![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() België screent de illegalen
DS 20.1.07 De ministers Patrick Dewael en Marino Keulen willen een volledig portret van de illegalen in België en Vlaanderen. De opdracht ging onder meer naar Marion Van San. De federale minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael (VLD) en zijn Vlaamse collega van Binnenlandse Aangelegenheden Marino Keulen (VLD) hebben bij de Belgische sociologe en criminologe Marion Van San een rapport besteld dat een volledige doorlichting nastreeft van de illegalen in België en Vlaanderen. Van San voert het onderzoek samen met twee collega's aan de Erasmusuniversiteit in Rotterdam. De ministers willen weten hoeveel illegalen België heeft, of de komst van nieuwe Europese lidstaten een invloed had op de illegalenstroom, met welke motieven en hoe illegalen naar België komen, hoe ze zich huisvesten en of ze inburgeren. In het rapport wordt ook gevraagd naar studiewerk rond meer heikele thema's zoals wie en op welke manier steun en onderdak geeft aan illegalen, op welke manier illegalen toch toegang hebben tot overheidsinstanties en hoe vaak en met welke misdrijven ze in contact komen met politie en Justitie. Wat dat laatste betreft wil België ook vernemen of er een verschil is tussen legale en illegale migranten. Marion Van San zegt het dossier zelf te hebben aangekaart bij Patrick Dewael, vanuit de vaststelling dat België bijna geen materiaal heeft over illegalen, in tegenstelling tot de andere Europese landen. Dewael argumenteert het bestellen van de studie met inzicht krijgen in een maatschappelijk fenomeen, waarop de overheid tot dusver enkel zicht heeft op basis van politiecontroles. Van San interviewde voor het onderzoek onder meer 120 gezinnen van illegalen in Antwerpen, Gent en Brussel. Het contact met de families liep vrij vlot omdat de Erasmusuniversiteit werkt met vraagstellers van dezelfde nationaliteit of etnische afkomst als de illegalen. ,,Zij zijn zeer bedreven in het leggen van contacten in cafés en vzw's.'' De Belgische onderzoekster kwam begin 2001 zwaar in botsing met de Belgische overheid toen ze in opdracht van de toenmalige minister van Justitie Marc Verwilghen (VLD) een onderzoek voerde naar allochtone jeugdcriminaliteit, en haar bevindingen niet werden geapprecieerd. ,,Toen Dewael mij de opdracht gaf, heb ik daarover wel moeten nadenken. Ik had na het vorige onderzoek zoiets van 'België bedankt'. Ik zie ook nu weer op tegen de heisa die ongetwijfeld komen zal, maar ga mijn werk niet laten beïnvloeden door de gevoeligheden in België. In België weet men wel wat door onderzoek over het economische belang en de tewerkstelling van illegalen, maar met geen woord wordt gerept over criminaliteit. Wij zullen dat dus wel doen.'' Partrick Dewael regulariseerde vorig jaar opnieuw ongeveer 11.000 illegalen, op basis van individuele dossiers. Dat is hetzelfde aantal als het aantal asielzoekers dat in 2006 werd geregistreerd. In 2006 vertrokken ook 12.000 afgewezen asielzoekers, zowel met gedwongen repatriëringen als met vrijwillig vertrek. Eind vorig jaar moesten de instanties nog over 22.856 aanvragen tot regularisatie oordelen, waarvan 5.364 aanvragen om te mogen blijven om medische redenen. De verkiezingen naderen zeker? Benieuwd hoe de bevindingen deze keer geapprecieerd zullen worden door de poco's. Ze kunnen alvast beginnen met de weerstand te organiseren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Van San? Werd die in het verleden niet verketterd omdat haar bevindingen te veel de opinie van het VB over het vreemdelingenbeleid in het gelijk stelde?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alhoewel de media dat natuurlijk niet zo expliciet formuleren : "en haar bevindingen niet werden geapprecieerd." Ze verwacht zich trouwens zich aan een vers staaltje struisvogelgebler nav haar nieuw onderzoek. ",,Toen Dewael mij de opdracht gaf, heb ik daarover wel moeten nadenken. Ik had na het vorige onderzoek zoiets van 'België bedankt'. Ik zie ook nu weer op tegen de heisa die ongetwijfeld komen zal, maar ga mijn werk niet laten beïnvloeden door de gevoeligheden in België." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het goed dat Van San opnieuw onderzoek doet
Er mogen in het wetenschappelijk onderzoek geen taboes zijn Heeft iemand de aflevering gezien Hemmerechts tegen Van San, Van San was ook niet helemaal fair hoor (ergens op inenternetkun je die aflevering herbekijken) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Mischien heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, ik vind dat Van San (in grote lijnen) gelijk had, maar Van San betrok het prive-leven van hemmerechts erbij , en dat is ook niet correct.
Spijtig dat in Belgie Alles wat met multi-cultuur te maken heeft zo zwart-wit word bekeken door opniniemakers en politici. Alles heeft voordelen en nadelen |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor wie het allemaal nog eens wil bekijken:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Banneling
|
![]() weten wie en wat de illegalen hulp verschaft?Wel, als de overheid op de hoogte zijn wie dat doet, kan dat eventueel belet worden.De regering kan dan, naar keuze, deze hulpverschaffers onder druk zetten om te stoppen met hun akties, of integendeel, ze een goedbetaalde job geven, en de mogelijkheid hun "werk" verder te zetten, met méér middelen.Het zal er dus van afhangen wie er regeert.
|
![]() |
![]() |