orkanen kent en er nog geen stormen zijn geweest van categorie 5.

Trouwens je geeft geen oplossing aan, en voor zover ik kan bedenken is er ook geen complete oplossing.
Asshen Sukar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 12:37   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Asshen Sukar Bekijk bericht
Gelukkig dat Nederland geen orkanen kent en er nog geen stormen zijn geweest van categorie 5.

Trouwens je geeft geen oplossing aan, en voor zover ik kan bedenken is er ook geen complete oplossing.
Vorige week op Canvas een docu over de overstroming van Ruisbroek. Ook toen een gebrekkig optreden van de autoriteiten.
http://test.uba.be/actual/pdf/ruisbroek_1976.pdf
Heltzelfde kan zowel in de Randstad, maar ook in de Scheldemonding opnieuw gebeuren.
Rotterdam en Antwerpen kunnen onder water lopen.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 12:38   #4
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Wat mij het meest verontrust is de Scheldedijken.

In Nederland (tot de grens met België) werden die netjes verhoogd (zie Verdronken land van Saeftinghe), aan de Belgische kant zijn ze minstens 2 meter lager.

Enig idee wat er gebeurt met een westerstorm en springtij zoals in 1953?

En natuurlijk zijn er de Deltawerken uitgevoerd om zulke ramp te vermijden, maar waarom zouden de Nederlanders hun dijken met minstens 2 meter verhoogd hebben, terwijl die domme Belgen vlak voor de trechter van Antwerpen er gewoon een heuveltje naast leggen?

Uiteraard hebben WIJ wel een scheepslift in Crépy (of waar is het) waar wèl grote binnenschepen kunnen worden opgetild, maar waar dan weer geen kanalen liggen waar die grote schepen in kunnen varen......
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 12:58   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Wat mij het meest verontrust is de Scheldedijken.

In Nederland (tot de grens met België) werden die netjes verhoogd (zie Verdronken land van Saeftinghe), aan de Belgische kant zijn ze minstens 2 meter lager.

Enig idee wat er gebeurt met een westerstorm en springtij zoals in 1953?

En natuurlijk zijn er de Deltawerken uitgevoerd om zulke ramp te vermijden, maar waarom zouden de Nederlanders hun dijken met minstens 2 meter verhoogd hebben, terwijl die domme Belgen vlak voor de trechter van Antwerpen er gewoon een heuveltje naast leggen?

Uiteraard hebben WIJ wel een scheepslift in Crépy (of waar is het) waar wèl grote binnenschepen kunnen worden opgetild, maar waar dan weer geen kanalen liggen waar die grote schepen in kunnen varen......
Met dijken alleen kom je er niet (meer), er moeten ook overloopgebieden komen die bij een overstroming kunnen dienen als een soort waterbuffer.
En dat zouden de Vlamingen beter hebben geregeld dan de Zeeuwen en Hollanders.
Helaas ben ik geen waterbouwkundig ingenieur.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 13:13   #6
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Met dijken alleen kom je er niet (meer), er moeten ook overloopgebieden komen die bij een overstroming kunnen dienen als een soort waterbuffer.
En dat zouden de Vlamingen beter hebben geregeld dan de Zeeuwen en Hollanders.
Helaas ben ik geen waterbouwkundig ingenieur.
Ha ja: jullie hebben de dijken en wij de overloopgebieden zeker?

We hebben wel een potpolder in Kruibeke, maar die ligt ACHTER Antwerpen....
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 17:42   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 35.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ha ja: jullie hebben de dijken en wij de overloopgebieden zeker?

We hebben wel een potpolder in Kruibeke, maar die ligt ACHTER Antwerpen....
....omdat de ervaring leert dat er teveel Scheldewater op te korte tijd stroomAFwaarts zou willen raken.....tja..een mens moet kiezen tussen de pest en de cholera blijkbaar..



We kunnen het ook niet helpen dat ze Antwerpen uitgerekend DAAR neergepoot hebben
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 20:41   #8
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Het gevaar van de Schelde zit hem amper in het stroomAFwaartse teveel aan water: na Kruibeke verbreedt en verdiept de Schelde enorm. Weinig waarschijnlijk dat er overstromingen gebeuren door een teveel aan water bij laag of afgaand tij.

Bij opkomend tij echter komt heel die massa binnen vanuit de delta en hoopt zich dan op voor en rond antwerpen omdat daarachter die trechter zit.

In Oost-vlaanderen zijn de dijken 2m hoog, in Nederland 4 meter.
Denk je dat die massa water netjes in een blokje van 4meter hoog blijft verderstromen tot ze in Kruibeke in de potpolder kunnen?

Volgens mij floept dat er al in Doel en Prosperpolder over hoor.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2007, 20:51   #9
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
In Oost-vlaanderen zijn de dijken 2m hoog, in Nederland 4 meter.
Denk je dat die massa water netjes in een blokje van 4meter hoog blijft verderstromen tot ze in Kruibeke in de potpolder kunnen?
Ik ken niet veel van de materie maar inderdaad klinkt raar...
Kijk Antwerpen tot daar maar oost vlaanderen ook in de miserie meesleuren dat mag niet mogelijk zijn
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be