![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Dirk Van Duppen (PVDA) - 8 tot 14 januari Dirk Van Duppen is huisarts, werkzaam voor Geneeskunde voor het Volk. Hij kwam in 2004 ook op voor de PVDA, hij stond op de 33ste plaats op de lijst voor het Vlaams Parlement. |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Beste dr. Van Duppen,
op de Generatiepact-betoging werd ik aangesproken door een militant van een politieke beweging (de naam ontsnapt me inmiddels) die me een krantje probeerde te slijten. Toen ik vroeg of hij bij de PVDA hoorde, dan wel bij de LSP, antwoordde hij dat zijn beweging zich destijds had afgescheurd van de LSP, volgens hem door onenigheid i.v.m. het standpunt over Cuba. Nu is het zo dat de overgrote meerderheid der Belgen nog nooit van LSP gehoord heeft, laat staan dat die splintergroep enige bekendheid zou verwerven. Ik lees en hoor voortdurend berichten waaruit duidelijk wordt dat "radicaal links" (om alles voor de eenvoud op een hoopje te vegen) er niet in slaagt om in de eigen, marxistische gelederen de eenheid te bewaren. Hoe verwacht men, binnen de linkse beweging, dan ooit de hele arbeidersklasse te kunnen aanzetten tot een revolutie, als men er niet eens in slaagt om met een honderdtal marxisten tot een vergelijk te komen? De eerlijkheid gebiedt me wel om te zeggen dat ik deze evolutie enigszins met leedvermaak bekijk; als overtuigd liberaal ben ik verheugd dat de grote proletarische Revolutie nog eventjes op zich laat wachten.
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ben je wel zeker van je zaak?
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik meende hoe dan ook verstaan te hebben dat zijn beweging een afscheuring was van iets anders.
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Je hebt gelijk dat al dat gekrakeel tussen klein links over het grote gelijk geen zin heeft. Daar willen we met de vernieuwde PVDA wel van afstappen. Ik heb zelf mogen ervaren dat vertrekken vanuit reeële verzuchtingen van de gewone mensen, een goed stevig onderbouwd alternatief en een brede samenwerking daarrond, wel soelaas biedt. In 2004 startte ik de kiwicampagne voor de beste geneesmiddelen aan de goedkoopste prijs. Een breed front voor een concrete en haalbare eis. Stevig wetenschappelijk onderbouwd door mijn boek De Cholesteroloorlog. We namen de handschoen op tegen Big Farma. Walter Pauli noemde dit‘de meest succesvolle linkse anti-establishmentscampagne van de laatste jaren’.(DM, 20/11/2004) Het resultaat mag er zijn. Voor het eerst in de geschiedenis van de Belgische ziekteverzekering vertoont het geneesmiddelenbudget een overschot van 20 miljoen euro. Ondermeer de hete adem van het kiwimodel deed 900 geneesmiddelen serieus in prijs dalen. We hebben een wetsvoorstel uitgewerkt waarmee een volwaardige toepassing van het kiwimodel via sluitende juridische teksten wordt mogelijk gemaakt. Kamerleden van verschillende democratische partijen zijn bereid het in te dienen. In de kiwicampagne hebben we laten zien hoe klein links ook groot kan zijn.
Ondertussen hebben we de gemeenteraadsverkiezingen gehad en daar heeft de PVDA+ (de vernieuwde en verruimde PVDA) bescheiden successen geboekt. Op 8 oktober verdrievoudigde de PVDA+ over het hele land haar aantal gemeentelijke zetels. Ze haalt voor het eerst in middelgrote steden verkozenen. De vijftien verkozenen komen uit Deurne (4,5%), Hoboken (8,3%), Genk (5,6%), La Louvière (4,3%), Herstal (9,8%), Seraing (5,4%) en Zelzate (21,7%).Vooral de uitslag van Zelzate is merkwaardig want daar is klein links groot geworden. De PVDA+ (Partij van de Arbeid+) haalt in die gemeente zes zetels en wordt de derde grootste partij. Hoe bescheiden de vooruitgang van de PVDA+ ook is, van bijzonder politiek belang is dat we in Hoboken en Deurne mee het Vlaams Belang van een absolute meerderheid hebben kunnen houden. Toen De Winter zag dat hij in de gemeenteraad gelukkig het spit moest delven voor Patrick Janssen, richtte hij al zijn pijlen op Hoboken en Deurne om een absolute meerderheid te forceren. We proberen aan VB stemmers aan te tonen dat het sociaal-economisch programma van het VB helemaal niet in het voordeel van de gewone mensen zal zijn. Vele mensen die zich door het VB laten misleiden vinden ons wél geloofwaardig. Nog voor nieuwjaar zijn er positieve gesprekken gevoerd tussen vertegenwoordigers van de PVDA en de CAP van Jef Sleeckx. Er was sprake van een kartel tussen PVDA en CAP met mezelf en Jef Sleeckx als bekende kandidaten vanuit beide partijen/bewegingen. Maar Jef heeft tenslotte laten weten dat hij zelf niet aan de verkiezingen zou willen deelnemen. In die omstandigheden lijkt ons een kartel met een zeer recent opgerichte en nog grotendeels onbekende beweging zonder bekende woordvoerder, op enkele maanden voor de verkiezingen, weinig zinvol. In deze verkiezingen lijkt me eerder dat een vernieuwde PVDA+ troeven heeft om de ruimte links van de sociaal-democratie in te vullen. |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geachte vertegenwoordiger
Over toekomst gesproken, ik vraag mij af of u op volgende vraag wenst te antwoorden, maar ik ga ze toch stellen. Hoe rijmt u de volgende standpunten van de PvdA? Citaat:
Met achting lombas
Laatst gewijzigd door lombas : 8 januari 2007 om 21:51. |
|
![]() |